Het zoeken naar een huurwoning in Groningen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Hallo mensen,

Meneer Dudee heeft sinds een tijdje een mevrouw Dudee, samen hebben ze het gezellig en zouden ze graag samen gaan wonen in de Dudee's stad naar keuze: Groningen.

Helaas voor de Dudee's is het zoeken naar een huurwoning moeilijker dan gedacht..

Ze zijn beide nog studenten al wil de ouders van meneer Dudee het huis wel voor hun huren.

Maar met een budget van+- 950 all in valt er weinig te kiezen. Zo weinig zelfs dat er helemaal geen keus is!
Ze zitten geregeld op Funda, Jaap en Marktplaats.

Helaas zitten er veel 'rotte vissen' op die je doorsturen naar website van keuze waar je dan 20 euro mag aftikken voor foto's en het contact leggen met de verhuurder. Iets waar meneer Dudee geen zin in heeft als zuinige Hollander.

Natuurlijk na verloop van tijd zal ik wel iets tegenkomen, via facebook of via marktplaats.

Toch vraag ik mij af, hoe komt de rest van Nederland aan hun huurwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:52
Dat ligt eraan of je particulier of sociaal gaat huren. Bij sociale huur is het inschrijven bij een woningbouwvereniging en lang wachten. Particulier is gewoon blijven proberen en marktplaats, facebook, funda in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
.Maarten schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:50:
Dat ligt eraan of je particulier of sociaal gaat huren. Bij sociale huur is het inschrijven bij een woningbouwvereniging en lang wachten.
Lang wachten zit er helaas niet in :o plan was om er half januari in te trekken.
Maar inderdaad ik zou mij eigenlijk moeten gaan inschrijven zodat ik over 10 jaar misschien kans maak.

Hoe zit het eigenlijk als ik hierna naar bijvoorbeeld Amsterdam ga? Gaan mijn sociale huurwoning punten mee of zitten die vast in Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:52:
Hoe zit het eigenlijk als ik hierna naar bijvoorbeeld Amsterdam ga? Gaan mijn sociale huurwoning punten mee of zitten die vast in Groningen?
Inschrijven in een andere stad betekend opnieuw zoveel jaar wachten :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:52
Zitten vast bij de woningbouwvereniging waar je huurt. En vaak vervallen die zodra je wat huurt bij ze.

En ja er is een woningtekort in bepaalde steden dus het kan soms lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:56
Groningen is vrij lang wachten, zeker binnen de ring/grachten. Maar je zou het eens kunnen proberen bij een van de verhuurorganisaties.
De (sociale) huurwoning waar ik in augustus ben uitgetrokken was tot 2 weken geleden nog steeds niet verhuurd. Dus dan is er werkelijk waar niemand die zijn punten daar aan wil besteden, toch prima flatje net buiten de ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Prosac schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:56:
Groningen is vrij lang wachten, zeker binnen de ring/grachten. Maar je zou het eens kunnen proberen bij een van de verhuurorganisaties.
De (sociale) huurwoning waar ik in augustus ben uitgetrokken was tot 2 weken geleden nog steeds niet verhuurd. Dus dan is er werkelijk waar niemand die zijn punten daar aan wil besteden, toch prima flatje net buiten de ring.
Ah top! Heb je een paar links van de grootste in Groningen? Ik denk dat ik namelijk mij niet voor ELKE organisatie hoef in te schrijven. Lefier ga ik nu doen.

Binnen de ring van Groningen is helaas wel een must, vriendin moet op de fiets naar college. Als het aan mij lag zaten we erook buiten mede om het gratis/makkelijke parkeren in combinatie met aanrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien een dooddoener, maar vind je het zelf realistisch om als student al een hele woning te betrekken met een beperkt budget?

Je kunt veel willen, maar net zoals Nvidia de 1080 niet voor <500 euro verkoopt, zijn woningcorporaties ook niet gek. Zolang ze belachelijke prijzen kunnen vangen, gaan die niet lager zitten. Zeker als je echt binnen in een grote stad wil wonen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:59:
[...]

Ah top! Heb je een paar links van de grootste in Groningen? Ik denk dat ik namelijk mij niet voor ELKE organisatie hoef in te schrijven. Lefier ga ik nu doen.

Binnen de ring van Groningen is helaas wel een must, vriendin moet op de fiets naar college. Als het aan mij lag zaten we erook buiten mede om het gratis/makkelijke parkeren in combinatie met aanrijden.
Ik huur ook van Lefier. Prima organisatie, vragen geen borg, en een vrij schappelijke huur (850 kaal) voor een appartement (95m²), 10 minuutjes van het centrum.

Andere organisaties waar je aan kunt denken zijn De Huismeesters, Patrimonium en Nijestee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-06 13:24
[...]
Hoe groot denk jij eigenlijk dat die ring is :)
Binnen de ring is lopen, buiten is fiets nodig. (Tenzij Zernikecomplex misschien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
[...]

RoD noemt de organisaties al. Maar waar moet je vriendin heen voor college? Want Zernike is bijvoorbeeld vanaf Vinkhuizen simpel te bereiken. En het centrum is ook niet ver, 10/15 minuten fietsen hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:48:
Maar met een budget van+- 950 all in valt er weinig te kiezen. Zo weinig zelfs dat er helemaal geen keus is!
Ze zitten geregeld op Funda, Jaap en Marktplaats.
950 inclusief zal ongeveer 850 exclusief zijn neem ik aan?
Daar moet je in Groningen toch genoeg voor kunnen vinden.

Kijk eens bij pararius, of bij een commerciele partij als mvgm (ikwilhuren.nu).
Er zijn helaas nog steeds makelaars die bemiddelingskosten aan huurders vragen. Dat is verboden (voor zelfstandige woningen), en kan je vrij eenvoudig terugvorderen. Administratiekosten is een ander punt, dat mogen ze nog wel vragen.
Carnoustie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:05:
[...]

Hoe groot denk jij eigenlijk dat die ring is :)
Binnen de ring is lopen, buiten is fiets nodig. (Tenzij Zernikecomplex misschien)
Diepenring of ringweg? Ik vermoed dat hij de ringweg bedoeld.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 18-12-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Direct Wonen of een willekeurige verkoopmakelaar is duur, maar ze bieden in de regel wel snel een (vrije sector / particuliere) woning.

Andere optie is direct bij vrije sector woningcorporaties aankloppen. Wachtijd kan varieren, wij hadden ooit de mazzel dat we letterlijk een paar maanden later al konden verhuizen. Je kunt ook de pech hebben dat je jaren op de wachtlijst staat.

Met woningen is het een beetje:
- Heb je weinig geld en jaren de tijd: sociale woningbouw
- Heb je genoeg geld en maanden/jaren de tijd: woningbouw corporaties, vrije sector
- Heb je genoeg geld en haast: Direct Wonen en andere verhuurmakelaars

950 EUR is een aardig budget, in Zeist betaalden we fors minder voor een 80m2 flat op de 12e verdieping. Het is per definitie de range van vrije sector want ver boven de huurtoeslag grens.

Ik neem aan dat je voor dat bedrag inclusief servicekosten bedoelt, niet gestoffeerd?
Of wil je ook je gas/water/licht daar flat-fee bij in hebben? (Dan moet je iets lager zitten, GWL is over het algemeen niet flat-fee, hoewel in flats het niet ongebruikelijk is bijvoorbeeld geen eigen watermeter te hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Voor 950 in de maand zou ik zelfs een kijken naar een leuk koopappartementje ergens in de stad.. zelfs een aardige investering op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ik wilde datzelfde zeggen.
Overweeg koop. Daar is het sowieso een gunstige periode voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Prosac schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:08:
Voor 950 in de maand zou ik zelfs een kijken naar een leuk koopappartementje ergens in de stad.. zelfs een aardige investering op dit moment.
Maar als student ga je niet zomaar een hypotheek krijgen. Of een van de ouders moeten 't willen kopen, maar als die zelf al een koopwoning hebben is een 'extra' huis kopen ook niet een vanzelfsprekende mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Koop heb je in de regel een vast inkomen voor nodig en banken zijn heel wat voorzichtiger geworden daarmee.

Ander nadeel: Je kunt vanaf 1 januari nog maximaal 101% van aankoopwaarde van je huis financieren. Dat betekend dat je direct een paar duizend EUR mag betalen voor het in bezit krijgen van je woning. (En dan heb je de verhuiskosten en renovatiekosten niet eens meegerekend.)

Kan de moeite waard zijn eens te praten met de bank, maar koop is wel een risico. Stel dat je elkaar over 3 jaar niet meer zo leuk vind, zit je aan dat huis vast. Dat risico heb je uiteraard altijd, het kan altijd mis gaan, maar het is iets waar ik persoonlijk niet direct aan zou beginnen als je niet al een redelijke tijd samen bent en hebt samen gewoond.

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 18-12-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
job schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:07:
[...]
Diepenring of ringweg? Ik vermoed dat hij de ringweg bedoeld.
Ringweg mag ook. Hoelang is het lopen van de ringweg naar bijvoorbeeld het harmoniecomplex? Zolang je niet in de meest oostelijke hoek gaat zitten zal het niet veel meer dan een goed kwartier zijn. (En fietsen van buiten de ring onmogelijk want te ver? Hoe denk je eigenlijk dat die hoogleraren uit Haren naar de stad gaan? Ook die wonen te dichtbij voor een parkeerplek...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is mevrouw Dundee ook nog student? Als je al bij de lokale studentenhuisvesting woont dan zou je ook eens naar de tweepersoonsunits kunnen kijken. Werkt ook met wachttijd maar die hebben jullie mogelijk al aardig opgebouwd.

Particuliere huurwoningen of koop zou ik als student echt afraden. Financieel te weinig mogelijk en Amsterdam viel ook al dus mogelijk voor beperkte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Met 950 euro kan je inderdaad een dikke lening krijgen maar niet als je 19 jaar bent haha
Daar komt bij dat ik mijzelf met 10 jaar niet in Groningen of zelfs maar in de regio zie wonen dus dan zal een woning alleen maar een last zijn.

