Wat heb ik nodig om mijn PC stiller te maken?

Pagina: 1
Acties:

• Mrten
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-02 21:21
Ik zou mijn huidige PC graag stiller maken, maar ik weet niet welke componenten zorgen voor het meeste geluid. De case heeft geluidsdempend materiaal, maar het lijkt niet erg veel te helpen, want er komt een constante zoem uit de case. Momenteel ziet mijn PC er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 211,-€ 211,-
1Gigabyte GA-H97-HD3€ 88,-€ 88,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 285,-€ 285,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Asus Xonar DGX€ 34,95€ 34,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 91,50€ 91,50
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,58€ 30,58
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Noctua NF-P12, 120mm€ 18,99€ 18,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 77,95€ 77,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 90,96€ 90,96
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 81,42€ 81,42
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,29

De meegeleverde fan van de processorkoeler is vervangen door de Noctua fan. Eén casefan zit voorin en één achterin.

Budget maakt in principe niet uit, maar ik wil niet al te veel uitgeven, dus geen dure waterkoeling kits oid.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Leg dan eerst je oor te luisteren waar het geluid vandaan komt.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:53
Heb je al geprobeerd te luisteren van welke onderdelen het geluid komt? Komt het van de fans? Schijven? De voeding? Coil whine?

[ Voor 4% gewijzigd door Flamesz op 18-12-2016 14:58 ]

Verwijderd

Trek de hdd eens los.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Een resonerende zoemtoon is vaak een HDD, maar het lijkt me toch een stuk effectiever als je zélf even gaat luisteren ipv dat wij allerlei wilde gokken gaan doen.

• Mrten
Ik heb de HDD losgehaald en de zoemtoon is weg. De rest van het geluid lijkt te komen van de fans. Is dit goedkoop op te lossen zonder een nieuwe HDD?

Verwijderd

Welke fans? Van de cpu koeler, van de behuizing, van de videokaart of van de voeding?

Als een hdd een storend geluid begint te maken heeft deze zijn beste tijd wel gehad. Daar veranderen maatregelen maar heel kort iets aan.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 15:37 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-01 10:54
Als het je zo stoort kun je ook lekker wat muziek opzetten of een koptefoon :D
De case fans kun je in principe uitrekken.
Zonder hd vervangen word lastig. je kan een hdd niet zomaar stiller maken.
Misschien de time out instellingen veranderen van de hdd zodat hij sneller uit gaat.
Maar dan houd het op, op dat gebied

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-02 14:39
Een SSD maakt helemaal geen geluid. Als dat geen optie is kun je voor hdd silencers gaan, speciaal materiaal om het trillen van de HDD tegen te gaan zodat het zo min mogelijk geluid maakt. Weet niet in hoeverre dit helpt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan ook een grotere SSD kopen :P. Dan hoeft die HD niet meer :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mcDavid
Je kunt van die rubber montagesetjes kopen om je HDD gedempt in op te hangen. Of gewoon je HDD los op een stuk schuimrubber leggen. Wel ff rekening mee houden als je je computer verplaatst dan.

Een andere oplossing kan zijn de HDD zo snel mogelijk in sleep mode te laten schakelen. Waarschijnlijk is het toch alleen maar storend als je je HDD niet gebruikt.

• Mrten
Thanks iedereen voor de reacties.
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:32:
Welke fans? Van de cpu koeler, van de behuizing, van de videokaart of van de voeding?

Als een hdd een storend geluid begint te maken heeft deze zijn beste tijd wel gehad. Daar veranderen maatregelen maar heel kort iets aan.
Het is lastig te horen welke fans precies, maar ik geloof dat het vooral de CPU fan is die geluid maakt. De videokaart heeft semi-passieve koeling en de fans draaien op het moment ook niet. De casefans zijn aangesloten op de ingebouwde fancontroller van de case, welke altijd op 5V staat en zijn verder ook niet te horen.

