Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 19:03
Hoi Mensen

Hierbij een vraag over mijn nieuwe set up met de pioneer VSX-924 receiver. Graag zou ik geluid wat afgespeeld wordt via mijn pc (op de receiver) mogelijk maken zonder dat de tv daarbij aan hoeft te staan.
Op dit moment kan ik prima geluid afspelen op de receiver maar zodra ik mijn tv uitschakel stopt de receiver met het geluid afspelen. Graag wil ik nadat ik de muziek heb aangezet de tv uit kunnen schakelen.

De opstelling die ik nu heb is als volgt: De pc is via hdmi met de receiver verbonden, vervolgens gaat er een hdmi kabel naar de tv. Er is geen andere methode om mijn pc aan de receiver te verbinden voor audiosignaal (aangezien ik gebruik wil blijven maken van 5.1 geluid)
PC: dell dimension e521 8) windows 10, muziek wordt afgespeeld via mediamonkey
Bij de receiver gaat de hdmi out via Hdmi 1 (hoofd aansluiting) de hdmi in zit in de dvd aansluiting
TV: is een Samsung UA55JU6400K De HDMI kabel zit in HDMI 3 (ARC aansluiting)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zelf dacht ik aan CEC (bij samsung heet dat any-net) en heb alle opties al geprobeerd. Bij de receiver heb ik naar de HDMI instellingen gekeken en alle optie geprobeerd. Ook kon ik verder geen logische optie in het menu van de receiver vinden.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft anders zal ik maar een haardvuur als achtergrond moeten nemen 8)7

Beste antwoord (via Rejoen op 31-01-2017 09:33)

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
analogworm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:09:

Dat is inderdaad ook een optie, misschien dat bij afspelen met andere programma's het probleem zich niet voordoet.
Ik vermoed dat het specifiek aan Wasapi ligt. Overschakelen naar direct of een andere plugin zou het probleem wel eens op kunnen lossen.
Als het daar aan ligt zou het nog steeds kunnen dat je een korte pauze krijgt bij het uitzetten van de tv, omdat de verbinding met de receiver opnieuw moet worden gemaakt.
Langer dan 5 seconden zou dat niet mogen duren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik zou het toch opnieuw in de settings van de receiver zoeken. Volgens de handleiding van de VSX-924, pagina 63, zou het bij Pioneer 'Kuro Link' moeten heten. Op bladzijde 63 kan je dus ook zien hoe je dat aan/uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
HDMI CEC was ook het eerst wat in mij opkwam, maar aangezien dat aan één kant uit staat zou dat het niet mogen zijn.

Is het niet puur dat de grafische kaart oftewel het OS) geen volledige link meer ziet als de TV uit wordt gezet en het signaal afkapt? Zie je nog wel output op het HDMI audiokanaal binnen Windows?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je HDMi 1 van de TV op HDMi 1 van je reciever aansluit dan zou 't moeten werken. Je Reciever bepaalt vervolgens zelf wel wat 'ie met de overige signalen doet en óf 'ie ze naar de TV moet doorzetten of niet (Audio Return heb je eigenlijk alleen nodig om je TV aan te kunnen sturen).

Op je TV sluit je alléén HDMi "1" náár de reciever aan, dus. Alle overige HDMi bronnen sluit je op de reciever aan.

Kan zijn dat je op de reciever ergens in de menu's moet aanzetten dat er van HDMi "Pass-Through" gebruik gemaakt mag worden zodat je bijvoorbeeld óók een spelconsole naar de TV door kunt zetten zonder de reciever aan te hoeven zetten (standby van de reciever is dan wél noodzakelijk, uiteraard).

P.S. : Ik ga er voor 't gemak even vanuit dat ALLES (en dus ook de kabels) minimaal de HDMi 1.4 standaard ondersteunen.

