• be4chris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11 15:25
Beste leden,

Ik heb vandaag een pc in elkaar gezet en naar wat ik weet zou die het moeten doen. Hij heeft het voor 4 uur gedaan en toen ging ie plots uit. Fans doen het niet, helemaal niks gaat meer aan. Alle onderdelen zijn gloednieuw en ik was geen zwaar programma aan het draaien toen ie uitging. Ik merkte wel dat het scherm, toen ie het nog deed, 2x uitviel terwijl de pc wel draaide. Volgende al geprobeerd:
- restart
- ram eruit, gpu eruit en en opgestart
- powerknop gechecked

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Chris

Pc componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,50€ 214,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,50€ 296,50
1Fractal Design Define S - Window€ 89,90€ 89,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,70

• be4chris
Update, psu werkt (paperclip test)

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Je zou je cpu kunnen resocketen. En even proberen met zo min mogelijk(ram+cpu) kijken of hij dan wel boot. Het liefst test je dit buiten de kast.. wat heb je precies gedaan/geinstalleerd? En er gebeurt nu helemaal niets als je heen aanzet? Geen lichtjes op je mobo als je powerknop aanstaat? En ook geen draaiende fans bij het indrukken van je aanknop?

• be4chris
robogeeka schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:00:
Je zou je cpu kunnen resocketen. En even proberen met zo min mogelijk(ram+cpu) kijken of hij dan wel boot. Het liefst test je dit buiten de kast.. wat heb je precies gedaan/geinstalleerd? En er gebeurt nu helemaal niets als je heen aanzet? Geen lichtjes op je mobo als je powerknop aanstaat? En ook geen draaiende fans bij het indrukken van je aanknop?
Geen draaiende fans en geen enkel lichtje op het moederbord (alleen die van de ethernetkabel knippert). Dan ga ik nu proberen de cpu te resocketen. Zou wel raar zijn als ik daar iets heb foutgedaan.

was aan het internetten toen het gebeurde, had wel een driver update voor de gpu geinstalleerd, maar daarmee deed ie het nog een uur ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door be4chris op 18-12-2016 00:20 ]

Verwijderd

Het 2x uitvallen van het scherm, welke is het eigenlijk en hoe aangesloten, tijdens het draaien kan te maken hebben met een driverupdate.

Heb je een CMOS reset gedaan?

Alle stekkers op het moederbord volledig in het contact gedrukt?

De meest eenvoudige werkbare setup op de doos van het moederbord testen.

• be4chris
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:20:
Het 2x uitvallen van het scherm, welke is het eigenlijk en hoe aangesloten, tijdens het draaien kan te maken hebben met een driverupdate.

Heb je een CMOS reset gedaan?

Alle stekkers op het moederbord volledig in het contact gedrukt?

De meest eenvoudige werkbare setup op de doos van het moederbord testen.
CMOS reset lukt niet, ik kom niet in de bios oid. niks gaat aan.
een oude iiyama Prolite b2403ws, aangesloten met een hdmi kabel op de grafische kaart(geen displayport ingang). zonder GPU en 1 ram gaat ie niet aan. zonder ram ook niet

Verwijderd

CMOS reset doe je op het moederbord door de CMOS reset header een x aantal seconden om te zetten.

Alle stekkers gecheckt, ook die van de voeding?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

be4chris schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:23:
[...]

CMOS reset lukt niet, ik kom niet in de bios oid. niks gaat aan.
een oude iiyama Prolite b2403ws, aangesloten met een hdmi kabel op de grafische kaart(geen displayport ingang). zonder GPU en 1 ram gaat ie niet aan. zonder ram ook niet
Paperclip check sluit hoogstens uit dat de PSU niet volledig dood is, kunnen nog steeds legio dingen mee mis zijn. Zou defecte psu niet zeker nog niet uitsluiten.

Heb je overigens ook al geprobeerd om de pc te starten door zelf kortsluiting te maken op de pwr pinnen?

Defect ram e.d. zouden naar mijn weten nooit kunnen resulteren in deze symptomen. Zelfs met een brakke CPU zou je op zijn minst in de bios moeten komen.
kleine rectificatie nav Rgats post. Hoewel sommige mobo's het kunnen is het niet vanzelfsprekend

Als fans e.d. al niet gaan draaien zit het hem puur in stukje stroomvoorziening dus of PSU of mobo.

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 18-12-2016 01:13 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• be4chris
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:25:
CMOS reset doe je op het moederbord door de CMOS reset header een x aantal seconden om te zetten.

