Wifi snelheid is niet constant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem en ik weet niet goed hoe ik deze op moet lossen.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd maar het helpt niet bijv:
alleen op 2.4 GHZ of alleen op 5 GHZ .
2,4 GHZ en 5 GHZ en dan band steering.
werkt allemaal niet :'(

Dit is de internet opstelling in huis:
wifi antennes: 2x Pakedge WX-1
Router: Pakedge RE-1
toegang tot internet een of andere ziggo router hahaha

De internet instellingen staan nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.elfenbos.nl/wp-content/uploads/2016/12/2016-12-19-1.png
Afbeeldingslocatie: https://www.elfenbos.nl/wp-content/uploads/2016/12/2016-12-19.png

Alvast bedankt groetjes,
Jan Nederlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 15:11
Wat bedoel je precies met niet constant? Wat is je exacte probleem?
Valt WiFi ook weg?

Wat eventuele screenshots van je bijv. speedtest.
En graag wat screens van je security profile. (eventueel zonder passwords).

Overigens zou ik de 2.4Ghz band op 40 HT zetten, en N only. (tenzij je nog apparaten uit 1418 hebt die B/G nodig hebben).

Edit:
Oh btw, geef de 2.4Ghz en 5Ghz alstublieft niet dezelfde naam. Maak er bijvoorbeeld Dorpsstraat boven 2.4 en 5Ghz van. Dit scheelt je een hoop problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Clavis op 19-12-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
De speedtest is over het algemeen 30 Mbit/s maar in praktijk laat het de ene keer heel constant en de andere keer enorm traag... Die 40 HT ga ik is proberen en die N ook. Al geloof ik dat de sonos aleen nog iets ouds kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
WiFi is niet stabiel ofzo, dat het fluctueert is niet gek. Vooral in woongebieden waar iedereen elkaar lekker zit te storen is het niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 14:10

Felyrion

goodgoan!

Heb je al eens met een wifi test app gekeken wat er verder nog in de lucht hangt bij je? Als er veel andere netwerken in de buurt zijn die op overlappende kanalen fungeren dan kan dat een verklaring zijn voor je onregelmatigheden.

Al zou dat met 5GHz een veel kleiner probleem moeten zijn. Wel even checken of je vrije kanalen gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Felyrion op 19-12-2016 17:29 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Clavis schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:24:
...Overigens zou ik de 2.4Ghz band op 40 HT zetten...
Daar zijn de meningen over verdeeld

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
Speedtest:
Nu is die bijvoorbeeld goed haha zal je altijd zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.elfenbos.nl/wp-content/uploads/2016/12/Screenshot_2016-12-19-17-28-29.png

Wifi analyzer:
Afbeeldingslocatie: https://www.elfenbos.nl/wp-content/uploads/2016/12/Screenshot_2016-12-19-17-31-18.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zou je de afbeeldingen wat groter willen maken? Ik kan ze nauwelijks lezen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Mja, ik zit in het kamp dat 40Hz kanalen eigenlijk heel asociaal zijn. Zie hier ook.
Normaal heb je 3 kanalen die elkaar niet overlappen, namenlijk 1, 6 en 11. Door met 40Hz kanalen te gaan spelen blijven er nog maar 2 over.

Naar mijn mening heb je meer aan 3 kanalen die niet storen op elkaar dan dat je elkaar in de weg gaat zitten met 40Hz kanalen.

Als die Nederlof op 20Hz zou zitten heb je een vrij kanaal op 6. Nu helaas niet. Je bent eigenlijk in competitie met dat netwerk voor de bandbreedte.

(nog steeds zou dat op 5GHz geen probleem hoeven zijn trouwens)

[ Voor 20% gewijzigd door Felyrion op 19-12-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
Oke ik heb het nu zo aangepast en het lijkt al beter te werken. Ik heb Dorpstraat boven op chanel 6 gezet en dorpstraat op channel 10 nu overlapt niks ze meer verder heb ik band steering weer aan gezet.
(Nederlof gast is dezelfde antenne dus dat zou opzich niet veel uit moeten maken)

@Brahiewahiewa ze zijn aardig groot op mijn beeldscherm zou niet weten hoe die nog groter zou kunnen.

Wifi analyzer ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.elfenbos.nl/wp-content/uploads/2016/12/Screenshot_2016-12-19-17-48-40.png

[ Voor 29% gewijzigd door JanNederlof op 19-12-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik kwam trouwens net deze pagina tegen met wat leuke uitleg en best practices, ze leggen het wel mooi uit vind ik: http://www.metageek.com/t.../why-channels-1-6-11.html

en dat ziet er al stukken beter uit inderdaad. Qua kanalen zal dit redelijk OK moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Felyrion op 19-12-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

JanNederlof schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:43:
Oke ik heb het nu zo aangepast en het lijkt al beter te werken. Ik heb Dorpstraat boven op chanel 6 gezet en dorpstraat op channel 10 nu overlapt niks ze meer verder heb ik band steering weer aan gezet.
(Nederlof gast is dezelfde antenne dus dat zou opzich niet veel uit moeten maken)

@Brahiewahiewa ze zijn aardig groot op mijn beeldscherm zou niet weten hoe die nog groter zou kunnen.

Wifi analyzer ziet er nu zo uit:
[afbeelding]
Dat groter maken was sarcastisch bedoeld ;)

Overigens 40Mhz op 2.4 band werkt tegen in een drukke omgeving. Beter is gewoon 20Mhz.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
Wim-Bart schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:52:
[...]