Daar komt bij dat ik en mijn vriendin nog maar 11 maanden bij elkaar zijn en er nog een boel kan gebeuren, nu huren zou wel handig zijn dit om de minimale looptijd en het feit dat het gewoon met z'n tween leuker is en je hoeft geen vieze badkamer met een vreemde te delen wat ik wel kan waarderen.

[/quote]Misschien een dooddoener, maar vind je het zelf realistisch om als student al een hele woning te betrekken met een beperkt budget?

Je kunt veel willen, maar net zoals Nvidia de 1080 niet voor <500 euro verkoopt, zijn woningcorporaties ook niet gek. Zolang ze belachelijke prijzen kunnen vangen, gaan die niet lager zitten. Zeker als je echt binnen in een grote stad wil wonen.
tevens denk ik dat 950 euro een gigantisch ruim budget is voor een shitty appartment met een slaapkamer en woonkamer.

En met de ring bedoelen we toch allemaal martiniplaza tot aan driebond en bovenin helpman tot aan zernike?

Daarbuiten is buiten de ring en wel haalbaar om te fietsen, maar niet gigantisch logisch. Kan anders beter buiten Groningen in Sappemeer of Hoogezand gaan wonen en haar een trein abbo kopen.
Ik huur ook van Lefier. Prima organisatie, vragen geen borg, en een vrij schappelijke huur (850 kaal) voor een appartement (95m²), 10 minuutjes van het centrum.

Andere organisaties waar je aan kunt denken zijn De Huismeesters, Patrimonium en Nijestee.
top ik duik erin!
RoD noemt de organisaties al. Maar waar moet je vriendin heen voor college? Want Zernike is bijvoorbeeld vanaf Vinkhuizen simpel te bereiken. En het centrum is ook niet ver, 10/15 minuten fietsen hooguit.
Ook in het centrum dus Vinkhuizen is dan wel een pokke end fietsen voor haar haha.
950 EUR is een aardig budget, in Zeist betaalden we fors minder voor een 80m2 flat op de 12e verdieping. Het is per definitie de range van vrije sector want ver boven de huurtoeslag grens.

Ik neem aan dat je voor dat bedrag inclusief servicekosten bedoelt, niet gestoffeerd?
Of wil je ook je gas/water/licht daar flat-fee bij in hebben? (Dan moet je iets lager zitten, GWL is over het algemeen niet flat-fee, hoewel in flats het niet ongebruikelijk is bijvoorbeeld geen eigen watermeter te hebben.)
[quote]

950 incl zou tof zijn maar ik zal niet op een tientje kijken of een beetje meer ;)

Meubels hebben we zelf maar stoffering is wel handig, als je ook nog een vloer moet leggen en gordijnen moet halen ben je zo weer een maand huur kwijt..

[ Voor 48% gewijzigd door dudee op 18-12-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
Daarbuiten is buiten de ring en wel haalbaar om te fietsen, maar niet gigantisch logisch. Kan anders beter buiten Groningen in Sappemeer of Hoogezand gaan wonen en haar een trein abbo kopen.
Helpman (zuiden!?) is echt niet meer dan 10 minuten fietsen hoor. Zitten daar ook zat studenten in bijvoorbeeld een straat als de Helper weststraat/

[ Voor 3% gewijzigd door Carnoustie op 18-12-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Carnoustie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:16:
Ringweg mag ook. Hoelang is het lopen van de ringweg naar bijvoorbeeld het harmoniecomplex?
Zolang je niet in de meest oostelijke hoek gaat zitten zal het niet veel meer dan een goed kwartier zijn.
minimaal 20 minuten (zuidelijke of westelijke ringweg) tot 40 minuten lopen (noord of oost).
(En fietsen van buiten de ring onmogelijk want te ver? Hoe denk je eigenlijk dat die hoogleraren uit Haren naar de stad gaan? Ook die wonen te dichtbij voor een parkeerplek...)
Ik zeg niet dat het onmogelijk ver is. Hij vind het te ver.
Haren is 25 minuten fietsen vanuit het centrum, dat moet je wel willen. Als het droog is is dat prima.
Maar met ijzel, sneeuw, regen oid is het minder fijn. Het is prima te doen hoor, ik heb het 6 jaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Carnoustie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:23:
[...]

Helpman (zuiden!?) is echt niet meer dan 10 minuten fietsen hoor. Zitten daar ook zat studenten in bijvoorbeeld een straat als de Helper weststraat/
Persoonlijk fiets ik liever niet van De Weijert naar Zernike, misschien ben ik ook wel een luie beer..
Maar dat fietsen door de regen enzovoort bouwt wel karakter! Toch als ik voor het kiezen had zou ik rond het station of net in Paddepoel wonen, makkelijk parkeren, makkelijk wegrijden en makkelijk Groningen in.

Probleem is dat ik zelfs niks fatsoenlijks kan vinden in De Weijert.

[ Voor 19% gewijzigd door dudee op 18-12-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 18:42

ksi

mogelijk komen deze mensen dus zo aan een huurwoning,
stuur me even een dmmetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
Persoonlijk fiets ik liever niet van De Weijert naar Zernike, misschien ben ik ook wel een luie beer..

Maar als je naar Zernike moet dan ga je toch juist zoeken in Paddepoel, Indische buurt of voor mijn part Vinkhuizen of Beijum (laatste twee zouden niet mijn keuze zijn)? Kun je zelfs weer lopen. Wel moet ik toegeven dat Paddepoel natuurijk binnen de ring ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:18:
Met 950 euro kan je inderdaad een dikke lening krijgen maar niet als je 19 jaar bent haha
Daar komt bij dat ik mijzelf met 10 jaar niet in Groningen of zelfs maar in de regio zie wonen dus dan zal een woning alleen maar een last zijn.
Da's dan een heel goede reden om NIET te kopen. :)
Daar komt bij dat ik en mijn vriendin nog maar 11 maanden bij elkaar zijn en er nog een boel kan gebeuren, nu huren zou wel handig zijn dit om de minimale looptijd en het feit dat het gewoon met z'n tween leuker is en je hoeft geen vieze badkamer met een vreemde te delen wat ik wel kan waarderen.

tevens denk ik dat 950 euro een gigantisch ruim budget is voor een shitty appartment met een slaapkamer en woonkamer.
950 EUR is enorm. Ik kan niet jullie in je portemonaille kijken, maar het is een bedrag dat ik er tot een jaar of 2 niet voor over had gehad. Je wilt immers ook nog geld over houden om te leven.

Nu zitten wij er met zijn 2en vind ik prima bij. 2 verdieners (35 en 39 jaar oud), 2 katten, geen kinderen. 2 jaar geleden hebben we de sprong gewaagd en hebben (na bijna 7 jaar samen gewoond te hebben op een 80m2 flat) een huis gekocht. Netto maandlasten zo goed als gelijk gebleven, woonoppervlakte is x1.5 gegaan (van 80m2 naar 120m2), we hebben een tuin van 6 meter breed en 15 meter diep op het zuidwesten, een open haard, eigenlijk alles wat we wilden en nog een beetje meer.

Onze netto hypotheeklasten net iets onder de 850 EUR (na aftrek HRA dus), daar komen dan nog wel de nodige gemeentelijke belastingen bij, plus natuurlijk gas en electra. (Die open haard hebben we echt puur voor de gezelligheid.)

Voor ons is dit wel ongeveer het maximale dat we wilden uitgeven (al stijgt de netto last ieder jaar met ongeveer 10 EUR per maand want lineaire hypotheek en afnemende HRA). We sparen graag en geven ons geld liever uit aan andere dingen dan enkel dat huis. Iets met werken om te leven, niet leven om te werken.

Again, ik heb geen flauw idee van jullie financiële situatie. Misschien hebben jullie allebei nu wel een rete goede baan van 6x modaal en lach je om een netto last van onder de 850, maar wellicht is het toch goed om even te kijken welk bedrag je *werkelijk* aan wonen wilt uitgeven.

Het is zo zuur als je je nu verrekent en straks 20x per maand bij jullie ouders kunt eten omdat je de huursom nauwelijks kunt opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:26:
[...]

Maar dat fietsen door de regen enzovoort bouwt wel karakter! Toch als ik voor het kiezen had zou ik rond het station of net in Paddepoel wonen, makkelijk parkeren, makkelijk wegrijden en makkelijk Groningen in.

Ben je een luie beer want het is ongeveer 20 minuten fietsen.

Serieus alles in Groningen is prima te doen. Zolang je niet naar de Ulgersmaborg oid gaat of Beijum en Leeuwenborg (want kanaal is kut om overheen te komen)

Ik weet dat het niet de meest zuivere toko is maar Vastgoed Groningen heeft ondertussen meerdere kantoorpanden laten ombouwen naar woningen en daar is het eigenlijk redelijk prima vertoeven. Het is niet subliem maar het is zeker een betaalbare huurwoning. Damsport zit een vrij grote die sowieso in de prijsklasse valt. Maybe daar eens naar kijken via moymoy of spotin.

Ik heb zelf 2 jaar in een studio gewoond maar ben hier nu gaan kopen want slaapkamer en alles :+

[ Voor 24% gewijzigd door Touchdomex op 18-12-2016 21:34 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:26:

De weijert is dan ook vrij populair. Daar zullen woningen duur zijn en snel weg.
Goedkoop wonen doe je in noord (paddepoel, de hoogte) oost (korreweg, leeuwenborg, beijum) of west (vinkhuizen of kostverloren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:30:

Het is zo zuur als je je nu verrekent en straks 20x per maand bij jullie ouders kunt eten omdat je de huursom nauwelijks kunt opbrengen.
Was dat maar zo! Ik ben 19 en werk 25 uur per week naast school en heb een huur van 600 euro voor een studio. M'n vriendin is 21 en werkt niet (buitenlandse student enzovoort..) en heeft een huur van 350 euro.

Ik ben wel blij hoe ik woon maar het is gewoon te klein met z'n tweeën, zij woont niet echt tof dus dit zou de oplossing zijn.

Hoogstens houden we geld over omdat we samen boodschappen doen en koken (dus ik minder naar de snackbar rij)

[/quote]De weijert is dan ook vrij populair. Daar zullen woningen duur zijn en snel weg.
Goedkoop wonen doe je in noord (paddepoel, de hoogte) oost (korreweg, leeuwenborg, beijum) of west (vinkhuizen of kostverloren).

