Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 16:56
Allen,

Omdat ik niet weet welke opties er nog zijn, vraag ik om extra advies/informatie.
Ik woon in Arnhem samen met mijn vriendin. Ik werk als consultant in de IT, mijn vriendin zit op dit moment in huis.

Bij haar is een jaar geleden fibromyalgie geconstateerd, en laatst is gebleken dat ze ook ADD heeft. Door beide factoren heeft ze haar opleidingen niet kunnen afronden.
De laatste weken heeft ze medicatie voor haar ADD, wat zeer goed helpt. Vanwege haar fibromyalgie kan ze bijvoorbeeld niet lang staan, of fysiek zwaar werk uitvoeren.
Hierdoor is het moeilijk om werk te vinden zonder vooropleiding en medische achtergrond.

Door het bovenstaande contact opgenomen met het UWV voor een aanvraag WAJONG. Deze is afgewezen, omdat ze vinden dat ze meer dan het minimumloon kan verdienen. Vanuit het UWV werd doorgewezen naar de gemeente.
De gemeente geeft aan dat ze niets kunnen/willen doen, omdat ik boven de bijstandsnorm verdien. Hierdoor is er geen mogelijkheid tot coaching, of ondersteuning bij het zoeken van een werkgever.

Weten jullie of er verder nog instanties o.i.d. is waar wij kunnen vragen om hulp/ondersteuning?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
Het enige wat de gemeente zou kunnen doen is het helpen zoeken naar een baan maar dit zijn ze niet verplicht. Je moet hiervoor de afdeling Sociale Zaken aanschrijven en goed uitleggen wat de gemeente voor je zou kunnen betekenen en wat je zelf geprobeerd hebt. Het is dan wel zo dat de gemeente zelf bepaald welk traject er ingezet wordt. Dit kan bijvoorbeeld ook zijn dat er eerst naar de werkbelasting gekeken wordt door het doen van simpele klussen (afval opruimen dozen ompakken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als de medicijnen voor ADD werken, waarom gaat ze dan niet nog een poging doen haar opleiding af te maken? Dat lijkt mij nog de beste optie om passend werk te vinden. Desnoods te opleiding in deeltijd doen als voltijd te zwaar valt.

Zonder noemenswaardige opleiding zal de keuze aan banen zeer beperkt blijven. Je komt dan al snel in eenvoudig of fysiek werk uit. Gezien haar beperkingen zal ze vooral moeten zoek naar kantoorbanen.

Gezien dat jullie samenwonen zal je vriendin door jouw inkomen nooit in aanmerking komen voor uitkeringen. Hooguit dat als je naar het sociaal loket gaat dat ze willen helpen bij het vinden van werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 15:52
Vanwege haar fibromyalgie kan ze bijvoorbeeld niet lang staan, of fysiek zwaar werk uitvoeren.
Hierdoor is het moeilijk om werk te vinden zonder vooropleiding en medische achtergrond
Allereerst: vervelend voor je vriendin. Niet je studie af kunnen maken en met klachten zitten is ronduit klote, maar waarom direct kijken naar wajong?

Ik vraag mij af of een uitzendbureau niet iets weet als je deze 'eisen' doorgeeft; genoeg werk zoals administratief medewerker, binnendienst sales, klantcontactcentrum waar je niet hoeft te staan of te tillen. Ze vragen doorgaans wel MBO of soms HBO, maar als je bij een uitzendbureau de situatie uitlegt weten zij ook wat ze haar aan moeten bieden en is er vast wel wat werk te vinden. Bij meerdere bedrijven gewerkt waar mensen op deze afdelingen zaten zonder diploma maar waar ze heel blij mee waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 19-12-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Hoezo wil de gemeente niets doen? volgens de Participatiewet zouden ze toch op zijn minst ondersteuning moeten geven in het vinden van werk.

