Word bestand is corrupt ofzo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:59
Mijn vader heeft een belangrijk verslag getypt deze week, en bij het openen van de map waar dit instond kreeg hij na een aantal dagen de volgende vreemde tekens en bestanden in die map.

http://imgur.com/29fx5ZP

Hij gebruikt Windows 10 en heeft verder nog niks geprobeerd omdat we geen enkel idee hebben wat het zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Cryptolocker ?

Wikipedia: Cryptoware

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 18:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Lijkt erop dat het opslagmedium waar hij het bestand heeft opgeslagen om zeep aan het gaan is. Je zou eens kunnen proberen om het station te controleren op fouten. De kans is echter vrij klein dat je het bestand nog gaat kunnen redden.

Zo snel mogelijk een backup maken van wat er op die schijf staat!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Nog nooit van cryptoware gehoord.

Opslagmedium is een usb stick van 64gb die pas vrij recent aangeschaft is. Zou vreemd zijn als die nu al naar de knoppen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 12:20

SambalBij

We're all MAD here

Ziet er niet uit als een cryptolocker. Dan zie je meestal nog de originele bestandsnamen (met een extra extensie) en een text/html file met betalingsinstructies.

Dit ziet er inderdaad uit als datacorruptie.

Is dat een USB stick van een gerenommeerd merk, of goedkope zut van eBay of uit China?
Daar komen nog wel eens USB sticks vandaan die wel zeggen dat ze 64GB zijn, maar waar slechts een 2GB chip in zit.. Alles wat je daar voorbij schrijft is simpelweg nooit daadwerkelijk opgeslagen maar gewoon weg...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 18:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Loekkiee schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:10:
Opslagmedium is een usb stick van 64gb die pas vrij recent aangeschaft is. Zou vreemd zijn als die nu al naar de knoppen gaat.
Interessant! Van waar komt de stick?

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 19-12-2016 19:15 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Het maakt weinig uit, ook een stick van een gerenommeerd merk kan stuk gaan. USB-sticks staan nou niet bepaald bekend om hun betrouwbare dataretentie. Daarnaast lijkt de kans me groot dat er gewoon iets corrupt is geraakt in het filesystem.

Waarschijnlijk kun je 'm het beste gewoon opnieuw formatteren. Als het nog een keer gebeurt zou ik 'm niet meer gebruiken, eventueel garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Hij is nu niet thuis, maar volgens mij is die stick van Kingston.

Het zal me eigenlijk een worst wezen hoe het probleem is ontstaan eerlijk gezegd :D Maar ik kan dus wel aannemen dat het bestand vrijwel niet meer te herstellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
nouja misschien wel, maar gewoon je backup terughalen is veel makkelijker dus waarom zou je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Probleem is dat hij het bestand vrij recent heeft gemaakt en ik niet zeker weet of hij er wel een back up van heeft gemaakt inmiddels... Zal hem eens vragen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Daarbij niet werken aan bestanden op een USB. Dus gewoon werken op de HD en daarna kopiëren naar USB.
Dan heb je ook meteen een backup (soort van ).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:58
mcDavid schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:17:
Het maakt weinig uit, ook een stick van een gerenommeerd merk kan stuk gaan. USB-sticks staan nou niet bepaald bekend om hun betrouwbare dataretentie. Daarnaast lijkt de kans me groot dat er gewoon iets corrupt is geraakt in het filesystem.
Stuk kunnen ze zeker, maar dat is in 99,99% morsdood; willekeurige corruptie is een stuk onwaarschijnlijker.

En helaas onontkoombaar als de 64GB-stick een fake is. Eerst even nagaan wat het merk is en waar hij gekocht is; daarna kun je eventueel een tool gebruiken om vast te stellen of de capaciteit inderdaad 'fake' is.

