Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik twijfel heel erg qua aankoop van een nieuwe speakerset tussen de aankoop van een 2.1 boekenplank+sub speakerset of 2.0 zuilen. De speakers worden aangestuurd door een pricewatch: Yamaha RX-V379 Zwart

We gebruiken de nieuwe set voor zowel het kijken van TV-series als het beluisteren van muziek (Dance, R&B, Top40 etc.). Het budget dat we in gedachten hebben is ongeveer 500 euro.

Voorheen heb ik een aantal combinaties geprobeerd die nog niet het gewenste resultaat hebben gegeven:
pricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) als 2.0 zuilen. Over het algemeen een prima geluid maar hier mis ik voldoende laag.

Cambridge Audio SX-50 welke ik gekocht heb vanwege de goede review op WhatHifi. Vond de speakers qua bereik heel goed klinken maar wel wat schel bij de hoge tonen en te weinig laag. Helaas had ik geen subwoofer om er een 2.1 set van te maken.

pricewatch: Sony HT-CT790 . Soundbar met subwoofer. Dit vond ik niks.

De vragen die ik heb zijn als volgt:
- is het binnen mijn budget verstandiger om voor een 2.1 of een 2.0 (zuilen) setup te gaan? Ik zag bijvoorbeeld op V&A deze staan: V&A aangeboden: 2x KEF Q series iQ50 (Zwart)
- zijn er zuilen van max 250 euro per speaker die voldoende laag leveren om een sub overbodig te maken?
- als ik wel een sub toe ga voegen wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk van het budget hier aan uitgeven zodat ik meer over houd aan de speakers. Ik vraag me af of pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart) een goede optie is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
Ik vind dat je idee over subwoofers, zuilspeakers en boekenplank speakers niet helemaal klopt met de realiteit. Je kunt niet een goedkope subwoofer combineren met een kwalitatief betere speaker en hopen dat het elkaar netjes aanvult.

Je hebt twee mogelijke uitgangspunten om gebruik te maken van een subwoofer;
- Je wilt het als verlengstuk van je speakers gebruiken
- Je wilt het gebruiken voor de effecten bij films/series

In het eerste geval is kwaliteit enorm belangrijk. De subwoofer moet niet alleen lage frequenties kunnen weergeven, hij moet het ook nog doen op zo'n manier dat er geen uitschieters zijn qua volume. In de praktijk betekent het dat je vaak uitkomt bij een duurder, zwaar, groot model en dat je wel wat zal moeten proberen qua plaatsing en afstelling. In veel gevallen kom je tot een acceptabel resultaat, maar soms (als je erg kritisch bent) kom je toch nog wel eens wat te kort (bijvoorbeeld een goede prestatie niet alleen op de bank, maar ook bij de eettafel). In dat geval ontkom je niet aan het plaatsen van meerdere subwoofers, wat ook weer meer afstelling en tijd met zich meebrengt om het goed te krijgen.

In het tweede geval kom je wel eens weg met een goedkopere subwoofer. Het laagbereik zal dan wat tegenvallen en heel gelijkmatig is het volume ook niet verdeelt, maar de effecten bij films worden prima weergegeven (hoewel soms wat overheersend misschien). Ook hierbij geldt dat je het niet voor alle mogelijke locaties goed klinkend kunt krijgen, maar dat is bij film meestal ook niet zo belangrijk.

Boekenplank speakers en zuilspeakers kunnen een vergelijkbare prestatie neerzetten. Zuilspeakers zijn meestal iets goedkoper als je kijkt naar prijs/laagbereik. Echter zullen speakers in de genoemde prijsklasse nooit het bereik kunnen evenaren van een subwoofer uit dezelfde prijsklasse.

Zelf heb ik 3 jaar prima genoten van mijn Dali zensor 5 zuilspeakers. Zowel bij film als muziek gingen deze voor mij voldoende laag. Echter na een test met een subwoofer, heb ik er toch voor gekozen de set definitief aan te vullen met een bk xxls400.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waarschijnlijk wat je belangrijker vindt; film of muziek.
Voor film kun je wel uit de voeten met een speakersetje van €200,- en subwoofer van €300,- (liefst tweedehands), maar voor puur muziek schiet het budget naar mijn idee tekort. Dan mag je het wel verdubbelen en dan alsnog voor een 2.1 set gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:52:
Ik vind dat je idee over subwoofers, zuilspeakers en boekenplank speakers niet helemaal klopt met de realiteit. Je kunt niet een goedkope subwoofer combineren met een kwalitatief betere speaker en hopen dat het elkaar netjes aanvult.