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet, zorgt voor begeleiding naar werk en voor een uitkering als dat nodig is. Is het vinden van een baan lastig, omdat u bijvoorbeeld een arbeidsbeperking heeft, dan kunt u begeleiding krijgen.

Dat je vriendin geen uitkering krijgt okay, maar dat verdere hulp ook niet geboden word klopt m.i.z. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Bedankt voor de snelle reacties!
De studie afmaken gaat niet lukken. Ze volgte een opleiding bij Capabel onderwijs. Ze heeft één jaar recht op stufi, wat nu afgelopen is. Financieel redden wij het niet om nog een opleiding te kunnen betalen.

De gemeente zegt inderdaad dat ze niet helpen, zelfs niet bij het zoeken van een werkgever omdat ik boven de bijstandsnorm zit. Het UWV gaf echter ook aan dat veel gemeentes niet weten in hoeverre ze mensen moeten ondersteunen bij dit soort problemen.

Het opgeven bij een uitzendbureau is inderdaad een oplossing! Werk zoals bijvoorbeeld een administratieve functie zou perfect zijn, maar hier heb je dus vaak een opleiding voor nodig.

Het vragen om WAJONG leek ons de "logische" oplossing, omdat voor ons dit de instantie was die je kan helpen verder te komen met coaching o.i.d.

Ik ga mij even verdiepen in de participatiewet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 17:16
Mijn vrouw zit (deels) met hetzelfde. Fibromyalgie is helaas niet door Nederland erkent als ziekte.

Kortom ik lees graag mee, situatie is namelijk groot en deels gelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 14:27
Ik weet niet wat de kosten zijn bij 'Capabel onderwijs', maar een specifieke opleiding voor bv. een administratieve functie moet toch wel te betalen zijn.

Bijvoorbeeld: https://www.fabiusopleidingen.nl/administratief-medewerker/

Als je jezelf geen €150 per maand kan besparen, dan zit je wel heel krap. Al zou het daarmee net aan worden, dan is dat toch prima voor een jaar. Daarna kan ze wat gerichter, met diploma, opzoek gaan naar werk. Als dat echt niet haalbaar is moet je misschien ook wat meer aan jezelf gaan denken, want als er bij jezelf geen verbetering is, en je vriendin vindt geen werk, dan zal het lastig worden om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen.

Edit: ik zie dat bij Capabel een MBO Niv.4 opleiding €5500 kost. Dat scheelt nogal. Verhaal blijft hetzelfde, hopelijk is het wel mogelijk voor jullie om dat te bekostigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Montaner op 19-12-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDiamond
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 22:47
heb jij het al geprobeerd om contact op te nemen https://zodoenwehetinarnhem.nl dit is een door de gemeente opgezete organisatie en is vaak een stichting. Die zouden moeten helpen bij dit soort vraag stukken.
meerdere gemeentes hebben dit soort initiatieven mijn vriendin werkt in Eindhoven en daar heet het wijeindhoven.

[ Voor 6% gewijzigd door MDiamond op 19-12-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Probeer anders ook http://www.emma-at-work.nl/. Via die weg heeft mvr. PeaceNlove nu ook een leuke en passende baan.

Overigens heeft mvr. PeaceNlove ook al heel veel ervaringen met UWV-kastjes en Gemeentelijke muren en het er heen en weer gestuurd worden. Je recht halen is zo goed als onmogelijk, met name ook omdat ze te weinig mensen, falende ict etc hebben, dus het schiet niet op, zaken raken kwijt en dossiers worden amper bekeken als je wat wilt.
Ik heb de luxepositie mooi te verdienen, dus ik heb me hierbij neergelegd en probeer gewoon ieder jaar nog weer meer geld te pakken. Zeker als jij of je partner fybromyalgie (of aanverwant) heeft de gemakkelijkste weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoewel het vast niet als een gewenst antwoord voelt: probeer toch zoveel mogelijk te gaan studeren! Ook al duurt het studeren twee keer zo lang en kost het drie keer zoveel moeite.