Maar in het algemeen zou ik nooit op een USB-stick als enige opslagmedium vetrouwen. Niet alleen lijken ze sneller 'willekeurig' te sterven, ze gaan ook nog eens (relatief) snel fysiek stuk, of raken kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 22:50
Als je googled op 'corrupted word file' komen er flink wat tips en guides naar voren. Hier bijvoorbeeld een lijstje met zaken die je kan proberen varierend van de 'repair' functie van Word tot het bestand opslaan als .txt en hopen dat de corruptie in de formatting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Bedankt allemaal! We zullen eens aan de slag gaan hiermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Loekkiee schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:10:
Nog nooit van cryptoware gehoord.

Juist hele nieuwe hardware gaat stuk (fabrieksfouten etc.) naast hele oude (ouderdom/slijtage).

SambalBij in "Word bestand is corrupt ofzo?" lijkt me een goede schatting en kubuksa in "Word bestand is corrupt ofzo?" geeft dan een potentiële oplossingsrichting. Zonder garanties natuurlijk.

Doe je vader een lol en benadruk dat backups nodig zijn. Een stuk mag IMHO niet belangrijk heten als er minder dan twee backups bestaan. Voor wat het achteraf waard is..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Ben ik helemaal met je eens hoor. Hij moet beter bedenken hoe waardevol simpele bestanden kunnen zijn. Maar ik vind het al knap dat die om kan gaan met een USB stick. Ga hem maar eens uitleggen hoe die moet backuppen dan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Word bestand is eigenlijk gewoon een ZIP container met meerdere bestanden er in. Probeer eens of je het bestand kan unzippen en de tekst nog kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Admiral Freebee schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:54:
Een Word bestand is eigenlijk gewoon een ZIP container met meerdere bestanden er in. Probeer eens of je het bestand kan unzippen en de tekst nog kan redden.
Welk bestand?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nou ja, als hij dit ene belangrijke bestand enkel op de usb stick heeft gezet zullen er ongetwijfeld meer "unieke" bestanden op staan.
Als ik zo kijk naar de totale wirwar denk ik haast dat TS de originele vraag breder mag trekken naar > Hoe ga ik in godsnaam alle bestanden van deze stick redden.
Mocht er op moment geen enkele vorm van backup bestaan, lijkt het mij wijsheid om zsm een clone te maken van de stick. Ongetwijfeld dat er in dat geval een kopie wordt gemaakt van semi-corrupte bestanden maar dan heeft TS in ieder geval iets achter de hand. Geposte screenie lijkt mij namelijk nogal een uitdaging te gaan worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Switchie op 19-12-2016 22:53 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekkiee
Er staan meerdere mappen op de stick. Eén van deze mappen bevatte alleen het desbetreffende Wordbestand. De andere mappen zijn niet beschadigd en gewoon toegankelijk. Het gaat dus echt alleen om 1 map en dus 1 bestand wat daar in zat.

Maar welk bestand ik van al die honderden nepbestanden allemaal zou moeten zippen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Loekkiee schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:08:
Er staan meerdere mappen op de stick. Eén van deze mappen bevatte alleen het desbetreffende Wordbestand. De andere mappen zijn niet beschadigd en gewoon toegankelijk. Het gaat dus echt alleen om 1 map en dus 1 bestand wat daar in zat.

Maar welk bestand ik van al die honderden nepbestanden allemaal zou moeten zippen is mij een raadsel.
Grote kans dat het voor ons ook een raadsel is. Ondanks dat een enkeling, al dan niet uit praktijkervaring, jou een goede richting kan uitsturen, vrees ik dat je uiteindelijk een punt van trial & error uitkomt.
Zou dus, zoals hierboven al geadviseerd, sowieso even een kopie maken op een (bewezen) goedwerkend medium en deze vervolgens veilig opbergen.

Ps. Cryptolocker of niet. Better safe then sorry! Zorg er vanaf nu voor de zekerheid voor dat je deze bestanden aanpakt vanaf een systeem zonder internetverbinding en eventueel andere relevante installaties/bestanden.
Vooralsnog heeft het de schijn van een (onschuldig) corrupt usb-stickje maar je wilt liever geen risico's lopen vanaf nu. In het ergste geval moet je afscheid nemen van deze bestanden maar is het vanaf nu dan wel zaak om verdere schade te voorkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 19-12-2016 23:26 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maak een image van de USB. Via GNU/Linux kan dat met "dd" commando, maar ik weet niet hoe dat moet op Windows.
Vervolgens kan je met recovery software de data uitlezen.
Zelf doen kan ook maar dan moet je weten hoe FAT werkt en je moet binaire/hex code kunnen lezen.

