Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop +/- €1500 maar wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-11 11:11
Ik mag binnenkort een werklaptop uitkiezen, maar na twee maanden intensief zoeken probeer ik het hier. Ik heb me ingelezen op SSD/PCI-e, processoren en dergelijke. Maar ik snap eerlijk gezegd niet wat ik precies nodig heb voor de manier waarop ik werk en daar loop ik steeds op vast. Ik heb een budget van €1500 euro.

Heb ik bijvoorbeeld een i7 nodig? Welke generatie? Heb ik niet 16gb ipv 8gb nodig? Van mij mag het namelijk allemaal altijd wel sneller. Ik heb geen SSD op de computer @ work, zou dat al een extreem verschil opleveren? Veel van de software waarmee wij werken, staat namelijk al op de server ipv de pc zelf.

De huidige situatie: Ik heb gemiddeld minimaal 20 á 30 browsertabbladen open staan, tegelijkertijd met een Photoshop enzo. Op mijn werk gebruik ik daarom een computer met i5-3470 CPU @ 3.20GHz en 8 gb werkgeheugen.

Zware soft-en hardware die ik gebruik:
- Simpel gebruik Photoshop,
- Misschien meer Adobe Premiere voor videoediting (maar dan korte edits, geen halve docu's)
- Chrome (vreet werkgeheugen geloof ik?)
- Spotify? Geen idee of dit zwaar is, maar ik gebruik het vaak.
- Misschien af en toe een Football Manager als ik onderweg ben in het OV?

Inch: Minimaal 13, maximaal 15,6 inch. Ik reis veel heen en weer met de laptop, dus graag accuduur langer dan 7 uur.

Gevonden:
HP Envy
HP Spectre Special Edition
ASUS Zenbook 3
MacBook
Lenovo (veel negatiefs over gehoord, daarom niet in verdiept)

Ik ben geen Mac-gebruiker en moet nog overtuigd worden van de snelheid x gebruiksgemak. Ik denk dat het aanpassen mij veel tijd kost als Windows-gebruiker. Na een maand had ik het nog niet echt onder de knie, maar dat was een hele oude mac. Ik sta echter open voor alle tips, ook op Apple-gebied

Beste antwoord (via SlippervanTheB op 01-02-2017 12:20)

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 12:50
Je zal het verschil tussen een dualcore en quadcore vooral merken wanneer je probeert te multitasken en zwaardere programma's draait. Wel zal een dualcore natuurlijk veel langere accuduur geven en zul je het tijdens het browsen en gebruik van lichte programma's naar mijn mening niet erg merken. De dell 13 inch is inderdaad even groot als een 11-12inch laptop, maar is voor zijn grootte toch redelijk krachtig en heeft een mooi scherm, touchpad en accuduur van ~10 uur. Het toetsenbord is geloof ik nog steeds redelijk ruim.
Zie hier uitgebreide review: YouTube: Dell XPS 13 (9360, Kaby Lake) Review - Still the Laptop to Beat?

Ook deze hp spectre x360 lijkt me interessant trouwens: YouTube: HP Spectre x360 Review (late 2016, Kaby Lake)

Alle reacties

• Raphire
Niemand dan jijzelf kan beter bedenken wat je nodig zal hebben.

Een ssd WIL je hebben zodra je een pc hebt met een ssd. Sommige laptops hebben kleine ssd + hdd of alleen een ssd.

Loop je ooit tegen je werkgeheugen limiet aan bij je vaste pc? 8gb is meestal genoeg voor browsen en wat photoshop/lichte programma's daarnaast. 16gb is fijn maar voor jou gebruik lijkt het mij niet een benodigheid.

i7 nodig? Dat is een stuk moeilijker. sommige van jou genoemde laptops hebben een dualcore i7 (aangegeven met een i7 6500u bijvoorbeeld). Terwijl er ook laptops zijn met quadcore chips (Bijv. i7 6700hq).

Indien je zoekt voor premium compacte 13 inch met dualcore i5/i7, met minimaal 256gb ssd, lange accuduur en minimaal 8gb ram:
serie: XPS 13 9360
pricewatch: Asus Zenbook 3 UX390UA-GS042T

Indien je 15 inch zoekt met quadcore i7, redelijke videokaart, minimaal 256gb ssd, redelijke accuduur en minimaal 8gb ram:
pricewatch: Asus ZenBook Pro UX501VW-FY075T

Indien je een macbook wil zul je het met 1500 euro niet ver komen als je nieuw koopt, daarvoor raadt ik aan om op de tweedehands markt te kijken.

• SlippervanTheB
Bedankt voor je uitleg Raphire. Ik loop nog niet tegen een tekort aan werkgeheugen aan maar ik denk dat dat over 1 jaar misschien wel het geval zou kunnen zijn.

Wat ik nog altijd niet begrijp is het verschil tussen de i5 en i7 en inderdaad het dualcore en quadcore verhaal. In welke gevallen heb je een i7 en quadcore nodig? Waar merk je die verschillen echt in?

