Hans1990 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:25:
HBO Informatica opleiding richt zich met name op software programmeur, hoewel je ook de bedrijfskundige kant hebt en de meer technische kant (kan je eventueel embedded systems mee doen en firmware/elektronica kant op gaan). En dat is allemaal geen systeembeheer. Sterker nog; ik zie veel mensen op HBO/uni die degelijk kunnen programmeren en hardware ontwerpen maar zo weinig mogelijk van systeembeheer af
willen weten.
Dat laatste zie je helaas sowieso te vaak. Developers die dusdanig weinig weten van de wereld om hen heen, dat de software die ze schrijven eigenlijk gewoon slecht is omdat het totaal ongeschikt is daadwerkelijk te gebruiken.
Het smoelt leuk en werkt leuk op een PC, maar zodra het ook maar iets van netwerk voor zijn kiezen krijgt, blijkt het opeens Ongeloofijk Ruk (tm) geschreven te zijn.
Er word heel veel goede software geschreven en gelukkig is niet alles dat geschreven word ongeschikt daadwerkelijk te gebruiken, maar het is niet per toeval dat developers en systeembeheerders vaak in de clinch liggen.
Ik zeg niet dat een developer een goede systeembeheerder moet zijn, maar wel dat een developer een beetje mag weten over de wereld waarin zijn pakket straks gaat draaien. Hij/zij moet de concepten kennen en beseffen dat bepaalde dingen op een PC met SSD misschien prima performen, maar in een netwerkomgeving niet (goed) werken.
Verder heb ik de ervaring tussen MBO en HBO dat de laatste groep meer zelfsturend zou moeten zijn, en mensen met MBO vaak meer aangestuurd moet worden. Ik spreek dan puur algemeen en mijn eigen observatie.
Als je zegt "MBO niveau / HBO niveau" ben ik het misschien met je eens, maar een initelligente MBO4er kan dit soort dingen ook prima. Dat papiertje zegt niet altijd iets over iemands werk- en denkniveau. Helaas denken te veel mensen dat als je geen HBO of universiteit hebt gedaan, je ook dat niveau niet kunt hebben.
Daardoor geloof ik niet dat HBO meteen voor elk MBO beroep overgekwalificeerd is. Misschien is het voor de baas zelfs wenselijk dat een "MBO+"/HBO op de functie zit. Maar zelf zou ik eerst verder goed kijken voordat ik op zo'n functie solliciteer.
Zeker niet per definitie. Dat is overigens ook niet wat ik zeg. Ik zeg wel dat het het geval *kan* zijn, plus dat als in een selectieprocedure MBO werk- en denkniveau word gevraagd en er staat HBO of universiteit op je diploma, je wel eens afgewezen kunt worden. "Kan te veel, wil een te hoog salaris, is na 3 maanden uitgekeken en wil door" zijn dan even de vooroordelen die me te binnen schieten die iemand die de selectie doet zal hebben. Ik snap dat ook wel. Als je iemand zoekt voor pak 'm beet een 1e lijns / lichte systeembeheerfunctie en je krijgt een CV binnen van iemand met een HBO of universitaire opleiding, al dan niet met 10+ jaar ervaring, waarom is het dan interessant die persoon uit te nodigen als er ook een CV ligt van iemand die wel binnen dat profiel past?
Je kunt niet iedere kandidaat uitnodigen, veel vacatures komen tientallen, zo niet honderden sollicitanten op af. Je selecteerd dus scherp en onder andere is dat op "past het opleidingsniveau binnen het functieprofiel".
Daar sta je dan met je HBO papiertje, terwijl je *graag* zo'n baan zou willen hebben.
Leeftijd zou ik mij ook niet zo druk over maken. Waarschijnlijk moeten mensen van onze generatie allemaal nog 40-50 jaar werken. Ik ben over een paar maanden 27, en begin net aan een 2-3 jarige master opleiding.
Klinkt leuk, maar vanaf je 40e, 50e veranderen je kansen in mijn beleving. Zit je nog 20-30 jaar van je pensioen, maar toch word het lastiger. Natuurlijk vergroten je kansen met de nodige werkervaring, ik vraag me alleen af hoe veel kans je nog hebt als je bijvoorbeeld op je 40e begint met werken.
De kans zal niet nul zijn en afhankelijk van je functie, maar iemand die de ICT in wil en op zijn 40e aan zijn 1e baan begint, zal het wel moeilijker hebben dan iemand die op zijn 24e klaar is met school en aan zijn 1e baan begint.
Officieel mag je niet op leeftijd discrimineren, het gebeurt wel. "Past niet binnen het profiel" krijg je dan als politiek correct antwoord. Daar kun je soms ook lezen "sorry, te oud".
Ná Scaoll. - Don’t Panic.