Je hebt twee mogelijke uitgangspunten om gebruik te maken van een subwoofer;
- Je wilt het als verlengstuk van je speakers gebruiken
- Je wilt het gebruiken voor de effecten bij films/series

In het eerste geval is kwaliteit enorm belangrijk. De subwoofer moet niet alleen lage frequenties kunnen weergeven, hij moet het ook nog doen op zo'n manier dat er geen uitschieters zijn qua volume. In de praktijk betekent het dat je vaak uitkomt bij een duurder, zwaar, groot model en dat je wel wat zal moeten proberen qua plaatsing en afstelling. In veel gevallen kom je tot een acceptabel resultaat, maar soms (als je erg kritisch bent) kom je toch nog wel eens wat te kort (bijvoorbeeld een goede prestatie niet alleen op de bank, maar ook bij de eettafel). In dat geval ontkom je niet aan het plaatsen van meerdere subwoofers, wat ook weer meer afstelling en tijd met zich meebrengt om het goed te krijgen.

In het tweede geval kom je wel eens weg met een goedkopere subwoofer. Het laagbereik zal dan wat tegenvallen en heel gelijkmatig is het volume ook niet verdeelt, maar de effecten bij films worden prima weergegeven (hoewel soms wat overheersend misschien). Ook hierbij geldt dat je het niet voor alle mogelijke locaties goed klinkend kunt krijgen, maar dat is bij film meestal ook niet zo belangrijk.

Boekenplank speakers en zuilspeakers kunnen een vergelijkbare prestatie neerzetten. Zuilspeakers zijn meestal iets goedkoper als je kijkt naar prijs/laagbereik. Echter zullen speakers in de genoemde prijsklasse nooit het bereik kunnen evenaren van een subwoofer uit dezelfde prijsklasse.

Zelf heb ik 3 jaar prima genoten van mijn Dali zensor 5 zuilspeakers. Zowel bij film als muziek gingen deze voor mij voldoende laag. Echter na een test met een subwoofer, heb ik er toch voor gekozen de set definitief aan te vullen met een bk xxls400.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is waarschijnlijk wat je belangrijker vindt; film of muziek.
Voor film kun je wel uit de voeten met een speakersetje van €200,- en subwoofer van €300,- (liefst tweedehands), maar voor puur muziek schiet het budget naar mijn idee tekort. Dan mag je het wel verdubbelen en dan alsnog voor een 2.1 set gaan.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik uitga van het feit dat een zuil nooit voldoende laag kan bieden dan zie ik weinig toegevoegde waarde ten opzichte van een boekenplank speaker. Kan me wel voorstellen dat ze meer laag bieden dan een boekenplank speaker. Het hoeft op zich ook niet te dreunen, als het geluid maar vol klinkt.

Had zelf de pricewatch: Monitor Audio MR4 (Zwart) gevonden wat me qua laag (36Hz) behoorlijk leek maar het zal toch een kwestie van luisteren worden denk ik. Mocht dat tegenvallen dan kan ik beter alsnog voor 2.1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
Zelf luisteren is inderdaad dé manier om erachter te komen wat voor jou goed klinkt. Er is geen vaste grens die aangeeft of een speaker laag genoeg gaat of niet. Mijn verwachting is idd wel dat deze monitor audio meer zijn mars heeft dan de eerder door jou genoemde speakers. Maar of het genoeg is, dat is de vraag. Feit blijft wel dat een 10" subwoofer ook deze speaker wel baas kan. In elk geval qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:29
Alles voor 500€ zal altijd een zwaar compromis zijn. Dit is gewoon onvoldoende om zelfs alleen maar een deftige subwoofer te kopen.
Een stel goede boekplankspeakers moet wel lukken.

Ik zou je toch aanraden om nog wat door te sparen, anders ga je later toch upgraden.
Alternatief: je stelt je nu tevreden met een paar boekplankspeakers, en zoekt er later een goede sub bij.

Ik heb zelf ooit subs beluisterd, en pas vanaf ca 1000€ vond ik ze goed, en dan is je sub ook echt groot.
Ik hou het bij een 3.0 set met echt goede zuilen, maar daar heb ik dan ook 1500€ aan uitgegeven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:11:
Alles voor 500€ zal altijd een zwaar compromis zijn. Dit is gewoon onvoldoende om zelfs alleen maar een deftige subwoofer te kopen.

Ik zou je toch aanraden om nog wat door te sparen, anders ga je later toch upgraden.
Alternatief: je stelt je nu tevreden met een paar boekplankspeakers, en zoekt er later een goede sub bij.

