UPS aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ghuinink
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb een geluids-studio en vermoed dat de stroom niet helemaal zuiver is, ook wil ik uitval bescherming.

Ik heb 2 zware werkstations 8oow voeding en een iMac 27" die ik wil aansluiten

Welke UPS kan ik het beste nemen? mijn budget is max 250,-

En zijn er UPSsen waarbij je gewone stekkers achterin kan steken?

Veel dank,

Geert.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47
ghuinink schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:41:
..en vermoed dat de stroom niet helemaal zuiver is..
Als je denkt dat dat die niet zuiver is dan kan je dat eigenlijk alleen oplossen met een zogenaamde 'online' of 'line interactive' UPS. Deze zorgt voor een constante output, zowel qua frequentie als voltage. Ook hebben de on-line meestal een directe nestscheiding wat als bijkomend voordeel zogenaamde 'lekstromen' via massa voorkomt.
Persoonlijk denk ik dat de marges in de gebruikte apparatuur groot genoeg is voor een standaard 'line interactive' of 'offline/back-up' UPS.

In onze studio loopt alles via een losse nestscheiding met daarvoor een line-interactive van 30kVA, binnenkort gaan we kijken naar een zogenaamd vliegwiel om erbij te zetten om langer door te gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 20-12-2016 09:56 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
wat bedoel je met "gewone stekkers"? gewoon het zelfde als het stopcontact? zo ja, bijna alle UPC hebben dat.
Blader hier eens door heen:
categorie: UPS en stekkerdozen

let vooral op hoeveel watt ze continu kunnen hebben..

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
De meeste ups 'n draaien zoals dukebox al aangeeft niet continu via de interne omvormer maar in bypass, wat inhoudt dat de netspanning gewoon doorgezet word en pas bij spanningsval overgeschakeld word naar de ups zelf.

Dat zie je ook terug op de ups 'n er zitten vaak een aantal aansluitingen op voor bijvoorbeeld de monitoren die niet achter een ups hoeven, en een aantal aansluitingen die wel achter de ups moeten zitten.

Verder is buiten het vermogen wat hij af moet kunnen geven ook de tijdsduur van belang, leuk dat een apparaat 2000w kan leveren maar als dat maar 10 seconden is heb je er voor jou toepassing misschien niet zo veel aan.

Gezien je budget verwacht ik niet dat er iets leverbaar is wat voldoet aan jou eisen, beetje ups met een goede spannings regeling en voldoende capaciteit zal waarschijnlijk het drie of viervoudige kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door DjaRoel op 20-12-2016 11:59 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1) budget = te laag --> MP/ebay etc..
2) je zoekt een netspanning stabilisator + UPS ja dus 2 apparaten .!!! overgens is een netstabilisatie soms ook in een betere UPS gebouwd. die soms goedkoop op 2de hands sites word aangeboden.

3) een duurdere / betere voeding in je pc scheelt al veel voor punt 2

3) uitval bescherming doe je met UPS en generator want een UPS alleen ga je niet lang genoeg trekken. dat is namelijk een veelvoud van je bedrag voor accu duur.

Ander punt wat is belangrijk als de stroom in de stad uitvalt .. dat de pc netjes afsluit of dat je verder gaat met muziek ??? ik zeg het 1ste want je loopt wellicht leeg op punt 2 voorkomen en de kans dat het gebeurt is zo klein dat het goedkoper is een potje opzij te zetten voor 4 a 8 uur niet kunnen werken (overmacht). Daarnaast is de kans groter dat er stront aan de knikker is dat je beter niet met muziek bezig kan houden dan dat deze situatie voorkomen.

heb je alles al geaard enzo ?? ik zou eens je stroom provider eens vragen om te komen meten .. of er inderdaad pieken en dalen in zitten..

Tja vanalles

Verwijderd

Wat voor voedingen zitten er in de machines? Wat is het typenummer dus.

Waarom denk je dat het stroomnet niet stabiel is?

En zoals gezegd gaat een normale offline UPS het niet oplossen.

• ghuinink
Dank allemaal voor het meedenken :)

Het zijn twee voedingen van Be Quiet, Dark Power Pro 750w

Ik denk dat de stroom niet stabiel is omdat de lampen in ons huis soms van intensiteit veranderen, maar ik ben zeker geen expert :)

Verder is het fijn als alles beschermd tegen pieken achter de UPS zit, en er nog tijd is om alles netjes af te sluiten. automatisch hoeft niet echt, ik ben er bijna altijd wel. Dus dan moet ik naar een Online UPS?

Budget verhogen dan maar :)

Wat zijn Online UPSen? merken bedoel ik.

[ Voor 7% gewijzigd door ghuinink op 20-12-2016 13:11 ]

Verwijderd

Welke Dark Power Pro voedingen van 750W zijn dat? 11, 10, 9, 8, 7?