[quote]
Ja ik aas zelf op paddepoel of juist in het oosten, bijkomend probleem is dat niemand graag studenten in een appartement wil dus ik laat m'n moeder al bellen omdat ze anders soms zelfs de telefoon zomaar ophangen.

[ Voor 24% gewijzigd door dudee op 18-12-2016 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:27

SuBBaSS

-has Ryzen

Niet de meest ideale plek om wat te huren, stad Groningen.
Ik zou sowieso op meerdere paarden wedden en dat goed in gaten houden.
Oh ja en je hoop om er binnen een jaar te kunnen wonen temperen (om teleurstelling te voorkomen).

Snap verder sommige dingen niet helemaal. Het "probleem" om naar Zernike te komen: om de 5 minuten rijden er bussen die kant op. Het ligt dan wel niet centraal, maar zo'n opgave is het ook weer niet (vanaf station 20 minuten fietsen max.).
Overigens: wonen bij het station? Moet je voor de grap eens de "spits" in de stad meemaken. Daar is echt geen sprake van gemakkelijk wegkomen. Dan is Paddenpoel idd. een betere optie, dan zit je zo op de ring. Dan nog is het druk in de spits, maar goed dat hoort erbij.

Niet allemaal van toepassing begrijp ik, laat het wel staan

[ Voor 4% gewijzigd door SuBBaSS op 18-12-2016 21:40 . Reden: Zie post van TO net... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
SuBBaSS schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:38:
Niet de meest ideale plek om wat te huren, stad Groningen.
Ik zou sowieso op meerdere paarden wedden en dat goed in gaten houden.
Oh ja en je hoop om er binnen een jaar te kunnen wonen temperen (om teleurstelling te voorkomen).

Snap verder sommige dingen niet helemaal. Het "probleem" om naar Zernike te komen: om de 5 minuten rijden er bussen die kant op. Het ligt dan wel niet centraal, maar zo'n opgave is het ook weer niet (vanaf station 20 minuten fietsen max.).
Overigens: wonen bij het station? Moet je voor de grap eens de "spits" in de stad meemaken. Daar is echt geen sprake van gemakkelijk wegkomen. Dan is Paddenpoel idd. een betere optie, dan zit je zo op de ring. Dan nog is het druk in de spits, maar goed dat hoort erbij.
MN vriendin woonde eerst naast het station.

Nu woont ze in paddepoel en zet ik de auto daar ook neer (ter hoogte van bessemoer straat)

Nu rij ik sneller weg van het station dan paddepoel.
Tevens heeft een buitenlandse student geen recht op ov dus zou dat een grote kostenpost worden, tenzij ik mijn ov meegeef maar dat mag weer niet.

Dus wonen bij het station is oké, eronder vind ik wel erg ver worden en dan is er weinig voordeel aan in tegenstelling tot de hoogte van de huur.

[ Voor 5% gewijzigd door dudee op 18-12-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:37:
[...]

Was dat maar zo! Ik ben 19 en werk 25 uur per week naast school en heb een huur van 600 euro voor een studio. M'n vriendin is 21 en werkt niet (buitenlandse student enzovoort..) en heeft een huur van 350 euro.

Ik ben wel blij hoe ik woon maar het is gewoon te klein met z'n tweeën, zij woont niet echt tof dus dit zou de oplossing zijn.

Hoogstens houden we geld over omdat we samen boodschappen doen en koken (dus ik minder naar de snackbar rij)
Als ik heel eerlijk ben zou ik dan kijken naar een huurwoning in de orde van grootte van 600 EUR inclusief, niet 950 EUR. Daar krijg je nog huurtoeslag op. Vrije sector willen wonen zonder dat je daar het salaris voor hebt klinkt als "boven je stand wonen en een redelijke kans lopen in de shit te komen".

Geloof me, je relatie word er niet beter door als je samen woont en in de financiële ellende zit. Been there, done that, het waren duidelijk de mindere jaren van onze relatie en heeft voor ons meerdere malen bijna het einde betekend.

(Inmiddels zijn we iets meer dan 10 jaar bij elkaar, afgelopen 17 november zijn we getrouwd. Alle vertrouwen in dat het nu wel goed blijft gaan, maar het is niet voor niets dat we een huis hebben gekocht dat *ruim* binnen onze financiële mogelijkheden ligt. Die ellende van toen willen we echt nooit meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Is buiten de stad nog een optie?

Lijn 37 doet 10 minuten over het stuk aduard - zernike (in de winter ivm file langer). Het geld dat je bespaart op de huur (aduard is goedkoop) kan je dan in een busabonnement steken.
Of je vriendin moet minimaal (mits ze uit een eeg land komt) 56 uur werken en heeft dan wel recht op een ovjaarkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:45:
[...]

Als ik heel eerlijk ben zou ik dan kijken naar een huurwoning in de orde van grootte van 600 EUR inclusief, niet 950 EUR. Daar krijg je nog huurtoeslag op. Vrije sector willen wonen zonder dat je daar het salaris voor hebt klinkt als "boven je stand wonen en een redelijke kans lopen in de shit te komen".

Geloof me, je relatie word er niet beter door als je samen woont en in de financiële ellende zit. Been there, done that, het waren duidelijk de mindere jaren van onze relatie en heeft voor ons meerdere malen bijna het einde betekend.

(Inmiddels zijn we iets meer dan 10 jaar bij elkaar, afgelopen 17 november zijn we getrouwd. Alle vertrouwen in dat het nu wel goed blijft gaan, maar het is niet voor niets dat we een huis hebben gekocht dat *ruim* binnen onze financiële mogelijkheden ligt. Die ellende van toen willen we echt nooit meer.)
Welke financiële ellende? Ik geef hetzelfde uit alleen dat we straks het op 1 bult gooien.

Nu koop ik een koelkast met eten, gooi de helft weg omdat ik het alleen niet op krijg.

Ik moet sowieso ergens wonen en het geld is er. Ik spaar elke maand nadat ik m'n auto heb getankt en gewassen.

[/quote]
Is buiten de stad nog een optie?

Lijn 37 doet 10 minuten over het stuk aduard - zernike (in de winter ivm file langer). Het geld dat je bespaart op de huur (aduard is goedkoop) kan je dan in een busabonnement steken.
Of je vriendin moet minimaal (mits ze uit een eeg land komt) 56 uur werken en heeft dan wel recht op een ovjaarkaart
[quote]

Zit ik ook over te denken, de trein gaat 2x in het uur uit hoogezand en duurt maar 20min.

Helaas geen eeg land :(

[ Voor 16% gewijzigd door dudee op 18-12-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 13:09

Stoney3K

Flatsehats!

TERW_DAN schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:12:
[...]

Maar als student ga je niet zomaar een hypotheek krijgen. Of een van de ouders moeten 't willen kopen, maar als die zelf al een koopwoning hebben is een 'extra' huis kopen ook niet een vanzelfsprekende mogelijkheid.
De inkomenseisen van veel van de verhuurders in de vrije sector verschillen niet echt van hypotheekverstrekkers. Die willen vaak ook een vast inkomen zien, en vaak normen van 4-5 keer de maandhuur als bruto inkomen. Hoe het inkomen van je partner wordt meegeteld verschilt met verhuurder.

Je kan dus mazzel hebben maar als je pech hebt ben je niet beter uit dan wanneer je een huis wil kopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Stoney3K schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:49:
[...]

De inkomenseisen van veel van de verhuurders in de vrije sector verschillen niet echt van hypotheekverstrekkers. Die willen vaak ook een vast inkomen zien, en vaak normen van 4-5 keer de maandhuur als bruto inkomen. Hoe het inkomen van je partner wordt meegeteld verschilt met verhuurder.

Je kan dus mazzel hebben maar als je pech hebt ben je niet beter uit dan wanneer je een huis wil kopen.
Met een creatief loonstrookje is het geen probleem om aan die eis te voldoen. Sowieso wil m'n moeder het op haar naam wel huren (dit heb ik nu ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:48:
[...]
Welke financiële ellende? Ik geef hetzelfde uit alleen dat we straks het op 1 bult gooien.

Nu koop ik een koelkast met eten, gooi de helft weg omdat ik het alleen niet op krijg.

Ik moet sowieso ergens wonen en het geld is er. Ik spaar elke maand nadat ik m'n auto heb getankt en gewassen.
Tuurlijk moet je gewoon ergens wonen, alleen voor 2 studenten zonder volledige baan, vind ik persoonlijk 950 EUR inclusief echt absurd veel geld om uberhaupt over na te willen denken uit te geven aan huur.

Nu zijn wij redelijk conservatief, mogelijk conservatiever dan anderen in onze situatie zouden zijn. Da's omdat we de bodem hebben gezien en nu als de auto, vriezer, whatever al dan niet gelijktijdig kapot gaan we naar de winkel willen kunnen rennen en een nieuwe willen kunnen kopen. Daarvoor is spaargeld nodig. Ik vraag me af of je dat op kunt bouwen als je met jullie inkomens 950 EUR per maand aan huur gaat betalen. (Nog even los van dat, omdat je bij zo'n bedrag geen huurtoeslag krijgt, je een hoop geld over de balk smijt.)

Koophuis levert ook wat andere lasten op zoals verbouwingen die je (terecht) niet allemaal en volledig meer mee kunt financieren, plus dat je er het nodige onderhoud aan hebt dat ook geld kost.

Huren is wat dat betreft heel wat zekerder. Groot onderhoud word door je huisbaas gedaan, je bent hooguit zelf verantwoordelijk voor klein onderhoud en dingen als schilderwerk. Maar dat groot onderhoud is gewoon weer verrekend in je huurprijs. Het is hooguit een verzekering.

Daarbij heb je over het algemeen een contract van minimaal een jaar. Als het binnen dat jaar mis gaat, zit opeens 1 van jullie 2en met een huurlast die 1.5x is van wat je nu hebt. "Sorry mijn relatie is voorbij" is geen geldig excuus, je huisbaas zal je gewoon aan je contract houden. Na een jaar is het vaak maandelijks opzegbaar. (Vanuit de huurder, verhuurder heeft die luxe niet.)

