Ik ben mezelf al een paar weken aan het inlezen in de wereld van verduurzamen en energie zuiniger maken van het door ons pas aangekochte huis. We willen de gasrekening significant omlaag brengen, maar ik zie het ook als investering in het huis voor later.
Ook bij de oriëntatie op een koophuis ermee rekening proberen te houden, maar uiteindelijk wint het hart het van de ratio en is het een ouder huis geworden.
Twee volwassenen en een kind, maar waterverbruik ligt wat hoger (vriendin houdt van douchen
) Misschien dat er over paar jaar nog een kind bij komt.
Wat is het geval
Hierin zag ik in verschillende topics de vraag terug komen om voorruit te denken bij het maken van een plan daarom;
Maar daarna..? Waar te beginnen? Ik zie door alle individuele installaties het bos echt niet meer
Ook bij de oriëntatie op een koophuis ermee rekening proberen te houden, maar uiteindelijk wint het hart het van de ratio en is het een ouder huis geworden.
Twee volwassenen en een kind, maar waterverbruik ligt wat hoger (vriendin houdt van douchen
Wat is het geval
- Huis gekocht uit 1961 – vanaf Feb volgend jaar gaan we erin
- Dak is geïsoleerd in 2005 – plat dak geen bomen die v significante schaduw op dak zorgen
- Spouw en vloer niet geïsoleerd - Vloer ligt op houten balken met goed bereikbare kurkdroge kruipruimte
- CV installatie uit 2002
- Of er een (mechanische) ventilatie systeem inzit is onbekend, ik verwacht er weinig van
- Budget: Bouwdepot 10k voor CV, isolatie van vloer en spouw en een zonneboiler / WTW. Meer uit het spaargeld beschikbaar indien nodig.
Hierin zag ik in verschillende topics de vraag terug komen om voorruit te denken bij het maken van een plan daarom;
- Over 2-3 jaar willen we de keuken uitbouwen en vervangen door een woonkeuken (kans om van gasfornuis af te stappen en hot-fill vaatwasser te nemen)
- Woonkamer / keuken heeft geen vloerverwarming. Hoewel we hier wel voor openstaan ligt er een mooie eikenhouten vloer in... en zoals bovenstaande lijstje doet vermoeden staan er genoeg andere punten op het lijstje om de spaarcenten aan te spenderen.
- Binnen een paar jaar open haard vervangen voor een kachel, pellet kachel zien we niet zitten vanwege ligging. Maar CV kachel interessant? We hebben wel de wens om, zeker in de winter, veel gebruik van de kachel te gaan maken
- Wasmachine zal ook binnen een paar jaar vervangen moeten worden; door hot-fill?
Maar daarna..? Waar te beginnen? Ik zie door alle individuele installaties het bos echt niet meer
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....