Voordeur horizontaal splitsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ik zie meer generieke "huis-topics" hier in de Tweakers-lounge en kan geen betere plek vinden. Mocht er een betere plek zijn dan hoor ik dat graag. (Of ik zie mijn topic verplaatst naar de juiste plek.)

Anyway, wij hebben 2 heel leuke lieve binnen katten, waarvan d'r 1 laatst is ontsnapt. (Gelukkig niet verder dan de voortuin, daar hield 'ie stil, mijn vrouw kon 'm op dat moment net bij zijn lurven (of kladden) grijpen en 'm weer veilig naar binnen brengen.)

Zoekend naar goede oplossingen, hebben we vandaag bedacht dat misschien de mooiste en beste oplossing wel het vervangen van de voordeur is door een soort van boerderij-deur, dus met horizontale splitsing waardoor de bovenkant los van de onderkant open gedaan kan worden.

Praktisch bij het naar binnen en buiten gaan (we kunnen dan eerst de bovenkant open doen, kat weg jagen, dan de snel de onderkant ook open doen en naar binnen stappen), maar ook als we 's avonds de deur open doen voor het aannemen van pakketjes, te woord staan van een buurman of vrouw, een enquete, etc.

Het is nu snel de katten opsluiten in de woonkamer, kattenluik dicht (zit een kattenluik op de binnendeur), deur van het slot halen, etc. Veel gedoe dus.

Maar een deur vervangen is best duur. Nieuwe of 2e hands voordeuren zijn heel snel een paar honderd EUR en dan moet 'ie nog op maat gemaakt worden ingehangen ook.

Dus bedachten we dat het misschien nog beter en goedkoper is te kijken of onze huidige deur omgebouwd kan worden tot een gesplitste deur. Het is een (hard)houten deur, met bovenin een raampje. Technisch gezien moet dit dus in mijn ogen mogelijk zijn.

Wat we willen is dat:

- het bovendeel onafhankelijk van het onderdeel open kan
- het onderdeel enkel gelijktijdig met het bovendeel open kan (gehele deur open)
- dit zowel van binnen als van buiten kan (dus met goed hang- en sluitwerk)

De vragen zijn nu:
- Wie heeft hier ervaring mee (met het zelf doen of uitbesteden)
- Waar moet je je op moet letten als je het zelf doet
- Wie heeft tips wie we hier voor in zouden kunnen schakelen (we wonen in Zeist, net onder de rook van Utrecht)
- Waar moet je op letten als je het uitbesteed
- Wat kost zoiets ongeveer, inclusief hang- en sluitwerk

Wat betreft de opbouw, ik denk dat de klus bestaat uit:
- Horizontaal doorzagen van de deur
- Plaatsen extra scharnier (deur heeft 3 scharnieren, de onderste precies onder waar de deur gesplitst zou moeten worden)
- Hang- en sluitwerk om de delen aan elkaar te vergrendelen (mogelijk extra hang- en sluitwerk om het bovendeel in de sponning te vergrendelen)
- Tochtdicht maken van de 2 delen

Ik ben zelf niet een heel handige doe-het-zelver. Kan best met een boormachine overweg en een beetje schilderen en schuren, maar ben geen ervaren en gepassioneerde klusser. (Ik klus liever met computers.) Daarom dus ook de twijfel of ALS het kan, we dit zelf moeten doen of dit beter kunnen uitbesteden aan de vakman. (Bijkomend voordeel is dat die er dan ook weer wat aan verdiend.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tikje naar WVB

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Getuige je eigen vermelding dat je nog niet een ervaren klusser bent; besteed dit uit. Een (voor)deur inhangen en goed passend krijgen (zeker een boederij-deur) is niet een klus voor een onervaren klusser imo.
De deur moet goed recht hangen, eventuele nieuwe scharnieren moeten goed in het kozijn gezet worden, er moeten nieuwe sloten in de deur gemaakt worden (incl. Uitboren en afmeten in zowel de deur als het kozijn) etc.etc. En dan moet je de huidige deur nog netjes recht doorzagen, opnieuw goed gaan aflakken en een 'stootrand' maken zodat slagregen niet door de kier naar binnen komt en ga zo maar door.