Kun je niet beter eerst proberen een jaartje in jouw studio samen te wonen ook al is dat klein? Kun je eens kijken hoe het gaat, ondertussen rustig zoeken naar een woning die je bevalt. Kan het zoektempo wat omlaag, ben je minder afhankelijk van huisjesmelkers en verhuurmakelaars.

Fin, in the end moet je het zelf weten, maar persoonlijk zou ik (met wat ik nu weet), by no friggin' means 950 EUR per maand willen betalen tenzij ik voor die uren ongeveer het salaris zou krijgen wat wij nu met zijn 2en samen verdienen. (We kunnen dit huis ieder apart betalen, al hadden we de hypotheek niet op 1 salaris gekregen. Maar als die situatie zich voor doet, is het leven om te werken, niet werken om te leven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:03:
[...]

Tuurlijk moet je gewoon ergens wonen, alleen voor 2 studenten zonder volledige baan, vind ik persoonlijk 950 EUR inclusief echt absurd veel geld om uberhaupt over na te willen denken uit te geven aan huur.

Nu zijn wij redelijk conservatief, mogelijk conservatiever dan anderen in onze situatie zouden zijn. Da's omdat we de bodem hebben gezien en nu als de auto, vriezer, whatever al dan niet gelijktijdig kapot gaan we naar de winkel willen kunnen rennen en een nieuwe willen kunnen kopen. Daarvoor is spaargeld nodig. Ik vraag me af of je dat op kunt bouwen als je met jullie inkomens 950 EUR per maand aan huur gaat betalen. (Nog even los van dat, omdat je bij zo'n bedrag geen huurtoeslag krijgt, je een hoop geld over de balk smijt.)

Koophuis levert ook wat andere lasten op zoals verbouwingen die je (terecht) niet allemaal en volledig meer mee kunt financieren, plus dat je er het nodige onderhoud aan hebt dat ook geld kost.

Huren is wat dat betreft heel wat zekerder. Groot onderhoud word door je huisbaas gedaan, je bent hooguit zelf verantwoordelijk voor klein onderhoud en dingen als schilderwerk. Maar dat groot onderhoud is gewoon weer verrekend in je huurprijs. Het is hooguit een verzekering.

Daarbij heb je over het algemeen een contract van minimaal een jaar. Als het binnen dat jaar mis gaat, zit opeens 1 van jullie 2en met een huurlast die 1.5x is van wat je nu hebt. "Sorry mijn relatie is voorbij" is geen geldig excuus, je huisbaas zal je gewoon aan je contract houden. Na een jaar is het vaak maandelijks opzegbaar. (Vanuit de huurder, verhuurder heeft die luxe niet.)

Kun je niet beter eerst proberen een jaartje in jouw studio samen te wonen ook al is dat klein? Kun je eens kijken hoe het gaat, ondertussen rustig zoeken naar een woning die je bevalt. Kan het zoektempo wat omlaag, ben je minder afhankelijk van huisjesmelkers en verhuurmakelaars.

Fin, in the end moet je het zelf weten, maar persoonlijk zou ik (met wat ik nu weet), by no friggin' means 950 EUR per maand willen betalen tenzij ik voor die uren ongeveer het salaris zou krijgen wat wij nu met zijn 2en samen verdienen. (We kunnen dit huis ieder apart betalen, al hadden we de hypotheek niet op 1 salaris gekregen. Maar als die situatie zich voor doet, is het leven om te werken, niet werken om te leven.)
toon volledige bericht
Ik ben het roerend met je eens, 950 is gek veel geld.

Feit dat je wel of niet de bodem van de put hebt gezien (ik denk helaas dat ik die heb gezien) ben ik altijd opgegroeid met het idee van sparen. Dit doe ik nog steeds en wil dit blijven doen.

Het feit blijft dat als de relatie stuk is dat ik waarschijnlijk ermee blijf zitten. Ergste geval moet ik het met m'n spaargeld overbruggen. Wel is mijn school bijna afgelopen en begin dan (zoals het lijkt) met een duaal studie (dus ook weer een heel ander loon dan van m'n bijbaantje)

Toch moet ik ergens wonen, als we beide nou voor 475 wat huren of 950 samen.
Mijn portemonnee zal het niet voelen. Het blijft hetzelfde
Ik blijf erbij dat ik niet kan en ga kopen. Met een paar jaar kijk ik wel weer. Eerst zien als ik hier blijf hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:09
dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:48:

Meneer Dudee heeft sinds een tijdje een mevrouw Dudee,
Hoe lang zijn jullie al samen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:12:
[...]
Ik ben het roerend met je eens, 950 is gek veel geld.

Feit dat je wel of niet de bodem van de put hebt gezien (ik denk helaas dat ik die heb gezien) ben ik altijd opgegroeid met het idee van sparen. Dit doe ik nog steeds en wil dit blijven doen.
:)
Ik heb van mijn fouten geleerd zeg maar. We hebben nu een goede balans tussen sparen en gewoon lekker ons leven leiden. Gaan niet heel veel uit (maar gaan wel naar Guns 'n Roses á 90 EUR per kaartje), geen al te absurd dure verre vakanties (we zijn Engeland gangers), etc. Sparen nu voor wat verbouwingen en met het trouwen is het ook even hard gegaan, maar ook daar hebben we zonder dat we echt iets hebben gelaten, zuinig aan gedaan. (En uiteraard is dat volledig betaald van spaargeld. Het helpt dat ik in de regel redelijk wat overuren draai waardoor mijn spaargeld op momenten een extra boost krijgt.)
Het feit blijft dat als de relatie stuk is dat ik waarschijnlijk ermee blijf zitten. Ergste geval moet ik het met m'n spaargeld overbruggen. Wel is mijn school bijna afgelopen en begin dan (zoals het lijkt) met een duaal studie (dus ook weer een heel ander loon dan van m'n bijbaantje)

Toch moet ik ergens wonen, als we beide nou voor 475 wat huren of 950 samen.
Mijn portemonnee zal het niet voelen. Het blijft hetzelfde
Ik blijf erbij dat ik niet kan en ga kopen. Met een paar jaar kijk ik wel weer. Eerst zien als ik hier blijf hangen.
Klopt, maar als je nu voor onder de wat is het, 600 EUR wat zoekt heb je EN huurtoeslag (wat je netto last nog even wat verder om laag brengt) EN houden jullie meer geld over om te leven, te sparen en leuke dingen te doen.

Ik zou het wel weten. Het is Groningen, geen Amsterdam of Utrecht. Daar moet je toch voor onder de 600 EUR kaal (inclusief servicekosten, exclusief gas en electra) iets leuks kunnen vinden? (60m2, 2 slaapkamers, woonkamer en bescheiden badkamer op een niet al te vervelende plaats)

Zeker als je over een paar jaar alsnog wilt kopen is een beetje spaargeld extra handig. In 2017 kun je nog maar 100% van de koopsom + kosten van het verkrijgen van je huis lenen. Notaris, advieskosten van de bank, etc, moet je allemaal zelf betalen. Jaren geleden kon je nog 114% lenen, onder andere daardoor staan d'r nu heel wat huizen onder water. Met die 100% maximale financiering is dat redelijk beperkt. Maakt wel dat je er zonder spaargeld niet meer komt. (Want los van al die directe kosten, moet je ook nog verhuizen en wil je in de regel wat geld kunnen uitgeven aan meubels, verf en andere zaken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 00:55

MadEgg

Tux is lievvv

Toen ik ging samenwonen in Groningen hadden mijn vriendin en ik destijds niet genoeg punten voor sociale huur. Uiteindelijk hebben we bij Makelaardij Zeeven in een maand of 4 wat kunnen vinden, voor €550,- kale huur per maand (55 m2). Was wat krap met zijn tweeën maar voor studenten prima te doen. Vrienden van ons hebben dat via dezelfde makelaardij op ons aanraden destijds ook daarlangs weten te regelen.

Volgens mij hebben ze destijds wel de inkomenseisen aangescherpt daar, en het is verre van een ideale verhuurder, maar ach, we konden betaalbaar samenwonen. 3 jaar later hadden we dan toch voldoende punten bij Woningnet en toen via sociale huur wat weten te regelen.

Ik zou echt een beetje makelaars gaan shoppen, er is best veel aanbod in de stad en zeker als je via je ouders wat kan regelen qua inkomen is dat misschien wel haalbaar. Al zijn die makelaars ook niet gek natuurlijk, feitelijk gaat het ze niet zo zeer om dat inkomen (al willen ze natuurlijk wel dat de huur betaald wordt), maar hebben ze liever geen studenten in hun huizen (want veel doorstroom en relatief veel overlast, dus veel gedoe).

Sociale huur is ideaal voor studenten, en ik beveel dan ook alle eerstejaarsstudenten die ik tegenkom zo hard mogelijk aan om zich direct in te schrijven bij Woningnet Groningen, en bij voorkeur ook bij een of twee andere steden in Nederland. Je weet nooit wat je over een paar jaar gaat doen, en het kost vrij weinig per jaar.

Overigens vind ik €950,- echt een enorm woonbudget voor twee studenten! Kun en wil je dat echt wel opbrengen? Op de €550,- die ik noemde kregen wij nog €250,- huurtoeslag, dat maakte het betaalbaar, anders was dat al wel aan de hoge kant geweest. Dat moet echt wel goedkoper kunnen, tenzij je een enorm appartement wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 18-12-2016 22:33 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Awsom schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:22:
[...]

Hoe lang zijn jullie al samen? :P
Straks een jaar, het is gewoon een vrij logische stap. Of je slaapt elke avond bijelkaar wat kut is of je gaat samenwonen zodat het minder krap enzovoort is. 'heb je mijn schrift gezien?' "nee die lag toch bij mij? '

Maar ik denk dat we afdwalen.

Het gaat er niet om als ik het kan betalen (want ja ik kan het betalen door gewoon een bijbaantje te hebben)
En ook niet als ik niet wil kopen. Nee want een 19 jarige kan en moet in mijn mening geen huis kopen.

