Laptop uit 2006 formatteren en opnieuw OS installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:52
Goedemorgen Tweakers,

Mijn vriendin heeft de laptop van haar moeder gekregen, een zeer oude basic Lenovo uit 2006. Het is puur voor wat internetten en Spotify, niks meer. Nu wil ik hem formatteren en opnieuw installeren, maar een korte search op google leert mij dat je Windows 10 niet wil installeren op zo'n oude machine maar ik heb geen idee wat ik dan het beste kan doen.

Ergens Windows XP vandaan zien te plukken? Windows 7?

Ik had dr al gezegd dat ze beter voor 300 euro een nieuwe basis laptop kan kopen maar ze zegt er bijna niks mee te doen en als de oude nog aan te praat te krijgen is is dat voldoende.

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 20-12-2016 09:41)

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:06
Wat zijn de specs van de laptop?
Windows 10 heeft nou niet echt hele zware specs om al goed te kunnen draaien...

En waarom niet gewoon uitproberen? Windows 10 erop en testen maar, bevalt het niet dan terugvallen naar een ander OS, maar ik denk dat windows 7 of 8 net zo draaien als windows 10...

Windows XP is in principe no-go, wordt niet meer ondersteund!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:06
Wat zijn de specs van de laptop?
Windows 10 heeft nou niet echt hele zware specs om al goed te kunnen draaien...

En waarom niet gewoon uitproberen? Windows 10 erop en testen maar, bevalt het niet dan terugvallen naar een ander OS, maar ik denk dat windows 7 of 8 net zo draaien als windows 10...

Windows XP is in principe no-go, wordt niet meer ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou in eerste instantie Xubuntu installeren. Ik weet niet precies welke specs dat ding heeft, is het een Centrino? Zowel Spotify als een moderne browser kan je daar wel op gebruiken dan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
heb je een typenummer , bv T61 ? Of een T60.

Adv type kunnen we een inschatting maken over wat voor caliber (bejaarde) laptop we het hebben 😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Zal vanavond eens kijken naar het type nummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
frankym schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:02:
heb je een typenummer , bv T61 ? Of een T60.

Adv type kunnen we een inschatting maken over wat voor caliber (bejaarde) laptop we het hebben 😬.
Een T61 moet Windows 10 wel kunnen draaien. Zeker als je 4GB of meer aan RAM hebt. Dan zit je al aan de Core(2?) Duo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Windows XP sowieso NOOIT meer installeren, op geen enkel systeem. Hooguit op een machine zonder netwerk interface. Als je met Windows XP het internet op gaat kan je wachten tot je bankrekening een keer geplunderd is. Bij je bank hoef je dan ook niet te komen huilen want die weigeren dan ook maar iets van verantwoordelijkheid.

Windows 7 is toch echt wel het minimum om te installeren op een dergelijk oud beestje.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Cyphax schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:48:
[...]

Een T61 moet Windows 10 wel kunnen draaien. Zeker als je 4GB of meer aan RAM hebt. Dan zit je al aan de Core(2?) Duo. :)
You never know ;) de T61 heb je ook in Verschillende soorten en maten . Ik heb een T61 gehad welke nog van IBM was. Als ik het goed heb zijn de centrinos ook gewoon dual-core ?

Voor een habbekrats kan je een T61 upgraden naar een T7xxx serie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
frankym schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:42:
[...]

You never know ;) de T61 heb je ook in Verschillende soorten en maten . Ik heb een T61 gehad welke nog van IBM was. Als ik het goed heb zijn de centrinos ook gewoon dual-core ?
Ik ga even van die van mij uit, daar staat al wel Lenovo op geloof ik. :)
Maar die draait niet op Windows. Hij voldoet wel nog prima voor dagelijkse activiteiten. Er zit een SSD in. Dan is zo'n machine gewoon behoorlijk snel nog. :)
Had alleen iets meer geheugen in gemogen; hij moet het met 2GB doen, maar gezien het slanke OS is het nog steeds niet steeds vol op de één of andere manier
Voor een habbekrats kan je een T61 upgraden naar een T7xxx serie .
Hoe bedoel je upgraden? Vervangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Cyphax schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:45:
[...]

Ik ga even van die van mij uit, daar staat al wel Lenovo op geloof ik. :)
Maar die draait niet op Windows. Hij voldoet wel nog prima voor dagelijkse activiteiten. Er zit een SSD in. Dan is zo'n machine gewoon behoorlijk snel nog. :)
Had alleen iets meer geheugen in gemogen; hij moet het met 2GB doen, maar gezien het slanke OS is het nog steeds niet steeds vol op de één of andere manier

[...]

Hoe bedoel je upgraden? Vervangen? :)
Je kan op www.happybites.nl voor een leuk prijsjes daar nog T7xxx processors krijgen.

Ook DDR2 geheugen hebben ze voor een leuke prijs .

Je moet eff kijken wat er max in je moederbord geprikt kan worden . Maar voor niet meer dan 2 tientjes heb je de snelste uit de serie ( voor T61)

Je moet wel eff rekening houden dat je een M-Socket en een P-Socket serie hebt in de T7xxx serie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:52:
Ik had dr al gezegd dat ze beter voor 300 euro een nieuwe basis laptop kan kopen maar ze zegt er bijna niks mee te doen en als de oude nog aan te praat te krijgen is is dat voldoende.
Als ze er niks mee gaat doen zou ik de laptop lekker op marktplaats verkopen en samen iets leuks gaan doen ;)

Áls je dan persé de laptop wil installeren gooi er iets van ubuntu of een lite variant op. Dat draait wel en daarmee kan je internetten en spotify luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
SpiceWorm schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:58:
[...]

Als ze er niks mee gaat doen zou ik de laptop lekker op marktplaats verkopen en samen iets leuks gaan doen ;)

Áls je dan persé de laptop wil installeren gooi er iets van ubuntu of een lite variant op. Dat draait wel en daarmee kan je internetten en spotify luisteren.
We weten nog niet wat de specs van de laptop zijn.

Reken jezelf ook niet rijk , dat word dan een avondje snackbar 😉, die laptops zijn economisch amper meer wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
frankym schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:55:
[...]

Je kan op www.happybites.nl voor een leuk prijsjes daar nog T7xxx processors krijgen.

Ook DDR2 geheugen hebben ze voor een leuke prijs .

Je moet eff kijken wat er max in je moederbord geprikt kan worden . Maar voor niet meer dan 2 tientjes heb je de snelste uit de serie ( voor T61)

Je moet wel eff rekening houden dat je een M-Socket en een P-Socket serie hebt in de T7xxx serie .
offtopic:
Die van mij heeft een Core2 Duo T8100 op 2.10GHz, maar bedankt voor die link!. Dat is handig, het liefst hou ik die T61 in leven voorlopig. Fijnste laptop die ik ooit heb gehad. :)
En een T7500 zou sneller zijn, maar of dat past weet ik zo niet. Ik heb nog een defecte T61 liggen, 's kijken wat daarin zit :P

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 19-12-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het enige issue waar ik tegenaan ben gelopen bij oude laptops updaten is (1x) de videokaart driver. Normaal gesproken loopt het nieuwe O/S beter dan XP/Vista... Mijn oude hp c2d laptop die bij m'n ouders staat is van xp>vista>7>8 gegaan, maar 10 kan niet vanwege de gpu. Beetje jammer, ik ga klagen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Bedankt voor al het advies :) ik heb gisteravond de boel geformatteerd en Windows 7 er op gezet en dat gaat eigenlijk best goed.
Pagina: 1