Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Goedendag.

Mn partner en ik lopen hier al een poosje tegenaan. Hij werkt via een uitzendbureau alleen zitten we met Het volgende

Hij word vaak 2/3 middagen of ochtenden ingepland (terwijl hij de hele week kan). Voor de rest van de week staat hij op reserver. Dit houdt in dat wanneer een meer mensen nodig zijn hij moet komen werken.

Vervolgens word hij niet gecompenseerd voor deze uren waar hij dus niks in kan plannen hiermee durft hij niet naar het uitzendbureau te stappen omdat hij bang is dan helemaal niet Meer ingepland komt te staan.

Mag dit zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Bij een oproepcontract is de centrale vraag: als je opgeroepen wordt, moet je dan komen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:07:
Bij een oproepcontract is de centrale vraag: als je opgeroepen wordt, moet je dan komen werken?
Hij heeft inderdaad een oproep contract. Elke vrijdag ochtend geeft hij aan wanneer hij kan werken (de hele week dus). Aan er eind van de middag zijn rooster. Waar dus op meerdere dagen reserver staat

Maar ik vind het raar dat je geen x bedrag krijgt als reserver. Bij ons in het bedrijf krijg je wel een percentage over de uren dat je reserver staat. Aangezien de werkgever van jou verwacht dat je hier kan zijn op moment dat je opgeroepen word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
t_captain schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:07:
Volgens mij kunnen ze dat niet van je verlangen en kun je nee zeggen. Maar doe je dit te vaak zal het uitzendbureau je ook minder vragen of geen contractverlenging geven (het is jammer dat vele uitzendbureau s zo werken, maar het is de waarheid). Het is een grijs gebied, heel irritant. Gewoon dingen plannen, genoeg dagen dat je niet iets hoef te plannen en als ze je dan bellen dat je dan wel kan werken (zelfs als je niet te ver woont een uur van te voren). Beetje flexibel mee proberen om te gaan.

Als je zegt de hele week beschikbaar te zijn moet je daar ook wat flexibeler in worden, en het de andere kant opdraaien: welke dagen kan ik sowieso werken en dan de rest niet beschikbaar zijn en meer dingen zelf van te voren plannen.

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 19-12-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je verplicht bent om te komen, moet de standby-tijd als worden betaald.
Als je nee kunt zeggen, is het geen werktijd.

Je kunt dus gewoon andere dingen plannen. Alleen, hou rekening met je positie op de arbeidsmarkt. Heb je het werk harder nodig dan de werkgever jou nodig heeft, moet je flexibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Nja dit kwam te sprake nadat gister zijn tand is afgebroken en hij donderdag naar de tandarts moet in Utrecht (wonen in groningen sinds kort en vergeten te wijzigen). Maar hij staat reserver op donderdag. Dus vandaar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
Dan kan hij donderdag gewoon naar de tandarts....

Bij mijn werkgever is het zo dat je tot een bepaalde tijd, 8.30 uur, opgeroepen kan worden, daarna mag je weigeren en dat wordt ook gewoon zo geaccepteerd...

Is mij ook wel eens gebeurt dat ze om 8.40 belden en ik een afapraak had gemaakt in die 10 minuten....

Eigenlijk moet er dus een soort van regeling komen.... I.m.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 15:24

skoozie

SCSI

Ik zou gewoon aangeven bij het uitzendbureau dat het donderdag door overmacht niet instaat is resevre te staan vanwege de tandarts. Of als je het minder hard wil spelen aangeven dat je een tandarts afspraak hebt door een afgebroken tand en of hij ondanks reserve toch vrijgehouden kan worden, of pas als laatste reserve opgeschaald wordt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
skoozie schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:53:
Ik zou gewoon aangeven bij het uitzendbureau dat het donderdag door overmacht niet instaat is resevre te staan vanwege de tandarts. Of als je het minder hard wil spelen aangeven dat je een tandarts afspraak hebt door een afgebroken tand en of hij ondanks reserve toch vrijgehouden kan worden, of pas als laatste reserve opgeschaald wordt.
Maar waarom moet hij dit aangeven als de reserver tijd niet betaald wordt. Dan neem ik toch aan dat hè zonder overleg met je werkgever gewoon je eigen ding kan doen.

Het uitzendbureau verwacht nu dus dat je gratis de hele dag niks pland omdat je gebeld kan worden zonder een vergoeding.

Dit terwijl je er zelf niet voor kiest om reserver te staan. Dit word bepaald door de roostermaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
Ik weet het niet precies, maar waren er recentelijk geen wetten gestemd om dit soort wurgcontracten onmogelijk te maken danwel te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

ralpje

Deugpopje

Jboy1991 schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:06:
[...]

