Offline navigatie - welke combineert het beste met online?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 16:58
Sinds een tijdje heb ik een 2DIN Android head unit in mijn auto waar standaard Sygic navigatie op draait.
Prima spul maar het kan m.i. niet tippen aan HERE/Maps op mijn Windows telefoons of Google Maps.

Probleem is alleen dat mijn datalimiet vrij groot is (10,5GB 4G) maar ik dankzij Spotify, NOS nieuws en streaming radio al vrij veel daar van gebruik. Offline navigatie is voor mij dus een must. Maar het grote pluspunt van Google Maps is juist de online en realtime informatie met files, locaties zoeken op bedrijfsnaam of type, dat soort zaken. Google zelf geeft aan dat Maps overschakelt op offline zodra de verbinding te traag wordt of helemaal afwezig is.

Mijn vraag is echter: combineert Maps offline en online? Dus als ik eenmaal Nederland heb gedownload voor offline, gebruikt hij dan de verbinding om voor additionele realtime informatie of schakelt hij van volledig online naar volledig offline?

Hebben jullie andere tips qua navigatie die in de buurt komt van Google Maps als het op bovenstaande aankomt? Ik heb enkele jaren geleden Waze gebruikt en dat vond ik prima, maar ik heb geen zin om (in de auto) van alles en nog wat te downloaden, bijhouden en proberen om te vinden wat bij mij past. Daar heb je de gezamenlijke Tweakers-ervaringsdesk voor :9

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintto
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 23:46
ik gebruik gewoon HERE/ maps op mijn samsung s6 , werkt perfect en offline. (kaarten gedownload en verkeer is wel actueel)
Google Play: HERE WeGo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:07
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
Mja, HERE op Android valt me tot nu toe toch tegen, het is niet hetzelfde als het was op WP.

Maar hoe verhouden HERE en Waze zich t.o.v. Maps als het op al die extra functies aankomt? Inderdaad verkeer, maar ook zoeksuggesties, flitsinformatie, dat soort zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
musje83 schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:42:
Probleem is alleen dat mijn datalimiet vrij groot is (10,5GB 4G) maar ik dankzij Spotify, NOS nieuws en streaming radio al vrij veel daar van gebruik. Offline navigatie is voor mij dus een must. Maar het grote pluspunt van Google Maps is juist de online en realtime informatie met files, locaties zoeken op bedrijfsnaam of type, dat soort zaken. Google zelf geeft aan dat Maps overschakelt op offline zodra de verbinding te traag wordt of helemaal afwezig is.
Ik gebruik zelf ook al jaren Sygic, maar daar zit al een hele lange tijd Live File informatie, verkeer en flitspalen in. Het enige wat wellicht nog ontbreekt is een wat handigere zoekfunctie.

Werken de Live Functies bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

oftewel je zoekt een turn by turn navigatie waarbij je de maps online (thuis) download en de data verbruik gelimiteerd is tot traffic , flitspalen maar bepert aan data in ieder geval

dit zoek ik ook :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:21:
oftewel je zoekt een turn by turn navigatie waarbij je de maps online (thuis) download en de data verbruik gelimiteerd is tot traffic , flitspalen maar bepert aan data in ieder geval
Dit doen veel apps, al dat niet tegen betaling, kijk ook eens hier: Android: Turn by Turn Navigation - Deel 2. Ik gebruik al jaren Sygic en doet precies wat je hierboven noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:24:
[...]
Dit doen veel apps, al dat niet tegen betaling, kijk ook eens hier: Android: Turn by Turn Navigation - Deel 2. Ik gebruik al jaren Sygic en doet precies wat je hierboven noemt.
Als het maar werkt :)

Maar ik heb liever geen navigatie dan brakke niet geupdate navigatie, overgens word ik erg blij van RDS/Traffic en andere goeie updates van de file(s) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:29:
Maar ik heb liever geen navigatie dan brakke niet geupdate navigatie, overgens word ik erg blij van RDS/Traffic en andere goeie updates van de file(s) ..
Sygic bied lifetime updates aan, dus de navigatie is altijd geüpdatet. Updates komen ongeveer elk half jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rens-br schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:44:
[...]
Sygic bied lifetime updates aan, dus de navigatie is altijd geüpdatet. Updates komen ongeveer elk half jaar uit.
Ik ben redelijk gewend aan TT hoewel het product per device enorm (helaas) verschilt aan features/settings.
in je eerder genoemde topic mis ik eerder een goeie product vergelijking dat haal je niet uit de start post.

Zelf vind ik een pre als je device traffic info via RDS/TMC kan binnen halen (gratis) en ik vind het update schema van TT relatief netjes (lees user en regelmatige updates voor x termijn)

Een brede userbase zorgt dat de kaarten + updates goed zijn (denk ik), ik heb 250MB aan data per maand. ik word niet happy als een nav pakket dit er in 1 rit doorheen blaast. of dit nu korte of bv vakantie rit is.

Een pakket moet zelf dusdanig ingesteld zijn dat je ruim van te voren weet waar je naar toe moet bij afslagen. bij lange ritten met de "tank" rekening kan houden (of rustplekken) meedenkt in bv "drukke" plekken vermijden .. hoe meer van dit soort bonus features hoe blij-er ik word.