Ik heb zelf ooit subs beluisterd, en pas vanaf ca 1000€ vond ik ze goed, en dan is je sub ook echt groot.
Ik hou het bij een 3.0 set met echt goede zuilen, maar daar heb ik dan ook 1500€ aan uitgegeven.
Denk dat ik dat inderdaad ga doen. Aangezien ik het idee heb dat zuilen zonder sub ook niet het gewenste effect geven ga ik denk ik de pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart) kopen. Gezien de zeer goede reviews kan dit haast geen miskoop zijn en het betekent dat ik nog ruim budget overhoud zodat ik in de toekomst alsnog een sub zou kunnen nemen wanneer ik laag mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Klipsch zou vrij goede prijs/prestatie verhouding hebben. Je hebt al een deftige 12inch voor 299 euro.

https://hificorner.nl/spe...sH94tdB3Gjgmy4aAivZ8P8HAQ

De 10inch is nog een 100euro goedkoper. Dus met een setje boekenplank speakers is er best een leuke 2.1 set te maken.

Eventueel heeft teufel nog een zeer interessante boekenplank speaker in de aanbieding https://www.teufelaudio.nl/stereo/theater-500s-p16123.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Tommie12 schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:11:

Voor € 500 kun je wel degelijk een deftige sub kopen. Zelf heb ik een SVS PB1000, die je voor € 500 wel ergens op kan pikken. Ook bij jouw zuilen zal die subwoofer een aanvulling zijn.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-10 21:40
Is tweedehands ook een optie voor je? Want daar kan je met 500 euro wel eens een heel eind komen. Speakers gaan lang mee, maar gaan toch met een redelijke prijsverlaging weer weg bij de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Micktator schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:33:
Is tweedehands ook een optie voor je? Want daar kan je met 500 euro wel eens een heel eind komen. Speakers gaan lang mee, maar gaan toch met een redelijke prijsverlaging weer weg bij de meeste mensen.
Jazeker, ik houd Marktplaats en v&a goed in de gaten. Vooral voor een sub omdat ik daar niet aan ga ontkomen. Qua boekenplankspeakers worden het denk ik de 3020 of de zensor 3. Die zijn nieuw prima te betalen. Al kan ik momenteel een setje Wharfedale 220's voor 175€ kopen, ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Ben het er mee eens dat goed laag lastig te verkrijgen is. Zelf heb ik 2 Dali Ikon 5 mk2 staan als zuil luidsprekers, maar miste nog net dat beetje in het laag.

Via marktplaats een Velodyne SPL-800i subwoofer gevonden welke zeer klein van formaat is (27 x 26 x 33 cm), maar wel erg ruim in het vermogen zit en ik kom er met de WAF mee weg.

Goed zoeken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zoals hier al aangegeven moet je dan toch 2e hands gaan kijken wil je een leuke set bij elkaar sprokkelen.

Zelf heb ik een set met twee zuilen en een behoorlijk zware en bijpassende stereo receiver staan en ik kom echt niks te kort. Natuurlijk is het geen vergelijk met een SVS cilinder zuil, maar hier in het appartementen complex gaan mensen daar ook echt niet blij van worden. ;)

Om dan het weer over jouw budget te hebben, een beetje sub gaat het hem dan ook niet worden, dan krijg je die kleine bonk kistjes, en of je dat wilt...

Zelf heb ik een set Magnat Monitor 1000's die ik met een beetje mazzel voor 100 euro per stuk gescoord heb. Dubbel bass reflex en erg goede kwaliteit, geen klagen over het geluid. Daarbij had ik toen een Yamaha receiver gekocht die genoeg vermogen op een bijpassende impedantie, ik meen 250-300 euro ergens ook weer tweedehands. Die heb ik later weer geüpgrade met een nieuwe Denon die net even beter en sterker was dan de Yamaha, maar goed, die was ook duurder dan heel je budget. :+ Maar dat kan altijd nog een is leuk te doen.

Qua waf factor weet ik niet of ze de zuilen zo leuk gaat vinden. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 19:58
je kan bij havoned in putten luisteren naar JAMO speakers.

zelf ben ik eigenaar van een 608 set waar ik meer dan tevreden over ben, deze zuilen hebben een aparte subwoofer -- linkje: http://www.jamo.com/speakers/floorstanding/?sku=S628 ---

voor jou budget denk ik dat je hiermee wel de beste "bang for your buck" binnen haalt en in de toekomst kan je altijd nog uitbreiden met een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb ook die S628's en daar komt best wel wat laag uit dankzij de woofer aan de zijkant, het zijn dan ook behoorlijke joekels. Voor muziek genoeg laag, voor films heb ik een dikke sub achter de bank staan voor meer sensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Geen V&A op het forum.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 19-12-2016 21:06 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 11:08

