Yep.
Nog los van het sociale aspect:
- door twee keer zo breed uit te zenden vang je twee keer zoveel verstoring.
- je totale zendvermogen is beperkt tot 100mW. Dat moet uitgesmeerd worden over de kanaalbreedte waarmee je werkt. Als je twee keer zo breed zendt, is je signaalsterkte gehalveerd. Dat betekent 3dB (logaritmische schaal) minder RSSI en dus ook 3dB minder SNR. Je bent dus ook twee keer zo gevoelig voor verstoring.
Twee keer zoveel verstoring vangen en twee keer zo gevoelig zijn ervoor is geen goede combo als er ook maar enigszins iets in de lucht hangt
In de bewoonde wereld: altijd 20MHz in de 2.4GHz. In 5GHz kun je echter prima 40 of 80MHz gebruiken (mede omdat je ook tot 200mW of in hogere kanalen zelfs 1W mag zenden). 160MHz hebben we nog geen best practices voor, maar dat kan deze apparatuur toch niet aan.
JanNederlof schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:12:
[...]
Bedraad haal ik gewoon de maximale snelheid waar ik voor betaal dus 50 Mbit/s. Nu haal ik over wifi die zelfde snelheid maar in praktijk dus als je googled of op facebook zit etc. dan laden dingen soms gewoon niet!
JanNederlof schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:56:
[...]
Het gaat mij ook niet zo zeer om dat ik die perfecte snelheid heb maar meer om dat de wifi antennes hun werk doen en mij een constante verbinding geven. Bedraad heb ik nergens last van prima snelheid alles laad goed dus ik dacht dan zal ik wel verkeerde instellingen hebben gedaan op de wifi antennes. Nu heb ik de tips hierboven uitgevoerd en naar mijn idee werkt het nu al een stuk beter!
Je antennes doen geheid hun werk goed, WiFi is een shared medium met geen enkele performance garantie, ook niet met de beste apparatuur. Het is bovendien totaal afhankelijk van plaatsing van je spullen ten opzichte van elkaar.
Verder: die WX-1 dingen zijn geen antennes maar AP's (Access Points). Niet domme passieve apparaten maar daadwerkelijk de dingen die je WiFi-netwerk opzetten dus. Dat is relevant, want het betekent dat evt instellingen daar gedaan moeten worden.
Verder meer info nodig om iets zinnigs te zeggen:
- hoe ziet je huis eruit? En waar is het van gemaakt? (beton, tegels en metaalhoudende isolatielagen zijn vooral relevant).
- waar staan de WX-1 AP's?
- exact welke "een of andere ziggo router hahaha" heb je? en waar staat hij? en staat het in bridge of router mode?
- je meldt dat snelheid niet constant is. Is het overal in huis hetzelfde of merk je verschillen tussen locaties?
- merk je op zelfde locatie verschillen op verschillende tijdstippen? En zo ja wanneer heb je problemen?