Alle stekkers gecheckt, ook die van de voeding?
CMOS reset heeft helaas niet gewerkt. En alle stekkers zitten erin.

• be4chris
Switchie schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:42:
[...]

Paperclip check sluit hoogstens uit dat de PSU niet volledig dood is, kunnen nog steeds legio dingen mee mis zijn. Zou defecte psu niet zeker nog niet uitsluiten.

Heb je overigens ook al geprobeerd om de pc te starten door zelf kortsluiting te maken op de pwr pinnen?

Defect ram e.d. zouden naar mijn weten nooit kunnen resulteren in deze symptomen. Zelfs met een brakke CPU zou je op zijn minst in de bios moeten komen. Als fans e.d. al niet gaan draaien zit het hem puur in stukje stroomvoorziening dus of PSU of mobo.
Ik was al aan het zoeken hoe dat moest, maar ik moet dat nog proberen. Moet ik met een schroevendraaier de + en de - connecten door hem er op te houden als een kortsluiting wil maken. En idd, bios moet ik gewoon in komen eigenlijk als het niet het MOBO of PSU is

En even voor de duidelijkheid. Ik probeer in de bios te komen zonder GPU, dat kan toch gewoon?

[ Voor 5% gewijzigd door be4chris op 18-12-2016 01:00 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Met defect RAM start een normale PC niet op, als er een speaker in zit krijg je erg paniekerige tonen te horen maar meer doet de pc niet, enkel profesioneel spul kan kiezen om RAM uit te schakelen en van resterende RAMs gebruik te maken om nog op te starten maar in consumentenspul is defect RAM gelijk geen boot.
Met een brakke CPU doet je pc ook niks omdat er dan niks is om op te starten ;)
Wat je kan proberen is het moederbord uit de kast op de doos te leggen en alleen het absoluut nodige aan te sluiten. SSD/HDD dus ook niet echt alleen moederbord, cpu, 1 latje geheugen, voeding en als dit systeem geen onboard GPU heeft dan ook een losse GPU en dan kijken of je iig de BIOS in kan, zo niet ander latje geheugen proberen om uit te sluiten of 1 van de geheugen latjes kapot is.
Controleer dan ook gelijk of er niet ergens in de kast nog een afstandsbusje teveel zit die sluiting kan maken op het moederbord en of alle kabels echt goed zitten.

Fixing things to the breaking point...

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

be4chris schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:53:
[...]
Moet ik met een schroevendraaier de + en de - connecten door hem er op te houden als een kortsluiting wil maken.
Yes, klopt helemaal.

Heb je trouwens toevallig ook nog wat oude onderdelen liggen die je op de voeding kunt aansluiten?

Zou mooi zijn als je de paperclip test zou kunnen herhalen met een oude fan oid op de 12 en 5 volt lijnen om te controleren of beide outputs doen wat ze moeten doen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Switchie schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:07:
[...]

Yes, klopt helemaal.

Heb je trouwens toevallig ook nog wat oude onderdelen liggen die je op de voeding kunt aansluiten?

Zou mooi zijn als je de paperclip test zou kunnen herhalen met een oude fan oid op de 12 en 5 volt lijnen om te controleren of beide outputs doen wat ze moeten doen.
Een fan zal zolang er stroom is wel gewoon aan gaan maar toont niet aan dat de voeding ook stabiel stroom levert, al helemaal wanneer er daadwerkelijk wat meer spanning door moet. Als de output alle kanten op schommelt zal de fan min of meer gewoon draaien ondanks dat een moederbord er niet op kan werken :/

Fixing things to the breaking point...

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:34
RGAT schreef op zondag 18 december 2016 @ 02:04:
[...]

Een fan zal zolang er stroom is wel gewoon aan gaan maar toont niet aan dat de voeding ook stabiel stroom levert, al helemaal wanneer er daadwerkelijk wat meer spanning door moet. Als de output alle kanten op schommelt zal de fan min of meer gewoon draaien ondanks dat een moederbord er niet op kan werken :/
Dan zou meten met een multimeter toch moeten helpen?

• be4chris
Is dit iets. Als ik nou een motherboard speaker haal en die aansluit. Wanneer die beeped, is de voeding waarschijnliijk goed en moet ik kijken wat voor problemen die speaker aangeeft. Probleem is wel dat als die niet beeped, ik nog niet weet of het de voeding is of het moederbord :S
RGAT schreef op zondag 18 december 2016 @ 02:04:
[...]