BoltYes

This is the Way

Voor muziek is een stereo opstelling meestal voldoende. Heb Q acoustics 3050 en deze jongens hebben flink wat laag erin zitten. Hou er wel van :) Heb voor films nog een Polk sub en 3020 als surround speakers. Bij films wordt je weggeblazen en dan hou ik het netjes ivm buren.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik toch voor een 2.1 opstelling. Dat is wat compacter en past daarom beter bij mijn Tv-meubel. Ik ga de volgende combinatie aanschaffen:

pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart)
pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Moet volgens mij prima klinken bij zowel films als muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je wilt wel perse nieuw? Zoals ik al aangaf is het leuker om met jouw budget een setje bij elkaar te scoren, dan heb je veel betere componenten voor een veel vriendelijker bedrag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 09:54:
Je wilt wel perse nieuw? Zoals ik al aangaf is het leuker om met jouw budget een setje bij elkaar te scoren, dan heb je veel betere componenten voor een veel vriendelijker bedrag. :)
Niet per definitie maar tot heden heb ik nog niks gevonden op V&A of Marktplaats dat echt goed aan mijn wensen voldoet. Veelal zijn de speakers dan vrij fors (50cm hoogte bookshelf), de verkeerde kleur (Zensor 3 op V&A is wit) of oud (B&W's uit 2000) of onbekende merken. Ook qua sub kan ik niet veel meer vinden dan bijvoorbeeld een REL Quake van 10 jaar oud. Niet dat een oude speaker slecht is maar ik twijfel dan wel of ze nog lang mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Speakers gaan echt wel lang mee, en je kan pareltjes vinden voor geen geld.
En als ze niet bevallen geraak je ze nog wel kwijt voor hetzelfde geld.
Ik heb ooit een goede center gekocht voor 50€.
Na een paar jaar verkocht (in biedformule), en meer dan 100€ gekregen.

Je moet ze wel zelf ophalen, en duidelijk zeggen dat je ze wil horen spelen voor je ze mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:39:
Speakers gaan echt wel lang mee, en je kan pareltjes vinden voor geen geld.
En als ze niet bevallen geraak je ze nog wel kwijt voor hetzelfde geld.
Ik heb ooit een goede center gekocht voor 50€.
Na een paar jaar verkocht (in biedformule), en meer dan 100€ gekregen.

Je moet ze wel zelf ophalen, en duidelijk zeggen dat je ze wil horen spelen voor je ze mee neemt.
Zou je eens een paar speakers kunnen noemen als voorbeeld van wat jij onder pareltjes verstaat? Dan weet ik waar ik op kan zoeken. Of kijk je gewoon naar de bekende merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59
Aghanim schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:24:
[...]

Niet per definitie maar tot heden heb ik nog niks gevonden op V&A of Marktplaats dat echt goed aan mijn wensen voldoet. Veelal zijn de speakers dan vrij fors (50cm hoogte bookshelf), de verkeerde kleur (Zensor 3 op V&A is wit) of oud (B&W's uit 2000) of onbekende merken. Ook qua sub kan ik niet veel meer vinden dan bijvoorbeeld een REL Quake van 10 jaar oud. Niet dat een oude speaker slecht is maar ik twijfel dan wel of ze nog lang mee gaan.
Oud is bij speakers maar relatief, goede speakers kunnen een eeuwigheid mee. Kennis van me heeft nog steeds Kef Reference staan uit de jaren 70 of begin jaren 80 en die draaien nog prima mee vergeleken met nieuwe speakers. Qua design natuurlijk wel zwaar ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat kan, en zolang ze niet op of tegen een verwarming hebben gestaan drogen ze ook niet uit. En soms moet je even geduld hebben, ik ben er ook vrij toevallig tegenaan gelopen na een aantal weken beetje in de gaten houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-10 16:39
never mind, de Dali's zijn al te sprake gekomen.

Misschien wel even belangrijk: wat is jou muziekbron? Wat ik daarmee bedoel: we kunnen wel een reteduur zetje kopen maar vervolgens een 128kbit encoded MP3 afspelen, maar dat is dan zonde van de set.

[ Voor 88% gewijzigd door dangerpaki op 31-12-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
dangerpaki schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:36:
never mind, de Dali's zijn al te sprake gekomen.

