Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel studeer ik aan de MBO opleiding applicatie ontwikkeling en kan ik er prima en heel goed een zakcentje mee verdienen tijdens de opleiding door vooral ook freelance werk te kunnen doen. Als vervolgopleiding past HBO technische informatica bij mij en heb ik affiniteit met embedded computer engineering.

Wel vraag ik me af of ik deze kennis die ik tijdens de studie HBO technische informatica kan gebruiken om in mijn vrije tijd naast de studie ook nog eens een paar uurtjes per week een zakcentje te verdienen?

Tijdens de MBO opleiding applicatie ontwikkeling is dat heel makkelijk te doen wanneer de wil ervoor is. Je ziet bijvoorbeeld bij sites zoals freelancer om de paar minuten een nieuw project online komen waarop men kan bieden.

Is er ook de mogelijkheid bij TI om dat te kunnen doen? Ik denk zelf namelijk dat het veel moeilijker is om een bijbaan te vinden met embedded computer engineering als opleiding dan een opleiding als software engineer/app ontwikkelaar (web, mobile) of heb ik dat mis?

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-12-2016 20:19)

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:41
Dit heb ik ook geprobeerd. Ik doe Embedded Systems, heb wel wat gesprekken gehad maar dit is part-time gewoon niet te doen. Je zult je helaas moeten beperken tot web development als het gaat om een bijbaantje.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

Rmg

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:33:

Is er ook de mogelijkheid bij TI om dat te kunnen doen? Ik denk zelf namelijk dat het veel moeilijker is om een bijbaan te vinden met embedded computer engineering als opleiding dan een opleiding als software engineer/app ontwikkelaar (web, mobile) of heb ik dat mis?
Naja er is minder parttime werk zoals dat voor webdevelopment is. Maar waarom zou je tijdens je opleiding TI niet gewoon door blijven freelancen in het gebied waar je al ervaring hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rmg schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:50:
[...]

Naja er is minder parttime werk zoals dat voor webdevelopment is. Maar waarom zou je tijdens je opleiding TI niet gewoon door blijven freelancen in het gebied waar je al ervaring hebt?
Daar dacht ik inderdaad ook aan om hopelijk te kunnen freelancen tijdens de studie technische informatica. Echter zou het ook super zijn om met meer technischere projecten aan de slag te gaan die wat meer bij de studie horen.

Maar inderdaad, goed idee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:41
Dit heb ik ook geprobeerd. Ik doe Embedded Systems, heb wel wat gesprekken gehad maar dit is part-time gewoon niet te doen. Je zult je helaas moeten beperken tot web development als het gaat om een bijbaantje.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

EMP

Krulloos!

Ik werk bij een R&D bedrijf wat regelmatig 'student jobs' aanbied. Bijbaantjes met redelijk flexibele tijden, maar wel relevant werk. Niet alles natuurlijk, als de kerstverlichting weer opgeruimd moet worden kun je begrijpen aan wie we als eerste denken ;)

Het betaalt geloof ik ook gewoon minimum loon of iets in die buurt, het is meer als alternatief voor de supermarkt, waar de meerwaarde is dat het relevant werk is, en dan kun je denken aan software, firmware, hardware, electronica, die gebieden (ook wel logistiek en administratie, maar dan hebben we het over andere afdelingen ;)). We hebben hier nu geloof ik drie studenten rondlopen die zo af en toe hun neus laten zien, voornamelijk studenten die hier al eens stage gelopen hebben, en het wel leuk vonden en bleven plakken als bijbaantje.

Gaat het je echt om de verdiensten, dan kun je beter andere klussen zoeken

Wellicht dat meer technologiebedrijven dit hebben, of als je in de buurt van Den Bosch iets zoekt, kun je mij een berichtje sturen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 22:47
Ik heb tijdens mij studie TI (WO) eenmaal in de zomer bij een bedrijf programmeerwerk gedaan en eenmaal in de zomer voor de uni. Dat betaalde goed tot zeer goed vergeleken met ander werk.