En ja lijkt me ook. Mn moederbord lijkt gewoon dood. Fans die niet aangaan, cpu cooler die niet draait. Jammer genoeg kan ik het alleen niet testen met een moederbord speaker.

[ Voor 51% gewijzigd door be4chris op 18-12-2016 11:12 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:40

fxs81

Julianadorp

Al geprobeerd zonder de grafische kaart? Dus alleen de onboard kaart aansluiten? Als je voeding brak is hou je misschien genoeg prik over voor de rest maar niet in combinatie met je kaart.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus de voeding komt niet op?

Alle drives even ontkoppelen van de spanning.
Misschien een afstandsbusje verkeerd onder het moederbord dat nu sluiting maakt?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JulianSL
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-11 14:24
be4chris schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:38:
Volgende al geprobeerd:
- restart
- ram eruit, gpu eruit en en opgestart
- powerknop gechecked
fxs81 schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:22:
Al geprobeerd zonder de grafische kaart? Dus alleen de onboard kaart aansluiten? Als je voeding brak is hou je misschien genoeg prik over voor de rest maar niet in combinatie met je kaart.
Heeft topic starter al geprobeerd.

Denk inderdaad dat het iets te maken heeft met de moederbord.

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 07:52
RGAT schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:05:

Wat je kan proberen is het moederbord uit de kast op de doos te leggen en alleen het absoluut nodige aan te sluiten. SSD/HDD dus ook niet echt alleen moederbord, cpu, 1 latje geheugen, voeding en als dit systeem geen onboard GPU heeft dan ook een losse GPU en dan kijken of je iig de BIOS in kan, zo niet ander latje geheugen proberen om uit te sluiten of 1 van de geheugen latjes kapot is.
Zou toch dit nog eens proberen! Dan kan je je mobo in ieder geval uitsluiten.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:40

fxs81

Julianadorp

JulianSL schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:19:
[...]

[...]

Heeft topic starter al geprobeerd.

Denk inderdaad dat het iets te maken heeft met de moederbord.
Excuus, en ik had nog wel extra teruggelezen, evengoed gemist dat hij dit al heeft gedaan.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• be4chris
Dusss, ik heb het moederbord vervangen door een nieuwe, hij ging net heel even aan. Toen uit, en nu doet ie weer niks meer. Hetzelfde als de eerste. Toen die even aanging deed alles het even (cpu en gpu). Is het nu de voeding?

• JulianSL
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-11 14:24
Is er een mogelijkheid om van iemand een voeding te lenen om het daarmee te proberen?

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Heb je de juiste kabels aangesloten? Even goed kijken, je hebt namelijk een 8 pins moederbord aansluiting maar ook een 8 pins videokaart aansluiting, zit verschil in.

Daarnaast, kan je eens starten zonder de videokaart erin? Dus deze eruit en aansluiten op moederbord. (kan zijn dat je even cmos reset moet doen, batterij eruit en alle overige stroomstekkers voor minuutje)

[ Voor 39% gewijzigd door ExilaaHH op 20-12-2016 23:02 ]

• be4chris
ExilaaHH schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:59:
Heb je de juiste kabels aangesloten? Even goed kijken, je hebt namelijk een 8 pins moederbord aansluiting maar ook een 8 pins videokaart aansluiting,
Hoi, ik heb dit op het moment. De pc reageert weer net zoals bij het andere moederbord. Kon er ongeveer 20 min mee werken voordat ie afsluit en het volgende aan het doen is. Geen idee hoe dit komt.

YouTube: Voor tweakers
Geen idee waarom die m schuin heeft geupload :/

Ik kan ook nog in de msi setup komen. Misschien kunnen jullie daar iets mee?

[ Voor 3% gewijzigd door be4chris op 20-12-2016 23:24 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ExilaaHH schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:59:
Heb je de juiste kabels aangesloten? Even goed kijken, je hebt namelijk een 8 pins moederbord aansluiting maar ook een 8 pins videokaart aansluiting, zit verschil in.
Dat verschil ga je vrij snel ruiken. ;)
De oorspronkelijke 4 uur "stabiele" runtime ga je in ieder geval niet meemaken met een dergelijke vergissing.

Wat Julian hierboven al voorstelt. Mooiste zou zijn om ook even een andere voeding te kunnen proberen. In principe heb je de overige componenten redelijk uit kunnen sluiten momenteel.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

be4chris schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:23:
[...]

