• siard
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-12-2025
Hallo mede-tweakers,

Een weekje geleden heb ik een MSI RX480 Gaming X 8GB gekocht als vervanging voor mijn Gigabyte HD7950 WindForce 3. Ik had van tevoren gevraagd o.a. op Tweakers of dit een CPU bottleneck zou opleveren met een i5 3450. Er werd op alle fora gezegd van niet, en dus toen ik hem geïnstalleerd had verwachte ik weer een stuk(je) meer FPS in games als BF1 (1080p, DX11 of dx12) dan mijn HD7950. Echter, merkte ik al snel dat de prestaties niet je van het waren.
Ik heb alle drivers opnieuw geïnstalleerd, maar helaas hielp dit ook niet.
Toen ben ik maar eens gaan kijken waar het nog meer aan kon liggen, en ik kwam er al snel achter dat mijn CPU waarschijnlijk het probleem veroorzaakt. Deze is tijdens games als BF1 altijd 100% belast, terwijl de belasting van de GPU 'all over the place' is. Van 100%, naar 0%, naar 56%, etc.

Hier een link naar de belasting van de GPU en CPU tijdens BF1: YouTube: MSI RX480 performance BF1

Nu ben ik er vrijwel zeker van dat dit een CPU bottleneck is, wil ik vragen wat jullie denken dat de beste oplossing is? Upgraden naar een Sky Lake i5( +vervangend mobo + vervangende RAM) of een Ivy Bridge i7?
Of is er iets anders aan de hand of is er een andere oplossing?

Huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,50€ 296,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje€ 95,95€ 95,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 58,95€ 58,95
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,38

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:41

nelizmastr

Goed wies kapot

En dit heb je alleen in BF1? Het is inderdaad bekend dat BF1 geen feest is op oudere i5 CPU's. Ik heb zelf een i5-4460 vervangen door een Xeon E3-1241v3 en toen waren alle framedrops weg.
Als je een i7-3770 haalt kan je nog even vooruit. Als je de requirements bekijkt die Frankym heeft gepost dan snap je gelijk het probleem.

Er zijn genoeg andere games waar inderdaad een 3450 geen bottleneck is, maar GTA V en BF1 zijn wel CPU gebonden, dus daar zal je het wel hebben.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• siard
Klopt, GTA V loopt nou ook niet bepaald lekker in vergelijking met mijn HD7950. Echter, ik merkte ook op dat de videokaart minder FPS geeft in ETS2, terwijl daar de cpu nooit 100% belast wordt. Of is dit gewoon een kwestie van slechte optimalisatie van ETS2?

Ik sta voornamelijk voor de keuze, i7 3770 of i5 6600. Ik zelf neig naar die laatste, aangezien deze nieuwer is en dus voor mijn gevoel nog langer mee kan. Hoeveel hiervan waar is, laat ik graag jullie oordelen aangezien ik daar de kennis niet voor heb.

[ Voor 33% gewijzigd door siard op 17-12-2016 22:29 ]

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Ik zou proberen wat benchmarks op te zoeken van die twee processors, ik denk eerlijk gezegd dat het qua performance niet zo veel uit zal maken maar qua geld wel 😉

V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 Boxed

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
Als je voor een nieuwe set gaat zou ik voor een i7 6700K gaan.

1 deze draait stock op 4ghz

2 steeds meer games gaan hyperthreading gebruiken , waaronder battlefield 1 (frosebite engine)

Bij heel veel spellen heeft hyperthreating nog amper invloed,maar op toekomstperspectief zou ik je het wel aanraden,

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Trygve

Redacteur
Hoe is je CPU-gebruik in idle? En de max temp tijdens load? En heb je DDU gebruikt voordat je nieuwe drivers installeerde? Malwarebytes oid ook gedraaid? En staat je RAM goed ingesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Trygve op 17-12-2016 23:49 ]

Verwijderd

siard schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:52:
Hallo mede-tweakers,

Een weekje geleden heb ik een MSI RX480 Gaming X 8GB gekocht als vervanging voor mijn Gigabyte HD7950 WindForce 3. Ik had van tevoren gevraagd o.a. op Tweakers of dit een CPU bottleneck zou opleveren met een i5 3450. Er werd op alle fora gezegd van niet, en dus toen ik hem geïnstalleerd had verwachte ik weer een stuk(je) meer FPS in games als BF1 (1080p, DX11 of dx12) dan mijn HD7950. Echter, merkte ik al snel dat de prestaties niet je van het waren.
Ik heb alle drivers opnieuw geïnstalleerd, maar helaas hielp dit ook niet.
Toen ben ik maar eens gaan kijken waar het nog meer aan kon liggen, en ik kwam er al snel achter dat mijn CPU waarschijnlijk het probleem veroorzaakt. Deze is tijdens games als BF1 altijd 100% belast, terwijl de belasting van de GPU 'all over the place' is. Van 100%, naar 0%, naar 56%, etc.

