Mediamarkt 'Krijg wat je wilt service' [Spam]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49
Ik kwam hier zojuist op via een collega: http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/ikwil.html

Mediamarkt bied momenteel een service waarmee je mensen letterlijk en figuurlijk spammed met e-mails en SMS'jes om iets te krijgen. Hierbij kan je je niet direct uitschrijven in de berichtgeving zelf (je moet naar de website gaan en daar je e-mail adres of telefoonnummer invullen).

Wat denken jullie? Ik verwacht niet dat de MM hier mee weg komt, en vind het überhaupt al vreemd dat iemand bij de MM dit een goed plan vond.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nou ja, het is de bedoeling dat je e-mailadressen invult van mensen die je kent en of die persoon dat dan zelf stuurt of via mediamarkt. Via mediamarkt is de kans wat groter dat je spamfilters het er uitfilteren.

Maar er werkt toch zo veel op deze manier? Al die Facebookspelletjes en nu doet Facebook het met hun eigen messenger app.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Marzman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:36:
Maar er werkt toch zo veel op deze manier? Al die Facebookspelletjes en nu doet Facebook het met hun eigen messenger app.
Bij FB weet je waar je aan toe bent en blijven die berichten grotendeels intern, ik heb geen behoefte om zeikmailtjes van de MM te ontvangen, al helemaal als ik pas een afmeldknop krijg bij latere berichten. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel simpel, er is anti-spam wetgeving. Voor het ontvangen van aanbiedingen, mailing lists, dien je akkoord te gaan - dat kan iemand anders dus niet voor je doen.

Wat MediaMarkt hier doet met de mail / SMS bom is dus inderdaad bij wet niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Marzman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:36:
Nou ja, het is de bedoeling dat je e-mailadressen invult van mensen die je kent en of die persoon dat dan zelf stuurt of via mediamarkt. Via mediamarkt is de kans wat groter dat je spamfilters het er uitfilteren.

Dat is Facebook, geen Facebook geen spam, hier kan je gewoon elk 06 nummer of emailadres invullen, of je nu wel of niet ooit iets heb gedaan met de MM.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D4NG3R schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:39:
[...]

Bij FB weet je waar je aan toe bent en blijven die berichten grotendeels intern, ik heb geen behoefte om zeikmailtjes van de MM te ontvangen, al helemaal als ik pas een afmeldknop krijg bij latere berichten. :')
Als het van die spelletjes komt niet, die messenger is inderdaad intern.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel echt een superleuke actie. Ze doen het op een leuke manier. Tuurlijk kan het misbruikt worden, maar sommige dingen moeten gewoon kunnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SinergyX schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:41:
[...]

Dat is Facebook, geen Facebook geen spam, hier kan je gewoon elk 06 nummer of emailadres invullen, of je nu wel of niet ooit iets heb gedaan met de MM.
Dus als mediamarkt het via Facebook, of Whatsapp (ook een account voor nodig) had gedaan mocht het wel?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Volgens mij zijn 'attendeer een vriend op'-acties niet per se verboden/spam, mits je snel kunt uitschrijven/afmelden en dat zal ongetwijfeld.

Vind het zelf niet zo'n hele boeiende actie, beetje kinderachtig, maar wie weet is het inderdaad wel ludiek wat de ontvanger in de mail krijgt. Als ze het weten te combineren met een leuke actie heeft ontvanger en verzender er uiteindelijk nog wel wat aan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:47:
Volgens mij zijn 'attendeer een vriend op'-acties niet per se verboden/spam, mits je snel kunt uitschrijven/afmelden en dat zal ongetwijfeld.

Vind het zelf niet zo'n hele boeiende actie, beetje kinderachtig, maar wie weet is het inderdaad wel ludiek wat de ontvanger in de mail krijgt. Als ze het weten te combineren met een leuke actie heeft ontvanger en verzender er uiteindelijk nog wel wat aan.
Die leuke actie die is er dus niet. Superstom :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:44:
[...]

Dus als mediamarkt het via Facebook, of Whatsapp (ook een account voor nodig) had gedaan mocht het wel?
Wat begin jij nou random over facebook en whatsapp dat is wel erg offtopic we praten hier over mediamarkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:47:

Nee. Bedrijven moeten héél specifiek toestemming van de ontvanger hebben. Boetes gaan tot 450.000 euro - en niet voor niets. Anders kan je onder elke smoes alsnog wel spam naar willekeurige adressen gaan sturen.

Klacht indienen:
https://www.spamklacht.nl/

Regels:
https://www.acm.nl/nl/ond...ders-van-e-mailberichten/

Overigens zou het via Facebook of andere social media ook niet mogen.