Als je het een beetje handig aanpakt kun je na dergelijke klussen ook wel blijven plakken.

Het is ook niet geheel ongewoon om een of twee dagen in de week op locatie te zijn en nog wat thuis te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2016 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EMP schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:40:
Ik werk bij een R&D bedrijf wat regelmatig 'student jobs' aanbied. Bijbaantjes met redelijk flexibele tijden, maar wel relevant werk. Niet alles natuurlijk, als de kerstverlichting weer opgeruimd moet worden kun je begrijpen aan wie we als eerste denken ;)

Het betaalt geloof ik ook gewoon minimum loon of iets in die buurt, het is meer als alternatief voor de supermarkt, waar de meerwaarde is dat het relevant werk is, en dan kun je denken aan software, firmware, hardware, electronica, die gebieden (ook wel logistiek en administratie, maar dan hebben we het over andere afdelingen ;)). We hebben hier nu geloof ik drie studenten rondlopen die zo af en toe hun neus laten zien, voornamelijk studenten die hier al eens stage gelopen hebben, en het wel leuk vonden en bleven plakken als bijbaantje.

Wellicht dat meer technologiebedrijven dit hebben, of als je in de buurt van Den Bosch iets zoekt, kun je mij een berichtje sturen.
Ah kijk lekker goedkoop handjes en lekker weinig betalen. Nobel hoor.

@TS, weet niet wat je doel is, ervaring is leuk maar de schoorsteen moet natuurlijk roken. Nadeel van dit soort baantjes is vaak de mindere flexibiliteit. Voor een minimum loon zou ik er erg goed over nadenken. Natuurlijk de ervaring is goed maar principieel gezien vind ik het om te kotsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

EMP

Krulloos!

GoldenSample schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:58:

Natuurlijk de ervaring is goed maar principieel gezien vind ik het om te kotsen.
Ik weet niet waar jij het mee vergelijkt, maar dit is een alternatief voor de supermarkt/winkel/kranten bezorg bijbaan, maar dan leuker, flexibeler en relaxter. Zelfs al wil je het vergelijken met een stage van een HBO/uni technische studie, dan is de vergoeding alsnog 4x zo hoog als een standaard stagevergoeding.

Heb je echt technische vaardigheden en wil je die commercieel inzetten, met alle daarbij behorende verantwoordelijkheden, dan zijn er zoals eerder gezegd klussen als webdesigner of vast andere freelance dingetjes.

Dit is geen alternatief voor mensen met hogere, technische opleiding. Geloof me, ben je dat, dan staan de vacatures voor je ook open en wij staan, net als alle andere technologiebedrijven in de rij om een gesprek met je te hebben. Heb je die echter (nog) niet, dan heb je de mogelijkheid om hier lekker allerlei gevarieerde (technische) klusjes te doen. Wil je dat niet, dan ga je toch lekker kassa draaien bij de Appie? Levert het zelfde (of minder) op, en hoe leuk het daar is laat ik aan je eigen verbeelding over.

Ik ben principieel tegen kotsen, maar als je dat zo nodig moet doen, doe het alsjeblieft ergens waar het wèl op zijn plek is...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EMP schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:51:
[...]

Ik weet niet waar jij het mee vergelijkt, maar dit is een alternatief voor de supermarkt/winkel/kranten bezorg bijbaan, maar dan leuker, flexibeler en relaxter. Zelfs al wil je het vergelijken met een stage van een HBO/uni technische studie, dan is de vergoeding alsnog 4x zo hoog als een standaard stagevergoeding.

Heb je echt technische vaardigheden en wil je die commercieel inzetten, met alle daarbij behorende verantwoordelijkheden, dan zijn er zoals eerder gezegd klussen als webdesigner of vast andere freelance dingetjes.

Dit is geen alternatief voor mensen met hogere, technische opleiding. Geloof me, ben je dat, dan staan de vacatures voor je ook open en wij staan, net als alle andere technologiebedrijven in de rij om een gesprek met je te hebben. Heb je die echter (nog) niet, dan heb je de mogelijkheid om hier lekker allerlei gevarieerde (technische) klusjes te doen. Wil je dat niet, dan ga je toch lekker kassa draaien bij de Appie? Levert het zelfde (of minder) op, en hoe leuk het daar is laat ik aan je eigen verbeelding over.

