Resonantie verwijderen raam boven deur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 08:55
Lieve Tweakers,

Sinds een tijdje ben ik de trotse bezitter van een Jamo SW-1008 subwoofer om mijn kleine studentenkamertje van wat meer oempf te voorzien (en voor 9m2 is het een tikkie overkill, I know). Deze kon ik namelijk voor een prikkie van MP plukken.

Maar er doet zich een probleem voor waar ik nu wel klaar mee ben. Boven mij deur zit een raampje en dat raampje resoneert erg graag mee met mijn subwoofer, te weten in het bereik 55-68 Hz. Het grote nadeel is dus dat ik zelfs bij middelmatig volume ik na elke fijne bas een "rrrrrr" uit de rechterhoek hoor komen. Het raam ansich zit prima vast, maar toch trilt het als een malle.

Heeft 1 van jullie hier toevallig ervaring mee? Qua oplossing leek mij het beste om latje over het raam te schroeven met stevig aangedrukt schuim ertussen. Grootte van t raam is naar schatting (want 1 van mijn huisgenoten heeft laatst mijn rolmaat van zijn leven beroofd :( ) 80x40 cm.

Qua esthetisch aspect maakt het me allemaal geen snars uit, raam is toch ook al met zwart folie afgeplakt.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grote kans dat het raampje gewoon los in de glaslatten zit.

Ik had in m'n slaapkamer ook zo'n raampje, rammelen als de deur dicht gaat. Toen m'n vader de bovenverdieping geschilderd heeft is daar gewoon een randje kit in gekomen en sindsdien zit het raam vast zonder trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Stukje keukenpapier er tussendrukken en kijken of het dan over is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-10 22:04
Of idd de randen even afkitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
Voor zover ik kan zien zit het raam meteen in het hout en wel zo strak dat ik er niet eens op alle plekken een A4tje tussen geduwd krijg.

Raampje

(en voordat er geroepen wordt dat ik niet kan schilderen: dat was de vorige bewoner :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Acrylaatkit erover, zeepsop sproeien, met natte vinger erover, laten drogen en weg is je trilling. Glas zit gewoon los in de latten en het ziet er nu niet uit. Denk dat je zelf strakkere kitranden kunt maken dan de vorige bewoner kon schilderen ;).
Wel aan beide kanten doen, anders heeft het geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Als je nog nooit gekit hebt kun je beter een rolletje schilderstape kopen en dit op een halve centimeter van de rand op het glas plakken, dan wordt het niet zo'n smeerboel.
Eerst een zo regelmatig mogelijk reepje kit in de hoek spuiten, dan met een natte vinger afsmeren en dan de tape eraf trekken. En idd aan beide kanten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Kitspuit wel eens in mijn handen gehad, dus dat moet goedkomen (bel wel enigzins praktisch). Wordt een klusje voor in de kerstvakantie! Alvast bedankt voor de hulp, geef wel een gil als ik het gedaan heb en of t gewerkt heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere optie: paar stukjes rubber uit een oude binneband knippen en die er her en der tussenwerken. Werkt gegarandeerd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Raam eruit tikken en plaat triplex erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:03:
Andere optie: paar stukjes rubber uit een oude binneband knippen en die er her en der tussenwerken. Werkt gegarandeerd :)
Ik denk niet dat ik er op veel plekken een stukje binnenband tussen ga krijgen. Daarnaast heb ik ook geen binnenband meer rondslingeren vrees ik.
sugarlee89 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:22:
Raam eruit tikken en plaat triplex erin.
Tis helaas een huurhuis, dus laat het liefst alles zoveel mogelijk in originele staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:34

Audione0

Strijdt der titanen

Als het kitten je toch niet echt goed afgaat kun je er alijd voor kiezen heel de ruit vol te kliederen met acrylaat en dan eier dozen schuimmatten erop plakken/Kitten.