Ik heb gehoord dat de Dell 13 inch qua toetsenbord vergelijkbaar is met een 11 inch omdat het scherm tot aan de randjes gevuld is. Dat was de enige reden om de Dell door te strepen. Het nadeel van de Asus is dat ie 5GHz niet aan kan. Heel vreemd overigens.. maar toch.

Acties:
  • Beste antwoord

• Raphire
Je zal het verschil tussen een dualcore en quadcore vooral merken wanneer je probeert te multitasken en zwaardere programma's draait. Wel zal een dualcore natuurlijk veel langere accuduur geven en zul je het tijdens het browsen en gebruik van lichte programma's naar mijn mening niet erg merken. De dell 13 inch is inderdaad even groot als een 11-12inch laptop, maar is voor zijn grootte toch redelijk krachtig en heeft een mooi scherm, touchpad en accuduur van ~10 uur. Het toetsenbord is geloof ik nog steeds redelijk ruim.
Zie hier uitgebreide review: YouTube: Dell XPS 13 (9360, Kaby Lake) Review - Still the Laptop to Beat?

Ook deze hp spectre x360 lijkt me interessant trouwens: YouTube: HP Spectre x360 Review (late 2016, Kaby Lake)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
Wat is het achterliggende doel van de laptop? Moet deze op den duur je vaste werkstation vervangen of is het meer voor onderweg kunnen werken.

Een i7 is leuk maar heb je die daadwerkelijk nodig? Kun je het ook af met een goede i5? Gericht op de toekomst zou ik persoonlijk gaan voor een ssd en min 16 gb werkgeheugen. Nu zal je het wellicht niet nodig hebben maar over een jaar gebruik je misschien wat andere software en loop je tegen de beperkingen van je laptop aan.

Aangezien je aangeeft met het ov te gaan reizen raad ik je aan een 13 inch te nemen. Die zijn toch wat compacter en makkelijker te gebruiken in het ov. Neem je wat makkelijker op schoot etc.

De Dell xps 13 vind ik persoonlijk een mooie laptop. 13 inch maar door de smalle bezels lijkt het bijna een 15 inch scherm in een 13 inch behuizing. Ervaringen vanuit het verleden met hp... werden altijd erg warm waardoor de fan op den duur continu aan het koelen is... hoe ze dat tegenwoordig hebben opgelost weest ik zo niet.

...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou voor een goede i5 met grote ssd (toch iets van 500 GB want zoals photoshop is qua installatie al erg groot en dan de bestanden die opgeslagen worden) gaan. Minimaal 16 Gb werkgeheugen. Ik denk qua scherm dat ik zelf dan voor een 14 inch full hd of er boven zou gaan.
Ik heb zelf een Dell E7450 en qua batterijduur vind ik het zwaar tegenvallen. Ik zou als ik echt veel batterij nodig heb, liever kiezen voor een Lenovo met een interne ingebouwde batterij en dan kan je altijd je batterij hotswappen. Bij Lenovo kan je ook nog zwaardere batterijen achteraf makkelijk kopen. Liefst had ik een Lenovo t450s zelf gekocht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SlippervanTheB
Raphire schreef op maandag 19 december 2016 @ 00:41:

Deze twee zijn inderdaad zeer interessant. Thanks. Die gaan op de lijst. De Dell wil ik echter nog wel even in handen krijgen. Ik zal even kijken of er dealers in de buurt zijn.

• SlippervanTheB
koentjuh1987 schreef op maandag 19 december 2016 @ 07:53:
Wat is het achterliggende doel van de laptop? Moet deze op den duur je vaste werkstation vervangen of is het meer voor onderweg kunnen werken.

Een i7 is leuk maar heb je die daadwerkelijk nodig? Kun je het ook af met een goede i5? Gericht op de toekomst zou ik persoonlijk gaan voor een ssd en min 16 gb werkgeheugen. Nu zal je het wellicht niet nodig hebben maar over een jaar gebruik je misschien wat andere software en loop je tegen de beperkingen van je laptop aan.

Aangezien je aangeeft met het ov te gaan reizen raad ik je aan een 13 inch te nemen. Die zijn toch wat compacter en makkelijker te gebruiken in het ov. Neem je wat makkelijker op schoot etc.

De Dell xps 13 vind ik persoonlijk een mooie laptop. 13 inch maar door de smalle bezels lijkt het bijna een 15 inch scherm in een 13 inch behuizing. Ervaringen vanuit het verleden met hp... werden altijd erg warm waardoor de fan op den duur continu aan het koelen is... hoe ze dat tegenwoordig hebben opgelost weest ik zo niet.
Koentjuh, ik kan twee dagen vanuit huis werken maar ik rijd vaak naar kantoor op die dagen, omdat mijn home laptop te traag is. Ik heb dus het liefst iets beters dan op mijn kantoor heb staat.

Het maakt mij persoonlijk niet uit of het een i5 of i7 is, maar dat komt vooral omdat ik het verschil niet echt heb ervaren. Merk ik die 'processor power' bijvoorbeeld als ik Photoshop en 30 browsers aan heb staan? Dat komt namelijk dagelijks voor.