Ik ben principieel tegen kotsen, maar als je dat zo nodig moet doen, doe het alsjeblieft ergens waar het wèl op zijn plek is...
Hoe kan de Appie minder opleveren dan het minimumloon dat je werkgever daar betaald.

Misschien zit ik mis hoor maar weekenden en avonduren (waar je als student toch het meeste tijd over hebt) zijn vaak bij dit soort baantjes als je omschrijft vaak wat lastiger om in te vullen. -> minder mogelijkheden om uren te maken.

Misschien heb ik mazzel gehad hoor maar mijn (moet inhoudelijk) gerelateerde baantje tijdens mijn studie betaalde (redelijk) wat meer dan t Minimum loon en was zeer flexibel (weekenden en veel uren maken, alleen werken als het jezelf uitkomt). Iets dat erg belangrijk is als er brood op de plank moet komen. Dat je liever/beter iets inhoudelijks doet is helemaal waar. Echter kan je daar de bakker vaak (minder) van betalen en dat vind ik erg raar. Bij onze oosterburen is dat vaak wat beter voor elkaar.

Meer vragen dan ongeschoold werk maar niet meer betalen. Lijkt wel wel exemplarisch voor de hele techniek sector, uitgezonderd een deel van de IT. Ben blij dat ik mijn biezen gepakt heb en niet meer bij een echt industrie/tech bedrijf zit.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 22-12-2016 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EMP schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:40:

Dankjewel EMP, inderdaad mij gaat het meer om het relevante werk.

Ik kom uit de randstad, Den Bosch is heel ver. Heel veel succes wens ik je, moet vast wel goed komen.

Nogmaals bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Dan heb ik het nu over een paar uurtjes in de week klussen in de technische informatica.
@TS, weet niet wat je doel is, ervaring is leuk maar de schoorsteen moet natuurlijk roken. Nadeel van dit soort baantjes is vaak de mindere flexibiliteit. Voor een minimum loon zou ik er erg goed over nadenken. Natuurlijk de ervaring is goed maar principieel gezien vind ik het om te kotsen.
Wat bedoel je precies?

De vraag is juist of je werk uberhaupt wel het minimum waard is in dat geval.

Mijn vraag was gewoon of het net zo makkelijk is in de web/mobile wereld om als freelancer aan de slag te gaan of een paar uurtjes in de week/maand bij een bedrijf een bijbaan te hebben.

Als iemand een bijbaantje zoekt met de opleiding informatica voor naast zijn studie dan zijn er genoeg projecten op het internet te vinden. Ik wou dus weten hoe dat zat met technische informatica.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:34:
[...]

Hoe kan de Appie minder opleveren dan het minimumloon dat je werkgever daar betaald.

Misschien zit ik mis hoor maar weekenden en avonduren (waar je als student toch het meeste tijd over hebt) zijn vaak bij dit soort baantjes als je omschrijft vaak wat lastiger om in te vullen. -> minder mogelijkheden om uren te maken.

Misschien heb ik mazzel gehad hoor maar mijn (moet inhoudelijk) gerelateerde baantje tijdens mijn studie betaalde (redelijk) wat meer dan t Minimum loon en was zeer flexibel (weekenden en veel uren maken, alleen werken als het jezelf uitkomt). Iets dat erg belangrijk is als er brood op de plank moet komen. Dat je liever/beter iets inhoudelijks doet is helemaal waar. Echter kan je daar de bakker vaak (minder) van betalen en dat vind ik erg raar. Bij onze oosterburen is dat vaak wat beter voor elkaar.

Meer vragen dan ongeschoold werk maar niet meer betalen. Lijkt wel wel exemplarisch voor de hele techniek sector, uitgezonderd een deel van de IT. Ben blij dat ik mijn biezen gepakt heb en niet meer bij een echt industrie/tech bedrijf zit.
Sorry, maar jouw laatste alinea van "meer" tot "zit" begrijp ik niet. Kan je deze a.u.b. uitleggen? Waarom ben je weg gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:33:
[...]

