WD Caviar Green 2.0 TB sata to usb probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JohnnyVanZanten
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03-2021
Mijn vraag
Ik had een WD My Book 2TB, die is gevallen, nu is de zwarte behuizing helemaal stuk. Tevens de connector is van de printplaat af om hem überhaupt nog aan te sluiten. Ik heb de plastic behuizing nu helemaal verwijderd en heb nu een HDD over. WD Caviar Green 2.0 TB zit er in.

Ik heb nu een SATA HDD/SSD Hard disk adapter aangeschaft om deze aan mijn pc aan te sluiten. Ik wil hem eigenlijk gewoon benaderen en alles naar een nieuwe schijf kopiëren. Probleem is... het is een WD password protected.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- WD HDD Caviar Green 2.0 TB
- SATA HDD/SSD Hard Disk Adapter
- Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een sata naar usb adapter set gekocht, de schijf aangesloten aan mijn pc. Hoor netjes een geluidje dat het herkend wordt, wordt automatisch geïnstalleerd. Alleen hij verschijnt niet in deze computer als schijf, of de WD unlock software wordt niet gestart.

Via apparaat beheer is hij wel zichtbaar onder USB.

Ik heb ook via Computer, Manage, Disk Manager gezien dat de schijf gevonden is. Alleen als ik hem daar als schijft toevoeg moet hij eerst geformatteerd worden, wat ik niet wil.

Hoe kan ik deze schijf benaderen zodat ik de WD unlock software krijg en deze bijvoorbeeld gewoon kan benaderen om al mijn gegevens even over te zetten naar een andere schijf.

Ik wil deze schijf niet als extra interen hdd aan een pc, puur de data kopieren naar een andere schijf.
Ik heb daarnaast al tal van onderwerpen via internet doorgekeken en geprobeerd, echter zonder succes.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Bedankt alvast!

Alle reacties

• JohnnyVanZanten
Heb ik iets verkeerd ingevuld omdat er geen reacties zijn?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Aangezien die harde schijf helemaal geen encryptie ondersteund, zit de encryptie òf in de driver, òf in de USB-Sata convertor.
In beide gevallen moet de WD driver die disk claimen. *Misschien* kun je de disk opzoeken in Device Managerment, en dan rechtsklikken en vervolgens ergens de driver veranderen naar de WD driver. Dit zal alleen lukken als de encryptie niet in de convertor zat, en de originele converter een normale converter was die alleen een speciale ID had om die WD driver te krijgen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
De encryptie zit blijkbaar in de usb converter en staat altijd aan!
Heel veel WD mybooks gebruikers met kapotte/afgebroken USB converters kunnen zo niet meer bij hun data.
WD community: Broken USB connector
WD community: WD MyBook 6T Does it have this encryption stuff?
Hier meldt iemand dat een zelfde type USB board swap kan werken?
TomsHardware: WD My book data recovery - issue with encryption

Misschien dat je de USB data verbindingen nog tijdelijk/provisorisch kan (laten) solderen om de data te copieren/decrypten?.

• JohnnyVanZanten
Bedankt voor jullie reactie. Ik ben bang dat het een lastige zaak wordt. Ik ben met een recover software de schijf aan het scannen nu. Had dit gezien via een yt video. Wondersshare heet het. Alleen die scan duur al ruim 24 uur nu, en hij is op 24%. Driver starten van WD lukt niet.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang je niet weet hoe het geencrypt is (en dus ook niet weet hoe je het kan decrypten) zal je je data nooit terug krijgen..

404 Signature not found

• JohnnyVanZanten
Hallo Allemaal,

Ik heb nu allerlei mogelijkheden geprobeerd en ben al wel een stuk verder. Helaas nog niet de data gevonden.
Ik heb de technische support van WD gesproken waardoor ik mijn model nummer heb kunnen krijgen. Hiermee zou ik een zelfde kunnen gaan zoeken om een HDD swap te kunnen proberen.

Type Schijf:
Western Digital My Book Elite 2 TB USB 2.0 Desktop External Hard Drive

Modelnummer:
WDBAAH0020HCH

Wat heb ik nu geprobeerd:
Ik heb op dit moment een swap gedaan met een andere WD schijf, was geen zelfde model nummer en niet zelfde bouw jaar. Maar zonder succes. Dit had ik ook in meeste gevallen gelezen op internet dat dit niet ging lukken. Maar omdat er 1 iemand het wel was gelukt had ik het toch maar geprobeerd.

Via SATA/USB heb ik de HDD aangesloten aan een PC om te kijken of ik op die manier iets eruit kan halen.
- Schijf zoals al eerder omschreven wordt gevonden op de pc, unallocated alleen.
- Geprobeerd om de schijf via driver van WD smart ware te starten, om misschien de wachtwoord in te kunnen vullen. Dit kan niet.
- Geprobeerd om via wondershare software een scan te doen maar geen succes.
- Geprobeerd via Disk Drill software een scan te doen, die vond in ieder geval wel een hoop data, maar dit was allemaal WD rommel enzo, icoontjes, backupsoftware, zipfiles etc. Geen foto's video etc.

Recover Bedrijf:
Ik heb ook een "trusted partner" via de WD website gebeld. Heel toevallig zit deze in het zelfde dorp als waar ik woon. Lekker dichtbij dus.
- Ik krijg een korte analyse gratis, duurt 15 minuten.
- Daarna maken ze en diagnose van de schijf, dit kost me 200 euro. Echter is dit alleen een diagnose, dan laten ze zien welke bestanden ze gevonden hebben.
- Daarna krijg ik een offerte voor het terug halen van mijn bestanden. Aangegeven is dat dit tussen de 500 & 1300 euro kan gaan kosten.

Natuurlijk schrik ik van de bedragen. Ik heb foto's en misschien wat video's van mijn leven die me dan wel dierbaar zijn. Verder zal er wat grafische zooi, muziek op staan wat me eigenlijk geen ruk kan schelen. Die zijn vervangbaar.

Ik heb deze optie nog niet gedaan, ik ga wel langs voor de gratis analyse. En betalen als laatste optie.

HDD Swappen met zelfde model:
Nu heb ik op Amazon een schijf gevonden met het zelfde modelnummer alleen is dit een 1tb schijf i.p.v. 2 tb schijf. https://www.amazon.com/We...ternal/dp/B002JSS2NS?th=1

De kans bestaat als je met het zelfde model nummer een swap doet dat dit wel gaat lukken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees op internet dat vele mensen dit wel gelukt is.

Groetje John

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:02

XallaX

Meow

https://www.diskinternals.com/linux-reader/ al geprobeert?
Hiermee kon ik een mybook 1TB schijf lezen en de data eraf halen.

Deze http://www.r-tt.com/free_linux_recovery/Download.shtml wordt ook genoemd in combinatie met een mybook op het WD forum maar die ken ik niet.
Pagina: 1