Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maintenance Dell VRTX met failover cluster

Pagina: 1
Acties:

• hellie-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-04-2024
Dell VRTX server met 2 nodes geconfigureerd als failover cluster.
Hierop draaien een 10-tal VM's waaronder domeincontroller.

Dell VRTX heeft maintenance nodig. Heel wat (firmware) updates moeten geïnstalleerd worden voor het chassis, RAID controller, iDRAC enz ...

Ik heb voldoende backups van alle VM's + alle data van in de VM's zelf.

Ik beschik ook nog over een HP Proliant DL180 gen 9 met dezelfde storage grootte als in de Dell VRTX en specs van 1 node in de Dell VRTX.

Doel is om zo weinig mogelijk downtime te hebben.

Ik had volgend plan in gedachte:
1. Stoppen van alle VM’s op de Dell VRTX failover cluster manager.
2. Alle VM’s exporteren naar NAS.
3. Alle VM’s kopiëren van NAS naar de storage van de HP Proliant.
4. In hyper-v manager van de HP Proliant alle VM’s importeren.
5. Alle VM’s starten.

Wanneer de maintenance gedaan is:
1. Alle VM’s verwijderen van de Dell VRTX failover cluster.
2. Stoppen van alle VM’s op de HP Proliant.
3. Alle VM’s exporteren naar NAS.
4. Terug kopiëren van alle VM’s naar de shared storage van de Dell VRTX.
5. In de failover cluster manager alle VM’s importeren.
6. Alle VM’s starten.

Is dit de aangewezen manier? Kost wel wat tijd om alles te kopiëren, dus er is een bepaalde downtime.
Ik neem aan dat ik op deze manier geen gevaar loop voor corruption van de AD database?

thx voor de input.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hûh? Je hebt toch 2 nodes? 't Idee is dan dat je alles naar 1 node verplaatst, dan kun je de andere node upgraden, en dan nog een keer omgekeerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:49
Heb je geen toegang tot de webinterface? Want volgens mij kun je gewoon als je backups hebt van alles, gewoon de firmware van onder andere de IDRAC en de RAID controller gewoon on the fly installeren. Zou al een hoop downtime schelen.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Ik neem toch aan dat je het redundant draait. Dan zet je gewoon 1 host/node in maintenance mode en update je die. Daarna herhaal je het met de andere. Natuurlijk wel even van te voren backups maken.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
De hele kopieer actie zou ik schrappen, gaat je bergen tijd kosten en imho niets opleveren, maar juist enkel meer downtime introduceren tijdens het kopieren van de VM's e.d.

De Dell VRTX is juist ontworpen zodat je zonder downtime de meerdere nodes in het systeem kan upgraden mocht je system genoeg geheugen / cpu hebben om alle VM's op 1 node te draaien, mocht je dit niet hebben of wil je sneller kunnen upgraden, zet wat non-essentiele VM's uit, zet alles wat moet blijven draaien op Node A, Upgrade Node B, Migreer alles van Node A naar B, Upgrade Node A, verdeel de VM's opnieuw zoals ze origineel verdeeld stonden over A en B en zet eventueel de uitgezette non-essentiele VM's weer aan. Het enige waarbij het systeem mogelijk even volledig down moet is volgens mij wanneer je een budget versie VRTX hebt waarbij er maar 1 Storage controller aanwezig is en je wil deze controller upgraden / updaten, in plaats van de 2 Storage controllers op de duurdere modellen (weet dit echter niet 100% zeker, want heb dit van horen zeggen, maar dit zou ik dus even checken).

Nu weet ik niet hoe snel Dell upgrades zijn qua firmware, maar bijv een Cluster van 4x een HP DL380 G9 kan ik ook volledig parallel upgraden binnen een uurtje of iets in die richting, heb het nooit volledig exact getimed. (Hele omgeving downbrengen, Upgrades draaien op alle nodes tegelijk en alles weer starten. Dit kan dus ook nog een alternatief zijn als dit bij Dell ook zo is. Heb je misschien een uurtje downtime maar ook alles weer up-to-date.

Dit zal nog altijd stukken sneller zijn dan jouw scenario met kopieeracties naar een host buiten het cluster.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 19-12-2016 12:00 ]

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 03:50

Urk

Kun je eventueel niet iets doen met Hyper-V live migration?
Pagina: 1