Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:32
Ik doe een poging webmin handig te vinden. Echter bij de installatie van proftpd valt het eigenlijk meteen tegen. Webmin was in staat om via YUM de juiste packages te installeren (met andere woorden hij doet yum install pro-ftpd). Daarna kun je met de default instellingen de ftp server opstarten.

Echter dan houdt het op want ik kom er niet in met normale unix users. Zelfs met root krijg ik login incorrect. Als ik in webmin ga kijken dan blijkt er een doolhof van opties te zijn. Totaal zijn er 12 knoppen en bij geen van de knoppen wordt mij echt duidelijk hoe de default config de authentication heeft ingericht. Als je doorklikt naar "default server"> Users and groups" dan staat er bij Run as Unix group en Run as Unix User "nobody". Dit kun je naar "default" zetten, maar wat het dan wordt heb ik niet kunnen achterhalen. Lijkt me verder ook los staan van de authentication.

Is iemand wel bekend met de proftpd module voor webmin? Op YouTube staat verrassend genoeg eigenlijk ook bar weinig. Dit is de officiële info: http://doxfer.webmin.com/Webmin/ProFTPD_Server

edit:
 ftp localhost

Zo lijkt het wel te lukken. Maar met de remote ftp client niet.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2016 22:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een reden waarom je met webmin wil werken? Als je namelijk echt wilt weten hoe je proftpd configureert, dan doe je dat zelf met de man-page erbij via de commandant line.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De test is eigenlijk meer Webmin dan Proftpd. Zoek een simpel GUI dingetje dat wat hele basic dingen kan beheren (ftp, configserver firewall, eventueel ook mysql).

Als ik dit niet aan de praat krijg en zelf op basis van de default config proftp aan de praat moet krijgen dan is het webmin expiriment niet geslaagd.

Ben toch maar even handmatig de config ingedoken en dit viel op:
code:
1
2
3
# Use pam to authenticate (default) and be authoritative
AuthPAMConfig           proftpd
AuthOrder           mod_auth_pam.c* mod_auth_unix.c

Daar gaat iets mis want als ik die 2 lines comment dan kan ik wel normaal inloggen.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Misschien dat er dan nog wat in je auth.log staat aangaande PAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Oke bedankt. Zat overigens niet in auth.log maar in var/log/secure

code:
1
proftpd: PAM unable to dlopen(/lib64/security/pam_stack.so): /lib64/security/pam_stack.so: cannot open shared object file: No such file or directory

Nu kom ik daarmee op stackexchange de volgende fix tegen:
If this is a RHEL or CentOS EL6.x system, it's important to modify your PAM configuration, as the one that ships with the package is no good:

Edit: /etc/pam.d/proftpd to reflect:
#%PAM-1.0M-1.0
auth required pam_listfile.so item=user sense=deny file=/etc/ftpusers onerr=succeed
auth required pam_shells.so
auth include system-auth
account include system-auth
#session include system-auth
session required pam_loginuid.so
Dat ga ik zo maar eens proberen. Ligt dus meer aan de package dan aan webmin in dit geval (toch sta ik nog open voor alternatieven...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk niet dat je naar Webmin moet zoeken, maar eerder Cockpit van Fedora of anders ISPConfig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
De PAM config aanpassen lijkt me een prima oplossing.

Een alternatief? vsftpd gebruiken, dat is de ftp daemon die Red Hat met EL zelf meelevert (al valt het me een beetje tegen dat epel blijkbaar zo brak is)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sdk1985 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:38:
De test is eigenlijk meer Webmin dan Proftpd. Zoek een simpel GUI dingetje dat wat hele basic dingen kan beheren (ftp, configserver firewall, eventueel ook mysql).

Als ik dit niet aan de praat krijg en zelf op basis van de default config proftp aan de praat moet krijgen dan is het webmin expiriment niet geslaagd.
Ah, maar dan kan je beter reviews gaan zoeken van de beheerpakketten. Zelf heb ik het er helemaal niet op, maar als er echt iets moet draaien, is denk ik Plesk de betere. Webmin staat er (iig bij mij) bekend om dat het een grote teringbende maakt van configs en sommige pakketten die standaard in de repo zitten worden genegeerd en van source gecompileerd of een of andere vage versie wordt gepakt waarbij je je moet afvragen of en hoeveel security issues er mee zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1