Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop met SSD RAID

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:15

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Mijn buurman heeft een bedrijfje en wil zijn PC daar gaan vervangen. Zijn huidige PC heeft kuren en is ook al wat jaartjes oud. Ik had in eerste instantie een HP Proliant ML30 Gen9 tower servertje in gedachten, maar ik loop tegen te veel onzekerheden aan. Windows 10 is niet officieel supported, 3rd party SSD ondersteuning is vaag. Toen kwam ik op het idee om hier eens om advies te vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een pc voor een klein bedrijfje. Er wordt voornamelijk de boekhouding op gedaan, facturen gemaakt, vanaf geprint. Office werk en internet cloud services (Exact etc)

Wat mag het systeem gaan kosten?
[Mijn buurman heeft mij geen budget opgegeven, maar laten we zeggen tot 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, de oude pc wordt niet hergebruikt. Wel de monitor en toetsenbord + muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een SSD RAID in zijn nieuwe PC bouwen. Op dit moment heeft hij geen RAID en maakt hij backups middels een USB diskje. De SSD RAID mag in RAID1, maar ook in RAID 5 als dat veel performance winst biedt tegenover de meerprijs. Netto minimaal 500GB aan ruimte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag betrouwbare hardware, omdat het toch een bedrijfje betreft. Vandaar dat ik eerst dacht aan een HP tower servertje (met iLo)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou een normale tower PC moeten worden. minimaal 8GB aan RAM. Windows 10 komt erop.

Ga je overklokken?
Nee, dat gaan we niet doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik aanbevelingen over de SSD RAID. Wat is de aanbevolen configuratie? Is RAID 1 met twee 512GB SSD's bijvoorbeeld beter dan drie 256GB SSD's in RAID 5? Zijn er kant en klare systemen waar ik alleen de SSD's in hoef te installeren en dan Windows 10 erop kan installeren?

Beauty is in the eye of the beerholder

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:43
Gezien het voor een bedrijfje is en er niet echt zware eisen zijn.

Misschien niet verstandiger om gewoon te kijken naar een reguliere desktop en bijvoorbeeld een 2 of 4 bay NAS voor de opslag van de files?

In de desktop indien gewenst 1 enkele SSD en bijvoorbeeld 4x 2TB in RAID5 in een NAS?

Server als werkstation is niet aan te raden. Niet voor niets dat desktop OS'en slecht ondersteund worden hierop. (Virtualiseren binnen VMWare/Hyper-V, etc even buiten gelaten)

RAID met SSD's is heel leuk maar in deze enigzins nutteloos om eerlijk te zijn. Het is beter om gewoon de data elders op te slaan en eens in de zoveel tijd gewoon een volledig systeembackup te maken. (Desnoods iets in de trend van een Ghost image)

Pak je voor de PC gewoon zoiets:
pricewatch: HP ProDesk 400 G3 MT P5K01EA (NL)
4GB ram erbij en HDD vervangen voor een SSD zou voor bovenstaande volgens mij ruim voldoende moeten zijn. En anders gewoon een lichte i5.

En niet geheel onbelangrijk: Als het goed is kun je gewoon de BTW terug vorderen waardoor de uiteindelijke prijs nog lager uitvalt.

ILO is leuk als je servers beheert en is eigenlijk een soort laatste redmiddel, voor remote support: pak iets als teamviewer ofzo.

Richard

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:43:

Graag hoor ik aanbevelingen over de SSD RAID. Wat is de aanbevolen configuratie?
Aanbevolen is: geen RAID gebruiken voor SSD's
Meer kans op fouten, geen snelheidswinst. Zeker niet voor een office pc.

Verder kan je budget wel een heel stuk lager dan 1000 euro, zeg maar gerust de helft. Kan de andere helft naar een backup oplossing, want dat lijkt me wel net zo handig, zeker voor bedrijfsmatig gebruik.