Hier een link naar de belasting van de GPU en CPU tijdens BF1: YouTube: MSI RX480 performance BF1

Nu ben ik er vrijwel zeker van dat dit een CPU bottleneck is, wil ik vragen wat jullie denken dat de beste oplossing is? Upgraden naar een Sky Lake i5( +vervangend mobo + vervangende RAM) of een Ivy Bridge i7?
Of is er iets anders aan de hand of is er een andere oplossing?

Huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,50€ 296,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje€ 95,95€ 95,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 58,95€ 58,95
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,38
Ik weet niet of dat jij een CPU-bottleneck hebt (meet de CPU-belasting terwijl je het spel speelt en je de rest (browser en zo) sluit en je komt er vanzelf achter) maar wat dacht jij ervan om even rustig Zen af te wachten als je dan toch wil upgraden? :)
Tenzij je voor een schijntje tweedehands een geschikte CPU (+ moederbord) kan kopen natuurlijk.

• siard
@r100 in Idle is m'n CPU gebruik rond de 35%. Max temp tijdens load zal lang niet boven de 60 graden uit komen en voor zover ik weet staat m'n RAM goed ingesteld. :P
Ik heb inderdaad DDU gebruikt voor het verwijderen van de drivers, malwarebytes nog niet.

Voor de rest, zie dit filmpje en dan zie je direct de CPU load, temperatuur, e.d.
YouTube: G0050091

Wat betreft het wachten op AMD ZEN, ik heb geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Het zou eerst eind 2016 zijn, maar als ik het nu zo lees is het 'early 2017' geworden? En dan is de vraag, wanneer komt Intel dan weer met nieuwe CPU's uit, etc. :P

[ Voor 23% gewijzigd door siard op 18-12-2016 00:46 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

siard schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:43:
@r100 in Idle is m'n CPU gebruik rond de 35%.
Dat lijkt me niet helemaal in orde. Hoe heb je dit gemeten en weet je zeker dat er geen (louche) processen op de achtergrond draaien?
Voor de rest, zie dit filmpje en dan zie je direct de CPU load, temperatuur, e.d.
Ondanks mijn goede ogen en de beste wil van de wereld kan ik op mijn mobiele device iig niets aflezen. Waarom niet gewoon een screenrecordertje op de pc draaien?

[ Voor 31% gewijzigd door Switchie op 18-12-2016 01:31 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Idle cpu 35%... daar is echt wat mis... zou niet hoger moeten zijn dan paar % max.

Ga bij task manager bij start-ups alle programma's die meteen opstarten neerzetten dat ze dat niet meer moeten doen.

Kijk bij de processes wat je allemaal weg taak kunt stoppen. Want ik zag al redelijk wat onnodige pruttel in de task manager staan.

Onder het spelen heb maar 1 beeldscherm gekoppeldt aan je pc.

Laat windows ook niet teveel informatie van je ophalen ( google maar even welke stappen je moet doen )

Ook het gevoel dat mischien andere programma's ook teveel telemetary doen bij je.

Zou eigenlijk gewoon een complete refresh instal van het OS doen 35% idle >.<

• siard
Switchie schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:26:
[...]

Dat lijkt me niet helemaal in orde. Hoe heb je dit gemeten en weet je zeker dat er geen (louche) processen op de achtergrond draaien?

[...]

Ondanks mijn goede ogen en de beste wil van de wereld kan ik op mijn mobiele device iig niets aflezen. Waarom niet gewoon een screenrecordertje op de pc draaien?
Ik heb het gecheckt door taakbeheer te openen en voor een paar minuten te kijken wat mijn CPU gebruik is zonder verder een programma open te hebben.
Ik heb expres niet een screenrecorder gebruikt, om op geen enkele manier de belasting/prestatie van mijn computer te drukken i.v.m. de screenrecorder.
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 05:26:
Idle cpu 35%... daar is echt wat mis... zou niet hoger moeten zijn dan paar % max.

Ga bij task manager bij start-ups alle programma's die meteen opstarten neerzetten dat ze dat niet meer moeten doen.

Kijk bij de processes wat je allemaal weg taak kunt stoppen. Want ik zag al redelijk wat onnodige pruttel in de task manager staan.

Onder het spelen heb maar 1 beeldscherm gekoppeldt aan je pc.

Laat windows ook niet teveel informatie van je ophalen ( google maar even welke stappen je moet doen )

Ook het gevoel dat mischien andere programma's ook teveel telemetary doen bij je.

Zou eigenlijk gewoon een complete refresh instal van het OS doen 35% idle >.<
35% vond ik zelf ook al erg veel. Ik heb even bij de opstartprogramma's gekeken en daar stond inderdaad wel veel in dat uit kon. Dat heb ik gedaan. Ook ben ik door m'n programma lijst gegaan en heb ik heel wat programma's verwijderd. Vooral het programma 'Intel Small Business Advantage' verwijderen hielp veel (heb ook geen idee waarom ik die geïnstalleerd heb :P).
Ook Malwarebytes heb ik even een rondje over m'n PC laten doen.
Als laatste heb ik een gameprofiel aangemaakt voor m'n anti virus (BitDefender), aangezien ik deze regelmatig ook wel eens omhoog zag schieten qua CPu gebruik.