Heb je gelijk de akoestiek een beetje aangepakt 8)7 _/-\o_

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-10 08:05

Lamanl

So little done, so much to do

Je kan ook proberen de frequentie van het glas te veranderen.
Hier beplakken we akoestische meet doosjes met dit soort spul klik om de frequentie van de vlakken te veranderen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja daar zat ik ook aan te denken, iets zwaards er op lijmen, plaatje metaal met dubbelzijdig tape ofzo, paar muntjes kunnen al een heel verschil maken.

• Micktator
Audione0 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:27:
Als het kitten je toch niet echt goed afgaat kun je er alijd voor kiezen heel de ruit vol te kliederen met acrylaat en dan eier dozen schuimmatten erop plakken/Kitten.

Heb je gelijk de akoestiek een beetje aangepakt 8)7 _/-\o_
Qua akoestiek zal dat vast beter zijn, maar vraag me af of het de frequentie van het raam zodanig aanpast dat de lage frequenties geen effect meer hebben.
Lamanl schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:46:
Je kan ook proberen de frequentie van het glas te veranderen.
Hier beplakken we akoestische meet doosjes met dit soort spul klik om de frequentie van de vlakken te veranderen.
Dat ziet er ook wel uit als interresant spul, jammer dat je meteen minimaal 10 stuks moet afnemen (en zo groot is dat raampje nou ook weer niet).
_ferry_ schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:03:
Ja daar zat ik ook aan te denken, iets zwaards er op lijmen, plaatje metaal met dubbelzijdig tape ofzo, paar muntjes kunnen al een heel verschil maken.
Hmm, dat klinkt als een te doen klusje. Ik ga zo mijn kamer eens even uitbaggeren naar voorwerpen die op het raam ten toon wil stellen :P

• ASW1
Het trillen an sich maakt niet uit; wanneer je muziek afspeelt zal er vanalles en nog wat meetrillen op bepaalde frequenties. Ook iedere ruit zal meetrillen op zijn eigen frequentie of een veelvoud daarvan.

Maar je hoort dat alleen als iets los zit en ergens anders tegenaan trilt.
Ofwel je moet dat loszitten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Raam gister vastgekit met acrylaatkit en....

Het is er niet heel veel beter van geworden: het resonantiegebied is verkleint van 55-68 naar 61-68 maar nog steeds gruwelijk aanwezig.

Het bevestigen van 1 of meerdere steeksleutels deed alleen de frequentie veranderen, maar bleef in het speelbereik van de subwoofer zitten, dus ook dat mag niet baten.

Wat zullen we nog meer proberen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05
Micktator schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:32:
Raam gister vastgekit met acrylaatkit en....

Het is er niet heel veel beter van geworden: het resonantiegebied is verkleint van 55-68 naar 61-68 maar nog steeds gruwelijk aanwezig.

Het bevestigen van 1 of meerdere steeksleutels deed alleen de frequentie veranderen, maar bleef in het speelbereik van de subwoofer zitten, dus ook dat mag niet baten.

Wat zullen we nog meer proberen? :P
Kijk eens naar de plaatsing van de sub. Staat die op spikes of juist niet. Wat is de ondergrond van de sub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16

Jag

Transmissie van laag gaat voornamelijk via de lucht, niet via de behuizing. Dus iets eronder zetten zal waarschijnlijk niet veel veranderen. Plaatsing van de sub kan wel uitmaken, omdat het het aanspreken van de staande golven van de ruimte ook verandert. Dus bij andere plaatsing van de sub spreek je de staande golf(ven) rond de 60Hz anders aan. Het kan er beter of slechter van worden :P. Tis zeker te proberen hoor, andere plaatsing kan een gunstigere response geven, misschien dat ie dan ook minder hard kan en dat je minder last van het meegetril van het raam hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 15:55
Raam beplakken met dempingsmat/bitumen materiaal. Of raam dichtzetten en isolatie ertussen :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
pacificocean schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:39:
[...]