Ik zou hier een timmerbedrijf voor zoeken; die zullen dit met enige regelmaat doen.

Kwa kosten is het gokken. Ik zou eens een klus plaatsen op Werkspot en/of Marktplaats en bel even wat lokale timmerbedrijven om op de koffie te komen voor een vrijblijfende offerte.

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 18-12-2016 12:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Hoe had je dat technisch bedacht?

- het onderdeel enkel gelijktijdig met het bovendeel open kan (gehele deur open)
- dit zowel van binnen als van buiten kan (dus met goed hang- en sluitwerk)

In mijn huis zit een staldeur (om het zo maar te noemen), maar die werkt niet zoals jij dat omschrijft.

Gehele deur open kan, maar onderste deel kun je alleen vanaf binnen op slot doen en los of vast aan de bovenkant maken.

Of wil je met 3 sloten gaan werken?
1 bovendeur in kozijn
2 onderdeur in kozijn
3 deuren in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
JBplap schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:45:
Hoe had je dat technisch bedacht?
Ik dacht eigenlijk aan 3 sloten, die al dan niet allemaal op een bepaald moment nodig zijn.

- 1 slot in de onderste helft dat de hele deur vergrendeld zoals dat ook nu het geval is
- 1 slot in de bovenste helft die kan dienen als slot voor als we niet thuis zijn of extra beveiliging willen hebben (vakantie, etc)
- 1 slot dat de beide delen met elkaar verbind (dus vertikaal, waarbij de pen in boven- of onderkant word vergrendeld) in plaats van horizontaal (in de deursponning)

Mijn idee is dan dat we kunnen kiezen.
- Vergrendelen we het bovendeel met de onderdeur en draaien de onderkant op slot, dan kan de deur in zijn geheel open (bijvoorbeeld als de katten al opgesloten zijn)
- Halen we de vergrendeling met de onderdeur los, zonder dat de de bovendeur in de sponning op slot zit, kan die met 1 sleutelbeweging naar binnen open
- Zit de bovendeur niet in de sponning op slot, maar wel aan de onderdeur, dan kan deze met 1 sleutelbeweging los naar binnen open gedaan worden

Als de sloten voorzien zijn van eenzelfde geprogrammeerde (analoog, niet electronisch) cylinder, hebben we daar maar 1 sleutel voor nodig.

Ik weet niet of dit beveiligings-technisch verstandig is, maar ik kan me voorstellen dat als je de boven- en onderkant dmv een slot met elkaar verbind dat gelijkwaardig is aan het slot waarmee je de deur zelf vergrendeld, dit vergelijkbaar veilig kan zijn als de deur in zijn geheel op slot draaien. (Dus geen zwak punt op het punt waar de deur gesplitsts is.)

Het gaat overigens om een reguliere, naar binnen draaiende deur, waarbij de splitsing op het oog goed uit te voeren is. (Ongeveer halverwege, net boven het onderste scharnier, zit een breed gedeelte van de deur en er is ruimte om onder het raam de deur in 2en te zagen, plus dat er ruimte is voor een vertikaal en horizontaal slot zoals beschreven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:02:
[...]

Ik dacht eigenlijk aan 3 sloten, die al dan niet allemaal op een bepaald moment nodig zijn.
Ja zoals ik schreef dus, maar dan moet je altijd met 3 sloten werken, en er elke keer minimaal 2 opendraaien als je er door wil. Vaak zelfs 3 dus als je eerst de katten weg wilt jagen als je thuiskomt.
Zou jezelf goed afvragen of dat niet heel veel ongenoegen gaat opleveren.

Heb je niet ook van die dievenklauwen/pennen die de onder en boven je kozijn ingaan? geen idee of dat daarna nog goed werkt.

Btw wat ik me net bedacht, check ook even met je inboedelverzekeraar...
Niet dat die straks niet uit willen keren na inbraak omdat je je deur volgens hun niet meer goed beveiligd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:17

Illusion

(the art of)

Voorzover ik weet draaien staldeuren altijd naar buiten, en is dat ook enige manier om op de bovendeur een rand te zetten die inwateren op de onderdeur voorkomt.
Andersom mag waarschijnlijk niet eens, want gij zult niet inwaterend detailleren.