Ik denk namelijk dat de FAT table corrupt is geraakt door het verkeerd/niet afsluiten/uitwerpen van de drive

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 19-12-2016 23:58 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Loekkiee schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:23:

Het zal me eigenlijk een worst wezen hoe het probleem is ontstaan eerlijk gezegd :
Dit maakt zeer veel uit, want volgende keer heb je hetzelfde.

Usb stick, files die je hier op zet, ook altijd op je pc laten, dan naar je backup/of andere pc kopieren, dan pas op de originele files wissen.
Dus een usb stick is een slecht medium, data is snel weg.
Usb stick is geen medium om te backuppen.

Hoe een usb stick los te trekken van een pc, je moet eerst via software de usb ontkoppelen, daarna pas lostrekken, dit is dus verplicht!.

Dan zorg dat je een backup maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Lijkt erop dat de USB stick uit de PC is gehaald zonder Veilig Verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.be/wp-content/uploads/2016/01/veilig-verwijderen-360x198.png

Je zult nu met datarecovery tools aan de gang moeten. Zoals GetDataBack FAT of NTFS (afhankelijk van wat de stick gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Het lijkt er op dat er één of meer bestanden corrupt zijn geraakt. Wellicht door niet zorgvuldig eerst de USB-stick ‘uit te werpen’ voordat hij verwijderd werd.

De meest eenvoudige manier om dat te verhelpen is ze gewoon te verwijderen. Maar ik begrijp dat dat niet werkt. De volgende optie is de bestanden te openen met kladblok en dan te wijzigen en weer op te slaan. Vervolgens opnieuw proberen de bestanden te verwijderen.

Werkt dat óók niet dan kun je het best alle goede bestanden even naar de HD kopiëren en de stick formatteren. Vervolgens zet je de bestanden weer terug.

Werkt zelfs dat niet, dan is je stick waarschijnlijk fysiek beschadigd en kun je hem beter weggooien of alleen gebruiken voor niet-kritische bestanden.

Ik gebruik USB Disk Ejector als tool om usb devices uit te werpen.

https://quickandeasysoftware.net/software/usb-disk-ejector

Live your life to the Max 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met een tool zoals 7-zip kan je via de command line eens alle bestanden proberen te unzippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-06 14:49
Als alleen de file table stuk is, is het bestand terug te krijgen door de USB stick te doorzoeken met Recuva (https://www.piriform.com/recuva , zelfde makers als CCleaner). Deze maakt het bestand opnieuw door het geheugen te doorzoeken, ipv het bestand via de file-table te vinden. Als ik het zo hoor, is het beter dat jij dit doet ipv je vader.
Ik hoop dat je doc bestand nog niet is overschreven door een nieuw bestand in het flash geheugen.

edit/toevoeging:
Kun je ook vertellen hoe je USB stick geformat is, en of waar deze gekocht is?
FAT32 kan beter tegen 'er gewoon uittrekken' ipv NTFS dacht ik. Chineze webwinkels verkopen nog wel eens 1GB sticks als 32GB+, wanneer deze beschreven worden raak je je bestanden snel kwijt, omdat de PC niet weet dat er maar 1GB is.

[ Voor 27% gewijzigd door Slaut op 20-12-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het verlengde van de laatste zin hierboven:
Admiral Freebee schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:41:
[...]

Met een tool zoals 7-zip kan je via de command line eens alle bestanden proberen te unzippen.
De USB-stick mag alleen readonly worden benaderd. Dus alle acties uitvoeren door te schrijven naar een HDD/SSD. Liefst ook zoals eerder opgemerkt een volledige kopie maken van de stick (bijv. met dd).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1