Afmetingen van voertuigen bepalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:24
Voor een systeem waar auto's/voertuigen mee vervoerd worden, heb ik de afmetingen van die voertuigen nodig (denk aan een ferry naar Engeland als voorbeeld).

Er zijn maar weinig mensen die de afmeting van hun auto kennen. Daarom dacht ik gelijk aan open data van de RDW. Makkelijk je kenteken invoeren en het systeem geeft automatisch de lengte en breedte aan. Maar, helaas, in de database staat de breedte op 0 en de lengte is zo op het eerste oog in 50% van de gevallen ingevuld. Niet bruikbaar dus.

Een andere manier zou kunnen zijn om merk, type en bouwjaar in te vullen, maar ook daarvan kan ik geen data vinden.

Het systeem werkt met verschillende afmetingklasse's (breedte 0-156cm, 157-175cm, 176-183cm). Ik heb te weinig verstand van auto's om daar een logische scheiding in te zien.

Iemand een goed idee om dit zelf op te lossen (met een dataset o.i.d.) of een API die deze informatie heeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBako
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 16:25
Misschien is het handig als je ook een parkeermarge meeneemt bij een auto. Ik zou daarom een standaard afmeeting pakken per type voertuig(personenauto's, bussen, vrachtwagens, etc.). Deze kan je volgens mij wel via de RDW API opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

mbakirci schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:13:
Misschien is het handig als je ook een parkeermarge meeneemt bij een auto. Ik zou daarom een standaard afmeeting pakken per type voertuig(personenauto's, bussen, vrachtwagens, etc.). Deze kan je volgens mij wel via de RDW API opvragen.
Bij een ferry ed heb je amper parkeermarge. die worden van voor naar achter geladen, met nog geen 10cm tussen auto's
Verder ligt het er wel een beetje aan hoe efficient je het wilt hebben,
Een 2 ,70 meter lange smart, en een 5,70 meter lange caddilac zijn allebei personen wagens :)

http://www.automobiledimension.com
Klinkt goed, misschien informeren of ze een api hebben ?

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 20-12-2016 09:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Als je het wilt automatiseren:

Een zwart-wit geblokte lijn dwars over de weg trekken. Met een vaste bekende lengte van de blokken.
Een camera recht boven die lijn hangen die naar beneden kijkt.
Stukje software schrijven die telt hoeveel blokjes er maximaal niet meer zichtbaar zijn terwijl er een auto over de lijn rijdt.
En dan kun je heel simpel de breedte berekenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42
Meten = weten inderdaad! Hoewel ik vermoed dat je de gegevens wil hebben vóórdat je fysiek gaat meten. Dan ontkom je toch niet aan een standaard database. Ik heb wel eens op ferry-websites gekeken en daar zie je ook klasses die je zelf aan moet geven. Wat ze vervolgens doen als op locatie zelf blijkt dat je toch 10cm langer bent, geen idee.

Denk er ook aan dat een auto breder/langer kan zijn dan de officiële specs, bijvoorbeeld bij het gebruik van een fietsendrager, aanhanger, dakkoffer (okay, da's meer de hoogte), ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
mbakirci schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:13:
Standaardafmetingen gaat inderdaad niet. Het gaat er juist om dat een smalle auto naast een brede auto wordt gezet om je deur nog open te kunnen doen.
heuveltje schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:20:
[...]

Bij een ferry ed heb je amper parkeermarge. die worden van voor naar achter geladen, met nog geen 10cm tussen auto's
Verder ligt het er wel een beetje aan hoe efficient je het wilt hebben,
Een 2 ,70 meter lange smart, en een 5,70 meter lange caddilac zijn allebei personen wagens :)

Dat ziet er inderdaad goed uit! Ik heb ze een mailtje gestuurd via het contactformulier.
RocketKoen schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:23:
Als je het wilt automatiseren:

Een zwart-wit geblokte lijn dwars over de weg trekken. Met een vaste bekende lengte van de blokken.
Een camera recht boven die lijn hangen die naar beneden kijkt.
Stukje software schrijven die telt hoeveel blokjes er maximaal niet meer zichtbaar zijn terwijl er een auto over de lijn rijdt.
En dan kun je heel simpel de breedte berekenen.
Bezoekers/klanten moeten een reservering kunnen maken. Dan moeten de afmetingen al bekend zijn. Ik ben gevraagd voor de webapplicatie.
sjroorda schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:27:
Meten = weten inderdaad! Hoewel ik vermoed dat je de gegevens wil hebben vóórdat je fysiek gaat meten. Dan ontkom je toch niet aan een standaard database. Ik heb wel eens op ferry-websites gekeken en daar zie je ook klasses die je zelf aan moet geven. Wat ze vervolgens doen als op locatie zelf blijkt dat je toch 10cm langer bent, geen idee.

