Windows licentie kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 07:48
Hi allemaal,

Even een vraag aangaande een nieuwe licentie kopen voor windows.

Waar komen de prijs verschillen vandaan bij de verschillende aanbieders bij de pricewatch. Ik zou een plaatje willen toevoegen, maar geen idee welk url ik moet gebruiken om een screenshot naar up te loaden.

Zijn de aanbieders van 24€ net zo goed te vertrouwen als anderen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja, je krijgt gewoon een licentiecode. Ja, daarmee kan je gewoon je Windows activeren. De vraag is echter of je handelt naar de licentievoorwaarden (ga er maar van uit van niet). Je kan er echter ook van uit gaan dat Microsoft niet achter je aan zal komen.
Zelf heb ik ervoor gekozen om gewoon een fysieke licentie aan te schaffen, vond ik een prettiger idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
TommyboyNL schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:24:
De vraag is echter of je handelt naar de licentievoorwaarden (ga er maar van uit van niet)
Want?? (Serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Zoek het verschil tussen OEM en retail licenties. Daaruit gaat je antwoord komen. GL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ardjee schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:28:
[...]

Zoek het verschil tussen OEM en retail licenties. Daaruit gaat je antwoord komen. GL
Bovendien is er ook nog een verschil tussen losse OEM licenties (die webwinkels bij nieuwe PCs mogen verkopen), en bulk OEM licenties die tenten als Dell/HP/Asus/etc. meeleveren met hun computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Heb je dan ook kans op een branded (Dell, Hp o.i.d.) licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38
Niels.68 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:30:
Heb je dan ook kans op een branded (Dell, Hp o.i.d.) licentie?
Ik ben nog nooit "branded" licenties tegengekomen.
Grote OEMS gebruikten vroeger (voor UEFI) de SLP / SLIC activatie methode : een tabel in je BIOS gecombineerd met een certificaat + een speciale product key zorgde voor activaties (zo deed ik ook de activaties voor OEM Windows 7 machines op het werk vanaf een WDS/MDT server), maar de machines waren ook nog voorzien van een COA sticker met een andere product key (je kon dus met deze key alsnog een andere machine activeren).

Tegenwoordig zijn bij de grote OEMs de keys in de UEFI geplaatst.
Verder is er niets qua branding wat er gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10
Vooral grijze import, (gestolen) MSDN licenties die als OEM / Retal verkocht worden komt ook nog wel eens voor (hiermee loop je het grootste risico je licentie ooit te verliezen (deze worden namelijk nog wel eens geblacklist door MS).

Als je 100% zeker wil zijn dan koop je een OEM licentie bij een van de bekende Nederlandse webshops, dan betaal je tussen de 100 en 140 euro uit mijn hoofd en ben je 100% zeker van een licentie voor de europese markt van een Nederlandse distributeur.

Je kan echter ook de gok nemen bij een van die €20-€30 shops, vaak is het grijze import en zal er in de regel niets met je licentie gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. Licenties kosten gewoon geld.
En bij die goedkope aanbieders is de kans groot dat ze ergens vandaan komen die niet helemaal pluis is.
Heb ook wel eens gezien dat mensen een KMS key voor 40,- gekocht hadden :-)
Kan je dus niets mee.

Overigens gaat het vaak gewoon goed.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
-OEM werkt gewoon en hoewel strijdig met de EULA kun je die gewoon gebruiken (risico is nihiel). Let wel dat je deze maar voor 1 systeem kunt gebruiken. Vervang je bijv je Mobo + Cpu heb je een nieuwe key nodig:
-Retail is wat MS wil dat je koopt, je kunt de key zo vaak hergebruiken als je wilt, nadeel is dat ze rete-duur zijn (zijn niet voor minder 140 te koop, alles daar onder is OEM of MSDN)
-MSDN key is een dev-key die na tijd x (volgens mij 1 a 6 maanden) vervalt. Deze wil je niet hebben.

Er zijn genoeg bronnen waar je OEM keys voor 15 a 25 euro kan vinden. Als je van plan bent een aantal jaar met je pc te doen is een OEM geschikt, wissel je elk jaar van systeem dan is een retail aan te bevelen.

Mijn OEM key was volgens mij rond de 20. Gebruik die nu een aantal maanden na volle tevredenheid (had eerst de gratis windows 10 versie alleen werd moe van de tekst om te activeren op mijn desktop).

