Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Sony A6000 en 2 draadloze Yonguo YN560III flitsers. Ik doe met name product fotografie en wil naast een wit doek ook investeren in softboxen.

Ik las erg goede dingen over de Westcott 43" Apollo Orb, maar deze blijkt niet te kunnen kantelen. Bovendien vind ik het aanbod erg verwarrend. Ik wil m'n flitser er dus in monteren, maar schijnbaar monteer je softboxen juist weer op studiolichten? Wat ik nodig heb is een statief met softbox en hotshoe waar m'n flitser in past.

Ik wil met 1 softbox-systeem (dus inc. statief en montage) onder de 150 euro beginnen. Het liefst een grote die je ook over je onderwerp heen kan hangen voor zo diffuus mogelijk licht. Bovendien vroeg ik mij af wat het verschil is tussen rechtstreek door het doek flitsen, en 180 omgekeerd via de zilveren binnenkant door het doek heen reflecteren? En raden jullie een ronde of vierkante softbox aan?

Alle reacties

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik gebruik met veel plezier de Lastolite Ezybox Hotshoe To Go Kit (24")
Daar kan je een eigen flitser in monteren en de setup is goed draagbaar. Helemaal kantelen kan niet, want dan zou hij omvallen. Deze setup is wel iets boven je budget.

Rond of vierkant maakt mij persoonlijk niet uit. Je zal het vooral kunnen zien in de catchlights in de ogen. Wat je mooier vindt hangt van je eigen voorkeur af.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op de volgende producten uitgekomen:
-Godox Speedlite Bracket
-Godox Softbox 80x120cm

En 1 van de volgende statieven:
-Falcon Eyes LSB2 Light Boomarm
-Falcon Eyes LSB5 Professionele Boomarm

Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met deze statieven. Met mijn budget koop ik liever de LSB2, maar als dat ding alle kanten op wiebelt heeft het geen zin. Bovendien vraag ik me af of dit alles te monteren is of dat er nog een adapter tussen de bracket en het statief moet.

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De bracket heeft een spigotaansluiting en past direct op de statieven. Ik heb een paar LSB2's die ik gebruik met studioflitsers, ze zijn stabiel en goed verstelbaar. Ze zijn trouwens niet hoog genoeg om een softbox recht boven een staand model te hangen.

Voor een speedlight zijn de statieven die je noemt nogal overkill, zeker als je ze gaat meesjouwen.

Als je de speedlights via het zilveren achterdoek laat reflecteren krijg je zachter licht dan wanneer je ze direct op het diffusie doek richt. Wat verder een groot verschil maakt is dat je het licht van de flitser zelf zoveel mogelijk verspreidt zodat het doek egaal verlicht wordt. Hieronder zie je wat foto's van een SB-800 speedlight in een softbox met verschillende zoomstanden en eentje met een diffusion dome, een plastic kapje, erop.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/6/5516/30922152055_c371b64c75_c.jpg

De linker geeft je zacht licht met geleidelijke overgangen tussen licht en schaduw, hoe meer naar rechts hoe meer contrast en hardere overgangen tussen licht en schaduw je krijgt.