Denk er ook aan dat een auto breder/langer kan zijn dan de officiële specs, bijvoorbeeld bij het gebruik van een fietsendrager, aanhanger, dakkoffer (okay, da's meer de hoogte), ...
Daar wordt inderdaad rekening mee gehouden. Na opgave van de auto moet je opgeven of er een aanhanger, fietsendrager, etc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
heuveltje schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:20:
[...]
Ik heb antwoord van ze: "Thank you for contacting us but we do not have an API available nor a dataset distributable"

Inmiddels heb ik wel http://www.autoweek.nl/kentekencheck/ gevonden. Zij hebben gedetailleerde informatie (inclusief afmetingen) op kenteken. Maar eens informeren of zij een API hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Is dit niet iets? http://www.carqueryapi.com/

Is wel erg US georienteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Inderdaad wel heel erg US georienteerd helaas. Een aantal auto's (waaronder mijn eigen auto) kan ik niet vinden in de lijst.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

orf schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:35:
[...]

Bezoekers/klanten moeten een reservering kunnen maken. Dan moeten de afmetingen al bekend zijn. Ik ben gevraagd voor de webapplicatie.
Gaat dat ooit werken? Werkt sowieso niet voor mensen die op het moment van reserveren die auto nog niet kennen (bv. mensen die huurauto nemen) en de helft van de vrouwen weet hooguit het merk en dat ie groen is. Afmetingen kunnen ook per versie veranderen. 2016 versie van een auto kan best wat centimeters afwijken van de 2015 versie. En hoeveel mensen weten nu precies van welk jaar hun auto is?

• orf
downtime schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:37:
[...]

Gaat dat ooit werken? Werkt sowieso niet voor mensen die op het moment van reserveren die auto nog niet kennen (bv. mensen die huurauto nemen) en de helft van de vrouwen weet hooguit het merk en dat ie groen is. Afmetingen kunnen ook per versie veranderen. 2016 versie van een auto kan best wat centimeters afwijken van de 2015 versie. En hoeveel mensen weten nu precies van welk jaar hun auto is?
Het moet werken ;)
Die gegevens zijn verplicht voor de vervoerder. Als je geen kenteken hebt, kun je niet reserveren. In de TS benoem ik precies wat je zegt (Er zijn maar weinig mensen die de afmeting van hun auto kennen). Wellicht is er iets mogelijk als mensen een reservering doen via de telefoon. De webapplicatie moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. In een ideale situatie geef je je kenteken op, en laat het systeem alle informatie zien.

De relevantie voor dit vraagstuk is even weg. Planning en deadline zijn niet haalbaar voor ons. Ik vind de vraag nog steeds interessant, maar zal wat minder actief op zoek zijn naar oplossingen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan het jezelf makkelijker maken door generieke data gebruiken.

je kan via kenteken al het merk/model achterhalen, dan kan je al op basis van die gegevens maten globaal gaan neerzetten. je kan ook bij het invullen vragen of de maten kloppen (hatchback/sedan/mpv etc)
tegenwoordig zijn veel modellen auto van diverse merken identieke carrosserie c1/aygo en ??? of de opel agila en de nissan? splash. maar feitelijk zijn de wielbasis vrij identiek .. klein (smart), middel en groot alleen de opbouw kan iets verschillen.
die paar unieke model kan je niet tegenaan progammeren .. en waarom zou je ?

zo heb je voor fietsendragers/aanhangers vrij standaard maten in een model caravan 350d merk x is 3.50 de lengte maat (met/zonder dissel??)

Als je een tabel opbouwt met gegevens, kan je de handmatige ook gebruiken als (suggestie) input voor nieuwe vervoer .. en hoe meer mensen overeenkomstige data invoeren .. hoe meer accurater je database gaat worden.

naheffing/niet mee mogen voor tegrote afwijking is aan de vervoer maatschappij.

Heb je al gepraat met de beladers ??? die kunnen vaak meer handige input gegeven.
en zeker een optie om hun eigen maten per vervoersmiddel op te geven zal resulteren in een beter beeld tussen idee en werkelijkheid.

Tja vanalles

Pagina: 1