Daarnaast lijkt dit me een typisch gevalletje overengineeren. Jarenlang katten gehad, jong en oud, en snel je been voor de deuropening houden is in mijn ogen altijd genoeg geweest. Na een tijdje leren ze het wel, of luisteren ze als je roept.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Illusion schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:35:
Voorzover ik weet draaien staldeuren altijd naar buiten, en is dat ook enige manier om op de bovendeur een rand te zetten die inwateren op de onderdeur voorkomt.
Andersom mag waarschijnlijk niet eens, want gij zult niet inwaterend detailleren.
Dat is niet waar. De deur bij mijn schoonouders is gesplitst en draait naar binnen. Online kom je het ook vaker tegen. :)

Water naar binnen lijkt me ook te voorkomen. Buitenop misschien een rand die als afdakje dient en met strips de delen goed op elkaar laten aansluiten. Desnoods een afdakje boven de deur maken. De brievenbus levert meer potentiële wateroverlast op dan zo'n kier van een halve mm. :)
Daarnaast lijkt dit me een typisch gevalletje overengineeren. Jarenlang katten gehad, jong en oud, en snel je been voor de deuropening houden is in mijn ogen altijd genoeg geweest. Na een tijdje leren ze het wel, of luisteren ze als je roept.
Helaas... Dat is tot nu toe goed gegaan, tot afgelopen woensdag. Toen ging meneer op avontuur.
Het viel ook al op dat ze steeds vaker echt op de deurmat lagen, de meest avontuurlijke van het spul (Frits) stond al vaker bijna met zijn voorpoten aan de verkeerde kant van de drempel.

Dus dat risico nemen we niet meer. We hebben een workaround (via de schuur en tuin, als ze de tuin in glippen is het niet zo'n ramp, ze springen geen 2 meter en dus beperkt kans op ontsnappen buiten de tuin), maar da's sub-optimaal.

Andere optie is een sluis te maken in de gang, met een tussendeur. Dat haalt wel een dikke meter van de gang af en is lelijk. Prima te doen, zeker met een dunne deur of hordeur. Kan zijn dat we daar alsnog op uit komen, maar vooralsnog liever niet.
JBplap schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:19:
[...]
Ja zoals ik schreef dus, maar dan moet je altijd met 3 sloten werken, en er elke keer minimaal 2 opendraaien als je er door wil. Vaak zelfs 3 dus als je eerst de katten weg wilt jagen als je thuiskomt.
Zou jezelf goed afvragen of dat niet heel veel ongenoegen gaat opleveren.
Twee, in mijn beleving. Maar in het ultieme geval inderdaad maximaal 3.
(Ik weet niet of het in zo'n geval niet verplicht word de bovendeur apart te vergrendelen of dat vergrendeling in de onderdeur voldoende is.)
Heb je niet ook van die dievenklauwen/pennen die de onder en boven je kozijn ingaan? geen idee of dat daarna nog goed werkt.
Boven en onder, nee. Dat is wel een goede om later eens naar te kijken.
Je bedoelt een soort spanjolet-achtige?
Btw wat ik me net bedacht, check ook even met je inboedelverzekeraar...
Niet dat die straks niet uit willen keren na inbraak omdat je je deur volgens hun niet meer goed beveiligd had.
Dat vind ik een HEEL goede en heb ik totaal niet aan gedacht. Zeker iets wat we inderdaad met hen en met de eventuele uitvoerder op gaan nemen. Better safe than sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 11:37
Kun je niet beter dat kattenluik uit de binnendeur halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
xinix03 schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:59:
Kun je niet beter dat kattenluik uit de binnendeur halen?
Euh, nee.
Dan moet de kattenbak naar de woonkamer of keuken en krijgen ze overdag veel minder lichaamsbeweging. (Ze kunnen nu 2 trappen op en af, iets dat ze ook regelmatig doen want hun eten staat op de 3e woonlaag, kattenbak op de 2e en ze liggen graag op de 1e (de begane grond) te luieren want daar staan weer 2 krabpalen.)