[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 19-12-2016 20:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Hoi Wimmel, vanaalten en FeaR

Bedankt voor jullie snelle reacties, Ik ga bekijken of jullie adviezen gaan helpen. Wat betreft de kabels zit ik goed, het is hdmi 2.0. Wat betreft ARC had ik begrepen dat dit vooral bedoeld was om niet een extra kabel voor audio van je tv naar de receiver te krijgen, of zit ik er nu naast?
Zodra ik alles heb kunnen testen laat ik weten of het verholpen is en wat in mijn geval dan de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 18:57
heb ook een VSX-924. ARC is gewoon Audio Return dus daar zit geen control in.

Zit je met de HDMI van PC naar VSX-924 dan in de goede port? Zou dat uitmaken?

Want ik heb ook echt geen TV aan als ik via mijn Squeezebox Duet muziek afspeel op de reciever.
(Via SP-DIF en/of via analoog, ik heb beide verbindingen mogelijk tussen Squeezebox en reciever)

Dus als 't blijft, dan evt niet via HDMI maar ook via SP-DIF werken?

[ Voor 9% gewijzigd door QwaftZefoni op 20-12-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Zo Ik heb heel wat zaken geprobeerd en veranderd maar helaas heb ik nog niet de oplossing kunnen vinden. Zelf denk ik nu meer richting het signaal wat vanuit mijn computer komt maar allereerst geef ik reactie op iedereen zijn tips.

Vanaalten: Ik heb in de beschrijving gekeken en idd op pag. 63 staat beschreven hoe eea werkt. Ik heb overigens de kuro/roku knop niet kunnen activeren (stond op 2 manieren vermeld in de handleiding). Vond het dan ook niet echt helder beschreven. Ik heb in de instellingen daar niks anders kunnen ontdekken wat evt zou kunnen helpen.

Fear: Ik heb alle HDMI CEC opties bij zowel de tv als de receiver op alle mogelijke manieren getest in alle mogelijke combinaties. een opmerking was "Zie je nog wel output op het HDMI audiokanaal binnen Windows?" ik weet niet zo goed wat je hier mee bedoeld maar ik heb hier zo nog wat vragen over.

wimmel_1: ik heb alle mogelijke bronnen stoor opties geëlimineerd bij de tv. Alleen hdmi 1 van de tv gebruikt en hdmi 2.0 kabels. (ARC functioneert dan overigens niet). De pass through optie heb ik aangezet en deze functioneert goed tv (dus receiver op standby en de tv krijgt hdmi signaal van de computer met geluid binnen), helaas werkt het dus niet de andere kant op.

QwaftZefoni: Ik ga ervan uit dat ik in de goede poort zit in de receiver (nu hdmi 1) ik heb geen informatie gevonden in de handleiding waarbij vermeld was dat dit anders moet zijn (Tips iemand?). Wat betreft sp-dif optie ga ik er vanuit dat ik vanuit de pc naar de reicever een kabel trek? Dit kan helaas niet bij gebrek aan een aansluiting op de pc. Misschien heeft iemand nog tips over hdmi poorten?

Zo wat een verhaal al. Bedankt als je bent blijven hangen. Nu nog even de bevindingen op een rij die evt nieuwe ideeën kunnen opwekken

Allereerst viel mij op dat de tv de receiver niet herkend als hij zoekt naar een any-net / CEC verbinding. Deze werkt echter wel enigzins want ik kan bv geluid van de receiver veranderen met mijn afstandsbediening van de tv. Daarnaast werkt de optie (vanuit de tv gezien en gekozen) om andere apparaten aan of uit te zetten als de tv uit gaat (of juist niet als deze optie bij de tv is gekozen). Naar mijn idee functioneert de CEC optie dus wel maar wordt hij niet herkend?