Overigens 40Mhz op 2.4 band werkt tegen in een drukke omgeving. Beter is gewoon 20Mhz.
Ow hahaha. Ik neem ook alles serieus niet zo slim :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En hoe "snel" is jouw internet connectie (ADSL, kabel, glasvezel, 14k4 modem, rooksignalen, etc...)....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
Anoniem: 203842 schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:01:
En hoe "snel" is jouw internet connectie (ADSL, kabel, glasvezel, 14k4 modem, rooksignalen, etc...)....?
Mijn internet snelhied over ADSL is 50 Mbits/s (woon in buitengebied is een drama).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
JanNederlof schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:06:
[...]

Mijn internet snelhied over ADSL is 50 Mbits/s (woon in buitengebied is een drama).
En wat haal je bekabeld ? ADSL 50Mb is tot 50Mb, het kan ook prima minder zijn. Het zou kunnen dat het probleem niet eens aan je WIFI ligt. Dat zou ik eerst even uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
PilatuS schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:11:
[...]

En wat haal je bekabeld ? ADSL 50Mb is tot 50Mb, het kan ook prima minder zijn. Het zou kunnen dat het probleem niet eens aan je WIFI ligt. Dat zou ik eerst even uitsluiten.
Bedraad haal ik gewoon de maximale snelheid waar ik voor betaal dus 50 Mbit/s. Nu haal ik over wifi die zelfde snelheid maar in praktijk dus als je googled of op facebook zit etc. dan laden dingen soms gewoon niet!

[ Voor 15% gewijzigd door JanNederlof op 19-12-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een gegarandeerde 1:1 snelheid betaal je hele andere prijzen. Denk dat je verdiepen in hoe het internet werkt verhelderend kan zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

JanNederlof schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:12:
[...]

Bedraad haal ik gewoon de maximale snelheid waar ik voor betaal dus 50 Mbit/s. Nu haal ik over wifi die zelfde snelheid maar in praktijk dus als je googled of op facebook zit etc. dan laden dingen soms gewoon niet!
Dat hoeft ook niet perse aan je internet snelheid te liggen...... just sayin

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanNederlof
Frogmen schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:39:
Voor een gegarandeerde 1:1 snelheid betaal je hele andere prijzen. Denk dat je verdiepen in hoe het internet werkt verhelderend kan zijn.
Het gaat mij ook niet zo zeer om dat ik die perfecte snelheid heb maar meer om dat de wifi antennes hun werk doen en mij een constante verbinding geven. Bedraad heb ik nergens last van prima snelheid alles laad goed dus ik dacht dan zal ik wel verkeerde instellingen hebben gedaan op de wifi antennes. Nu heb ik de tips hierboven uitgevoerd en naar mijn idee werkt het nu al een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wim-Bart schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:52:
[...]

Yep.

Nog los van het sociale aspect:

- door twee keer zo breed uit te zenden vang je twee keer zoveel verstoring.
- je totale zendvermogen is beperkt tot 100mW. Dat moet uitgesmeerd worden over de kanaalbreedte waarmee je werkt. Als je twee keer zo breed zendt, is je signaalsterkte gehalveerd. Dat betekent 3dB (logaritmische schaal) minder RSSI en dus ook 3dB minder SNR. Je bent dus ook twee keer zo gevoelig voor verstoring.

Twee keer zoveel verstoring vangen en twee keer zo gevoelig zijn ervoor is geen goede combo als er ook maar enigszins iets in de lucht hangt :o

In de bewoonde wereld: altijd 20MHz in de 2.4GHz. In 5GHz kun je echter prima 40 of 80MHz gebruiken (mede omdat je ook tot 200mW of in hogere kanalen zelfs 1W mag zenden). 160MHz hebben we nog geen best practices voor, maar dat kan deze apparatuur toch niet aan.
JanNederlof schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:12:
[...]

JanNederlof schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:56:
[...]

Het gaat mij ook niet zo zeer om dat ik die perfecte snelheid heb maar meer om dat de wifi antennes hun werk doen en mij een constante verbinding geven. Bedraad heb ik nergens last van prima snelheid alles laad goed dus ik dacht dan zal ik wel verkeerde instellingen hebben gedaan op de wifi antennes. Nu heb ik de tips hierboven uitgevoerd en naar mijn idee werkt het nu al een stuk beter!
Je antennes doen geheid hun werk goed, WiFi is een shared medium met geen enkele performance garantie, ook niet met de beste apparatuur. Het is bovendien totaal afhankelijk van plaatsing van je spullen ten opzichte van elkaar.

Verder: die WX-1 dingen zijn geen antennes maar AP's (Access Points). Niet domme passieve apparaten maar daadwerkelijk de dingen die je WiFi-netwerk opzetten dus. Dat is relevant, want het betekent dat evt instellingen daar gedaan moeten worden.

Verder meer info nodig om iets zinnigs te zeggen:
- hoe ziet je huis eruit? En waar is het van gemaakt? (beton, tegels en metaalhoudende isolatielagen zijn vooral relevant).
- waar staan de WX-1 AP's?
- exact welke "een of andere ziggo router hahaha" heb je? en waar staat hij? en staat het in bridge of router mode?
- je meldt dat snelheid niet constant is. Is het overal in huis hetzelfde of merk je verschillen tussen locaties?
- merk je op zelfde locatie verschillen op verschillende tijdstippen? En zo ja wanneer heb je problemen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1