Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:33
Hi,

Vandaag eindelijk mijn eigen GamePC gebouwd. Ik heb een Gigabyte Z170X-UD3 moederbord, en een Intel i7-6700K met 16GB RAM (3000 MHz).
Als ik de specs van de CPU check dan kan deze max 2133 MHz DDR4 RAM aan. In EasyTune (overclock software van Gigabyte) zie ik dat ik de DDR4 kan overclocken, maar in principe wordt deze standaard onder geclockt op 2133 MHz. Kan ik dan niet 'gewoon' instellen in de software om te clocken naar de 3000, omdat mijn RAM ook 3000 is?

Groet,
Michael

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In plaats van dit in de software te doen zou ik het in de bios aanpassen. Als je je XMP profiel laadt van je geheugen dan draait het vaak al op de beste settings.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:09
Heeft weinig zin aangezien je CPU max 2133 Mhz aankan.
Ga je je processor ook overklokken dan kan het zin hebben om je geheugen ook hoger te clocken.

• michaelw1998
D-dark schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:04:
Heeft weinig zin aangezien je CPU max 2133 Mhz aankan.
Ga je je processor ook overklokken dan kan het zin hebben om je geheugen ook hoger te clocken.
Heb de CPU overgeclockt naar 4.4GHz.

Verwijderd

Zoals TERW_DAN al zei, ga naar de BIOS, zet XMP aan en klaar is kees.

• michaelw1998
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 01:28:
Zoals TERW_DAN al zei, ga naar de BIOS, zet XMP aan en klaar is kees.
Yes, nu 3000 MHz ram! :)
Toch dan de vraag: waarom word op website van moederbord en cpu toch een maximum snelheid van 2133 MHz aangegeven? Werkt prima op 3000. Of heb ik kans dat iets nu sneller 'slijt'?

Verwijderd

Er staat nergens dat 2133Mhz het maximum is. Denk dat ze meer bedoelen dat die geheugen standaarden worden ondersteunt. Het moederbord is meer bepalend voor de maximum kloksnelheid. Sneller slijten doet het niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De CPU bevat de geheugencontroller. Deze stelt dat je een max snelheid hebt van 2133. Maar doorgaans werkt het ook op veel hogere snelheden, maar dat is dan wel buiten de spec. Dus je hebt geen garantie dat die snelheden ook stabiel te halen zijn.
Pagina: 1