Het alternatief, de komende vijftig jaar binnen zitten, is geen prettig vooruitzicht. Dan liever zoveel mogelijk met het hoofd en de mond doen. En dat gaat het makkelijkste door toch een papiertje te hebben. Zonder papiertje is de keuze tussen vakkenvullen (ondenkbaar) en thuiszitten.

Anyway. Wajong: was ze jonger dan 18 toen aantoonbaar bleek dat ze nooit meer zou kunnen werken? Naar het schijnt zijn artsen niet zo happig op die diagnose.

Je zou misschien kunnen kijken naar via het UWV vervroegd een WIA aan te vragen. Ik denk dat de gemeente inderdaad niet hoeft te helpen zolang jullie gezamenlijk boven de normen uitkomen. (Of ze zou zelfstandig een huishouden moeten gaan voeren - en dus ook niet stiekem bij jou gaan zitten want dat is fraude en daar ga je beide veel last van krijgen).

Verder sluit ik me aan bij de twee mensen hierboven (ook %stichting% proberen, en je er bij neerleggen als het samen kan worden betaald).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

F_J_K schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:26:
Je zou misschien kunnen kijken naar via het UWV vervroegd een WIA aan te vragen. Ik denk dat de gemeente inderdaad niet hoeft te helpen zolang jullie gezamenlijk boven de normen uitkomen. (Of ze zou zelfstandig een huishouden moeten gaan voeren - en dus ook niet stiekem bij jou gaan zitten want dat is fraude en daar ga je beide veel last van krijgen).
WIA kan alleen vanuit een arbeidsovereenkomst, dus als ze die nu niet heeft, valt dat af.

Maar een reguliere studie kan niet? Hoe oud is ze en hoeveel jaar stufie heeft ze al gehad dan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:29
Zelf werk ik veel met jongeren die wegens omstandigheden moeten stoppen bij hun werkgever, mischien kan je vrouw een scholingsvoucher aanvragen via het uwv ? http://www.uwv.nl/particu...k/detail/scholingsvoucher

De waarde is €2500,- euro er zijn wel een paar handelingen die je moet verrichten maar niks bijzonders. Een voorbeeld is dat de studie een kansrijk beroep moet zijn http://www.uwv.nl/particu...es/kansberoepenlijst..doc

[ Voor 34% gewijzigd door rayvonrk op 19-12-2016 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
Bedankt voor de reacties hierboven! Ze is nu 23, en heeft al een aantal studies doorlopen. Die optie bij het UWV is wel een erg mooie! Het zou inderdaad fijn zijn als ze op die manier een studie zou kunnen doorlopen, waardoor ze een kantoorbaan kan krijgen.

Eventueel is het uitzendbureau "Emmma-at-Work" ook een oplossing. Zo kan je in ieder geval werken totdat je weet welke baan goed bij je past, en fysiek mogelijk is.

De stichting Zodoenwehetinarnhem laat ik nog heel even links liggen. Mocht het niet lukken op de bovenstaande manieren dan is dat ook een optie.

Bedankt voor de vele reacties! Er is nu een stuk meer mogelijk dan ik voorheen had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 15:18

Liberteh

All your base belong to me

23 jaar? Dan heeft ze gewoon recht op stufi.... tot haar 30e.

https://www.loshbo.nl/dig...eftijd-studiefinanciering

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je vergeet dat de afgelopen tijd wat regels veranderd zijn. Mensen die te lang doen over hun studie, of meerdere studies niet afmaken, gaan een hoger collegegeld betalen. Daarnaast is studiefinanciering nu geen gift meer maar altijd een lening. Het kan dus soms aantrekkelijker zijn om deze niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ardana schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:13:
[...]WIA kan alleen vanuit een arbeidsovereenkomst, dus als ze die nu niet heeft, valt dat af.
...
Nee :)

Waar je nu tegen aan kijkt is heel veel bureaucratie. Wat je nodig hebt is
http://www.uwv.nl/particu...rbeidsvermogen/index.aspx
In beginsel moet de gemeente je hierbij begeleiden.
Het idee van bijstand aanvragen bestaat allang niet meer, meeste gemeentes hebben het over "werkplein" oid.