Maar waarom moet hij dit aangeven als de reserver tijd niet betaald wordt. Dan neem ik toch aan dat hè zonder overleg met je werkgever gewoon je eigen ding kan doen.
Omdat het wel zo netjes in naar het bureau toe. Tuurlijk, strikt juridisch gezien is het waarschijnlijk niet nodig, maar het getuigt wel van 'goed werknemerschap' om het wel te doen en verbetert daardoor het beeld dat het bureau / je werkgever van je heeft. Kleine moeite, groot plezier. ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 15:24

skoozie

SCSI

Jboy1991 schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:06:
[...]

Het uitzendbureau verwacht nu dus dat je gratis de hele dag niks pland omdat je gebeld kan worden zonder een vergoeding.

Dit terwijl je er zelf niet voor kiest om reserver te staan. Dit word bepaald door de roostermaker
Omdat je het er over had dat hij bang is niet meer ingepland te worden als hij weigert, kan je dat voor blijven door actief te melden dat je niet kan ivm met een andere (urgente) afspraak. Ook kan hij geheel open vragen hoe het zit met als hij reserve staat, wat er van hem verwacht wordt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zou ook nog voor kunnen stellen dat als je gemiddeld bijvoorbeeld 12 uur per week (3 middagen) ingepland wordt, het ook niet nodig is om 40 uur per week beschikbaar te zijn. Wellicht kun je voorstellen maximaal 24 uur per week beschikbaar te zijn. Je hebt dan 2 dagen per week 'vrij' die je anders in kunt vullen en hebt nog steeds voldoende marge qua beschikbaarheid omdat je nu slechts 50% van je beschikbaarheid ingepland ziet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Misschien een idee om je bij nog een uitzend-buro in te schrijven? :X

Als je 40 uur beschikbaar bent en ze hebben maar 12 uur werk voor je,
dan heb je tijd genoeg voor nog een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Boogie schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:34:
Misschien een idee om je bij nog een uitzend-buro in te schrijven? :X

Als je 40 uur beschikbaar bent en ze hebben maar 12 uur werk voor je,
dan heb je tijd genoeg voor nog een werkgever.
Nja het betreft niet mij maar Mn partner (heb Elf gelukkig vast contract)

In inschrijven bij meerdere uitzendbureau lost het probleem niet op. Je staat dan op de reserver bij 1 terwijl je bij de ander moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb een poging gedaan de topictitel leesbaar te maken. "reserver" is geen woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Jboy1991 schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:56:
[...]

Nja het betreft niet mij maar Mn partner (heb Elf gelukkig vast contract)

In inschrijven bij meerdere uitzendbureau lost het probleem niet op. Je staat dan op de reserver bij 1 terwijl je bij de ander moet werken
Je gaat natuurlijk geen verplichtingen aan, die jou verhinderen om te werken, als daar geen beloning tegenover staat. Als je op dat moment ergens wel wat kunt verdienen, dan halen ze je maar van de reservelijst af. Betaald werk gaat voor onbetaald reserve spelen, lijkt mij.

Natuurlijk kun je aangeven dat je de hele week beschikbaar bent, voor werk dan. En dan is het: wie het eerst komt.... Dus als Randstad je bij wijze van spreke reserve zet en Tempo heeft voor dat dagdeel een klusje, dan ben je geen reserve meer voor Randstad.

Maarja, mijn uitzendbureau ervaringen zijn alweer zo'n 20 jaar oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Overigens moet je je positie aftasten. Als je er enige tijd werkt dan moet je kijken hoeveel ruimte je terug kunt winnen in het werkgever-slaaf model. De werknemer kan bijvoorbeeld eens langsgaan en bespreken dat hij een maximum wil aan het aantal reserve uren, bijvoorbeeld de helft van het aantal ingeplande uren, alleen op dagen waar er toch al gewerkt worden, etc.

Mocht er helemaal niets mogelijk zijn dan weet je ook meteen hoe het ervoor staat en is de boodschap duidelijk: run!

Het model is overigen strijdig met elk principe van goed werkgeverschap maar daar heeft men toch schijt aan en je gaat er niets mee winnen. Gebruik maken van reputatie en 'perks' verwerven is de enige mogelijkheid bij dit soort werkgevers. Het alternatief is als werknemers zich bedrijfsbreed organiseren (goh, vakbonden) en fatsoenlijke roosters eist, maar in veel branches trekt men dan gewoon een blik MOE-landers open.