Wat zou een goede en vooral stille vervanging zijn voor de CPU fan? Wanneer ik in de pricewatch let op geluidsproductie kom ik al snel uit bij deze fan. Verder zag ik in Speedfan dat de CPU fan constant op 1380 rpm lijkt te draaien, terwijl de CPU temperatuur rond de 30C is. Zou dit een misconfiguratie in de bios kunnen zijn?

Toevoeging: Ik heb even in de bios gekeken en de fan staat op silent, maar nog steeds blijft hij constant op 1400 rpm draaien (volgens de bios).
coolbvrobin schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:33:
Als het je zo stoort kun je ook lekker wat muziek opzetten of een koptefoon :D
De case fans kun je in principe uitrekken.
Zonder hd vervangen word lastig. je kan een hdd niet zomaar stiller maken.
Misschien de time out instellingen veranderen van de hdd zodat hij sneller uit gaat.
Maar dan houd het op, op dat gebied
Muziek is niet altijd een optie. Timeout had ik al ingesteld, maar lijkt niet echt te helpen.
BSOD baby schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:34:
Een SSD maakt helemaal geen geluid. Als dat geen optie is kun je voor hdd silencers gaan, speciaal materiaal om het trillen van de HDD tegen te gaan zodat het zo min mogelijk geluid maakt. Weet niet in hoeverre dit helpt.
Borromini schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:36:
Je kan ook een grotere SSD kopen :P. Dan hoeft die HD niet meer :).
Zat ik ook aan te denken. De Crucial MX300 is best goedkoop en dan heb ik geen HDD meer nodig, maar het liefst heb ik een zo goedkoop mogelijke oplossing.
mcDavid schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:51:
Je kunt van die rubber montagesetjes kopen om je HDD gedempt in op te hangen. Of gewoon je HDD los op een stuk schuimrubber leggen. Wel ff rekening mee houden als je je computer verplaatst dan.

Een andere oplossing kan zijn de HDD zo snel mogelijk in sleep mode te laten schakelen. Waarschijnlijk is het toch alleen maar storend als je je HDD niet gebruikt.
Ik zag een anti-vibratie kit van Fractal Design, welke niet al te duur is. Zou dit helpen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor dat geld... Gebruik de HDD als backup. Naar de toekomst toe wil je toch een grotere SSD waarschijnlijk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan kan je net zo goed een fietsband gebruiken, als je er daar eentje van hebt liggen. Daar kan je rubber stukjes uit snijden en deze tussen behuizing en hdd plaatsen (daar waar de schroeven zitten), dan niet te hard aandraaien die schroeven (maar wel stevig vast).

Verwijderd

Mrten schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:25:
Thanks iedereen voor de reacties.

[...]

Het is lastig te horen welke fans precies, maar ik geloof dat het vooral de CPU fan is die geluid maakt. De videokaart heeft semi-passieve koeling en de fans draaien op het moment ook niet. De casefans zijn aangesloten op de ingebouwde fancontroller van de case, welke altijd op 5V staat en zijn verder ook niet te horen.

Wat zou een goede en vooral stille vervanging zijn voor de CPU fan? Wanneer ik in de pricewatch let op geluidsproductie kom ik al snel uit bij deze fan. Verder zag ik in Speedfan dat de CPU fan constant op 1380 rpm lijkt te draaien, terwijl de CPU temperatuur rond de 30C is. Zou dit een misconfiguratie in de bios kunnen zijn?
1380 is bijna het maximum toerental van de fan. Het minimum toerental is 750 dus er valt nog wat te tweaken in het bios.
Als dat niet werkt zou je alleen de fan kunnen vervangen voor een stillere. Bijvoorbeeld een pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 16:56 ]

• Mrten
Borromini schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:46:
Voor dat geld... Gebruik de HDD als backup. Naar de toekomst toe wil je toch een grotere SSD waarschijnlijk.
Klopt, dus ik denk dat het de investering wel waard is.
Reepje schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:51:
Dan kan je net zo goed een fietsband gebruiken, als je er daar eentje van hebt liggen. Daar kan je rubber stukjes uit snijden en deze tussen behuizing en hdd plaatsen (daar waar de schroeven zitten), dan niet te hard aandraaien die schroeven (maar wel stevig vast).
Ik heb helaas geen fietsband (of andere vorm van rubber materiaal) liggen.
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:55:
[...]