Je meld je daar en legt de situatie uit,
waarbij je duidelijk maakt dat je vriendin niet in staat is om een normale baan te vinden,
en je zorgt er voor dat er netjes een dossier wordt aangemaakt.

Belangrijk is dat je je eigen documentatie zeer goed doorleest en ervoor zorgt dat je eigen inbreng goed staat vermeld. Tijdens het proces moet je ook niet bang zijn om een kopie van je eigen dossier te vragen zodat je weet wat er links en rechts wordt toegevoegd.

Wat je zeker niet moet doen is dat je een werkplein binnenloopt met de boodschap dat je geld nodig hebt. Werken ze niet aan mee.
Op het moment dat je daar een gesprek hebt en je krijgt de boodschap dat je geen recht hebt op bijstand, dien die van repliek dat je die niet zoekt, maar dat er serieuze medische gronden zijn waardoor een baan op minimum-niveau niet realistisch is.

Een (uwv)arts zal de beoordeling moeten geven welke aandoening je vriendin heeft en zal dossier gaan vragen bij huisarts of behandelend arts.
Maak een rondje langs alle artsen en zorg ervoor dat die een zo compleet mogelijk dossier hebben van je vriendin. Patiëntendossier is nog een utopie en zo voorkom je cherry-picking.

Voorbereiding is in casu het halve werk waardoor afwijzing goed gefundeerd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 00:00

Zeror

Ik Henk 'm!

UWV vergoed ook studies. Misschien dat je vriendin nog contact kan opnemen met UWV om daar eens over te praten of dat een mogelijkheid is.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
CMD-Snake schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:14:
Gezien dat jullie samenwonen zal je vriendin door jouw inkomen nooit in aanmerking komen voor uitkeringen.
Dat ligt maar net aan het soort uitkering. Mijn vriendin zat vanwege medische gronden afgekeurd thuis en had een WIA uitkering en daar werd in zijn geheel niet gekeken naar wat ik verdiende.

Gelukkig is ze voldoende opgeknapt en heeft ze destijds zelf een herkeuring aangevraagd en is ze alweer een paar jaar fulltime aan het werk.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Excuus, je kunt je vrijwillig verzekeren bij UWV als je een eigen onderneming hebt. Een arbeidsovereenkomst is geen vereiste.

Heeft TS verder weinig aan en ik hoop ook niet dat die het interpreteert als recht op wia/bijstand.

Zijn vriendin zou bij een serieuze aandoening wel recht moeten hebben via dergelijke werkpleinen. Periodiek wordt er geld vrijgemaakt om als mindervalide ergens aan de slag te komen en daar wordt geld voor vrijgemaakt. Alleen is het geen consequent langdurig beleid.

Voor 2017 staat bijvoorbeeld 'beschut werk' extra in de aandacht,
https://www.rijksoverheid...nsen-met-arbeidsbeperking
Zelf om beschut werk vragen
Denkt u dat u voor een beschutte werkplek in aanmerking komt? Dan kunt u vanaf 1 januari 2017 zelf bij UWV om een beoordeling (laten) vragen. U hoeft dus niet meer te wachten op de gemeente. Als UWV een positief advies beschut werk geeft, is de gemeente verplicht u een beschutte werkplek te bieden. De gemeente mag alleen een plek weigeren als het aantal beschutte plekken voor die gemeente al is bereikt. De aantallen worden voor elke gemeente vastgesteld in een ministeriële regeling. Deze regeling is nog niet gepubliceerd.
Alleen is het daarbij wel belangrijk dat mevr wel als zodanig wordt aangemerkt en daar is men niet erg happig op.
Pagina: 1