Voor dat tandartsbezoek gewoon even bellen zeggen dat je niet meer beschikbaar bent die dag. Niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 17:44
Wat velen vaak niet begrijpen is dat als je weer naar een ander uitzendbureau gaat weer geen pensioen krijgt. Ik sta nu komende week 40 uur standby, met als gevolg dat ik ook weer geen kant op kan. Zolang je ja zegt tegen het uitzendbureau zetten ze je aan het werk als er werk is.

Ik zelf zit ook in een situatie dat ik niet anders kan als zo werken, maar het is gewoon schandalig dat dit wordt toegestaan. Iedereen blij, behalve diegene die graag wil werken. Op deze manier schaad het wel je privé leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
QSYS schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:31:
Op deze manier schaad het wel je privé leven.
In welk opzicht bedoel je dat? Je kan geen afspraken maken voor doordeweeks, net als alle andere werkzame mensen. Maar verder heeft het dan toch geen invloed op je privé leven? Of mis ik iets? Moet je ook standby staan in het weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het verschil is dat "andere werkzame mensen" betaald krijgen voor de uren die aan hun privéleven worden onttrokken.

Dit lijkt op een onbetaalde standby dienst.

Dat pensioen zou ik me niet veel zorgen over maken. Ik vermoed dat een baas die zo met zijn werknemers omgaat omgaat ook geen 2x modaal betaalt. Als je loon niet te ver boven minimum ligt, bestaat je pensioen voornamelijk uit AOW.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 25-02-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Ik kan bijvoorbeeld niet ff in huis schilderen ofzo. Kan niet iets plannen door de week. En als ik 40 uur besteld week zou werken, zou ik zeggen ik doe dat in het weekend. Maar nu is het, dat ik de hele week dat niet kan doen omdat een bedrijf mij onbetaald claimt. En ja zaterdags sta ik ook standby. Vanaf 5.30 smorgens. Dus tja dan kan je vrijdagavond ook niet veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zie boven, laat je niet door angst voor je pensioen in een minderwaardige positie vastzetten. Je wilt voltijd werken en krijgt veel te weinig uren. Alle reden om een andere baan te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Geen diploma's, veel ervaring, maar dat telt niet echt blijkbaar, nu dus alleen weer productie werk. :( Dus de kans dat ik weet zo'n van krijg is groot. Maar daarom ook langzaam voor mezelf beginnen . Het enigste wat ik niet begrijp is dat dat zo geaccepteerd wordt. Maar ja. Kijken wat de toekomst bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voor jezelf beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De toekomst op zich biedt helemaal niks, nou ja belastingaanslagen dan. Verder is de toekomst afhankelijk van de keuzes die je nu maakt. Maak je geen keuzes, ook goed, dan zal de toekomst deels verlopen zoals het verleden dat ook gedaan heeft. Ga je keuzes maken dan verandert de weg die je te gaan hebt.

Kortom: je kunt je eigen toekomst, tot op zeker hoogte, zelf maken door nu iets te doen (of juist niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Alsnog diploma's halen? Vervelend dat je in die situatie zit, maar ik zou me na x-weken al hard gaan irriteren als ik in die positie zat en ervoor zorgen dat ik extra certificering e.d. ging halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:18
Paar opties.

- Met het uitzendbureau overleggen dat ze een andere klus voor je zoeken met wel een voltalige werkweek
- Bij een ander uitzendbureau informeren wat aldaar de mogelijkheden zijn.
- Solliciteren naar een vaste baan.

Wat je nu hebt klinkt mij als een nul uren contract of 12 met extra uren in de oren en daarvan wordt alleen het bedrijf wat inhuurt beter van en niet de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
Beste dat ik enkele jaren geleden heb gedaan was verhuizen van het noorden(weinig werkgelegenheid) naar het midden van het land en gelijk 40uur per week aan de bak. Inmiddels een vast contract bemachtigd.

Met voltijds werken heb je gewoon mogelijkheden om vermogen op te bouwen en een woning te kopen. Begin daar op jonge leeftijd al mee en je hoeft gegarandeerd niet door tot 67e leeftijd als je zuinig bent.. maar gewoon vroeg pensioen vanaf 45/50 jaar.

Wat wel heel belangrijk is, is niet te snel ziekmelden. Als het halverwege de dag toch niet gaat.. dan pas naar huis.

Ook ik ben flexibel met overwerken zo zijn ze bij mij ook flexibel met vakanties en vrije dagen op zeer korte termijn om dat geregeld te krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door BabyRattle op 26-02-2017 11:55 ]

Pagina: 1