Ja de huur mag lager, ben niks tegen gekomen maar we blijven zoeken. Huurtoeslag heb ik pas vanaf mijn 23ste recht op(tenzij je iets vind wat schandalig goedkoop is, 430 euro of minder).

Maar meer wat ik moet doen.

Daarom actieplan.

Doorzoeken op de bekende sites (Facebook, jaap, marktplaats en funda)

Uitzoeken wat geschikte makelaars zijn en daar langs fietsen komende week.

Kijken wat een geschikte corporatie is en daar inschrijven (heb geen zin om eindeloos op 3 tegelijk ingeschreven te staan)

En misschien toch maar buiten Groningen kijken, al lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Mijn eisen zijn simpel want zelfs met locatie ben ik ook niet gigantisch moeilijk, ruimte ook niet zolang het 45m2 of groter is (ik heb geen zin om mega Spartaans te leven zonder een bankje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:48:
[...]
Kijken wat een geschikte corporatie is en daar inschrijven (heb geen zin om eindeloos op 3 tegelijk ingeschreven te staan)
Het kost je (vaak) niks extra. Zelfs als je een koophuis hebt kan ik het aanraden om gewoon in te schrijven. Mocht je het ooit nodig hebben, dan heb je in ieder geval de nodige jaren dat je ingeschreven stond/staat.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 00:55

MadEgg

Tux is lievvv

Als jullie beiden willen samenwonen zou ik daar zeker voor gaan! En dan inderdaad huren, dat is amper een risico - huur heb je zo opgezegd. Wij waren nog geen halfjaar samen toen we aan de zoektocht begonnen, want anders blijf je maar met je wasmand heen en weer fietsen ;)

Alleen: als je op korte termijn wat wilt zou ik niet te zuinig zijn met je overal en nergens inschrijven. Het vergroot je kansen alleen maar, en overal zijn wel wachtlijsten. Je hebt meer kans dat er acuut een huurder nodig is en dat je dan net mazzel hebt.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
MadEgg schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:02:
Als jullie beiden willen samenwonen zou ik daar zeker voor gaan! En dan inderdaad huren, dat is amper een risico - huur heb je zo opgezegd. Wij waren nog geen halfjaar samen toen we aan de zoektocht begonnen, want anders blijf je maar met je wasmand heen en weer fietsen ;)

Alleen: als je op korte termijn wat wilt zou ik niet te zuinig zijn met je overal en nergens inschrijven. Het vergroot je kansen alleen maar, en overal zijn wel wachtlijsten. Je hebt meer kans dat er acuut een huurder nodig is en dat je dan net mazzel hebt.
Ah vet, punten uit het verleden blijven... Ja dan is het handig om in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MadEgg schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:02:
Als jullie beiden willen samenwonen zou ik daar zeker voor gaan! En dan inderdaad huren, dat is amper een risico - huur heb je zo opgezegd.
Even los van het feit dat je vaak wel een huurcontract van minimaal een jaar hebt. Met voldoende spaargeld kan dat een ingecalculeerd risico zijn, het is wel iets om rekening mee te houden.
Wij waren nog geen halfjaar samen toen we aan de zoektocht begonnen, want anders blijf je maar met je wasmand heen en weer fietsen ;)
Wij waren nog geen jaar samen. Voor de lol eens gaan kijken en we hoopten een jaar, anderhalf jaar later te gaan samenwonen. Dat werd geloof ik 3 maanden. (Na inschrijving.) Bizarre twist was ook nog dat zij het appartement niet eens heeft gezien. Wel een soortgelijk appartement op een lagere verdieping, niet het appartement wat vrij kwam. Ze kon niet op de dag van bezichtiging en we moesten eigenlijk vrijwel direct beslissen.

Appartement was vergelijkbaar, enkel op de 12e verdieping wat alleen maar een grote dikke + was (ik mis dat uitzicht nog wel eens, we wonen nu in een rijtjeshuis). 7 jaar (los van wat issues met de woningbouw) met heel erg veel plezier gewoond en net voor de verbouwing vertrokken naar ons rijtjeshuis. (Dus geen jaar in de teringherrie.)

Overigens was zij toen net student-af en had ik d'r al een half werkend leven op zitten. Zij kwam zo uit haar studentenkamer gerold, ik uit een tijdelijke woning waar ik in zat omdat ik net terug kwam van een half jaar wonen- en werken in Ierland.

EDIT:
We schelen overigens maar 4 jaar en 1 dag. Ik ben gewoon jong fulltime aan het werk gegaan, zij heeft een Master studie d'r op zitten. :)
Dat dus. Als je NU wilt samenwonen en de kans wilt vergroten dat het ook nog tegen een redelijk bedrag kan, juist overal inschrijven. Vergroot je kansen alleen maar. (Want dat gesleep met spullen en graag willen samenwonen snap ik. Het is los van de praktische zaken als goedkoper boodschappen doen en geen gesjouw met zooi, ook veel gezelliger met zijn 2en.)

EDIT:
Overigens, dudee, ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal goed begrijp waarom jij denkt dat max. 950 EUR per maand inclusief, een goed idee is met 2 parttime studenteninkomens. Ter vergelijk, wij (met ruim 2x modaal) vinden dat we met onze huidige lasten op het niveau zitten dat we redelijk vinden. Volgens de bank mag dat uit mijn hoofd nog 50% meer zijn, maar dan zitten we wel aan de max. Ik gok zo dat jullie op dit moment 1x modaal niet eens halen. :)

Dus ja, aan de ene kant vind ik dat ik daar niet over mag oordelen en dat jullie zelf het beste kunnen bepalen wat wel en niet kan, aan de andere kant vind ik, hoe meer ik er over na denk, 950 max geen verstandig bedrag. Daarbij, stel dat je daadwerkelijk dat bedrag per maand kunt missen en je besluit voor max. 500 EUR te gaan wonen. Hou je per maand 450 EUR over. Ofwel, 5400 EUR per jaar. Dat geld kun je dan weer gebruiken voor als jullie later een huis gaan kopen. Enerzijds om de aanschafkosten en verhuizing te betalen, anderzijds om mogelijk je hypotheek kleiner te krijgen. Ik meende dat ze bezig waren met het verlagen naar *onder* de 100% en de HRA gaat er ook een keer aan. Dan heb je dus meer en meer eigen geld nodig. Spaar 5 jaar en je hebt bijna 30K op je bankrekening staan. Dat is een veel verstandiger investering dan nu voor 950 EUR per maand te gaan wonen. Niet alleen omdat je nu jezelf verplichtingen op legt die behoorlijk stevig zijn voor 2 studenten, ook omdat je daar later fors profijt van hebt.

Tot zo ver de preek. :)

[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 19-12-2016 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:10:
EDIT:
Overigens, dudee, ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal goed begrijp waarom jij denkt dat max. 950 EUR per maand inclusief, een goed idee is met 2 parttime studenteninkomens. Ter vergelijk, wij (met ruim 2x modaal) vinden dat we met onze huidige lasten op het niveau zitten dat we redelijk vinden. Volgens de bank mag dat uit mijn hoofd nog 50% meer zijn, maar dan zitten we wel aan de max. Ik gok zo dat jullie op dit moment 1x modaal niet eens halen. :)

Dus ja, aan de ene kant vind ik dat ik daar niet over mag oordelen en dat jullie zelf het beste kunnen bepalen wat wel en niet kan, aan de andere kant vind ik, hoe meer ik er over na denk, 950 max geen verstandig bedrag. Daarbij, stel dat je daadwerkelijk dat bedrag per maand kunt missen en je besluit voor max. 500 EUR te gaan wonen. Hou je per maand 450 EUR over. Ofwel, 5400 EUR per jaar. Dat geld kun je dan weer gebruiken voor als jullie later een huis gaan kopen. Enerzijds om de aanschafkosten en verhuizing te betalen, anderzijds om mogelijk je hypotheek kleiner te krijgen. Ik meende dat ze bezig waren met het verlagen naar *onder* de 100% en de HRA gaat er ook een keer aan. Dan heb je dus meer en meer eigen geld nodig. Spaar 5 jaar en je hebt bijna 30K op je bankrekening staan. Dat is een veel verstandiger investering dan nu voor 950 EUR per maand te gaan wonen. Niet alleen omdat je nu jezelf verplichtingen op legt die behoorlijk stevig zijn voor 2 studenten, ook omdat je daar later fors profijt van hebt.

Tot zo ver de preek. :)
toon volledige bericht
Zeker, als je zomaar 500 euro kan sparen zou ik het direct doen. Maar ik ben nu alweer 2 week opzoek en gewoon niks gevonden.

Hoe we aan dit bedrag kwamen is gewoon beide onze lasten opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Als je naar Zernike moet, zou ik Vinkhuizen inderdaad ook niet afschrijven, inmiddels ligt er namelijk een brug tussen het Zernikecomplex en Vinkhuizen. Scheelt voor een groot deel van Vinkhuizen behoorlijk omfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op maandag 19 december 2016 @ 07:27:
[...]

Zeker, als je zomaar 500 euro kan sparen zou ik het direct doen. Maar ik ben nu alweer 2 week opzoek en gewoon niks gevonden.

Hoe we aan dit bedrag kwamen is gewoon beide onze lasten opgeteld.
Al 2 weken op zoek? Uhm, dat is extreem kort.
Wat verwacht je, dat de huurbazen voor je in de rij staan?

Ik zou als huisbaas sowieso 3x na denken voordat ik aan 2 studenten met een half modaal inkomen een appartement van 950 EUR zou verhuren. 400-500 EUR is een stuk zekerder.

Een huis vinden is niet iets dat je op tijd van 2 weken geregeld hebt. Trek d'r gerust een jaar, 2 jaar voor uit.

Sorry, maar als je denkt dat binnen een maand passende woonruimte vinden realistisch is, vraag ik me serieus af hoe realistisch je schatting is van het bedrag dat je iedere maand aan huur kunt en wilt spenderen.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 19-12-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
unezra schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:09:
[...]

Al 2 weken op zoek? Uhm, dat is extreem kort.
Wat verwacht je, dat de huurbazen voor je in de rij staan?

