Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuw moederbord + Cpu drivers vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,
Gisteren heb ik een nieuw moederbord en cpu gekocht.

Wat ik had:
Moederbord: MSI A78M-E45 V2 A78
Cpu: Amd Athlon 860K

Wat ik gekocht heb:
Moederbord: Asus B85 Pro gamer
Cpu: I7 4790K

Het gaat een uitdaging worden om het erin te zetten omdat ik het nog nooit heb gedaan maar het gaat vast wel lukken (vriend van me heeft deze computer voor mij gebouwd). Echter weet ik niet hoe het zit met de drivers. Ik dacht dat jullie mij misschien hiermee kunnen helpen.

Ik heb nu windows 10 (upgrade vanaf 7 dus heb geen windows 10 dvd). Voordat ik de nieuwe componenten erin ga zetten, moet ik dan eerst de oude drivers verwijderen? Of moet ik eerst de nieuwe componenten erin gaan zetten en dan de oude drivers verwijderen? Maakt de volgorde uberhaupt iets uit? En hoe kan ik ze dan het beste verwijderen? Via device manager of gewoon via de windows 10 Reset your PC functie?

Bedankt alvast,
Met vriendelijke groet,
Kaheem

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Windows gewoon opnieuw installeren. Je gaat van AMD naar Intel. Daar zit zoveel verschil in dat simpelweg verwijderen niet de juiste oplossing is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beste optie blijft om gewoon een reinstall te doen van je OS in geval van een nieuw systeem. Dan zit je nooit met driverconflicten en dergelijke. Nu gaat het tegenwoordig vaak wel redelijk goed met moderne Windowsen, maar het zou absoluut niet mijn voorkeur hebben.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

In theorie zou het out-of-the-box kunnen werken maar praktijk leert dat oude installs op nieuwe chipsets vaak problemen geeft.
Windows 10 heeft een hele mooie functie om reeds geïnstalleerde drivers te verwijderen terwijl de rest van de installatie intact blijft.
Moet alleen even voor je zoeken waar deze ook alweer verstopt zit. Kom er zsm op terug ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Dus voordat ik mn nieuwe onderdelen erin ga zetten eerst windows opnieuw installeren(zonder drivers) en dan de onderdelen vervangen?

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:18:
Dus voordat ik mn nieuwe onderdelen erin ga zetten eerst windows opnieuw installeren(zonder drivers) en dan de onderdelen vervangen?
Nee hoor, alle nieuwe erin en installeren maar

[ Voor 0% gewijzigd door monster944 op 17-12-2016 21:19 . Reden: Typo ]

Live your life to the Max 1.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Eerst onderdelen plaatsen en daarna windows installeren. Anders kloppen de drivers nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik nu de nieuwe onderdelen erin zetten en dan windows opnieuw installeren. Bedankt voor de reacties. Jullie horen van me wanneer het erin zit. Ben zo terug :D

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:22:
Oke dan ga ik nu de nieuwe onderdelen erin zetten en dan windows opnieuw installeren. Bedankt voor de reacties. Jullie horen van me wanneer het erin zit. Ben zo terug :D
Gaat jou lukken :)

Live your life to the Max 1.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Je licentie voor windows 10 vervalt omdat je van moederbord wisselt. Je moet of Windows 7 installeren of Windows 10 kopen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:44:
Je licentie voor windows 10 vervalt omdat je van moederbord wisselt. Je moet of Windows 7 installeren of Windows 10 kopen.
Ah ja zoiets dacht ik al. Bij google zag ik ze al staan voor 30-50 euro. Kan dit kloppen? Weet dat je voor eerdere windows keys al ruim honderd(en) euros kwijt was een aantal jaar geleden.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 22:41:
[...]

Ah ja zoiets dacht ik al. Bij google zag ik ze al staan voor 30-50 euro. Kan dit kloppen? Weet dat je voor eerdere windows keys al ruim honderd(en) euros kwijt was een aantal jaar geleden.
De hele goedkope keys zijn OEM licenties, voor gebruik met 1 hardwareconfiguratie. Dus ook niet overdraagbaar als je weer je pc vernieuwt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Aha oké, nou alles is aangesloten maar ik krijg geen beeld. Naar mijn weten zitten alle stekkertjes op de goede plek. Nog ff doorkijken en hopen dat ik iets zie.