1380 is bijna het maximum toerental van de fan. Het minimum toerental is 750 dus er valt nog wat te tweaken in het bios.
Als dat niet werkt zou je alleen de fan kunnen vervangen voor een stillere. Bijvoorbeeld een pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm
Ik heb gekeken in de bios en de fan staat al ingesteld op silent mode. De CPU temperatuur zit onder de 30C, maar hij blijft draaien op 1400 rpm.

Verwijderd

Mrten schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:01:
[...]

Ik heb gekeken in de bios en de fan staat al ingesteld op silent mode. De CPU temperatuur zit onder de 30C, maar hij blijft draaien op 1400 rpm.
De CPU fan wel gewoon op de CPU Fan header van het moederbord aangesloten, en niet toevallig een system fan header?

Als hij wel goed zit, zet de fan speed eens op manual, dan krijg je als het goed is een nieuwe optie om het percentage van de fan in te stellen. Kies daar eens de laagste stand.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Elke hdd kan meer rammelen dan een andere(en dit zegt niks over levensduur), dus hd goed vast maken met rubber ertussen.
Het kan ook zijn dat je kast door je hd gaat rammelen, kijk of je de kast kunt vastzetten door er iets tussen te zetten, zodat de kast niet zoveel beweegt.
Je kunt ook de hdd op een andere plaats proberen in te bouwen.

Een andere ventilator hoef je echt niet te kopen, dit is dacht een hele goede.(cpu).
In de bios kun je vaak(altijd) instellen dat de cpu naar beneden gaat met de snelheid naargelang de temp.
Als dit niet werkt, koop een regelaar die je tussen de fan en de aansluiting van het moederbord zet, zo om de fan af te remmen. Voorbeeld welke ik gebruik ZALMAN FAN MATE 2.
Kijk wel of je 3 of 4 aders hebt, dus de aansluiting.
Hetzelfde geld voor je andere fans deze kun je normaal ook afremmen.
Natuurlijk wel testen als het warm weer is, en dat je pc niet te warm wordt.

De cpu zou ik naar 1000 toeren zetten, dan is deze goed stil.
Als je te laag zet, dan gaat je bios klagen dat de ventilator niet meer te lezen is, dus de fan draait te langzaam dan.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 18-12-2016 17:26 ]

• Mrten
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:24:
[...]

De CPU fan wel gewoon op de CPU Fan header van het moederbord aangesloten, en niet toevallig een system fan header?

Als hij wel goed zit, zet de fan speed eens op manual, dan krijg je als het goed is een nieuwe optie om het percentage van de fan in te stellen. Kies daar eens de laagste stand.
De CPU fan zit gewoon op de CPU fan header. Ik heb hem op manual gezet en vervolgens op de laagste stand, maar dit maakte geen verschil.
jan99999 schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:24:
Een andere ventilator hoef je echt niet te kopen, dit is dacht een hele goede.(cpu).
In de bios kun je vaak(altijd) instellen dat de cpu naar beneden gaat met de snelheid naargelang de temp.
Als dit niet werkt, koop een regelaar die je tussen de fan en de aansluiting van het moederbord zet, zo om de fan af te remmen. Voorbeeld welke ik gebruik ZALMAN FAN MATE 2.
Kijk wel of je 3 of 4 aders hebt, dus de aansluiting.
Hetzelfde geld voor je andere fans deze kun je normaal ook afremmen.
Natuurlijk wel testen als het warm weer is, en dat je pc niet te warm wordt.

De cpu zou ik naar 1000 toeren zetten, dan is deze goed stil.
Als je te laag zet, dan gaat je bios klagen dat de ventilator niet meer te lezen is, dus de fan draait te langzaam dan.
Ik zag je bericht en ik moest denken aan een adaptertje die ik bij de fan kreeg, waarmee hij minder hard gaat draaien. Ik heb die er nu in gezet en nu draait hij op 1000 RPM. Vrijwel onhoorbaar.