Da's niet echt een optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet of er simpele electronic countermeasures tegen katten zijn, maar zou je eventueel zoiets bij de deur kunnen installeren met een schakelaar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ervaring van de schuurdeur van m'n ouderlijk huis: niet gewoon doorzagen, maar er een "trapje" in maken zodat er geen water door komt. Ook meteen goed tegen de tocht, en de onderkant kan alleen open als de bovenkant open is.
Aan elkaar bevestigen gaat met een simpele grendel. In de praktijk wordt het nooit meer los gebruikt trouwens.

Grote kans dat je katten dit snel genoeg door hebben, en er overheen springen. Hier ontsnapt de kat ook wel eens, maar die komt wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 11:37
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:02:
[...]

Euh, nee.
Dan moet de kattenbak naar de woonkamer of keuken en krijgen ze overdag veel minder lichaamsbeweging. (Ze kunnen nu 2 trappen op en af, iets dat ze ook regelmatig doen want hun eten staat op de 3e woonlaag, kattenbak op de 2e en ze liggen graag op de 1e (de begane grond) te luieren want daar staan weer 2 krabpalen.)

Nee niet echt.

Ik denk dat je beste optie dan toch is om een deur te laten plaatsen. Je kan natuurlijk wel je huidige deur doorzagen en allerlei aanpassingen doen maar ik denk dat je dan tegen bepaalde zaken aanloopt zoals spanning in de ophanging van de huidige deur - niet blij met doorzagen.., krom trekken na doorzagen, tocht-dicht maken enz. enz

Een boerendeur of ook wel duodeur genoemd koop je vanaf 4 a 500 € een vakman die deze kan plaatsen kost je wellicht 1 a 200 €.

Wil je het echt goed doen, offertes opvragen, maar reken er dan op dat 2000 € waarschijnlijk aan de lage kant van de deur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:09:
Ervaring van de schuurdeur van m'n ouderlijk huis: niet gewoon doorzagen, maar er een "trapje" in maken zodat er geen water door komt. Ook meteen goed tegen de tocht, en de onderkant kan alleen open als de bovenkant open is.
Aan elkaar bevestigen gaat met een simpele grendel. In de praktijk wordt het nooit meer los gebruikt trouwens.
Dat "trapje" was inderdaad ook mijn idee, maar dan in de vorm van een lat er achter waardoor je hetzelfde effect krijgt. Daadwerkelijk een trapje in de deur zagen lijkt me technisch niet mogelijk, of je moet er een 2cm hooge balk uit zagen, die vertikaal weer in 2en zagen en dan terug lijmen op zijn plek.

Daarmee verzwak je de hele contructie denk ik wel. (Hoewel moderne schuimlijmen wel zo afzichtelijk sterk zijn dat daarmee het gelijmde vlak nog wel eens sterker kan zijn dan het hout. Ik heb dat spul gebruikt voor mijn houtopslag. Uit mijn hoofd is dat D3, weerbestendig. Constructie zit ook vastgeschroefd, maar dat was vooral omdat al die latjes klemmen veel te lang duurde en een schroef een uitstekende klem is.)
Grote kans dat je katten dit snel genoeg door hebben, en er overheen springen. Hier ontsnapt de kat ook wel eens, maar die komt wel weer terug.
Aan de ene kant ben ik daar niet zo bang voor, het zijn niet van die springers, aan de andere kant... Ze weten nu ook allebei vanuit stand het aanrecht op te springen. Dat is maar marginaal lager dan waar ik de deur in 2en zou willen zagen. De vloer er achter is iets gladder (tegels met voegen, in de keuken ligt zeil), maar of ze dat tegen houd.

Lastig, lastig...
xinix03 schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:53:
Ik denk dat je beste optie dan toch is om een deur te laten plaatsen. Je kan natuurlijk wel je huidige deur doorzagen en allerlei aanpassingen doen maar ik denk dat je dan tegen bepaalde zaken aanloopt zoals spanning in de ophanging van de huidige deur - niet blij met doorzagen.., krom trekken na doorzagen, tocht-dicht maken enz. enz

Een boerendeur of ook wel duodeur genoemd koop je vanaf 4 a 500 € een vakman die deze kan plaatsen kost je wellicht 1 a 200 €.