Ik zou als huisbaas sowieso 3x na denken voordat ik aan 2 studenten met een half modaal inkomen een appartement van 950 EUR zou verhuren. 400-500 EUR is een stuk zekerder.

Een huis vinden is niet iets dat je op tijd van 2 weken geregeld hebt. Trek d'r gerust een jaar, 2 jaar voor uit.

Sorry, maar als je denkt dat binnen een maand passende woonruimte vinden realistisch is, vraag ik me serieus af hoe realistisch je schatting is van het bedrag dat je iedere maand aan huur kunt en wilt spenderen.
Inderdaad ik ben geen expert, de keren dat ik een studio of een kamer heb gehuurd was ik meestal binnen 2 dagen al klaar ik nam aan dat ik een ruim budget had waar ik toch vrij makkelijk iets zou moeten kunnen vinden.

De woning zal waarschijnlijk op naam van mijn moeder gehuurd worden omdat die WEL aan de inkomenseis voldoet en meestal vonden mijn huurbazen dit fijner. Gaf aan dat ze betrokken was en dat het goed kwam.

Mijn bedrag is gigantisch realistisch zoals ik al had aangegeven, ik huur voor 600 euro en mijn vriendin voor 350. Samen is dit 950 euro dus haalbaar.

Als wij nou 2 losse kamers huren of dit op een bult gooien mijn uitgaven blijven hetzelfde.

Liefste zou ik voor 500 euro klaar zijn maar dit lijkt niet te kunnen zonder inderdaad 10 jaar lang op een lijst te staan bij een corporatie.

Tevens denk ik niet dat de gemiddelde persoon 2 jaar naar een woning aan het zoeken is, immers waar wonen ze in tussentijd? Onder de brug?

Rand info, met het bijbaantje van mij verdien ik +- modaal van de gehele bevolking mits we het bedrag netto bekijken dit omdat je als student gigantisch weinig belasting betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door dudee op 19-12-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
Misschien dat dan tegenwoordig anders is dan toen ik bezig was, maar als je modaal verdient betaal je gewoon modaal belasting naar mijn weten. Sterker nog, als je in mijn tijd een iets te ruime bijbaan had (en boven een drempelbedrag uitkwam, en die was bij lange na niet richting modaal), dan had je geen recht meer op een OV-kaart en kon je gaan terugbetalen...
Natuurlijk had je wat studiegebonden aftrekposten, maar dat schoot toch niet extreem op kan ik me herinneren.

[ Voor 13% gewijzigd door Carnoustie op 19-12-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Carnoustie schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:54:
Misschien dat dan tegenwoordig anders is dan toen ik bezig was, maar als je modaal verdient betaal je gewoon modaal belasting naar mijn weten. Sterker nog, als je in mijn tijd een iets te ruime bijbaan had (en boven een drempelbedrag uitkwam, en die was bij lange na niet richting modaal), dan had je geen recht meer op een OV-kaart en kon je gaan terugbetalen...
Je mag studiekosten er vanaf trekken, 1000 euro in boeken tikt aan en net als een nieuwe laptop voor school gebruik en gereedschap.

dus laten we zeggen dat modaal 2000 euro is.

hier trekken we 200 af voor studiekosten.
Dan nog een uitwonende beurs van 260 euro.
kinderalimentatie van 360 euro.

Dan hoef ik maar effectief voor 1180 euro nog bij te werken.

En laat ik nou 1183 euro te mogen verdienen om te mogen genieten van alle voordelen.
https://duo.nl/particulie...situatie/bijverdienen.jsp

Note ik ben geen boekhouder en heb er ook weinig kaas van gegeten. Gelukkig weet mijn boekhouder wel wat die doet. Dus alles wat ik heb heb gezegt, neem het met een korrel zout.

[ Voor 8% gewijzigd door dudee op 19-12-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
In hoeverre zijn jullie ouders kapitaalkrachtig?

Als ze wat geld hebben kunnen ze in een vorm van een schenking, zelf aanschaffen (box 3) etc.

Klinkt gek, maar het kan wel. Je wordt dan mede-eigenaar van het pand conform inbreng.

Als je serieus wilt studeren en je ouders geloven in je is het geen slechte optie. Financiering kan tot een minimum worden gebracht, zelf kun je een minimale lening aangaan bij duo, na je studie kun je zelfs blijven wonen.

Je kunt zelfs de boel omdraaien en als ouder maximale huur vragen waarna je als huurder huurtoeslag krijgt (moet wel een baantje hebben). De huur krijg je vervolgens deels terug in de vorm van een schenking *O*
Belasting betalen is voor de domme, en mochten je ouders iets van geld hebben, neem het mee in overweging! Je betaalt een pand zo binnen 10 jaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Iblies schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:23:
In hoeverre zijn jullie ouders kapitaalkrachtig?

Als ze wat geld hebben kunnen ze in een vorm van een schenking, zelf aanschaffen (box 3) etc.

Klinkt gek, maar het kan wel. Je wordt dan mede-eigenaar van het pand conform inbreng.

Als je serieus wilt studeren en je ouders geloven in je is het geen slechte optie. Financiering kan tot een minimum worden gebracht, zelf kun je een minimale lening aangaan bij duo, na je studie kun je zelfs blijven wonen.

Je kunt zelfs de boel omdraaien en als ouder maximale huur vragen waarna je als huurder huurtoeslag krijgt (moet wel een baantje hebben). De huur krijg je vervolgens deels terug in de vorm van een schenking *O*
Belasting betalen is voor de domme, en mochten je ouders iets van geld hebben, neem het mee in overweging! Je betaalt een pand zo binnen 10 jaar af.
toon volledige bericht
Nee NEE NEE

Ik ga niet kopen en m'n moeder gaat helemaal niet kopen! Die heeft immers al een huis :)

Als je 19 jaar bent ga je geen huis kopen, helemaal omdat ik niet regio gebonden ben met een tijdje.

Tevens vind ik het van de zotte om 150k van m'n moeder te lopen lenen. Tevens is maximale huurtoeslag 170 euro per maand voor een 19jarige dus niet handig.

De ouders van mijn vriendin zijn vrij kapitaalkrachtig maar ik denk niet dat die zitten te wachten op een huis in een land waar ze geeneens een verblijfsvergunning voor hebben. Hun dochter is hier om te studeren..

Ook vind ik 10 jaar een gigantisch lange tijd in deze periode van mijn leven.

[ Voor 8% gewijzigd door dudee op 19-12-2016 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iblies
Je begrijpt het niet helemaal.

Je kunt 700 euro vangen voor de huur,
op basis van 5 jaar is dat 40.000 .

Even snel rondgekeken op funda en daar heb je mooi pandjes voor 125k.

Met alle kosten erbij los je onder de streep af en kun je een eventueel 'verlies' makkelijk dragen.

Als je het na 5 jaar het op de markt zet voor 100k is geen man overboord.

Overigens schaf jij in deze casu niet aan, maar je ouders. Jij wordt de huurder.

En je bent misschien jong,
maar het is een constructie waar steeds vaker gebruik van wordt gemaakt. Ten eerste heeft het kind een (fatsoenlijk) dak boven zijn hoofd. Ten tweede is er sprake van vermogensopbouw binnen de familie wat op middellange termijn handig kan zijn bij je studieschuld. Als je toch geld gaat uitgeven aan huur wat op jaarbasis toch best hard gaat, kun je het net zo goed aan je vader en moeder betalen.

Ik weet dat het niet voor iedereen is weggelegd, maar als het kan, toch misschien even aan tafel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Iblies schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:51:

Even snel rondgekeken op funda en daar heb je mooi pandjes voor 125k.

Met alle kosten erbij los je onder de streep af en kun je een eventueel 'verlies' makkelijk dragen.

Als je het na 5 jaar het op de markt zet voor 100k is geen man overboord.

Overigens schaf jij in deze casu niet aan, maar je ouders. Jij wordt de huurder.

En je bent misschien jong,
maar het is een constructie waar steeds vaker gebruik van wordt gemaakt. Ten eerste heeft het kind een (fatsoenlijk) dak boven zijn hoofd. Ten tweede is er sprake van vermogensopbouw binnen de familie wat op middellange termijn handig kan zijn bij je studieschuld. Als je toch geld gaat uitgeven aan huur wat op jaarbasis toch best hard gaat, kun je het net zo goed aan je vader en moeder betalen.

Ik weet dat het niet voor iedereen is weggelegd, maar als het kan, toch misschien even aan tafel zitten.
toon volledige bericht
Ik ben bekend met het concept, en inderdaad leuk als je ook in de regio blijft. Ik vind het alleen niet tof om m'n moeder met het risico te laten zitten.

Hoop geld en weinig zekerheid van mijn kant, natuurlijk kan ze het aan een ander verhuren maar laten voorop stellen dat ze geen huurbaas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Iblies schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:51:

(...)

Dat gaat sowieso niet werken als je ouders geen huis kunnen kopen met eigen vermogen. Ze zullen geen hypotheek krijgen op een huis wat duidelijk voor de verhuur is bestemd.

Bovendien moet je je inderdaad afvragen of je die financiële afhankelijkheid van je ouders wel wil. Genoeg familieruzies die door dit soort constructies zijn ontstaan.
redfoxert schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:59:
[...]Zelfs als je een koophuis hebt kan ik het aanraden om gewoon in te schrijven. Mocht je het ooit nodig hebben, dan heb je in ieder geval de nodige jaren dat je ingeschreven stond/staat.
En dat is dus precies wat die lange wachtlijsten veroorzaakt en nog langer maakt: Iedereen schrijft zich in 'om maar jaren op te bouwen' zelfs als ze geen woningzoekende zijn. Daardoor krijg je een enorm sneeuwbaleffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:38:
[...]
En dat is dus precies wat die lange wachtlijsten veroorzaakt en nog langer maakt: Iedereen schrijft zich in 'om maar jaren op te bouwen' zelfs als ze geen woningzoekende zijn. Daardoor krijg je een enorm sneeuwbaleffect.
Volgens mij is het beperkte aanbod van huizen eerder een probleem. Mensen die niet direct een woning zoeken zullen ook niet reageren op een vrijkomende woning.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redfoxert schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:51:
[...]