Wat mij verder opvalt is dat Mediamonkey vast staat nadat ik de tv heb uitgezet en weer inschakel. Er gebeurt dus wel iets op mijn computer doordat ik de tv uitschakel want voorheen had ik dit probleem niet.
Een vraag die ik dus nu heb is: hoe controleer ik video output op computer en wat kan ik evt verder op de computer proberen in te stellen?
Ik heb uiteraard al gekeken bij het nvidia configuratiescherm (ik heb een Geforce GT 220) maar kon daar niets vinden. Wel gaf nvidia aan dat hdcp mogelijk niet goed functioneert omdat er een receiver aangesloten zit. Mogelijk heeft dit er mee te maken?

Laatste vraag maakt het uit of ik een dvi poort of hdmi poort gebruik (heb beide poorten geprobeerd maar werk bij de dvi poort met een dvi/ hdmi verloop en mogelijk functioneren er sommige dingen dan niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
dvi voert geen geluid bij mijn weten. Maarre.. Je kan toch vrij makkelijk uitsluiten of je pc kapt met signaal geven? Simpelweg door een ander Hdmi apparaat te proberen? Blijft deze wel geluid geven als je de tv uitzet?
Mooi, zoek het dan in een oplossing bij de pc en de communicatie met receiver. Gaat bij je tweede apparaat ook het geluid uit, dan zit het ergens in de receiver lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Hoi analogworm

Ik voel me een beetje dom na jou repley, dit is zeker makkelijk te checken. Ga ik morgen gelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt converter kopen welke het HDMI geluid naar SPDIF omzet. €50~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik heb dat ook met mijn VSX-923. Op het moment dat ik audio afspeel via mijn pc en de tv uitzet hoor ik nog net het geluidje van Windows dat er een apparaat ontkoppeld is en weg is de audio. Op zich ook logisch; je audio-output staat op HDMI (voor het OS dus alsof je de tv-speakers gebruikt) en op het moment dat de tv uitgaat is het HDMI-apparaat ontkoppeld.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Rejoen schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:20:
Hoi analogworm

Ik voel me een beetje dom na jou repley, dit is zeker makkelijk te checken. Ga ik morgen gelijk doen.
No worries. Een beetje systematisch te werk gaan is een lastig karwei. Als ik de boel zo terug lees begin ik mij af te vragen of je PC niet een beetje aan de oude kant is. Misschien dat de GT220 een te oude Hdmi versie heeft? Maar ik kan nergens terugvinden welke versie dat zou moeten zijn en of dat uitmaakt want we weten nog steeds niet welke HDMI Functie roet in het eten gooit.

Hoe staat het met uitwisselen van apparaten? Doen andere apparaten het wel goed?
vanaalten schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:00:
Ik zou het toch opnieuw in de settings van de receiver zoeken. Volgens de handleiding van de VSX-924, pagina 63, zou het bij Pioneer 'Kuro Link' moeten heten. Op bladzijde 63 kan je dus ook zien hoe je dat aan/uit kan zetten.
Je gaf al aan dat je soort van alle mogelijke combinaties hebt geprobeerd. Heb je ook alle Control functies zoals beschreven in de manual gewoon geprobeerd uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Wat betreft een hdmi spdif converter kopen wacht ik nog even maar dat is wel een goede tip om te onthouden mocht er geen oplossing gevonden worden.

En ja het systematisch te werk gaan is idd de way forward. Ik ben hier ook een stapje verder in, ik heb mijn ps4 aangesloten en de receiver bleef netjes geluid uitsturen nadat de tv uit was. De receiver lijkt het dus goed te doen. Ik denk dat het probleem echt in mijn pc zit.

Mijn pc is idd een oud beestje en ik ben al blij dat ik überhaupt Windows 10 kon installeren en hij nog redelijk functioneert (lang leve de ssd). Helaas heb ik geen budget om een andere pc te kopen. Ik herinner mij dat ik een update niet uitgevoerd heb op de nvidia. Ik ga dit morgen proberen en ik zal wat meer info plaatsen over de nvidia. Is een probleem met hdcp evt ook een oorzaak?