Je kunt dus ook helemaal gratis de windows test-versie gebruiken (geen key invullen). VOor een dedicated game-bak werkt dat goed mijns inziens. Werkte 100% alleen die melding kwam na 3 maanden ofzo en daar werd ik meug van, want ik kijk ook films op mijn pc en de tekst verdween alleen bij full-screen games.

[ Voor 26% gewijzigd door eL_Jay op 20-12-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32

TheVMaster

Moderator WOS
eL_Jay schreef op Tuesday 20 December 2016 @ 15:36:
-OEM werkt gewoon en hoewel strijdig met de EULA kun je die gewoon gebruiken (risico is nihiel). Let wel dat je deze maar voor 1 systeem kunt gebruiken. Vervang je bijv je Mobo + Cpu heb je een nieuwe key nodig:
-Retail is wat MS wil dat je koopt, je kunt de key zo vaak hergebruiken als je wilt, nadeel is dat ze rete-duur zijn (zijn niet voor minder 140 te koop, alles daar onder is OEM of MSDN)
-MSDN key is een dev-key die na tijd x (volgens mij 1 a 6 maanden) vervalt. Deze wil je niet hebben.

[....]
De MSDN keys zijn inderdaad dev/test keys en niet bedoelt voor productiemachines. Ze vervallen (gelukkig voor mijn dev/test omgeving) niet na een paar maanden, maar bij misbruik (lees : verkoop via internet) kan MS ze natuurlijk altijd blacklisten. Volgens mij gebeurd dat ook gewoon....die keys moet je dus niet willen gebruiken voor je pc.

Wat is overigens 100-150 eu voor een product wat je elke dag gebruikt. Dat is (als je het al een jaar gebruikt) nog geen 50 ct per dag...een koopje dus. :+ Daarnaast kun je gewoon gratis upgraden naar nieuwe releases van Windows 10, daarbij ga ik er vanuit dat je een Windows 10 licentie aanschaft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Mijn "want" vraag was puur ter info, ik heb ca €85.-- betaald (2014) voor mijn Windows 8.1 en ongeveer €35,- voor WHS 2011. (ik heb de key's en dvd's nog!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Korte vraag, ben dus van plan om een Windows 10 Pro Retail licentie aan te schaffen. Alleen wil Windows 10 als eerst op mijn laptop installeren en later op mijn gamepc. Moet ik dan 2 licenties aanschaffen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lees de voorwaarden door, dan weet je het. Waarom hier vragen en een topic kapen als je het zelf heel makkelijk zelf kan nagaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij bent een linux man. Heb je ooit de licentievoorwaarden van MS doorgelezen? ;)

Maar zonder gekheid: als jij een key koopt bij een NL bedrijf en hij wordt achteraf geblacklist, lijkt me dat je achteraf gewoon bij dat bedrijf een nieuwe key kunt opvragen. Ze leveren een product en dat is defect binnen de geldende (wettelijk, europese) garantietermijnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

The Eagle schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:46:
Jij bent een linux man. Heb je ooit de licentievoorwaarden van MS doorgelezen? ;)

Maar zonder gekheid: als jij een key koopt bij een NL bedrijf en hij wordt achteraf geblacklist, lijkt me dat je achteraf gewoon bij dat bedrijf een nieuwe key kunt opvragen. Ze leveren een product en dat is defect binnen de geldende (wettelijk, europese) garantietermijnen.
Ik reageer direct op de kaper SerSam1. Die moet gewoon gaan lezen en niet hier gaan vragen. En als hij het echt moet vragen, stel het dan aan Google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10
The Eagle schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:46:

Van een "bedrijf" dat willens en wetens keys verkoopt die geblacklist kunnen worden zou ik het niet vreemd vinden als ze ook de wettelijke verplichtingen omtrent conformiteit niet respecteren. En voor die 25-30 euro ga je ook niet snel een zaak aanspannen. Wat dat betreft blijft het gewoon een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

ejet schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:21:
Zijn de aanbieders van 24€ net zo goed te vertrouwen als anderen?
Kort antwoord: Nee.

Mijn ervaring:
Zo'n key gekocht. Bij invoeren van de key kreeg ik de melding dat ie niet correct was en dat ik MS moest bellen. Toen ik belde werd mij verteld dat het een volume license key was en dus niet voor privé gebruik. Melding bij het bedrijf leverde op "Als je een schone installatie doet werkt de key wel". Ja, mischien wel maar het is nogsteeds illegaal.
- Bedrijf zegt dat ze het juiste geleverd hebben
- Paypal weigert een claim omdat het een virtueel product is

€30 lichter en geen legale key.