Volgens mij is het beperkte aanbod van huizen eerder een probleem. Mensen die niet direct een woning zoeken zullen ook niet reageren op een vrijkomende woning.
Er zijn genoeg woningcorporaties waarbij je niet eens op huizen mag reageren als je minder dan X inschrijfjaren hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 13:14
Ik zou gewoon eens gaan zoeken op facebookgroepen wbt verhuur van appartementen in Groningen. Zo hebben vrienden van me ook hun appartementje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Stoney3K schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:38:
[...]
Dat gaat sowieso niet werken als je ouders geen huis kunnen kopen met eigen vermogen. Ze zullen geen hypotheek krijgen op een huis wat duidelijk voor de verhuur is bestemd.

Bovendien moet je je inderdaad afvragen of je die financiële afhankelijkheid van je ouders wel wil. Genoeg familieruzies die door dit soort constructies zijn ontstaan.
[...]
Als er niets is is het natuurlijk geen optie.

Maar een leuk bedrag op de bank of flinke overwaarde op het huis die te financieren is maakt het interessant en wordt het een stuk makkelijker.

Voor de ouders wordt het een tweede huis wat het in box 3 laat belanden en die gaat uit van een forfaitair rendement. En dat forfaitair rendement maakt het zo interessant.

Voorbeeldje,
Een huis van 150k, 100k eigen geld en 50 gefinancierd tegen 3%.
Saldo in box 3 is 50k en valt onder vrijstelling bij echtparen,
je vraagt 700 euro huur en de huurder (cq kind) ontvangt huurtoeslag,
jaarbasis is 8400,
kosten financiering is 1500,
onder de streep 6900 voor 100k. Hier moet je KK over uitsmeren, maar als je 5 jaar blijft wonen dan heb je zelfs spelingsruimte om goedkoper te verkopen.

En ik zie het niet als financiële afhankelijkheid en iedere familie is weer anders. De slechte verhalen zijn zeker niet de norm. Het is zonde als het geld in andermans zak verdwijnt en dat zijn binnen enkele jaren toch flinke bedragen. Met het vooruitzicht dat elke student per definitie een schuld overhoud lijkt het me zelfs verstandig om waar mogelijk die te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
dudee schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:03:
[...]

Je mag studiekosten er vanaf trekken, 1000 euro in boeken tikt aan en net als een nieuwe laptop voor school gebruik en gereedschap.

dus laten we zeggen dat modaal 2000 euro is.

hier trekken we 200 af voor studiekosten.
Dan nog een uitwonende beurs van 260 euro.
kinderalimentatie van 360 euro.

Dan hoef ik maar effectief voor 1180 euro nog bij te werken.

En laat ik nou 1183 euro te mogen verdienen om te mogen genieten van alle voordelen.

Note ik ben geen boekhouder en heb er ook weinig kaas van gegeten. Gelukkig weet mijn boekhouder wel wat die doet. Dus alles wat ik heb heb gezegt, neem het met een korrel zout.
toon volledige bericht
Ik hoop dat je boekhouder die laptop niet aftrekt, want dat mag al een hele tijd niet meer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 426952

De huizenmarkt in Groningen is zwaar overspannen momenteel. Succes met het vinden van een huur- of koopwoning. Ik zou erg veel eisen stellen aan die woonruimte.
Maar: er rijdt een prima lijndienst van Zuidhorn naar Zernike, ook een goede treinverbinding naar de stad. Vanuit daar kijken naar opties in de stad lijkt me veel verstandiger. http://wiki.ovinnederland...tation_-_Zuidhorn_Station

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 426952 op 19-12-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Anoniem: 426952 schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:52:
De huizenmarkt in Groningen is zwaar overspannen momenteel. Succes met het vinden van een huur- of koopwoning. Ik zou erg veel eisen stellen aan die woonruimte.
Maar: er rijdt een prima lijndienst van Zuidhorn naar Zernike, ook een goede treinverbinding naar de stad. Vanuit daar kijken naar opties in de stad lijkt me veel verstandiger. http://wiki.ovinnederland...tation_-_Zuidhorn_Station
Inderdaad maar helaas gigantisch vervelend als je naar de andere kant van de stad moet (m'n werk is richting Drenthe) zit nu wat te bekijken richting Hoogezand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dudee schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:52:
[...]

Inderdaad maar helaas gigantisch vervelend als je naar de andere kant van de stad moet (m'n werk is richting Drenthe) zit nu wat te bekijken richting Hoogezand.
Ga dan naar Haren of Eelde kijken. Hoogezand wil je niet wonen imho :X

Hoogkerk is dan nog een optie.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Touchdomex schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:57:
[...]

Ik ben bekend in Hoogezand in omstreken, eigenlijk wil je op het oog nergens wonen. Gelukkig zijn er ook nog wel iets betere buurten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook Assen biedt prima mogelijkheden om snel in de stad te komen met het OV. Als je dan toch gericht bent op Noord Drenthe. Het is nou eenmaal eenvoudiger om iets te vinden in de stad als je daar in de buurt bent. Maar even een bescheiden bedrag op tafel te leggen voor maandelijkse huur en lasten, daar de nodige eisen aan te stellen en te verwachten dat je op zeer korte termijn iets gaat vinden wat aan de nodige eisen voldoet is weinig realistisch. Als ik je dan een tip geef komt er nog een eis bij. Succes verder met het vinden van de speld in de hooiberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Anoniem: 426952 schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:20:
Maar even een bescheiden bedrag op tafel te leggen voor maandelijkse huur en lasten, daar de nodige eisen aan te stellen en te verwachten dat je op zeer korte termijn iets gaat vinden wat aan de nodige eisen voldoet is weinig realistisch. Als ik je dan een tip geef komt er nog een eis bij. Succes verder met het vinden van de speld in de hooiberg.
Hier dacht ik dat 1000 euro gigantisch veel was voor een appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.funda.nl/huur/groningen/appartement/

Je had het over all-in, dus incl 150 euro energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:50
Carnoustie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:29:
[...]

Maar als je naar Zernike moet dan ga je toch juist zoeken in Paddepoel, Indische buurt of voor mijn part Vinkhuizen of Beijum (laatste twee zouden niet mijn keuze zijn)? Kun je zelfs weer lopen. Wel moet ik toegeven dat Paddepoel natuurijk binnen de ring ligt :)
Touchdomex schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:31:
[...]

Ben je een luie beer want het is ongeveer 20 minuten fietsen.

Serieus alles in Groningen is prima te doen. Zolang je niet naar de Ulgersmaborg oid gaat of Beijum en Leeuwenborg (want kanaal is kut om overheen te komen)
Beide best wel flauwekul. Vanaf Beijum is Zernike of binnenstad op de fiets ook makkelijk te doen. Kanaal kom je eenvoudig over door te fietsen over een van alle aanwezige bruggen. (Woon al sinds eind jaren 70 in Beijum, weet waar ik het over heb)
Touchdomex schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:57:
[...]

Hij kijkt richting Hoogezand en je wijst hem een totaal andere kant op? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gadgeteer schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:18:
[...]

[...]

Beide best wel flauwekul. Vanaf Beijum is Zernike of binnenstad op de fiets ook makkelijk te doen. Kanaal kom je eenvoudig over door te fietsen over een van alle aanwezige bruggen. (Woon al sinds eind jaren 70 in Beijum, weet waar ik het over heb)

[...]

Hij kijkt richting Hoogezand en je wijst hem een totaal andere kant op? 8)7
Hoogezand --> Groningen is niet makkelijk te doen op de fiets. Haren en Eelde absoluut wel :X Dat is het grote verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 17:49

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Alles is te doen op de fiets!

Is er in De Hoogte niet iets te huur? Complete woning voor +/- 800 kun je daar toch wel huren?

kom je denk ik niet aan met alle inkomenseisen

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 21-12-2016 17:03 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 840345

Heb niet het hele topic gelezen, excuus alvast daarvoor. Maar, veel mensen in dit topic gaan voorbij aan het feit dat TS student is. Je gaat dan toch niet in Aduard of Hoogezand wonen? Reistijd, niets te beleven en de gedachte dat je dan wel kan fietsen is helemaal absurd. We leven hier niet op Gran Canaria. Mijn roestige vriend blijft lekker in het schuurtje staan wanneer ik drie spetters zie.

Ik zou wel proberen om onder de 710 EUR kale huur te blijven, dan heb je recht op huurtoeslag zodra één van jullie beiden 23 wordt. Heb je al gekeken op websites als Moymoy.nl en Campusgroningen.nl? Staat vaak mooi nieuwbouw spul op. Vaak wel wat kleiner dan wat hier veelal genoemd wordt, maar als jullie elkaar goed kunnen verdragen lijkt me dat prima mogelijk. Je bent immers student ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dudee schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:03:
1180 EUR is best veel geld voor een 19 jarige met een parttime baantje.
Om even een goed beeld te geven: da's iets minder dan de helft van wat ik netto verdien. Als 39 jarige met een baan van 40 uur per week.

Ik heb het al eerder gezegd: ik vind je rekensommen veel en veel te optimistisch.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 14:50
Touchdomex schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:08:
[...]

Hoogezand --> Groningen is niet makkelijk te doen op de fiets. Haren en Eelde absoluut wel :X Dat is het grote verschil.
Als je het hele topic had gelezen:
dudee schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:52:
[...]

TS zoekt nu dus zoals hij meerdere keren heeft aangegeven ook buiten de stad.
Dat Haren en Eelde makkelijker te befietsen zijn vanaf de stad snap ik ook maar dat is nu niet meer een harde eis blijkbaar. En er ziujn meer studenten die in Groningen studeren en wonen in Hoogezand (of verder van de stad). In mijn tijd op de MBO in Vinkhuizen kwamen er veel vanuit Stadskanaal en omgeving. Zij reisden ook dagelijks op en neer met het OV.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:28
Vinkhuizen is inderdaad een goede optie. Zelf lang in een van de aquamarijnflats gewoond. Woonkamer 30m2, 2x slaapkamer a 13m2, keuken en badkamer met bad.
Totaal 70m2, voor +\- 500 ex per maand.
Maar is wel sociale huur, dus of je er in komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Pfff... volgens mij reageren hier ladingen mensen die of nog nooit student zijn geweest, of geen idee hebben wat redelijke prijzen in Groningen zijn. Voor E950 moet je makkelijk iets kunnen vinden voor 2 personen, zeker als je bereid bent om beetje in de uithoeken van Groningen te wonen. Maar als je dat doet dan denk dat het een stuk aantrekkelijker is om iets meer moeite te doen om iets goedkopers te vinden zodat je huurtoeslag kan krijgen, want dat kan dan ook wel. Zal geen villa worden, maar tweekamerappartementje is toch prima als je start als student? Beter dan een kamer van 15M2 en een paar luidruchtige huisgenoten waar de meeste van je leeftijdsgenoten mee zijn opgescheept.