Kijk eens naar de plaatsing van de sub. Staat die op spikes of juist niet. Wat is de ondergrond van de sub?
Sub heeft zelf rubberen voetjes, en staat op MDF plankjes met daaronder vlokkenschuim (reststukjes die ik ergens bij iemand die aan het verbouwen was heb gescoord). En dat staat vervolgens op vinyl van 2,5mm dik (denk ik tenminste, tis alweer een paar jaar geleden dat ik het gelegd heb).
Jag schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:12:
Transmissie van laag gaat voornamelijk via de lucht, niet via de behuizing. Dus iets eronder zetten zal waarschijnlijk niet veel veranderen. Plaatsing van de sub kan wel uitmaken, omdat het het aanspreken van de staande golven van de ruimte ook verandert. Dus bij andere plaatsing van de sub spreek je de staande golf(ven) rond de 60Hz anders aan. Het kan er beter of slechter van worden :P. Tis zeker te proberen hoor, andere plaatsing kan een gunstigere response geven, misschien dat ie dan ook minder hard kan en dat je minder last van het meegetril van het raam hebt.
Helaas kan ik de sub nergens anders kwijt, mijn kleine studentenkamertje staat echt tjokvol.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:27:
Raam beplakken met dempingsmat/bitumen materiaal. Of raam dichtzetten en isolatie ertussen :)
Dat eerste gedeelte zou kunnen werken ja. Wat bedoel met het raam "dichtzetten"? Het is gewoon een glasplaat die direct in de deurpost zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:58
Misschien wil je iets dat gewoon niet mogelijk is. Goede bas in een ruimte van 9m2 lukt waarschijnlijk zelfs professionals alleen met zeer veel moeite. Voor jou is het waarschijnlijk beter de sub voorlopig uit of veel zachter te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16

Jag

Nou die redenering kan ik niet helemaal volgen. In kleine ruimtes ligt het staande golven gebied hoger in frequentie. In auto's is dat zo extreem dat je er nauwelijks nog last van hebt. In 9m^2 kamers zal de laagste staande golf eerder iets van bij 45Hz zijn ofzo, dus heb je er zeker nog wel last van (zoals in principe altijd), maar ik zou niet denken dat het een groter probleem is. Sublaag thuis betekent gewoon naar staande golven luisteren, ontkom je niet aan. En als er dan een rammelend raampje bij een buik ligt, dan gaat ie heel hard rammelen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
blissard schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:10:
Misschien wil je iets dat gewoon niet mogelijk is. Goede bas in een ruimte van 9m2 lukt waarschijnlijk zelfs professionals alleen met zeer veel moeite. Voor jou is het waarschijnlijk beter de sub voorlopig uit of veel zachter te zetten.
Nou, ik vind de kwaliteit van de bas nu al meer dan prima. Ja, t kan vast veel beter, maar met een klein budget, klein kamertje en huisgenoten die ook nog wel eens willen slapen of studeren moet je nou eenmaal concessies doen.

De trilling uit dat raam krijgen gaat op een manier vast lukken en dan ben ik al best gelukkig.

Denk trouwens toch dat ik voor de versie van "latje over het raam met schuim/kussentje ertussen", want als ik tijdens La Vie En Rose van Louis Armstrong (waarbij dat raam als een malle klappert) met een paar vingers enigzins in het midden druk is het irritante gerammel weg. Je voelt nog wel dat het raam trilt als een malle, maar waarschijnlijk zit ie toch ergens niet goed vast ondanks de kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Micktator schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:59:
Helaas kan ik de sub nergens anders kwijt, mijn kleine studentenkamertje staat echt tjokvol.
Je kunt het allicht eens proberen om te horen of het verschil maakt. Wellicht dat 50cm meer naar het betreffende raam al het verschil kan maken. Als dat ervoor zorgt dat de trilling verdwijnt weet je iig dat het kan en kan je gaan fine-tunen.
Dat eerste gedeelte zou kunnen werken ja. Wat bedoel met het raam "dichtzetten"? Het is gewoon een glasplaat die direct in de deurpost zit.
Mocht het eerste niet werken, dan zou wellicht de glaslatten los moeten halen (zo noemen ze dat gedeelte wat iets dieper ligt en wat de ruit vastklemt). Je kunt dan meteen een dempende band tussen het raam en de glaslat verwerken, alvorens je alles weer terugplaatst.
Micktator schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:42:
Nou, ik vind de kwaliteit van de bas nu al meer dan prima. Ja, t kan vast veel beter, maar met een klein budget, klein kamertje en huisgenoten die ook nog wel eens willen slapen of studeren moet je nou eenmaal concessies doen.
Bijna iedereen maakt de denkfout dat goede bass gelijkstaat aan harde bass wat het alarm van de auto's verderop laat aanspringen. Goede bass is juist het tegenovergestelde, in die zin dat het alleen luid klinkt, daar waar het luid moet klinken. Dus op jouw luisterpositie en niet bij het raampje boven de deur en al helemaal niet rond het bed van je huisgenoten. Dat los je meestal niet op met een duurdere subwoofer, maar wel (iig gedeeltelijk) met plaatsing, zoals Jag aankaartte.

