Hammetje schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:45:
[...]
Fout?
1. Ik zeg 'meestal'
2. KPN glasvezel, XS4ALL glasvezel, Telfort glasvezel, Fieber glasvezel, Online glasvezel leveren allemaal een modem mee (bruikleen). Bij zakelijke aansluitingen is dat anders. Ook bij Caiway krijg je een modem (zie onderaan bij *
https://www.caiway.nl/site/nl/applicatie/kabel/internet) - echter staat er niet bij of deze ook een ingebouwde switch heeft en een router is.
3. Als je bedoelt dat je zelf direct een router op het NTU kan aansluiten, dan is het wellicht handig om een router te adviseren met support voor VLAN's. Ik ken die TP-Link niet, maar als ik zo even op google zoek heeft de door jou genoemde router die ondersteuning niet. In het geval van IPTV heeft de TS dus een probleem.
Inderdaad leveren de meeste een modem router combi. ECHTER laat het nou juist CAIWAY zijn die dit NIET doet. Ze leveren alleen een modem met daarop 4 ethernet poorten. Poort 1 wordt dan internet, poort 2 (en als je geen coax hebt poort 3 ook) zijn voor IPTV, poort 4 is niet actief.
Wil je meer dan 1 apparaat (of eigenlijk zowieso want anders hang je zonder ook maar enige hardware firewall rechtstreeks op internet....) aansluiten, dan heb je dus inderdaad echt een router nodig.
(dat er in een router ook vaak al een accespoint zit is mooi mee genomen).
Maar dit zie ik dus nogal vaak fout gaan bij caiway omdat je inderdaad al vaak een router van je provider hebt en men daarom dus een accespoint aanbeveeld. Is vaak een goed advies wat ik zelf ook geef, maar dus niet voor caiway.
Voor TS, ik las ook je andere topic. Hoe heb je momenteel WiFi in huis. van de KPN modem router? en voldeed dat tot nu toe?, zo ja dan zul je met eigenlijk elke router die je zelf al noemt ook prima resultaat behalen.
Daarnaast zag ik staan dat je ook IPTV hebt van caiway. Afhankelijk van waar je de router wilt gaan plaatsen loop je dan mogelijk tegen een probleem aan....
Wil je de router bij de modem plaatsen, en de verbindings set gebruiken voor IPTV, dan is er niets aan de hand en gaat het gewoon werken.
Wil je echter de router niet bij het modem plaatsen.... dan heb je een probleem. Je kunt namelijk maar 1 verbinding via de KPN verbings set laten lopen. Het aanschaffen van een 2e set 'powerline' adapters die het andere netwerk zouden moeten doen onafhankelijk van de eerste is echt Niet aan te raden omdat de kans op een instabiele lijn ontzettend groot is (genoeg mensen hebben al problemen met 1 set powerline adapters.....)
Het modem verplaatsen is geen optie, want dat zit vast aan een glasvezel. (of je moet dus zelf glasvezel gaan leggen, maar dan kun je net zo goed een netwerk kabel leggen). er is dus geen optie om de split tussen IPTV en 'gewoon' internet pas na de verbindings set te doen.
Mogelijke oplossing:
Ligt er toevallig nog een coax kabel vanaf het glasvezel modem richting de TV (of een plaats waar je het modem zou kunnen plaatsen)? dan kun je die gebruiken m.b.v. een moca set (reken daar wel 120 euro voor, maar dat werkt wel perfect en snel (je gaat dan gewoon de volle 75 mbps van caiway halen). Dit is dus beter nog dan de KPN verbindings set. Ik zou je in dat geval ook aanraden om de MoCa set te gebruiken voor je internet verbinding van modem naar de router en de kpn verbindings set die je nu al hebt voor je IPTV (omdat je dan het beste resultaat hebt).
Als je zelf handig bent en coax ligt in een buis, dan zou je die ook kunnen vervangen door een ethernet kabel. Is waarschijnlijk zelfs met plugjes e.d. iets goedkoper dan de MoCa set, maar je bent dan wel je coax kwijt en het is meer gedoe (moca is gewoon aansluiten en klaar + je dan ook nog gewoon de coax kabel blijven gebruiken (zelfs tegelijk). Dit mag overigens ook een schotel coax zijn.
Ligt er geen coax, en de router kan niet in de meterkast dan zit je vrees ik toch vast aan een kabel leggen of je moet al met een wifi bridge gaan werken erbij.... maar dat is niet goedkoop en de werking is sterk afhankelijk van de omgeving en je huis (hoeveel netwerken bij je in de buurt, afstand, bouwmaterialen die wifi blokeren enz....).
[
Voor 43% gewijzigd door
VVV-007 op 21-12-2016 14:40
. Reden: toevoeging voor situatie van TS ]