Edit: is een oem licentie echt verbonden aan mn moederbord of alleen het type? Maw als ik een zelfde type moederbord zo halen zou die het dan nog doen?

Edit2: speakertje van mn oude moederbord erin gezet en ik krijg 1 long beep en 4 short. Volgens google betekent het dat er iets met mn cpu is :S Heb hem vanuit de doos meteen in de socket gedaan dus het kan bijna niet dat er iets verbogen is.

Edit3: Poehh, heeft me wat uurtjes gekost maar alles is nu up and running! De POST piepjes waren van mijn cpu koeler. Toen ik eenmaal beeld had stond er: CPU FAN ERROR. Volgens andere threads kwam het omdat die te langzaam draaide en moest ik de fan speed controle op ignore zetten. De fan draait iniedergeval en mijn idle temp is 23C. Morgen maar ff uitzoeken wat ik met windows ga doen. Denk dat ik maar als een cheapskate(cpu enzo waren al duur genoeg) een oem versie ga halen. Ben toch niet van plan om binnenkort van moederbord te gaan verwisselen :+ Weet alleen niet of het wel zo slim is om voor een oem te gaan, wat denken jullie?

Edit4: nou de reset your pc van windows 10 heeft niet geholpen. Dacht ik reset om alle drivers te verwijderen maar toen die klaar was kreeg ik: Your pc/device needs to be repaired. The operating system couldnt be loaded because the kernel is missing or contains errors.
File: windows\system32\ntoskrnl.exe
error code: 0xc0000221
Hoopte dat ik gewoon kon resetten en dat ik vanzelf een schermpje kreeg dat de code ongeldig was en dat ik een nieuwe code kon invullen. Nu moet ik dus een windows 10 dvd hebben. Is er een plek waar je die legitiem kan downloaden? Hoe komen mensen aan de windows 10 install als ze de code digitaal kopen? Geen idee hoe ik eraan kan komen behalve TPB.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 03:48 ]

Verwijderd

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Hulpprogramma nu downloaden en starten, kiezen voor installatiemedia voor andere pc maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 07:24 ]

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 11:47
op ebay kan je windows 10 keys kopen voor 15 euro...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 07:20:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Hulpprogramma nu downloaden en starten, kiezen voor installatiemedia voor andere pc maken.
Sjonge jonge, zo simpel dat ik het geen eens geprobeerd heb. Het is ondertussen gelukt allemaal. M'n moederbord herkent de cpu + het geheugen en ben nu bezig met m'n moederbord drivers aan het installeren.
Tot zover geen geproblemen meer gehad.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken! Heeft me intotaal 8-9 uur gekost maar ik weet zeker dat het het waard was :). Geniet van jullie zondag.

Met vriendelijke groet,
Karim

Verwijderd

Wie zegt dat die Haswell-Refresh (Devil's Canyon) wel zomaar op dat bordje gaat draaien? Toe ik hem op mijn Z97-bordje van Asus wou installeren werd er toch duidelijk vermeld op de website van Asus alvorens die CPU te gebruiken de BIOS moest flashen bij voorkeur met de speciale tool van Asus.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:57:
Wie zegt dat die Haswell-Refresh (Devil's Canyon) wel zomaar op dat bordje gaat draaien? Toe ik hem op mijn Z97-bordje van Asus wou installeren werd er toch duidelijk vermeld op de website van Asus alvorens die CPU te gebruiken de BIOS moest flashen bij voorkeur met de speciale tool van Asus.
En dat terwijl de 9-serie juist speciaal voor Haswell-Refresh en Devil's Canyon zijn gemaakt. Misschien doelde je op een Z87?

Verwijderd

http://www.asus.com/nl/Mo...iFi_ac/HelpDesk_Download/

bij versie 2401 staat het erbij.

Maar aangezien het werkt laat maar gaan TS, al was een B85 niet mijn voorkeur.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:32:
http://www.asus.com/nl/Mo...iFi_ac/HelpDesk_Download/

bij versie 2401 staat het erbij.

Maar aangezien het werkt laat maar gaan TS, al was een B85 niet mijn voorkeur.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een noob ben er gewoon 1 had gekocht met een 1150 socket :X
Maar het werkt idd en ik ben er blij mee :D
Pagina: 1