Mijn advies: Ver weg blijven van dit soort bedrijven en gewoon een legale key kopen bij een leverancier met goede reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49
TheVMaster schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:40:
[...]

Wat is overigens 100-150 eu voor een product wat je elke dag gebruikt. Dat is (als je het al een jaar gebruikt) nog geen 50 ct per dag...een koopje dus. :+ Daarnaast kun je gewoon gratis upgraden naar nieuwe releases van Windows 10, daarbij ga ik er vanuit dat je een Windows 10 licentie aanschaft natuurlijk.
Je hebt op zich gelijk, voor licenties moet je gewoon betalen. Ik vraag me alleen wel eens af, en dat is uiteraard een heel andere discussie, of de gevraagde prijzen niet veel te hoog zijn. Na het reserveren van bedragen voor het in stand houden van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe software is de winst van MS nog zo exorbitant hoog dat je, alleen daar al om, die conclusie zou kunnen trekken. Als de prijs voor een licentie [stel] gehalveerd zou worden zou deze discussie waarschijnlijk ook niet nodig zijn en de nettowinst van MS lager. Een herverdeling van rijkdom? Tevens geen markt meer voor schimmige licentie verkopers. http://www.nu.nl/internet...-winst-bij-microsoft.html

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
TheVMaster schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:40:
[...]

Nadeel is dat het prijsverschil best wel groot is tussen de OEM en de retail versie. Zelf heb ik hier twee pc staan met een Windows 10 versie. 1 met retail versie en 1 met een 14 euro key. Ze zijn gewoon beide hetzelfde op het moment dat ik de powerknop indruk. De installatie komt gewoon van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meubelmaker schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:59:
[...]

Je hebt op zich gelijk, voor licenties moet je gewoon betalen. Ik vraag me alleen wel eens af, en dat is uiteraard een heel andere discussie, of de gevraagde prijzen niet veel te hoog zijn. Na het reserveren van bedragen voor het in stand houden van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe software is de winst van MS nog zo exorbitant hoog dat je, alleen daar al om, die conclusie zou kunnen trekken. Als de prijs voor een licentie [stel] gehalveerd zou worden zou deze discussie waarschijnlijk ook niet nodig zijn en de nettowinst van MS lager. Een herverdeling van rijkdom? Tevens geen markt meer voor schimmige licentie verkopers. http://www.nu.nl/internet...-winst-bij-microsoft.html
Je haalt nu de inkomsten uit andere bronnen en producten bij de kosten voor het onderhoud van het OS. Hoewel dat kan bij MS, is het bij een aparte divisie of bedrijf toch wel anders. Daar moeten de licentiekosten alles dekken: loonkosten voor het hele bedrijf (administratie, ontwikkelaars, testers, etc), hosting voor updates, hardware, huur van 't pand, klantsupport, etc. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan moet je toch een redelijk bedrag vragen voor een licentie en er tevens veel van verkopen om uit die kosten te komen.

Zou je de prijs voor een Windows licentie verlagen, dan zou je ook de prijs voor een Office licentie moeten verlagen want het staat anders erg krom om voor een product dat veel meer doet minder te vragen. En dan kom je weer met een lagere winst of mogelijk zelfs verlies omdat je inkomsten gewoonweg te laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49
Hero of Time schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:13:
[...]

Zou je de prijs voor een Windows licentie verlagen, dan zou je ook de prijs voor een Office licentie moeten verlagen want het staat anders erg krom om voor een product dat veel meer doet minder te vragen. En dan kom je weer met een lagere winst of mogelijk zelfs verlies omdat je inkomsten gewoonweg te laag zijn.
Deels mee eens.Een OS is noodzakelijk en zou goedkoper kunnen. Een Office pakket daarentegen, afhankelijk van de gebruiker, gedifferentieerder in prijs, zoals nu ook al. Een Officepakket is, zeker voor een onderneming, bedoeld ter ondersteuning van het genereren van winsten. Voor niet commercieel gebruik kan dan worden uitgeweken naar een "gratis" pakket met minder mogelijkheden.
On topic: Heeft topicstarter ejet al een besluit genomen c.q. voldoende informatie vergaard?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 07:48
Nee, haha, eigenlijk is de situatie onveranderd, aangezien iedereen iets anders zegt....
Pagina: 1