Wat bedoel je precies?

De vraag is juist of je werk uberhaupt wel het minimum waard is in dat geval.

Mijn vraag was gewoon of het net zo makkelijk is in de web/mobile wereld om als freelancer aan de slag te gaan of een paar uurtjes in de week/maand bij een bedrijf een bijbaan te hebben.

Als iemand een bijbaantje zoekt met de opleiding informatica voor naast zijn studie dan zijn er genoeg projecten op het internet te vinden. Ik wou dus weten hoe dat zat met technische informatica.
De vraag die er achter zit is; wil je een baantje voor de ervaring of voor het geld? (Waarschijnlijk een combi) Hoe verhouden die 2 zich tot elkaar in je eisen/wensen. Als je alleen inhoudelijk iets goeds kan doen voor t Minimumloon maar het geld hard nodig hebt is dat niet zo handig natuurlijk. Dan kan je beter minder/niet relevant werk zoeken dat meer oplevert.
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:50:
[...]

Sorry, maar jouw laatste alinea van "meer" tot "zit" begrijp ik niet. Kan je deze a.u.b. uitleggen? Waarom ben je weg gegaan?
Op het moment dat er ergens werk gedaan moet worden wat om meer kwaliteiten vraagt dan random 'ongeschrikt' baantje dat iedereen kan doen dan vind ik het raar/unfair om het minimum loon te betalen.

Zeker in 'de techniek' (en dan bedoel ik voornamelijk niet IT) zie je echter iets raars gebeuren: men heeft veel eisen aan werknemers/stagiers en kan deze moeilijk vinden. Tegelijkertijd wil men vaak weinig in personeel mensen investeren/aan uitgeven.

Resultaat is dat men iemand zoekt die alles al kan, niets hoeft te leren maar toch wil men hiervoor niet de portemonnee trekken. Vervolgens staan de zelfde bedrijven overal te huilen dat ze geen personeel kunnen vinden.

Maw: je wilt als bedrijf niet goed betalen en ook niet opleiden, vind je het dan gek dan niemand bij je wilt komen werken?

Ikzelf zag het bij mezelf maar ook bij collega's, kennisen, ex mede studenten en heb een keuze gemaakt: Een veel minder technische functie in een veel minder technisch bedrijf gaan doen. De voorwaarden zijn op elk niveau stukken beter, mijn werkgever behandeld me stukken beter.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 22-12-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:17:
[...]

De vraag die er achter zit is; wil je een baantje voor de ervaring of voor het geld? (Waarschijnlijk een combi) Hoe verhouden die 2 zich tot elkaar in je eisen/wensen. Als je alleen inhoudelijk iets goeds kan doen voor t Minimumloon maar het geld hard nodig hebt is dat niet zo handig natuurlijk. Dan kan je beter minder/niet relevant werk zoeken dat meer oplevert.

[...]

Op het moment dat er ergens werk gedaan moet worden wat om meer kwaliteiten vraagt dan random 'ongeschrikt' baantje dat iedereen kan doen dan vind ik het raar/unfair om het minimum loon te betalen.

Zeker in 'de techniek' (en dan bedoel ik voornamelijk niet IT) zie je echter iets raars gebeuren: men heeft veel eisen aan werknemers/stagiers en kan deze moeilijk vinden. Tegelijkertijd wil men vaak weinig in personeel mensen investeren/aan uitgeven.

Resultaat is dat men iemand zoekt die alles al kan, niets hoeft te leren maar toch wil men hiervoor niet de portemonnee trekken. Vervolgens staan de zelfde bedrijven overal te huilen dat ze geen personeel kunnen vinden.

Maw: je wilt als bedrijf niet goed betalen en ook niet opleiden, vind je het dan gek dan niemand bij je wilt komen werken?

