TV mist PC audio over HDMI1.4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 14:23
Om series vanaf mijn desktop PC (Windows 7 SP1, specs in gallery) op mijn 4K TV (Samsung UE55JU6000) af te spelen gebruik ik een HDMI Micro 1.4 high speed kabel.

Deze verbinding werkte altijd al instabiel: ik moet steeds een keer of tien Windowstoets+P'en om de beeldscherminstellingen te wijzigen naar "uitbreiden" (vreemd genoeg werken "alleen op computer" (HDMI) en "dupliceren" niet) en krijg dan ook alleen, uiteindelijk, beeld op de TV na het ontkoppelen van mijn DVI-kabel naar de PC-monitor. Beeld op beide lijkt onmogelijk. Het lijkt hierbij of het signaal naar de TV te zwaar is voor de PC, echter nadat dit eenmaal is gelukt lijkt er niets aan de hand en reageert het systeem soepel. Opstarten met alleen de HDMI-kabel naar de TV aangesloten werkt slechts tot het Windows loginscherm; daarna gaat de TV op zwart en kan ik alleen weer verder met de PC-monitor door de DVI terug aan te sluiten. Erg vreemd allemaal, maar het werkte dan uiteindelijk: beeld én geluid over HDMI.

Een poos geleden besloot ik nieuwe audio (RealTek) & video (AMD Radeon) drivers te downloaden; misschien zou dat helpen. Dat deed het niet, want sindsdien komt er geen audio meer mee over de HDMI-verbinding naar de TV. Bij het zoeken naar oplossingen voor dit probleem wordt er steeds gewezen op de geluidsinstellingen/afspeelapparaten, waar ik in de oude situatie inderdaad het HDMI audiokanaal mee kon activeren. Nu echter niet meer. Het begint zo, na het aansluiten van de HDMI-kabel en het beeld naar de TV:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WsSyrMI.png

kortom mijn PC-speakers spelen het geluid af via de audio-aansluiting op het moederbord. Als ik dan het "standaard afspeelapparaat" omschakel naar "AMD HDMI Output"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sbaAHl2.png

valt het geluid weg van de PC-speakers en blijft de TV stil. Mijn volumecontrolepaneel toont niet de programma's die audio afspelen, zoals VLC of Winamp, en als ik deze programma's opnieuw opstart gebeurt dat nog steeds niet. Als ik dan in volumecontrole de weergave terugswitch naar "luidsprekers" zie ik daar inderdaad wel nog diezelfde afspelende programma's staan, maar nu stil:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ez2h87N.png

dus hier lijkt ergens het probleem te zitten. Relevante audio-instellingen op de Samsung TV heb ik niet kunnen vinden, er lijkt geen HDMI-source te selecteren te zijn. Überhaupt heb ik dat indertijd ook niet geregeld toen de audio nog wel meekwam van de PC.

Mijn vragen:
  1. Hebben jullie ideeën of ervaring met hoe audio over dit soort verbindingen te regelen is?
  2. Misschien zelfs verklaringen voor de instabiel op te zetten (video)verbinding van mijn deskop naar de 4K?
Ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 14:23
Fixed. For reference: Deze oplossing hielp. TL;DR: alle Radeon drivers en software verwijderen, daarna maatwerkinstallatie van nieuwe drivers ZONDER ( :| ) de HDMI audio drivers mee te installeren.