Dat de spanning soms wat inzakt hoeft voor een moderne voeding trouwens niet echt een probleem te zijn. Moderne voeding heeft een input van vaak zo'n 90V t/m 265V en als de spanning wat inzakt dan heb je gewoon de primaire condensator welke gewoon wat ontladen wordt, maar daar is die dan ook voor.

Als je ook nog wat last hebt van EMI dan heeft het EMI filter in de voeding ook nog wat te doen, zit die er ook niet voor niks. ;)

Een moderne computer voeding kan dan ook vrij veel hebben. Niet overal ter wereld hebben ze immers zo'n stabiel stroomnet als hier in Nederland. Weet je trouwens ook waarom het bij jouw niet zo stabiel is?

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 08:57

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

De lampen knipperen hier ook weleens. Het gaat dan vooral om gloeilampen en halogeenlampen die rechtstreeks aan het net zitten zonder dimmer of omvormer.

Maar die dippen zie je bijvoorbeeld al wanneer je een apparaat inschakelt met een groot verbruik of een grote piekspanning zoals een waterkoker of een CRT scherm.

Dat effect is hier al lange tijd aanwezig en is volgens mij normaal te noemen.
Toen er een jaar geleden sprake was van ijsvorming op hoogspanningskabels hadden we er vaker last van, maar het was nog steeds niet storend.

En alle andere apparatuur in huis blijft gewoon werken en ingeschakeld.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Verwijderd

AdoraBelle schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:49:
of een grote piekspanning zoals een waterkoker of een CRT scherm.
Hoge piekstroom of beter nog inschakelstroom bedoel je, waardoor de spanning wel eens wil inzakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 14:53 ]

• DjaRoel
ghuinink schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:10:
Dank allemaal voor het meedenken :)

Het zijn twee voedingen van Be Quiet, Dark Power Pro 750w

Ik denk dat de stroom niet stabiel is omdat de lampen in ons huis soms van intensiteit veranderen, maar ik ben zeker geen expert :)

Verder is het fijn als alles beschermd tegen pieken achter de UPS zit, en er nog tijd is om alles netjes af te sluiten. automatisch hoeft niet echt, ik ben er bijna altijd wel. Dus dan moet ik naar een Online UPS?

Budget verhogen dan maar :)

Wat zijn Online UPSen? merken bedoel ik.
Ik denk dat je er goed aan doet als je eerst meet wat de belasting is van de apparatuur die je achter de ups wilt plaatsen, als je dan het vermogen weet en een idee hebt hoe lang de boel zonder prik moet blijven draaien kan je aan de hand daarvan bepalen wat voor capaciteit de ups moet hebben.

Het is wel raadzaam dit te meten of je moet een hele goede schatting kunnen maken, het vermogen wat een voeding kan leveren is natuurlijk wat anders als wat hij daadwerkelijk opneemt.

Je zou eventueel voor een tweedehands ups kunnen kijken waarbij je zelf de accu's vervangt om zo wat kosten te besparen, al ben ik in die markt niet echt thuis.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• DukeBox
geenwindows schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:58:
..gewoon het zelfde als het stopcontact? zo ja, bijna alle UPCS hebben dat.
Integendeel.. meerendeel heeft een zogenaamde IEC C14 stekker..

• ghuinink
Dank allemaal maar qua concrete info betreffende merken enzo weet ik nog niks meer :P

Verwijderd

ghuinink schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:10:
Dank allemaal maar qua concrete info betreffende merken enzo weet ik nog niks meer :P
Wij ook nog niet. :p

Welke versie van de Dark Power Pro voedingen heb je?

Uit welke hardware bestaan je twee werkstations en welke iMac heb je?

Maar zoals gezegd voor soms wat spanningsdipjes hoef je het niet te doen, daar kan de voeding perfect tegen. Tegen het volledig weg vallen van de spanning kan het natuurlijk wel helpen, dan kun je nog even door werken en kan de PC zelf uitgeschakeld worden als de batterij leeg raakt. Of je zet hem natuurlijk zelf uit dan kan ook.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:11:
[...]

Integendeel.. meerendeel heeft een zogenaamde IEC C14 stekker..
mhja ok, heb ff wat beter door de pricewatch gebladerd en idd je hebt gelijkt. maar daarvoor heb je weer adapter voor ;) (ik had er namelijk één bij m'n UPS zitten)

offtopic:
thnx voor de typo correctie :+

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• DukeBox
Een stekkerblok voorzien van een c14 stekker is meestal het makkelijkst.

• DjaRoel
ghuinink schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:10:
APC is het meest voorkomende merk, al zullen er ongetwijfeld nog meer zijn die aardig spul leveren al dan niet gebrandlabeld.

Pagina: 1