[edit]
Blijkbaar is er een - teleurstellend - oordeel over geweest. Onbegrijpelijk.
https://www.acm.nl/nl/ond...uren-van-e-mailberichten/
Via ‘tell a friend’ kan een internetgebruiker een bekende op de hoogte te stellen van een bepaalde boodschap of nieuwtje op een site. Het aanbieden van deze mogelijkheid (viral marketing) wordt zeer breed toegepast op websites en raakt zowel de bevoegdheden van de Autoriteit Consument & Markt als van de Autoriteit Persoonsgegevens. In 2008 hebben toen nog OPTA en het CBP een gezamenlijk rechtsoordeel opgesteld om duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden waaronder ‘Tell a friend’-systemen rechtmatig gebruikt kunnen worden.

In hun gezamenlijke rechtsoordeel staat dat ‘Tell a friend’-systemen alleen rechtmatig kunnen zijn als tenminste aan de volgende voorwaarden is voldaan:
  1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (de afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;
  2. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
  3. De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
  4. De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Marzman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:44:
[...]

Andersom, daarom mag facebook het wel (je hebt je ingeschreven bij FB), en dit geval MM dus niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:51:
[...]

Nee. Bedrijven moeten héél specifiek toestemming van de ontvanger hebben. Boetes gaan tot 450.000 euro - en niet voor niets. Anders kan je onder elke smoes alsnog wel spam naar willekeurige adressen gaan sturen.

Klacht indienen:
https://www.spamklacht.nl/

Regels:
https://www.acm.nl/nl/ond...ders-van-e-mailberichten/

Overigens zou het via Facebook of andere social media ook niet mogen.

[edit]
Blijkbaar is er een - teleurstellend - oordeel over geweest. Onbegrijpelijk.

[...]
Valt het ‘tell-a-friend’ systeem (viral marketing) onder het spamverbod? -
<knip> Floppus zijn post bevat de quote inmiddels ook.
Kan dus wel en zoekt de MM hier netjes de grens op, maar blijft er aardig binnen.

[ Voor 45% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-12-2016 11:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:57:
[...]

[...]

Kan dus wel en zoekt de MM hier netjes de grens op, maar blijft er aardig binnen.
Tjah, de grens opzoeken? Leuk dat een ander MM vraagt dit te versturen, MM is uiteindelijk de partij die het verstuurd. De berichtgeving is ronduit storend. (zoiets zou een kind moeten proberen bij paps en mams [constant doorzeuren om iets], een draai om de oren kan je krijgen. :') )

Uiteindelijk is de MM ook de partij die er geld aan verdiend.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 20-12-2016 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, het is de beste manier om uit te vinden wie van je vriendenlijst af kan, en voor wie je niets koopt a la vragen en overgeslagen. Dus eigenlijk best wel handig om te zien wie zo'n plaat voor het aangezicht heeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

In hun gezamenlijke rechtsoordeel staat dat ‘Tell a friend’-systemen alleen rechtmatig kunnen zijn als tenminste aan de volgende voorwaarden is voldaan:

De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (de afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;
Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.
[...]
Het lijkt me dat het zowel versturen van een SMS als een e-mail (en al helemaal meerdere SMS'en en/of e-mails niet voldoet aan punt 4. Ik denk dus dat MM hiermee te ver gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:10
Je kunt je uitschrijven door simpelweg niet op de e-mail in te gaan. Na 24 uur stopt de service dan automatisch: 'Indien binnen 24 uur na inschrijving deelname door de deelnemer geen opt-in wordt gegeven door de Gever, dan vervalt de aangeboden service.'

Staat in de voorwaarden: https://www.krijgwatjewil...dere-actievoorwaarden.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
MelvinW schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:26:
Je kunt je uitschrijven door simpelweg niet op de e-mail in te gaan. Na 24 uur stopt de service dan automatisch: 'Indien binnen 24 uur na inschrijving deelname door de deelnemer geen opt-in wordt gegeven door de Gever, dan vervalt de aangeboden service.'

Staat in de voorwaarden: https://www.krijgwatjewil...dere-actievoorwaarden.pdf
En hoeveel spam krijg je in die 24 uur, de term sms bom in die voorwaarden zou mij niet blij doen worden.

Echter er staat ook:
Zowel
de deelnemer als de Gever kunnen op ieder moment aangeven dat zij van verdere
deelname afzien. Deze mogelijkheid is in ieder communicatiemiddel opgenomen.
Indien de Gever niet aan deze actie deel wenst te nemen, respecteert Organisator
deze wens en zal hij verder niet worden benaderd.
Dat suggereert dat je na het eerste bericht al kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:10
Fly-guy schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:46:
[...]

En hoeveel spam krijg je in die 24 uur, de term sms bom in die voorwaarden zou mij niet blij doen worden.

Echter er staat ook:

[...]

Dat suggereert dat je na het eerste bericht al kan opzeggen.
Het woord bom doet suggereren dat het een hoop berichten in een korte periode zullen zijn. Of dat ook echt zo is weet ik niet. Als het wel zo zou zijn dan is dat vrij kwalijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MelvinW schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:55:
[...]

Het woord bom doet suggereren dat het een hoop berichten in een korte periode zullen zijn. Of dat ook echt zo is weet ik niet. Als het wel zo zou zijn dan is dat vrij kwalijk..
Ik heb het uitgeprobeerd bij mezelf. Ze sturen letterlijk ieder uur een mailtje en iedere 2 uur een smsje. Echt vet kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:24:
[...]

Ik heb het uitgeprobeerd bij mezelf. Ze sturen letterlijk ieder uur een mailtje en iedere 2 uur een smsje. Echt vet kut.
en heb je als ontvanger daar mee ingestemd? Bijvoorbeeld bij de eerste e-mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

DeTeraarist

#Boots2Asses

Iedereen lijkt over regel 2 van Floppus z'n quote heen te lezen, zelfs Floppus zelf:
[...]
De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (de afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger;
Lijkt mij duidelijk, dat is precies wat deze actie inhoudt: schrijf vrienden aan en krijg iets.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:25
Gewoon aanmelden als spam ivm punt 4 inderdaad, als je er iets mee wilt

De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

DeTeraarist

#Boots2Asses

stijn1309 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:43:
Gewoon aanmelden als spam ivm punt 4 inderdaad, als je er iets mee wilt

De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender.
Over dat punt twijfelde ik, de 'service' wordt na 24 uur stopgezet als er geen reactie volgt.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:25
DeTeraarist schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:45:
[...]

Over dat punt twijfelde ik, de 'service' wordt na 24 uur stopgezet als er geen reactie volgt.
Simonbaars gaf aan dat hij meerdere emails en smsjes heeft gekregen (ervan uitgaande dat hij er niet op in is gegaan). Dit is dus meer dan eenmalig versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:10
Plus daar komt nog bij de volgende regel

" Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam."

Hoe moeilijk is het om dit systeem te misbruiken?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb even mij zelf eerder op de dag aangemeld, tot zo verre 1x op het hele uur een e-mailtje. SMS en dergelijke niet ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DeTeraarist schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:42:
Iedereen lijkt over regel 2 van Floppus z'n quote heen te lezen, zelfs Floppus zelf:

[...]

Lijkt mij duidelijk, dat is precies wat deze actie inhoudt: schrijf vrienden aan en krijg iets.
Nee klopt; ik bedoelde niet te zeggen dat het allemaal wel akkoord is zo - beetje druk hier zo.
Er zijn vormen waarin het mag (onbegrijpelijk), maar dit gaat over de grens. Ik heb eergisteren wel direct (op persoonlijke noot) een klacht ingediend bij MediaMarkt en 48 uur gegeven de promotie te verwijderen.

Krijg zojuist mijn eigen bevestiging met de melding "Hieronder uw vraag en ons eerdere antwoord. We vertrouwen erop dat het naar tevredenheid is opgelost."

Echter, geen antwoord. Wel een slimme vertragingstechniek.

Ook maar gebeld, medewerker overlegt met manager: het ligt bij een andere afdeling. Uitgelegd dat er 48 uur is gegeven, en ik best bereid ben aan die afdeling uit te leggen waar het juridisch precies fout gaat. Dat kon allemaal niet... De deadline zou 10 minuten later aflopen, dus aangeraden maar op te schieten met een antwoord als ze niet willen dat er straks intern goed gekeken zal worden naar waar dit is blijven liggen...

Inmiddels is de deadline ook afgelopen, dus ik ga zo mijn klacht bij http://www.spamklacht.nl indienen. (Edit: done). Eenieder die dit soort acties niet wil zien kan hetzelfde doen. Let wel, ik doe dit niet vanuit Tweakers, en heb dus ook alle communicatie persoonlijk gevoerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 12:26 ]

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
Gewoon voor jezelf afspreken dat je niet meer bij de mediamarkt koopt. Inderdaad een irritante actie, gelukkig niemand die iets van de MM aan mij heeft gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Pat911 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:24:
Gewoon voor jezelf afspreken dat je niet meer bij de mediamarkt koopt. Inderdaad een irritante actie, gelukkig niemand die iets van de MM aan mij heeft gevraagd.
Ik denk sowieso dat de meeste Tweakers al weinig tot geen aankopen doen bij de MM. Prachtige winkel om een product te bekijken, maar qua prijs en service gewoon slecht tot waardeloos.

Pagina: 1