Dan ga ik nu waarschijnlijk een grotere SSD aanschaffen als vervanging van de HDD.

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 12:33
Ik heb zelf destijds ook het probleem gehad van luidruchtige hdd en kan je vertellen dat het proberen dempen van dat geluid erg moeilijk is. Ik heb destijds gekozen om een wd red hdd te kopen die erg stil is, al zal een ssd natuurlijk ideaal zijn als je de extra kosten niet erg vind.

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Coil whine? Ik heb zelfs ook erg veel herrie laatste tijd en ik kom er ook maar niet achter.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:33
Mrten schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:01:

Ik heb helaas geen fietsband (of andere vorm van rubber materiaal) liggen.
En ik dacht "Nederland Fietsland", dus ook veel fietsenmakers. Zelfs in Vlaanderen heeft elk dorp wel zijn eigen zelfstandige fietsenmaker. Spring eens in zo'n zaak binnen en vraag naar een defecte binnenband. Krijg je waarschijnlijk gratis mee. Heb ik ook ooit gedaan om bandjes te maken rond jonge bomen en de paal om de bomen recht te houden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• mcDavid
Mrten schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:54:
[...]

De CPU fan zit gewoon op de CPU fan header. Ik heb hem op manual gezet en vervolgens op de laagste stand, maar dit maakte geen verschil.

[...]

Ik zag je bericht en ik moest denken aan een adaptertje die ik bij de fan kreeg, waarmee hij minder hard gaat draaien. Ik heb die er nu in gezet en nu draait hij op 1000 RPM. Vrijwel onhoorbaar.
Is het wel een pwm fan (met 4 pins aansluiting) dan?

• Mrten
mcDavid schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:52:
[...]

Is het wel een pwm fan (met 4 pins aansluiting) dan?
Nee, hij heeft maar 3 pins. Ik dacht dat een moederbord de snelheid hiervan kon regelen d.m.v. voltage, of verschilt dat per moederbord?

• mcDavid
Over het algemeen is de CPU-fan een 4-pins header. Hier staat altijd 12 volt op en de draaisnelheid wordt dmv een apart PWM signaal (op de 4e pin) geregeld.
Bij 3-pins headers wordt de snelheid idd vaak geregeld door de 12 v pin direct te PWM'en maar bij een 4-pins header is dat volgens mij niet gebruikelijk. Misschien verschilt het per moederbord, maar gezien je fan blijkbaar niet reageert op settings en continue op vol vermogen draait, lijkt me dat dit is wat er aan de hand is.

• Mrten
mcDavid schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:30:
Over het algemeen is de CPU-fan een 4-pins header. Hier staat altijd 12 volt op en de draaisnelheid wordt dmv een apart PWM signaal (op de 4e pin) geregeld.
Bij 3-pins headers wordt de snelheid idd vaak geregeld door de 12 v pin direct te PWM'en maar bij een 4-pins header is dat volgens mij niet gebruikelijk. Misschien verschilt het per moederbord, maar gezien je fan blijkbaar niet reageert op settings en continue op vol vermogen draait, lijkt me dat dit is wat er aan de hand is.
Ah, oké. Maar met de ultra low noise adapter van Noctua eraan draait hij op rond de 1000 rpm en de processor blijft ook tijdens intensievere games (GTA V, Cities: Skylines) op een fatsoenlijke temperatuur.

Ik zit nou alleen nog te twijfelen over verschillende SSDs:
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

De Crucial is vergelijkbaar in specs (vrijwel zelfde snelheid, IOPS). Is er een verschil met de Samsung, wat de Samsung de extra 30 euro waard maakt?

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
de samsung staat vaker mooier in open kasten, aangezien zwart nu eenmaal vaker voorkomt dan grijs.
Zou zelf gewoon voor de crucial gaan, je kast is toch dicht.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Pagina: 1