Dedicated GPU, alleen bij intensieve taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 18:38
Mijn vraag: is het mogelijk om een dedicated videokaart alleen te gebruiken bij intensieve taken?

Mijn oude HTPC/game-PC/workstation is recentelijk overleden. Apparaat staat zichtbaar (en hoorbaar) in woonkamer en was qua geluid altijd redelijk aanwezig. Ik heb nu een redelijk stille configuratie samengesteld. Gigabyte mobo uit de H170 serie, i3-6100T, 250GB SSD en 16GB geheugen. Een andere ander is voorzien van Windows 10.

De Intel HD Graphics 530 speelt zonder haperingen alle films en vervult daarmee perfect zijn taken als HTPC. Het sporadisch spelen van een potje COD, of het werken met 3D-CAD software gaat alleen alles behalve soepel...

Voorheen maakte ik gebruik van mijn ATI Radeon 5850. Ik vind het alleen zonde (en luidruchtig) om deze kaart altijd de grafische taken te laten vervullen, terwijl mijn processor het grotendeels alleen af kan.

Zijn er desktopoplossingen om mijn gewenste switch te maken op basis van applicatie? Voor laptops zie je deze oplossingen wel namelijk. Momenteel lijkt het erop, dat wanneer ik geen output aansluit op de ATI, er ook geen settings mogelijk zijn. Is dit een driverkwestie, of zijn hier mogelijk specifieke applicaties voor om dit te bewerkstelligen?

Ben bang dat ik anders een extra setup elders in huis zal moeten maken voor de workstation/game toepassing.

Alvast bedankt, René

Alle reacties

Verwijderd

Bij een desktop gaat dat niet lukken zonder de videokabel om te zetten van dGPU naar iGPU.
Wil je geluidsniveau en stroomverbruik tijdens eenvoudige taken verminderen dan zou je een nieuwe videokaart kunnen overwegen. Idle verbruikt bijvoorbeeld een RX 460 10w minder https://www.techpowerup.c...S/RX_460_STRIX_OC/22.html dan een HD 5850 https://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/28.html is load iets zuiniger, stiller en veel sneller.

Waarom eigenlijk een laaggeklokte T cpu gekozen als ook CAD in het takenpakket zit? Met die software wil je juist een zo hoog mogelijke singlecore snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 11:25 ]

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-01 18:38
Waarom zo'n lichte setup...? Omdat ik de performance het leeuwendeel van de tijd niet benut. Het geld wat ik aan deze componenten uitspaar besteed ik liever ergens anders aan.

De CAD-werkzaamheden zijn de hobbymatige variant van werkzaamheden welke ik gedurende werktijd uitvoer. Met name GPU wordt hierbij belast. Ook de ondersteunde DirectX / OpenGl versie speelt hier een rol. De CPU doet niet veel, behalve bij FEM, maar dat is weer multithreaded.

Ik had de hoop dat mijn Intel HD Graphics voldoende power had om de hobbymatige 3D-modellen (<500 onderdelen) te draaien. Dit valt wat tegen. Met de HD 5850 erbij doet hij het zonder veel moeite.

Ik zal een ander station gaan inrichten voor dit werk. Netjes voorzien van bureau en comfortabele bureaustoel. Eerlijk gezegd ging het gamen vanaf de bank ook niet heel voortreffelijk...

Bedankt voor de reactie.