Uiteindelijk heb ik nu rond de 1 tot 3% CPU gebruik als ik (bijna) niks open heb. Met Chrome open, zit ik rond de 7 à 8%, Dat lijken mij meer normale cijfers.

De vraag die alleen dan blijft staan is, gaat dit zoveel invloed hebben op mijn game prestaties?

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
siard schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:44:
De vraag die alleen dan blijft staan is, gaat dit zoveel invloed hebben op mijn game prestaties?
Hoeveel CPU is er na jouw optimalisaties nu in gebruik tijdens het gamen?

• siard
Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad op dat te testen. Ik hoop dat zo nog even voor m'n werk te kunnen doen, en anders wordt het vanavond.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
siard schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:55:
Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad op dat te testen. Ik hoop dat zo nog even voor m'n werk te kunnen doen, en anders wordt het vanavond.
Als die 35% idle usage niet werd 'vrijgegeven' bij het spelen van je games en nu zoals het hoort op 1-3% staat, kan dat best wel eens schelen :d.

Verwijderd

Naja bf1 als je met 64 mensen speelt multiplayer zitten zelfs high end cpu's niet met 2 vingers in de neus.

Maar het zou wel redelijk wat uitmaken.

En ja je cpu zou nog wel even mee moeten komen maar zou wel vast elke maand als je kunt minimaal 10 euro opzij zetten zodat je wel in 1-3 jaar tijd alvast wat geld gereserveerd hebt voor een nieuwe cpu/motherboard.

Naja als ZEN daadwerkelijk zo is als nu bij de benchmarks ( blijft marketing ) dan kan het mischien bij je handen gaan jeuken voor een leuke upgrade ( nieuwe intel cpu 7xxx is gewoon een 6xxx refresh met iets hogere base/turbo clock voor de rest zogoed als geen IPC of whatever gain :(

• siard
zo, nog heel snel even 5 minuten getest. Heb in ieder geval meer FPS in BF1 (van tussen de 50-70 FPs met drops naar onder de 30, naar gemidddeld een stabiele 80 tot 100 FPS). De CPU belasting is nog steeds constant 100%, maar de GPU belasting gaat in ieder geval niet meer naar 0%. Laagste dat ik heb gezien is 42%.
Ik ben tevreden met wat ik nu zie, maar zal vanavond nog verder testen,

Verwijderd

siard schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:43:
@r100 in Idle is m'n CPU gebruik rond de 35%. Max temp tijdens load zal lang niet boven de 60 graden uit komen en voor zover ik weet staat m'n RAM goed ingesteld. :P
Ik heb inderdaad DDU gebruikt voor het verwijderen van de drivers, malwarebytes nog niet.

YouTube: G0050091

Wat betreft het wachten op AMD ZEN, ik heb geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Het zou eerst eind 2016 zijn, maar als ik het nu zo lees is het 'early 2017' geworden? En dan is de vraag, wanneer komt Intel dan weer met nieuwe CPU's uit, etc. :P
De komende 3 maanden komt Zen uit, AMD heeft nog niet bekend gemaakt wanneer precies aangezien ze nog verder aan het schaven zijn. Een paar maanden geduld kan jij toch wel opbrengen? Anders straks niet klagen dat je een i5 zonder hyperthreading hebt terwijl je voor minder geld een quadcore met hyperthreading en voor net zoveel geld een hexacore met hyperthreading had kunnen kopen. ;)
Kaby Lake is Skylake met H.264 en H.265 in de hardware en een piepklein beetje extra I/O waar jij en ik niets aan hebben, echt totaal niet interessant of de moeite waard voor een desktop.
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:10:
( nieuwe intel cpu 7xxx is gewoon een 6xxx refresh met iets hogere base/turbo clock voor de rest zogoed als geen IPC of whatever gain :(
Schandalig hè. :)
Voor de laptop is het nog wel interessant als je veel video's bekijkt maar dat is het dan ook. Intel brengt dit slechts uit om extra CPU's te verkopen en ze verhogen de base en de boost om te laten lijken dat de CPU sneller is (wat bij gelockte versies ook het geval is), eigenlijk belazeren ze hun klanten op deze manier.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 15:02 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
siard schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:26:
zo, nog heel snel even 5 minuten getest. Heb in ieder geval meer FPS in BF1 (van tussen de 50-70 FPs met drops naar onder de 30, naar gemidddeld een stabiele 80 tot 100 FPS). De CPU belasting is nog steeds constant 100%, maar de GPU belasting gaat in ieder geval niet meer naar 0%. Laagste dat ik heb gezien is 42%.
Ik ben tevreden met wat ik nu zie, maar zal vanavond nog verder testen,
Lijkt me ook heel prima, kan je het nog even uitzingen met die i5 en sparen voor een nieuwe setup over x-aantal jaar om een groter gat te slaan qua performance dan nu een 2ehands i7 te halen.

• siard
Hmm daar kan ik zeker op wachten. Helemaal aangezien de performance nu stukken beter is dan hiervoor, voor stabieler.

Iedereen bedankt voor zijn of haar advies!
Pagina: 1