Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilko73
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 18:33
Omdat ik veel problemen met Huawei toestellen en wifi tegenkom, hier mijn probleem met de (zelf gevonden) oplossing voor een Y6 II compact

Sinds 16 december 2016 hebben we hier een Huawei Y6 II Compact. En ook hier, vanaf nieuw uit de doos, problemen met het verbinden met wifi. Probleem is niet het vinden van wifi, wel het verbinden. Eigenlijk kom je niet verder dan "beveiligd, opgeslagen" na invoeren van het wachtwoord.
Na op internet meerdere verhalen gelezen te hebben besloten om maar gewoon te gaan proberen.

Eerst uitsluiten of het toestel überhaupt met wifi kon verbinden - en dat kon, op een open netwerk hier in de buurt en ook op ons draadloos (en beveiligd) Ziggo modem. Dus moest het wel in de router zitten (ik heb er een TP-link router achter staan omdat de wifi van het Ziggo modem dramatisch slecht signaal heeft).

Dus eerst de router uit- en weer aangezet. Geprobeerd verbinding te maken en verdraaid, heel even werd de verbinding ook gemaakt. Na een minuut of 4 viel die weer weg en stond er weer "beveiligd, opgeslagen".
Daarna in de router zelf gekeken of alle instellingen goed stonden. Het menu van de TP-link router heeft een quick setup guide en die ben ik doorgelopen. Daar kwam ik erachter dat de landinstelling niet juist was. Deze stond op "United States" in plaats van "Netherlands". Dat heb ik natuurlijk veranderd, en dat was ook het enige dat ik veranderd heb. Daarna weer de Huawei laten verbinden en sindsdien een prima verbinding.

Niet juist ingestelde landcodes kunnen "interferences" veroorzaken, staat ook in de handleiding van de router te lezen. Met de aanwezige Samsung en LG toestellen hebben we daar nooit wat van gemerkt, maar de Huawei is er blijkbaar wel gevoelig voor.

Ik zeg niet dat deze tip DE oplossing is, maar zeker de moeite van het controleren waard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilko73
Goed, een stroomuitval leert dat de Huawei daarna weer niet wil verbinden met de router
Pas na de quick set-up in de router weer doorlopen te hebben (zonder veranderingen) wil het ding weer verbinden.

Vervelend. De router is een TP Link WR841N. Wireless netwerk met WPA2, zoals elke router eigenlijk. Met Samsung Core 2, Samsung Young, Samsung S3 mini, Samsung TabE, LG L9, LG G3, en LG G5 geen enkel probleem met het netwerk. Zelfs de oude TomTec 7" tablet maakt meteen verbinding. Alleen de Huawei dus niet.

Nog iemand andere suggesties?

[ Voor 1% gewijzigd door hilko73 op 19-12-2016 18:43 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilko73
Inmiddels al ruim een dag geen problemen meer. Zou het...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hilko73 schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:42:
Goed, een stroomuitval leert dat de Huawei daarna weer niet wil verbinden met de router
Pas na de quick set-up in de router weer doorlopen te hebben (zonder veranderingen) wil het ding weer verbinden.
Was de router weer teruggevallen op zijn oude instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilko73
Nee, alle instellingen waren bewaard.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hilko73 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:22:
Nee, alle instellingen waren bewaard.
Staat de wifi van jou ziggo modem standaard aan? Want als je die gewoon niet gebruikt, omdat het ruk is, kun je die beter uitzetten.

• hilko73
Die staat aan inderdaad. Zal 'm eens uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilko73
Weer hetzelfde probleem.
Weggeweest naar familie, bij thuiskomst weer geen wifi voor de Huawei. Alle andere apparaten: geen probleem.

Ik ga ermee terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilko73
Terug geweest. Probleem bij de leverancier niet reproduceerbaar.

Gebeld met Huawei Suppoprt centre.
Tip: controleer router firmware updates.
Check: update aanwezig. Geïnstalleerd, en het lijkt zowaar te werken.

Ik kon de Huawei eerder niet verbinden met ons wifi-thuisnetwerk zonder de router te resetten.
Na de firmware update kon hij wel meteen verbinding maken.

Daarna gelijk weer verbinding vergeten en opnieuw gemaakt, en weer zonder probleem meteen verbinding.
Dit lijkt dus wel een definitieve oplossing te zijn; maar ik zal sowieso posten hoe het gaat over een paar dagen ;)

• hilko73
Het verbinden met wifi blijft prima gaan. Het was dus een lokaal probleem, niet dat van de Huawei.

Wat nog wel blijft is het regelmatig "kwijt" raken van het netwerk van de mobiele provider. Dat kan aan de SIMkaart liggen maar ook aan het toestel. Gaan we nog nader onderzoeken.
Pagina: 1