Hoi, ik heb dit op het moment. De pc reageert weer net zoals bij het andere moederbord. Kon er ongeveer 20 min mee werken voordat ie afsluit en het volgende aan het doen is. Geen idee hoe dit komt.
YouTube: Voor tweakers
Ik verdenk ook een beetje de PSU. Twee dingen:

- Heb je al een andere PSU geprobeerd?
- Heb je de PC al eens kaal opgebouwd, dus buiten je kast en met zo weinig mogelijk onderdelen aangesloten?
Geen idee waarom die m schuin heeft geupload :/
Ik wel. Toen je begon met filmen hield je je telefoon verticaal, waardoor de video in portrait-formaat is opgeslagen. Daarna heb je de telefoon gedraaid maar toen was het al te laat ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• be4chris
Compizfox schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:49:
[...]

Ik verdenk ook een beetje de PSU. Twee dingen:

- Heb je al een andere PSU geprobeerd?
- Heb je de PC al eens kaal opgebouwd, dus buiten je kast en met zo weinig mogelijk onderdelen aangesloten?

[...]

Ik wel. Toen je begon met filmen hield je je telefoon verticaal, waardoor de video in portrait-formaat is opgeslagen. Daarna heb je de telefoon gedraaid maar toen was het al te laat ;)
Ooh haha bedankt voor de film tip.

Ik heb m vanmiddag kaal naast de case opgebouwd, en toen deed ie het in het begin niet. Toen eventjes wel. Weer niet. En toen supergoed. Terwijl ik niks.had veranderd. Ik had al wel een onderbuikgevoel dat de voeding (of de voedingskabels) er iets mee te maken zou kunnen hebben. Vond het alleen raar dat ie het af en toe heel.goed doet, en dan weer loopt te klooien.

Wanneer ie het kaal deed, kon ik vervolgens de andere onderdelen er makkelijk bij doen zonder problemen. Ik ga eerst maar eens een andere psu proberen te regenen :p

• be4chris
Ik heb iets raars ontdekt. Wanneer de pc het doet (meestal max 20 min) en ik raak de kast aan of beweeg m, dan gaat die uit. Heb al tig keer gekeken of alle voedingskabels goed zijn aangesloten, maar dat is het probleem niet. Anyway, ga het vanmiddag eens met een nieuwe voeding proberen

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je nu naar de afstandsbusjes onder het moederbord gekeken. Je zou niet de 1e zijn die op een verkeerde plek een busje hebt zitten dat sluiting maakt met het moederbord.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-11 14:48

Hegeman

Weet van alles wat

memphis schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:02:
Heb je nu naar de afstandsbusjes onder het moederbord gekeken. Je zou niet de 1e zijn die op een verkeerde plek een busje hebt zitten dat sluiting maakt met het moederbord.
Denk inderdaad dat je hier naar moet kijken. Als jij de kast aanraakt en de pc gaat uit ben jij dan de ground?
Verder wanneer je de computer kast beweegt kunnen metalen delen verbinding maken en dat kan ook roet in het eten gooien.

• be4chris
memphis schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:02:
Heel misschieen een extra probleem, maar ik denk niet het originele. Buiten de case gebouwd had ik ook al last van random uitval. 1x ging die het zelfs doen toen ik per ongeluk met mn voet tegen de build kwam :p Ik zal er nog wel eens naar gaan kijken! Thanks voor de suggestie

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

be4chris schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:58:
[...]

Heel misschieen een extra probleem, maar ik denk niet het originele. Buiten de case gebouwd had ik ook al last van random uitval. 1x ging die het zelfs doen toen ik per ongeluk met mn voet tegen de build kwam :p Ik zal er nog wel eens naar gaan kijken! Thanks voor de suggestie
Waar woon je eigenlijk? Ik heb een CX450M die het WEL doet. Misschien even bij mij komen testen?

• be4chris
UltiemePCNerd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:10:
[...]

Waar woon je eigenlijk? Ik heb een CX450M die het WEL doet. Misschien even bij mij komen testen?
Aah thanks man voor het aanbod, maar heb t gefixt. Heb een nieuwe voeding en moederbord gehaald en al het oide spul teruggestuurd. Nu doet ie het wel. Was nog even stressen want zelfs met de nieuwe componenten deed ie het niet in het begin. Bleek dat mn vriendin de verlengkabel eruit had gehaald om haar telefoon op te laden...
Pagina: 1