Wil je het echt goed doen, offertes opvragen, maar reken er dan op dat 2000 € waarschijnlijk aan de lage kant van de deur is.
*brrrr* 2000 EUR is *way* meer dan we aan zoiets zouden willen uitgeven. Paar honderd EUR hebben we nog wel over voor een paar niet ontsnapte katten (zijn doodgewone gratis gekregen HTK katten, "Europeesch Korthaar" met gezien hun grootte ws iets van sibeer, maine coon of ander groot ras d'r in, daar gaat het niet om, we willen ze gewoon niet kwijt en dus absoluut niet buiten hebben), maar 2000 EUR vind ik wel heel erg veel geld.

Veel stof tot nadenken dus. Tussendeur is nog steeds van de goedkopere hufter-proof, failsafe oplossingen, maar ook een van de lelijkste. Er is wel ruimte voor. Precies achter de voordeur is het toilet en tussen toilet en trap is 20cm muur waar we een deur zouden kunnen hangen. (Andere kant is gewoon een lange vlakke wand van een meter of 4.) Zo'n sluis werkt ws 100% en geeft geen gedoe met zagen en aanpassen van hang- en sluitwerk. (Dat ook niet bepaald gratis is. Een beetje slot koop je niet voor een tientje.)

Al met al hebben alle adviezen het er niet makkelijker op gemaakt. :)

Enerzijds twijfel ik nu over informeren bij een goede timmerman die dit soort klussen vaker doet, anderzijds tussen toch voor de "tussendeur-oplossing" gaan, al dan niet met een gaasdeur danwel dunnen houten paneeldeur of kant- en klare binnendeur, met of zonder raam.

Weet ook niet hoe breed de gang exact is en of daar een standaard deurmaat voor is, of dat we sowieso zelf iets moeten knutselen.

Fin, we gaan d'r eens goed over na denken.

Tot zo ver iedereen heel hartelijk dank voor de geleverde input en mocht de draad nog niet ten einde zijn, alvast bedankt voor de toekomstige input en nog meer stof tot nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
unezra schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:02:
[...]

Euh, nee.

Als je een katteluikje neemt met een afsluitbare plaat erbij dan kun je hem snel afsluiten indien nodig.

Klaar, hoef je niks met je buitendeur te doen 8)

Ik had zo'n luikje met een extra bruine plaat die je er zo inschoof in de deur naar mijn balkon. Af en toe wilde ik ze op het balkon houden als de voordeur een poosje openmoest bv, heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Even voor je aan het klussen en zagen gaat.
Hebben je katten een spring verbod ?
Onze kat kan namelijk probleemloos zonder de onderdeur aan te raken naar buiten springen ;)
(test kunnen ze op aanrecht of eettafel springen ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
dragon2 schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:09:
[...]
Als je een katteluikje neemt met een afsluitbare plaat erbij dan kun je hem snel afsluiten indien nodig.

Klaar, hoef je niks met je buitendeur te doen 8)

Ik had zo'n luikje met een extra bruine plaat die je er zo inschoof in de deur naar mijn balkon. Af en toe wilde ik ze op het balkon houden als de voordeur een poosje openmoest bv, heel handig.
Dat hebben we en die gebruiken we ook regelmatig. Maar als we thuis komen staat dat luikje uiteraard open want ze mogen door het hele huis banjeren als wij d'r niet zijn. (Nja, gang, overlopen, trappen, woonkamer en hun eigen kamer.)

Daar zit 'm de crux. We willen voorkomen dat de katten ontsnappen als wij thuis komen en de voordeur open doen. Daar helpt een plaat voor dat binnenluikje helaas niet tegen.
rc5proxy schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:37:
Even voor je aan het klussen en zagen gaat.
Hebben je katten een spring verbod ?
Onze kat kan namelijk probleemloos zonder de onderdeur aan te raken naar buiten springen ;)
(test kunnen ze op aanrecht of eettafel springen ?)
Hahahaha, een springverbod.