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 24-12-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie!
LA-384 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:43:
[...]

Je kunt het allicht eens proberen om te horen of het verschil maakt. Wellicht dat 50cm meer naar het betreffende raam al het verschil kan maken. Als dat ervoor zorgt dat de trilling verdwijnt weet je iig dat het kan en kan je gaan fine-tunen.
Ik zou t kunnen gaan proberen, betekent wel dat ik mijn hele kabelboom moet gaan ontmantelen, want speling zit er niet echt meer in, en ik weet nog niet wanneer en of ik er zin in heb om dat te doen.
Mocht het eerste niet werken, dan zou wellicht de glaslatten los moeten halen (zo noemen ze dat gedeelte wat iets dieper ligt en wat de ruit vastklemt). Je kunt dan meteen een dempende band tussen het raam en de glaslat verwerken, alvorens je alles weer terugplaatst.
Ik denk niet dat ik dat ga doen, puur omdat dat best wel een klusje is, het daarna ook weer teruggeplaatst mag gaan worden en afgewerkt. En dan moet ik gaan achterhalen in welke RAL kleur de vorige eigenaar alles heeft afgewerkt, etc. Vind ik toch wel echt teveel gedoe. Zeker met het oog op het feit dat ik hier niet nog 10 jaar ga wonen.
Bijna iedereen maakt de denkfout dat goede bass gelijkstaat aan harde bass wat het alarm van de auto's verderop laat aanspringen. Goede bass is juist het tegenovergestelde, in die zin dat het alleen luid klinkt, daar waar het luid moet klinken. Dus op jouw luisterpositie en niet bij het raampje boven de deur en al helemaal niet rond het bed van je huisgenoten. Dat los je meestal niet op met een duurdere subwoofer, maar wel (iig gedeeltelijk) met plaatsing, zoals Jag aankaartte.
Zoals ik al zei, de plaatsingsmogelijkheden zijn erg beperkt en qua gemak met kabels en dergelijke is de huidige locatie de ideale. En ik weet dat een goede bass niet alleen hard, maar probeert de rest van je speakers aan te vullen. Daarnaast heb ik niet idee dat het op andere locaties in het huis opeens harder klinkt en dat de huidige locatie best aardig is (behalve dus dat klote raampje). Het raampje speelt gewoon op het moment dat ik de volume wel wat verder naar rechts draai, wat meestal gebeurt als mijn huisgenoten niet thuis zijn.

Samengevat: ik hoef niet de allerbeste oplossing, ik wil een makkelijkere oplossing die het rammelprobleem zo goed als aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:58
Een makkelijke oplossing is een kussen met ducttape op het raam plakken. Dan ben je van het gerammel af. Glaslatten verwijderen is echter ook niet veel werk en die kleur, daar ga je, gezien de kwaliteit van het huidige verfwerk, echt geen commentaar op krijgen. Ongeveer-wit is nauwkeurig genoeg.
Ow, en misschien is gewoon een plankje ook wel een oplossing. Stukje MDF, beetje kit, 4 schroeven en klaar is Klara.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 24-12-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Ral 9001 (crème) en ral 9010 (wit) zijn het meest gangbaar. Precies zal het idd nooit zijn door verwering.
Pagina: 1