• SlippervanTheB
itsalex schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:03:
Ik zou voor een goede i5 met grote ssd (toch iets van 500 GB want zoals photoshop is qua installatie al erg groot en dan de bestanden die opgeslagen worden) gaan. Minimaal 16 Gb werkgeheugen. Ik denk qua scherm dat ik zelf dan voor een 14 inch full hd of er boven zou gaan.
Ik heb zelf een Dell E7450 en qua batterijduur vind ik het zwaar tegenvallen. Ik zou als ik echt veel batterij nodig heb, liever kiezen voor een Lenovo met een interne ingebouwde batterij en dan kan je altijd je batterij hotswappen. Bij Lenovo kan je ook nog zwaardere batterijen achteraf makkelijk kopen. Liefst had ik een Lenovo t450s zelf gekocht.
Waarom een i5?

Een grote SSD of een 128SSD met 1tb extra? Ik xie dat Lenovo veel met die combinatie werkt. Is dat fijner dan puur SSD?

Ik heb even naar de t450 gekeken maar met een 256gb zit je al op €1750.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
SlippervanTheB schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:13:
[...]

Koentjuh, ik kan twee dagen vanuit huis werken maar ik rijd vaak naar kantoor op die dagen, omdat mijn home laptop te traag is. Ik heb dus het liefst iets beters dan op mijn kantoor heb staat.

Het maakt mij persoonlijk niet uit of het een i5 of i7 is, maar dat komt vooral omdat ik het verschil niet echt heb ervaren. Merk ik die 'processor power' bijvoorbeeld als ik Photoshop en 30 browsers aan heb staan? Dat komt namelijk dagelijks voor.
hangt er vanaf of je baat hebt bij een snellere CPU. Dat hangt van de software af. Ik heb ooit wel eens een guadcore cpu in mijn pc gehad maar met een kloksnelheid van rond de 2,7 ghz. Echter had ik veel meer aan een dual core met een kloksnelheid van 4,2 ghz omdat de software die ik gebruikte meer baat had aan een hogere single core....

Ik ben onbekend met adobe ps (weet niet wat zoiets nodig heeft) Vandaar mijn vraag of een snelle i5 ook niet voldoende is, maar als je budget het toelaat zou ik ook voor een i7 gaan. Als je toch 2 van de 5 dagen op de laptop thuis werkt is het misschien wel gunstiger om de laptop 5 dagen per week te gebruiken en middels een dock en extern scherm. Voor rendering etc kun je dan gebruik maken van je huidige vaste pc. ondertussen werk je op je laptop rustig verder...

...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
SlippervanTheB schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:24:
[...]

Waarom een i5?

Een grote SSD of een 128SSD met 1tb extra? Ik xie dat Lenovo veel met die combinatie werkt. Is dat fijner dan puur SSD?

Ik heb even naar de t450 gekeken maar met een 256gb zit je al op €1750.
Als je over een U serie hebt dan maakt een I5 en I7 in de regel bijna niets uit. Je kan altijd nog achteraf grotere SSD vaak inbouwen.
Als je over een HQ serie hebt qua laptops of de Xeon, ja dat zijn sowieso al snellere processoren. Er staan wel nieuwe laptops ver onder jouw gevraagde prijs te koop met een i7-6820HQ met al standaard 16 GB geheugen in 15" formaat met full HD. De 500 GB SSD is rond de € 150 en dan zou je € 1.250 klaar zijn.
Of misschien is de T460 een beter idee met een i7-6600U en 256 GB SSD en met nog 30 maanden garantie en dan ben je onder de € 900 klaar.
Ik had de Dell daar gekocht en ben er zeer tevreden over (laptopcentrale).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• SlippervanTheB
Thanks voor al jullie hulp. Korte update: Ik begin steeds meer te mikken op een 16gb werkgeheugen. Dus dan zijn de opties weer beperkt in deze prijsklasse.

Nieuwe vraag: is het het wachten waard op die nieuwe Intel processoren (eind januari) met mijn budget?

[ Voor 4% gewijzigd door SlippervanTheB op 29-12-2016 14:43 ]

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 08:48
SlippervanTheB schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:43:
Thanks voor al jullie hulp. Korte update: Ik begin steeds meer te mikken op een 16gb werkgeheugen. Dus dan zijn de opties weer beperkt in deze prijsklasse.

Nieuwe vraag: is het het wachten waard op die nieuwe Intel processoren (eind januari) met mijn budget?
Het verschil tussen een Kaby Lake en een Skylake is ongeveer 10%, alleen de video support is drastisch verbetert. Echter zullen de prijzen ook wel hoger uitvallen.
De vraag is of je dat nodig hebt. Volgende week tijdens de CES zullen de laptops wel aangekondigd worden.

• SlippervanTheB
Ik wilde jullie nog bedanken voor al jullie hulp. Ik ben uiteindelijk voor de nieuwe Dell XPS 15 gegaan. Daar zit 8gb werkgeheugen (uitbreidbaar tot 32gb) en een i7 7700hq in. Mijn werk geeft me 1500 euro en het geheugen stop ik er zelf wel in voor die 100 euro extra.

http://www.dell.com/nl/be...-9560-laptop/pd?ref=PD_OC
Pagina: 1