Ja, hebben ze, maar inmiddels hebben ze geleed hoe ze op de eetkamertafel en het aanrecht moeten springen. Het zijn niet van die extreme springers (ik heb wel eens ergens gewerkt waar de katjes werkelijk vanuit stand 2.5 meter hoog met hun voorpoten wisten te springen, vrij bizar), ze zijn ook vrij fors en zwaar (rond de 7Kg, de een een paar ons lichter dan de andere). Maar inderdaad als ze NOG beter leren springen is dat wel een mogelijk risico.

Da's ook een van de redenen waarom we het allemaal niet zo zeker weten. We willen wel een situatie als woensdag of erger voorkomen. (Ik was nog op kantoor ook en pas veel later thuis, vrouw wist kat gelukkig weer uit de voortuin van de buurman te vissen en de ander zat heel dommig bovenaan de trap te kijken wat er allemaal aan de hand was. Frits is meestal wat eerder met dit soort acties dan Pim, de andere kat. Frits ontsnapte maar het is een kwestie van tijd voordat Pim ook een poging waagt.)

[ Voor 42% gewijzigd door unezra op 18-12-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Als ik dat zo lees, klinkt dat wat je al schreef, een extra binnendeur plaatsen op ongeveer anderhalve meter van de buitendeur als de eenvoudigste oplossing: een kattensluis maken :P

(ook ideaal bij slecht weer :p )

[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 18-12-2016 19:55 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Kun je niet tijdelijk een barrière plaatsen wanneer jullie weg gaan? Een muurtje van bijvoorbeeld schuttingpanelen waar je doorheen kan kijken. Zoiets:
http://www.houthandelsmetsers.nl/wp-content/gallery/tuinafcheidingen/schutting5.jpg?x44791 of
http://www.houthandelsmetsers.nl/wp-content/gallery/tuinafcheidingen/tuinafscheiding7.jpg?x44791
(Alleen dan lager en even breed als de gang.)

Als je er dan een kunst-klimop of iets ander in hangt, dan kun je het, wanneer je het niet gebruikt, tegen de gangmuur zetten en heeft het een decoratieve functie.

Edit: Wel even opletten dat je het muurtje niet 'net' iets lager maakt dan de deurklink, want mochten ze het verschoven krijgen, dan wil je niet dat het muurtje de deurklink blokkeerd. :p

[ Voor 13% gewijzigd door Steamwitz op 18-12-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

APClll schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:50:
Als ik dat zo lees, klinkt dat wat je al schreef, een extra binnendeur plaatsen op ongeveer anderhalve meter van de buitendeur als de eenvoudigste oplossing: een kattensluis maken :P

(ook ideaal bij slecht weer :p )
Een extra halve deur is al voldoende ;) Een kattenluikje (een raam dat open kan ziet er dan misschien wat normaler uit) in de bovenste helft van de deur kan ook (voor je arm om de kat weg te jagen ;) ).
Steamwitz schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:45:
Kun je niet tijdelijk een barrière plaatsen wanneer jullie weg gaan? Een muurtje van bijvoorbeeld schuttingpanelen waar je doorheen kan kijken. Zoiets:
http://www.houthandelsmetsers.nl/wp-content/gallery/tuinafcheidingen/schutting5.jpg?x44791 of
http://www.houthandelsmetsers.nl/wp-content/gallery/tuinafcheidingen/tuinafscheiding7.jpg?x44791
(Alleen dan lager en even breed als de gang.)

Als je er dan een kunst-klimop of iets ander in hangt, dan kun je het, wanneer je het niet gebruikt, tegen de gangmuur zetten en heeft het een decoratieve functie.

Edit: Wel even opletten dat je het muurtje niet 'net' iets lager maakt dan de deurklink, want mochten ze het verschoven krijgen, dan wil je niet dat het muurtje de deurklink blokkeerd. :p
Dat hadden mijn opa en oma vroeger altijd voor de hond. Een houten plaat die in een deuropening werd gezet.

[ Voor 52% gewijzigd door Marzman op 18-12-2016 20:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

De deur halveren tegen de katten gaat niets uithalen. Het duurt echt niet lang voordat je katten door hebben dat ze over een 'muurtje' van een kleine meter hoog prima heen kunnen klimmen.