TT is zeker niet de beste en ik ga zeker verdiepen in het topic.. wat je dus aanhaalde .:) eerdere zelf gestarte topic kreeg ik niet de verwijzing naar dat topic geloof ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Het is vrij simpel.
Waze is ECHT bedoeld voor online gebruik en heeft de beste alternatieve routes (tov G Maps) vooral in de stad (eigen ervaring na heel veel testen met beide tegelijk). Daarnaast hoef je geen Flitsmeister op de achtergrond te draaien, iets wat ik bij Google Maps wel zou doen.

Google Maps is krachtig dankzij online, maar je kan de wel kaarten vooraf downloaden. Tijdens het rijden ben je niet offline, dus kaarten laden direct maar verkeersinfo is ook beschikbaar en alle mogelijke routes worden gewoon online berekend.

Sygic en "HERE WE GO" zijn juist heel erg geschikt voor volledig offline gebruik. Perfect voor roadtrips in het buitenland. (Here is nu dus HERE WE GO geworden.)

Google Maps is prima voor wat jij wil, je kan namelijk gewoon een gebied downloaden (vooraf, via WiFi), instellen dat dit alleen via WiFi mag. Vervolgens zal deze data elke maand worden ververst.
Alle andere info (verkeersdruk enzo) komt via je 4G verbinding binnen.

Dus ik zou als ik jou was bij Google Maps blijven..
Als je betere alternatieve routes wil en ingebouwde flits/trajectcontrole info > Waze
Als je puur offline wil (bijvoorbeeld roadtrip in het buitenland: Here We Go (gebruiksvriendelijk) of Sygic.

[ Voor 36% gewijzigd door Jazco2nd op 19-12-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:18:
ik heb 250MB aan data per maand.
Bij Sygic is dit per rit echt enkele KB's, heb hier helaas geen harde data van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
Gewoon Google maps blijven gebruiken.

In de app zit de optie "kaart offline beschikbaar maken". Daar kun je een stuk van de kaart selecteren.
De maximale kaartgrootte is groot genoeg om heel Nederland in 1 keer te pakken.

Google update die kaart dan 1x per maand via WiFi (heel NL is 1GB).
Navigatie voor auto's is nu volledig offline beschikbaar. Voor live verkeersinformatie, lopen, fietsen of OV heb je wel een internetverbinding nodig, maar verbruik je nog maar een paar MB aan data.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
Zoveel data gebruikt maps toch helemaal niet?
Hoeveel procent van die 10,5GB verstook je dan daaraan, daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
Thanks so far guys :)

Ik lees allemaal goede tips, maar ik heb toch het idee dat de pakketten onderling nog sterk verschillen. Maar @RocketKoen, als dat waar is - dan zou dat perfect zijn. Het gaat mij er om dat hij voor het navigeren inderdaad offline kaarten gebruikt en online dingen als verkeersinformatie zoekt. Wat ik elders had gelezen was eerder of/of, dus enkel offline bij het ontbreken van een verbinding (waardoor je automatisch ook geen verkeersinformatie e.d. hebt). Is dit al lang zo, die combi?

@ASW1 Ik heb tot nu toe weinig GM gebruikt juist omdat ik de navigatie vrij vaak aanzet en had begrepen dat GM relatief veel data verbruikte in online modus. Van die 10,5 verstook ik nu, zonder GM of online navigatie, 6 tot 9GB per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
musje83 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:49:
@ASW1 Ik heb tot nu toe weinig GM gebruikt juist omdat ik de navigatie vrij vaak aanzet en had begrepen dat GM relatief veel data verbruikte in online modus. Van die 10,5 verstook ik nu, zonder GM of online navigatie, 6 tot 9GB per maand :)
Je moet beginnen met vast te stellen of er überhaupt wel een probleem is voordat je naar oplossingen gaat zoeken.
Rij eens een gemiddelde dag met maps aan en kijk dan hoeveel data dat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
musje83 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:49:
Thanks so far guys :)

Ik lees allemaal goede tips, maar ik heb toch het idee dat de pakketten onderling nog sterk verschillen. Maar @RocketKoen, als dat waar is - dan zou dat perfect zijn. Het gaat mij er om dat hij voor het navigeren inderdaad offline kaarten gebruikt en online dingen als verkeersinformatie zoekt. Wat ik elders had gelezen was eerder of/of, dus enkel offline bij het ontbreken van een verbinding (waardoor je automatisch ook geen verkeersinformatie e.d. hebt). Is dit al lang zo, die combi?

Google Maps verbruikt bij mij zo'n 50 tot 100 MB per maand. 2 jaar geleden was dat nog zo'n hoeveelheid per ritje.
Dat je kaarten kon downloaden is sinds een jaar. En dat je de navigatie ook offline kan gebruiken is sinds eind augustus.
Zolang je in het gebied bent waar je offline kaarten van hebt downloadt google geen kaarten. Hij downloadt 1x per maand uit zichzelf nieuwe kaarten via WiFi. Als je dat vaker wilt moet je een update forceren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Genius maps is een goed pakket voor deze situatie. Offline kaarten en online file-informatie. Is wel betaald maar je mag het 7 dagen gratis proberen. Wij hebben enige tijd met een smartphone genavigeerd de laatste tijd en deze app werkt echt perfect, helaas niet zo bekend in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

@dicksterk bedankt voor je bijdrage, maar dit topic komt alweer uit december 2016 en het is daarom niet echt meer relevant om te reageren. Topics kicken is dan ook niet toegestaan.
Pagina: 1