Ik heb btw ook idd alle opties uit gehad op de tv en de receiver. Dit functioneerde vervolgens naar verwachting. Dus als alles uit stond kon ik de receiver niet met de tv afstandsbediening bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
https://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=93619.0

Hier nog wat mensen met hetzelfde probleem en mogelijke oplossingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
Het probleem zit in Mediamonkey. Selecteer eens een andere output plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
centr1no schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:05:
Het probleem zit in Mediamonkey. Selecteer eens een andere output plugin.
Dat is inderdaad ook een optie, misschien dat bij afspelen met andere programma's het probleem zich niet voordoet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• centr1no
analogworm schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:09:

Ik vermoed dat het specifiek aan Wasapi ligt. Overschakelen naar direct of een andere plugin zou het probleem wel eens op kunnen lossen.
Als het daar aan ligt zou het nog steeds kunnen dat je een korte pauze krijgt bij het uitzetten van de tv, omdat de verbinding met de receiver opnieuw moet worden gemaakt.
Langer dan 5 seconden zou dat niet mogen duren.

• Rejoen
Ik heb net geprobeerd een andere bron te laten spelen en heb mijn tv uitgeschakeld. Zowel bij youtube als spotify stopte de versterker met geluid weergeven. Bij youtube was ook het filmpje bevroren net als bij mediamonkey. Ik ben dus bang dat het probleem (niet alleen) bij mediamonkey ligt.
Correctie ik heb geprobeerd om een andere output plugin te gebruiken en toen werkte het wel maar bleef de muziek in een loop hangen?????. Het heeft dus iets met de plugin te maken lijkt wel.
Ik ga hier nog wat verder mee experimenteren maar zal de komende dagen weinig tijd hebben. Ik verwacht pas volgende week weer dingen te kunnen testen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24
Ik weet vrijwel zeker dat het komt omdat de receiver niks met het hdmi signaal doet behalve het geluid eruit vissen, de handshake wordt doorgegeven aan de tv. Zet je de tv uit dan wordt de hdmi link verbroken. Je kunt bij de receiver de Digital Video Converter aanzetten, mogelijk dat die uitkomst bied. Zoek in de handleiding op waar die zit en hoe je die instelt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
Rejoen schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:26:
Correctie ik heb geprobeerd om een andere output plugin te gebruiken en toen werkte het wel maar bleef de muziek in een loop hangen?????. Het heeft dus iets met de plugin te maken lijkt wel.
Ik ga hier nog wat verder mee experimenteren maar zal de komende dagen weinig tijd hebben. Ik verwacht pas volgende week weer dingen te kunnen testen.
Misschien overbodig, maar je hebt de nieuwste drivers voor je audiochip/kaart en de GT220 geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
whoaa

Ik heb al even niet gereageerd op mijn topic. Ik was het eerlijk gezegd even zat om zo diep in de materie te duiken en er vervolgens niet uit te komen. Maar dit is natuurlijk niet netjes voor iedereen die de tijd heeft genomen om te reageren op mijn vragen. Mijn excuus hiervoor!!

Om nog even te laten weten hoe de stand van zaken is bij deze een update. Het zat hem in de output plug-ins, het lijkt idd iets met wasapi te maken te hebben. De directsound plug-in lijkt het goed te doen, hier kwam ik pas later achter want ik had het programma niet opnieuw gestart. Van de week deed ik mijn tv uit en voila de muziek bleef aan (na een kleine hapering).
Echter wat nu nog een euvel is, het geluid wordt niet via al mijn speakers weergegeven. Ik zal dus op zoek moeten naar een plug-in die zowel blijft werken als mijn tv uitgaat en het geluid via al mijn speakers weergeeft.
Wellicht dat iemand hier nog suggesties voor heeft? Of evt een ander goed programma weet wat ook goed flac bestanden afspeelt?

In ieder geval wil ik iedereen bedanken die gereageerd heeft en mee heeft gedacht.
Pagina: 1