Het alternatief voor de kattensluis is misschien een hordeur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deur splitsen is veel te veel gedoe met alsnog een groot risico. Ik zou echt naar een tweede deur in de hal kijken. Het hoeft geen klassieke deur te zijn, kan ook een hordeur zijn die je op de ene muur bevestigt en dicht kan trekken naar de andere muur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:43
Deur op een kier open doen en wat geluid cq herrie maken voor je deze helemaal open doet helpt niet?
Of met een been naar binnen in hun richting en een beetje bewegen (uiteraard niet schoppen).
Hier willen ze ook graag door de voordeur naar buiten (achter zit een kattenluik maar is het rustig qua verkeer dus daar mogen ze) maar het kost nauwelijks moeite om ze daar "weg te jagen" als we thuis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:22:
Deur op een kier open doen en wat geluid cq herrie maken voor je deze helemaal open doet helpt niet?
Of met een been naar binnen in hun richting en een beetje bewegen (uiteraard niet schoppen).
Mocht je ze per ongeluk raken, dan zal dat ook niet hard zijn. En ze leren er van.

Onze katers springen overigens uit stand tot op de deurkruk, vandaar dat de deurkrukken al vanaf dag een verticaal staan; en zelfs dan moet er niets in de buurt staan vanwaar ze kunnen pulken.
Siamezen... :)

Ik ga voor de extra binnendeur. Scheelt ook in de kou en warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:22
Ik heb een extra deurtje voor mijn viervoeters. Deze mogen ook niet naar buiten en aangezien wij voornamelijk de achterdeur gebruiken was dat een probleempje. Ik heb daarom een dunne deur gemaakt van ca 70cm hoog. Een smal 18mm multiplex frame met daarin plexiglas. Deze zit aan de binnenkant met paumelle scharnieren in het kozijn. Als je naar binnen loopt dan kan je gewoon tegen dit deurtje aan lopen want hij weegt bijna niks en is schop-bestendig. Mocht er een dier op de loer zitten dan zie je dit direct door het plexiglas, zie je dit alsnog over het hoofd dan merk je het wel als hij dat lichte deurtje tegen zijn harses krijgt >:)

Eenzelfde constructie kan je ook maken bij een voordeur. Het enige wat ik dan zou veranderen is dat er een paumelle deurveer op zit omdat een voordeur doorgaans naar binnen draait en je dan bij het naar buiten gaan het deurtje niet kan sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/f1ryn7xjv/dierendeur.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 18:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Kun je niet een traphekje (voor kinderen) met gaas voor de spijlen plaatsen in de gang? Dat houdt die katten misschien lang genoeg weg..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien een heel vreemd idee hoor.
Maar je hebt nu een deur met een raam erin.

Je wilt de optie om door de deur heen te gaan zonder deze open te doen ( kletsen/pakket aannemen/controleren of de kat geen ontsnappingspoging aan het plannen is )

IPV de hele deur om te bouwen waarom maak je van het raam geen raam wat open kan.
Dat is waarschijnlijk veel gemakkelijker te realiseren, je hebt maar 1 extra slot nodig voor het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:42:
Misschien een heel vreemd idee hoor.
Maar je hebt nu een deur met een raam erin.

Je wilt de optie om door de deur heen te gaan zonder deze open te doen ( kletsen/pakket aannemen/controleren of de kat geen ontsnappingspoging aan het plannen is )

IPV de hele deur om te bouwen waarom maak je van het raam geen raam wat open kan.
Dat is waarschijnlijk veel gemakkelijker te realiseren, je hebt maar 1 extra slot nodig voor het raam.
Het raam uitzagen lijkt me lastiger qua zagen dan de deur in 2en zagen en het raampje is vrij klein. :)
Maar het is iets om over na te denken. Wel even kijken hoe we het raamkruis dan kunnen behouden. (Er zit een stalen decoratie raamkruis voor, iets dat ik zelf erg mooi vind en graag wil behouden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
Wat is de reden dat ze niet naar buiten mogen? Woon je in een drukke stad? Ik zou me er niet zo druk over maken, die enkele keer dat ze naar buiten gaan. In mijn ervaring komen ze vanzelf weer terug.
Pagina: 1