Ikzelf zag het bij mezelf maar ook bij collega's, kennisen, ex mede studenten en heb een keuze gemaakt: Een veel minder technische functie in een veel minder technisch bedrijf gaan doen. De voorwaarden zijn op elk niveau stukken beter, mijn werkgever behandeld me stukken beter.
Ah jammer om te horen en ook weer mooi om te horen dat je jouw weg heb gevonden.

Mij ging het inderdaad om de vraag naar een combi en of dat mogelijk was in de richting van TI.
Het lijkt mij daarom verstandiger om met mijn huidige opleiding applicatie ontwikkeling verder te gaan in mijn vrije tijd en daarmee proberen een vast inkomen te generen.

Het echte werk moet dan wachten voor hopelijk na de opleiding TI.

In iedere geval bedankt allemaal voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat noem ik leergeld, ik denk dat het leer proces belangrijker is dan de paar centen die je krijgt als student.
Had ik de kans gehad om naast mijn studie nog een beetje te ontwikkelen voor een bedrijf, had ik dit graag gedaan, ongeacht minimum loon of 20 euro per uur, op zo een moment bouw je namelijk wel ervaring op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:46:
[...]

Dat noem ik leergeld, ik denk dat het leer proces belangrijker is dan de paar centen die je krijgt als student.
Had ik de kans gehad om naast mijn studie nog een beetje te ontwikkelen voor een bedrijf, had ik dit graag gedaan, ongeacht minimum loon of 20 euro per uur, op zo een moment bouw je namelijk wel ervaring op.
Waarom sluit het een het ander uit? Vind het vanuit breder perspectief nogal treurig en de grote smoel van veel bedrijven dat ze niemand kunnen vinden hypocriet. Als je voor meer dan het minimum loon ongeschoold werk kan doen naast je studie waarom kan een bedrijf dan niet meer dan t Minimumloon betalen voor enigszins geschoold werk?

Leergeld is allemaal leuk en aardig. Echter als je even verder kijkt naar het topic over de niet meer bestaande middeninkomens is de vraag wanneer je dat terug gaat betalen. Ik ben zo enorm blij dat ik zonder schuld ben afgestudeerd, daardoor heb ik nu überhaupt enigszins uitzicht op een niet gedeelde woning. Succes met een hypotheek als je nog 30k schuld hebt staan bij de DUO.

Daarna moet je zeker nog een werkervaringsplek zoeken of een onderbetaald 'traineeship' voordat je een echte job vindt? En ja om dat te voorkomen kan die werk ervaring helpen. Maar alsnog moet je je daar niet in laten naaien imho en weigeren.

Nee daar weiger ik aan mee te doen. :/ Gelukkig was ik in de positie om dat anders te doen maar ik heb bewust sommige voorstellen aan de kant geschoven. Leuk die werkervaring maar daar kan ik niet van eten.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 24-12-2016 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb tijdens mijn studie bij Albert Heijn gewerkt. De ervaring die ik daar heb opgedaan is onbetaalbaar. Dan heb ik het niet over professionele ervaring, maar over levenservaring.

Als student met uitzicht op een goede baan tussen allemaal hoogopgeleide mensen vond ik het (achteraf) ontzettend waardevol om te werken met mensen voor wie het allemaal niet zo gemakkelijk gaat. Ik heb gewerkt met ex-gedetineerden en bewoners van blijf-van-mijn-lijfhuizen en begeleidkamerwonenprojecten. Af en toe gingen we na werktijd met een groepje nog wat drinken in de stad. Dan hoor je ook eens andere verhalen en andere problemen dan "nog acht dagen voordat de stufi weer wordt gestort".

Collega's troosten omdat ze thuis weer zijn mishandeld, langer blijven zodat iemand z'n familielid bij het politiebureau kan ophalen, het zijn allemaal ervaringen waar ik nog weleens aan terugdenk. Het idee dat het voor mij een bijbaantje was en dat het voor die mensen het plafond was van hun werkende leven helpt mij nog steeds om dingen te relativeren. En ik heb er veel respect door gekregen voor mensen die van weinig geld moeten rondkomen en toch gelukkig zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1