Onkyo tx sr-313 plop bij aanzetten in de speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 17:51
Mijn vraag
Wij maken al enige tijd gebruik van een Onkyo tx sr-313 receiver.
Sinds kort (een aantal weken) "ploppen" de speakers als je de receiver aanzet.
De receiver heeft een speaker vertraging (ik weet niet precies hoe dat heet).
Het betekend dat de receiver aangaat en een paar seconden later de speakers aan zet.

Het is alleen bij aanzetten en in het verdere gebruik is er geen probleem.
Een hele enkele keer ook tijdens zappen maar dat is niet vaak.

Als de versterker al een tijdje in gebruik is en je zet hem dan uit en opnieuw aan gebeurt dit niet.
Het is dus alleen als hij een tijdje heeft uitgestaan.
Het is best wel een harde plop en het lijkt me dan ook niet heel erg goed :)

Nu heb ik een aantal vragen hierover:
- Wat kan de oorzaak zijn van dit?
- Is het schadelijk voor de speakers?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb hier op internet al veel over gevonden, in zoverre dat veel mensen het vragen.
Een echte oplossing nog niet kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 17-12-2016 19:49 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen kortsluiting op de luidspreker terminals aan de kant op de receiver? ( plus naar massa?)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Lip schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:56:
Geen kortsluiting op de luidspreker terminals aan de kant op de receiver? ( plus naar massa?)
Ik heb alles zojuist afgesloten om de rest allemaal uit te sluiten.
Zelfs met 1 speaker (meerdere getest op meerdere porten) blijft het probleem bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maar heb je ook de luidspreker draden afknipt (oxidatie), mantel gestript, draden in elkaar gedraaid, op de juiste maat afknipt en opnieuw aangesloten (aan de receiver zijde)? Dit is typisch een probleem wat veroorzaakt word door kortsluiting.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Lip schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:33:
Maar heb je ook de luidspreker draden afknipt (oxidatie), mantel gestript, draden in elkaar gedraaid, op de juiste maat afknipt en opnieuw aangesloten (aan de receiver zijde)? Dit is typisch een probleem wat veroorzaakt word door kortsluiting.
Ik heb zojuist 2 luidspreker kabels opnieuw gestript en beide geprobeerd in meerdere porten.
Het probleem blijft bestaan.

EDIT

Kan dit trouwens kwaad voor je speakers (buiten dat het heel irritant is haha)?

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 17-12-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Korstsluiting zal niet gezond zijn voor je luidsprekers. Heb je dan misschien een stroom- of verlengkabel langs een luidsprekerkabel lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Lip schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:10:
Korstsluiting zal niet gezond zijn voor je luidsprekers. Heb je dan misschien een stroom- of verlengkabel langs een luidsprekerkabel lopen?
Ja dat heb ik wel, maar ik heb om te testen nu een losse speakerdraad gelegd naar een losse speaker.
Dan gebeurt hetzelfde.
Ook heb ik nog even om uit te sluiten dat het aan het stopcontact ligt hem in een ander stopcontact gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dan kan ik je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan zal het wat anders zijn, waarschijnlijk iets qua het voedingsgedeelte of input/output gedeelte dat aan het slijten is en misschien al niet van al te hoge kwaliteit was. Waarschijnlijk zit er geen garantie meer op (sinds feb 2012 in pricewatch), dus ermee leren leven denk ik :X

[ Voor 24% gewijzigd door ToFast op 17-12-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
ToFast schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:36:
Dan zal het wat anders zijn, waarschijnlijk iets qua het voedingsgedeelte of input/output gedeelte dat aan het slijten is en misschien al niet van al te hoge kwaliteit was. Waarschijnlijk zit er geen garantie meer op (sinds feb 2012 in pricewatch), dus ermee leren leven denk ik :X
Ja, is opzich ook wel mee te leven maar het is geen lekker idee als dit schadelijk is voor de speakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
knorde schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:28:
[...]

Ja, is opzich ook wel mee te leven maar het is geen lekker idee als dit schadelijk is voor de speakers :P
Zelf denk ik dat dit niet schadelijk is. Kijk maar eens naar je woofers als je muziek opzet met bepaalde bass-frequenties en/of op hoge volumes. Dat gaat als een gek te keer. Dat ze af en toe een keer (per ongeluk) over de xmax van de driver of teveel vermogen (spoel) krijgen kunnen ze best wel hebben.

• knorde
Ik heb bij de winkel gevraagd wat een reparatie zou gaan kosten maar dat was de versterker niet meer waard. Heb nu een nieuwe (2de hands) gekocht en het probleem is opgelost :)

Het is overigens een Sony str-dh520 geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 22-12-2016 13:09 ]

Pagina: 1