Misschien wel even belangrijk: wat is jou muziekbron? Wat ik daarmee bedoel: we kunnen wel een reteduur zetje kopen maar vervolgens een 128kbit encoded MP3 afspelen, maar dat is dan zonde van de set.
Bron is inderdaad geen Flac. Zal vooral MP3, Spotify en muziek via internet radio zijn.
Thx! Weer wat nieuwe merken geleerd om in de gaten te houden.

[ Voor 45% gewijzigd door Aghanim op 01-01-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De grote bekende merken (Focal, Kef, B&W, Boston Acoustics,...) maken geen slechte speakers. Iedere speaker is een beetje anders, en het is vooral een kwestie van smaak.

Om terug te komen op de prioriteiten: eerst de kamer, dan de speaker, en dan de versterker.
Alles een beetje in balans, en inderdaad, je kan enorm veel geld besparen door tweedehands te kopen.
Kies de spullen die er aan de buitenkant nog perfect uit zien, dan weet je dat ze verzorgd zijn.
En blijf je bij de bekende merken, dan kan je nog wel eens een wisselstuk vinden of een nieuwe foam laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 08:23:
De grote bekende merken (Focal, Kef, B&W, Boston Acoustics,...) maken geen slechte speakers. Iedere speaker is een beetje anders, en het is vooral een kwestie van smaak.

Om terug te komen op de prioriteiten: eerst de kamer, dan de speaker, en dan de versterker.
Alles een beetje in balans, en inderdaad, je kan enorm veel geld besparen door tweedehands te kopen.
Kies de spullen die er aan de buitenkant nog perfect uit zien, dan weet je dat ze verzorgd zijn.
En blijf je bij de bekende merken, dan kan je nog wel eens een wisselstuk vinden of een nieuwe foam laten zetten.
Wat ik lastig vind is om te bepalen of en wanneer een bepaalde speaker beter is dan een andere. Zo kan ik bijvoorbeeld via Marktplaats voor zo'n 350 euro de hierboven genoemde speakers of een set B&W kopen. Maar hoe bepaal ik dat dit een betere speaker is dan bijvoorbeeld de Zensor 3 of Q Acoustics 3020 die beide zeer goede reviews hebben en voor deze prijs (bijna) nieuw te koop zijn? Puur een kwestie van luisteren? Qua specs schelen ze namelijk niet veel van de duurdere speakers. Dat vind ik lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zoek speakers waarmee jij het "gewenste geluid" ervaart .... luisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De grote vraag is: wat is beter?

Is een Glenfiddich 18 jaar beter dan een Macallan 18? Die zijn anders, en de rest is persoonlijke voorkeur.
Je kan niet geloven hoe veel onzin er geschreven wordt over speakers en versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Even een dubbelcheck. Ik ga de speakers op het TV-meubel zetten, maximaal zo'n 5 cm van de muur. Betekent dit dat per definitie alle speakers met een rear bass port afvallen, zoals de Q Acoustics 3020? Ik lees bijvoorbeeld weer op WhatHifi dat de Zensor 3 (met rear bass port) prima dicht tegen de muur kan. Is het verstandiger om een speaker te vinden met een front bass port, zoals de Wharfedale 220?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op zondag 1 januari 2017 @ 00:41:
[...]
Bron is inderdaad geen Flac. Zal vooral MP3, Spotify en muziek via internet radio zijn.
Thx! Weer wat nieuwe merken geleerd om in de gaten te houden.
Kijk dan ook eens naar deze topspeakers.

Voor de doelen die je hier noemt heb je met deze speakers totaal geen sub nodig, liever niet zelfs. ;)
Probeer de prijs van deze Elac's op €600 te krijgen en beter dan dit zul je niet vinden.

Er zijn heel veel goede speakers dat is zeker waar en de MP boekenplankspeakers van Sonus en Dynaudio die eerder zijn genoemd zijn ongetwijfeld prachtig, maar qua body leggen al deze speakers het af tegen een zeer complete vloerstaander van dit kaliber.
Vergeet die specs alsjeblieft, die zeggen helemaal niets over de klankeigenschappen die je uiteindelijk zoekt.

Deze speakers vergelijken met de eerder genoemde budget serie van Dali of de kleine Q Acoustics is het vergelijken van een Lada met een volbloed Ferrari.
Toevallig ken ik Elac's met een lager modelnummer en die worden door een stel echte audioenthousiasten ingezet voor zowel audio als film (no sub, no center!!) en van die speakers ben ik zeer onder de indruk.
Deze MP speakers doen daar nog eens een flinke schep bovenop, als je ze kwijt kunt overweeg ze dan zeker.
De grootte van deze speakers is nog "modaal" te noemen en qua looks mogen zij er wezen.

Er is best veel over Elac en de betreffende reviews te vinden, Google is your friend. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica