Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Omdat ik niet precies wist wat ik in de toekomst zoal allemaal wilde gaan doen met behulp van digitaliën, en omdat een NUC mij wel een leuk ding leek, heb ik dus een NUC gekocht, een NUC6i3SYH.

Het leek me oorspronkelijk een product waarmee ik in de toekomst gemakkelijk het werkgeheugen zou kunnen uitbreiden als dat gewenst zou blijken, maar nu ik sta voor de daadwerkelijke aanschaf van RAM, lijkt een zekere planning toch wel noodzakelijk te zijn, zo merk ik al lezende over de materie.
Bijvoorbeeld: verdeel je je werkgeheugen over 1 of over 2 sloten. Antwoord uit een blog over NUCs: als je eenzelfde geheugen verdeelt over twee sloten, verhoogt de snelheid, maar bij huis- tuin en keukentaken merk je er niets van.
In zo'n geval zou je zeggen: neem dan één wat groter geheugen (8 GB) in één slot, en vul dan later eventueel het tweede slot met 4 of 8 GB.
Maar, nou las ik gisteren dit op de site van Intel (de url is niet https maar http, en de tekst staat in de quote hieronder overgenomen dus erop klikken is niet echt nodig):
Why Computer Won’t Start if Two Memory Modules Installed
quote: Intel
If you plan to install two SO-DIMM memory modules in an Intel® NUC, we recommend you purchase them as a matched pair.

When memory modules are purchased separately, the DRAM chips and SPD timing on the memory can be different, even if the model and part numbers are the same. These differences can cause the computer not to start with both modules installed.
Dat zou betekenen dat ik nu reeds een samengesteld paar zou moeten kopen met oog op de toekomst: bijvoorbeeld 2 x 8 RAM. En de RAM is best wel duur nu.

Dus wat ik voor de zekerheid zou willen vragen:
- Loopt dit misschien wel los?
- Zijn er mensen die hun lege slot later nog eens aangevuld hebben met een niet-bijbehorend exemplaar, en hoe werkte dat?
- Hebben er ook Tweakers verschillende merken gecombineerd, of verschillende RAM-groottes (bijv. 4GB + 8GB?)

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

[ Voor 0% gewijzigd door Pen en papier op 19-12-2016 18:16 . Reden: Spelfout verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat geldt niet allen voor een Nuc, maar geldt voor iedere pc deze waarschuwing.

In de praktijk moet je gewoon zorgen dat je je 2e geheugenstick van hetzelfde voltage koopt en van dezelfde snelheid. Als je later de 2e er bij stopt, dan moet je even goed opletten welke de langzamere timings (mhz was immers al hetzelfde) heeft en die in het 1e slot (volgens de manual) stoppen. Dan wordt dat als standaard genomen.

Stel dat je eerst 2133 Mhz koopt op 1,2 volt en later 1600 Mhz zou kopen, dan moet het hele zwikkie op 1600 draaien (dan weet je zeker dat het werkt en niet een chip buiten specs draait). Is er 1 met een hogere latency (is trager), dan moet het daar op draaien.

Het is wel iets om rekening mee te houden, want stel nu dat je 1x geheugen hebt dat op 2133 draait op 1,2 volt en daarna een 2e op 1,35 volt er bij koopt. Dan draait het bij de 1e prima en als je dan je voltage omhoog schroeft naar 1,35 volt, dan draaien ze allebei goed... tot de 1e biosupdate of reset. Want dat gaat je bios weer terug naar standaard, dus de 1,2 volt van de 1e Dimm.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 19-12-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

onzin
nooit geen last van gehad
zelf mix van merken snelheid of timing
de moederbord pak altijd de base spd in de geheugen
overklok geheugen zal je namelijk zelf moeten aan passen

let op de intel nuc gebruik 1,35 volt
ga voor kingston valeu geheugen
zat zelf met mijn intel nuc dat niet alle merken werken
de kingston geen last van gehad
bij intel kan je de support lijst vinden van jouw model
dan zit je altijd goed
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Dank jullie wel. Ik heb nu één strookje van 8GB gekocht, een Kingston inderdaad. Hij staat niet op de supportlijst, maar via een "Nucguru" ben ik hier op uitgekomen (tenminste, dan staat hij vermeld in een soort Amazonwinkelwagen), en op het Intelforum las ik ook dat mensen hun NUC hiermee werkende hebben. Dan denk ik dat ik later voor de zekerheid wel zal gaan voor wat White Feather schrijft: zelfde voltage, latency en hertz, maar goed om te weten dat een mix van merken ook kan werken. Misschien maken ze over een paar jaar deze huidige exemplaren bijvoorbeeld niet meer.

Volgens mij ondersteunt de NUC 1,2 volt, dat staat althans op de Intelpagina "System Memory for Intel NUC Kits NUC6i3SY/NUC6i5SY".

Maar kan ik later een RAM-strookje van 4 GB aan het andere slot toevoegen, zodat er in totaal 12 GB RAM in zit? Of moet dat dan ook 8 GB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Pen en papier schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:10:
Maar kan ik later een RAM-strookje van 4 GB aan het andere slot toevoegen, zodat er in totaal 12 GB RAM in zit? Of moet dat dan ook 8 GB zijn.
Dat kan, ik zou dan wel 8GB nemen, maar het beste is wel om precies hetzelfde model/type te nemen, grote mag afwijken.

offtopic:
Mijn honderdste topic in een jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-12-2016 18:16 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.