Kopen: absoluut niet doen op deze leeftijd (lukt je overigens waarschijnlijk ook niet).

Overigens, waarom een auto als student?

Buiten de stad wonen als student zou ik overigens ook niet doen, en lijkt me met jullie budget ook niet nodig. Maar als je wilt kan het nog een stuk goedkoper als je in Hoogezand/Sappemeer gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
[b][message=49619177,noline]H

Kopen: absoluut niet doen op deze leeftijd (lukt je overigens waarschijnlijk ook niet).

Overigens, waarom een auto als student?
Omdat ik daarmee naar m'n werk rij en het ook vooral makkelijk in groningen is want je komt anders nergens... Heb wel eens les gehad tot half 8 maar de laatste bus rijd om half 7, hang je mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Lol. Meeste mensen in Groningen hebben geen auto en redden zich uitstekend. Je kan alles in de stad prima fietsen. Vaak zelfs sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Hielko schreef op maandag 26 december 2016 @ 00:51:
Lol. Meeste mensen in Groningen hebben geen auto en redden zich uitstekend. Je kan alles in de stad prima fietsen. Vaak zelfs sneller.
Inderdaad in de stad ben je stukken sneller op de fiets, helaas begrijp jij niet hoe het er buiten de stad ervoor staat. Maar voel je vrij om naar je werk BUITEN de stad te gaan met het ov. Een wereldreis is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31
Niet alles gelezen, maar 6 jaar geleden had ik voor 650 ex een woning in de Korreweg van 60m2 met tuin via zeeven.nl

Ik zou hun proberen en marktplaats checken. Daar komt ook regelmatig wat voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 14:21
Je moet je bij pararius inschrijven en ze bellen. Ze geven ook regelmatig woningen weg die niet via de officiele methode gaan. Het is wel een christelijke organisatie dus ze stellen een paar eisen om je in te schrijven maar als je daar creatief mee bent moet dat ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dudee schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:18:
[...]

Wut?

Je hebt al een appartement van 95m^2, 10 minuutjes van het centrum :o

Waarom heb je dan in vredesnaam een andere huurwoning nodig om met z'n tweeen samen te wonen :?

Nog even los van feit dat normale studentenkamer misschien een kwart van dat formaat is, kan ik uit ervaring melden dat je prima jarenlang met z'n tweetjes op flink minder kunt wonen. Wij hebben acht jaar lang op 55m^2 met 2.5 kamers (woonkeuken, slaapkamer en soort van overloopzolder/studeerkamer boven de woonkamer) gewoond. Pas toen er kinderen kwamen begon het krapjes te worden-maar toen zaten we al (ruim) voorbij de dertig met (ruim) modale inkomens enzo, dus totaal ander situatie.

Als die 95m^2 een enorme open ruimte is en daarom onvoldoende privacy/rust biedt kun je altijd de ruimte met boekenkasten oid opdelen - je hebt het iig meer dan zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Dat is verkeerd gequote, zie RoD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 235591

dudee schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:09:
[...]

Inderdaad in de stad ben je stukken sneller op de fiets, helaas begrijp jij niet hoe het er buiten de stad ervoor staat. Maar voel je vrij om naar je werk BUITEN de stad te gaan met het ov. Een wereldreis is makkelijker.
Aanstellen en overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Awsom schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:32:
[...]

Dat is verkeerd gequote, zie RoD.
Klopt, de TS woont niet bij mij in huis :+
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:40:
[...]

Aanstellen en overdrijven is ook een vak.
Overdreven is het wel, maar veel plaatsen zijn met het OV niet of slecht te bereiken. Eigenlijk alleen de dorpen die aan de A7 liggen, zijn redelijk te bereiken. Maar alsnog word ik daar niet echt vrolijk van (ga zelf geregeld met de bus naar m'n ouders via de A7). Ik snap wel dat je een auto wil als je ook buiten Groningen ergens heen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

jocd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:12:
Je moet je bij pararius inschrijven en ze bellen. Ze geven ook regelmatig woningen weg die niet via de officiele methode gaan. Het is wel een christelijke organisatie dus ze stellen een paar eisen om je in te schrijven maar als je daar creatief mee bent moet dat ook wel lukken.
Ik neem aan dat je patrimonium bedoeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik woon momenteel zelf in Hoogezand. Er waren laatst aan de kerkstraat nieuwbouw appartementen te huur voor 630 exclusief. Dat is dan ook nog in de buurt met de koopwoningen. Zeg maar, het nette gedeelte.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 14:21
job schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:55:
[...]

Ik neem aan dat je patrimonium bedoeld :)
Haha ja klopt :/

• dudee
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:01:
@RoD

Ho ho :) Er is een prima treinverbinding richting Roodeschool, Delfzijl, Leeuwarden. Inclusief tussenliggende stations, en tel daar de bussen bij op die ook nog omliggende plaatsen aandoen. En door de week en in het weekend rijden de treinen en bussen tweemaal per uur (op de meeste trajecten) behalve op zondag. Daarnaast natuurlijk nog de trein richting Winschoten met daarbij ook weer de bus.

Daarnaast is het de laatste jaren zo dat de de stad uitgebreid heeft en de omliggende dorpen ook. Dat maakt dat er diverse bussen buiten de stad rijden zoals naar Zuidhorn en Roden. TS werkt ergens in Drenthe dan zou Roden, Nieuw Roden, Leek, Nietap of zelfs Hoogkerk mijn voorkeur hebben. De busverbindingen zijn meer dan goed en vooral in Roden of Nieuw Roden is het echt goed wonen.

Je pakt er zo de bus en je bent ook zo in de stad.
Inderdaad, ga jij om 11 uur 's avonds of 6 uur 's ochtends ff naar Ter Apel? :+

Er zijn gewoon nog gigantisch veel plekken waar het OV bijna niet komt, natuurlijk geen wonder want mocht er een bus rijden dan zit er alleen maar een chauffeur in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xxx

• dudee
Anoniem: 235591 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:06:
Jij zoekt iets in of nabij de stad. Ter Apel is dat in geen van de twee gevallen. Jij werkt in Drenthe en ik heb je een paar plaatsen aangeven die zeker geschikt zijn om in te wonen, en waar ov geen enkel probleem is voor je partner. Zou je in de stad wonen en je werkt of studeert daar dan heb je in principe geen auto nodig.
Maar daar gaat het hier niet om! Het is niet aan jullie om te vertellen waar ik wil wonen of werken. Mijn voorkeur gaat uit naar Groningen en ben deze thread gestart om wat info te krijgen hoe andere mensen een huurhuis zoeken. En ja ik heb gezegd dat ik ook wat buiten de stad ging kijken maar daar gaat het nu niet over.

Maar ik kom uit de regio en weet waar ik wel en niet wil wonen, probleem is dat als je geen gratis OV hebt dat je gauw 150 euro per maand voor een abbo moet rekenen, wat geen probleem is maar dit helpt niet als je de kosten laag wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Anoniem: 235591 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:57:
Volgens mij vraag jij om ideeën hoe, wat en waar. Wat je er mee doet moet jezelf weten, ik heb al een huis. Als je vervolgens gaat zeggen dat je een auto hebt omdat het openbaar vervoer brak is en het op een wereldreis lijkt dan corrigeer ik je want met wat jij wilt is het prima met het ov te doen. Zelfs al zou je in een nabij dorp wonen aan de rand van de stad. Vervolgens haal je Ter Apel erbij terwijl je daar niet werkt en je partner studeert daar niet. Dat doet dan ook niet ter zake voor je woningprobleem c.q. vervoersprobleem.

Je kan ook duidelijker zijn in waar je werkt. Misschien dat je werkgever je tegemoet kan komen in je reiskosten. Die van mij worden bijvoorbeeld volledig vergoed. Scheelt je weer geld. Kijk ook eens op Marktplaats. Staan best wat woningen op voor redelijke prijzen. Geen idee of het voldoet aan jullie eisen of wensen. In de Ebbingestraat is een verhuurbedrijf die veel woningen te huur heeft staan. Ben alleen de naam even kwijt. Misschien daar eens binnen lopen?
Ik werk in Ter Apel zover ik weet? Waar zou ik anders werken?

Mijn reiskosten worden vergoed en dit is helemaal het dilemma niet, het topic gaat om een woning te vinden en niet hoe ik op m'n werk kom.

En bedankt ik zal ff langs fietsen morgen! Top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

xxx).

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:07
Als je bereid bent ook voor de niet-sociale huurwoningen te gaan kun je ook elke dag gaan F5'en op bijvoorbeeld het aanbod vrije sector huurwoningen bij bijvoorbeeld Nijestee. Mijn ervaring is dat er regelmatig nieuwe woningen worden geplaatst.

Als je de eerste bent die aangeeft interesse te hebben in nieuwe woningen die er op worden geplaatst krijg je het recht als eerste te bezichtigen en, indien het bevalt, direct te beslissen of je de ruimte wilt huren. Op deze wijze heb ik enkele jaren (2012) geleden een mooi (nieuwbouw) appartement bemachtigd voor net iets meer dan €750 bruto huur. Om 0900uur gereageerd dat ik wilde kijken, om 1430uur gekeken en om 1600uur laten weten dat ik de woning wilde huren.

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:23
Krijg de indruk dat de TS graag in Stad zou wil wonen en niet zozeer *ergens* in de provincie Groningen. Maar ik kan me natuurlijk vergissen :).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1