Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTechBuurman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik heb een vraagje;
Ik ben partime ZZP'er en heb een fulltime baan (38uur) waarbij ik per week ongeveer 10 uur besteed aan mijn eenmanszaak.
Ik los technische problemen op bij particulieren, eigenlijk alles waar een stekker aan zit behalve witgoed.
Met mijn jaarlijkse omzet blijf ik onder de grens van €1.350,- dus ik draag geen BTW af, en vorder ook niet terug.
Nu wil ik graag een bestelauto aanschaffen, een VW Caddy.
Mijn vraag is nu, moet ik BTW over deze auto betalen (ik denk eigenlijk van wel) maar onduidelijk voor mij is of ik ook de BPM moet betalen.
Het zakelijk gebruik van de auto zal zeker meer dan 10% zijn.
Ik kan de auto bij een dealer kopen, en het is een BTW auto.
Wie-o-wie kan mij duidelijkheid verschaffen.
Vast veel dank.

Mvrgr,
De Technische Buurman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653952

Ik heb tot vorig jaar ook voor mij zelf gewerkt.
Voor mijn ZZP werkzaamheden moest ik dagelijks zware aanhangers trekken dus had ik 2e-hands een zware jeep aangeschaft.
Wat ik gedaan heb is de jeep privé aangeschaft om zorgeloos privé te kunnen rijden zonder me druk te hoeven maken over kilometerregistratie en bijtelling.
Omdat ik de auto voor mijn zaak meer dan 10% reed betaalde ik €33,- wegenbelasting i.p.v. tegen de €160,- p/m.
De auto zelf was een marche auto omdat deze in privébezit is geweest, BTW terug vorderen was dus ook geen optie als deze wel zakelijk was aangeschaft.
Voor de gereden zakelijke kilometers declareerde ik €0,19 per kilometer, ik hield dus alleen de zakelijke kilometers bij om de €0,19 p/km te kunnen declareren, vergeet je dat dan heb je geen geld maar ook geen zorgen verder.

Kijk bij twijfel anders eens op de site van de Belastingdienst, daar staat alles duidelijk uitgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 653952 op 17-12-2016 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je draait minder dan 1350 omzet per jaar en je besteeds per week er ongeveer 10 uur aan. Je bruto omzet is per uur net geen €2,60 en vervolgens wil je hiervoor een bestelbus aanschaffen, Je lasten gaan stijgen en gaat derhalve je netto winst omlaag. is het wel verstandig om een bestelbus aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Napo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:22:
je draait minder dan 1350 omzet per jaar en je besteeds per week er ongeveer 10 uur aan. Je bruto omzet is per uur net geen €2,60 en vervolgens wil je hiervoor een bestelbus aanschaffen, Je lasten gaan stijgen en gaat derhalve je netto winst omlaag. is het wel verstandig om een bestelbus aan te schaffen?
Onder de grens van 1350 euro te betalen omzetbelasting in een jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 18:06
Als je btw plichtig bent (de meeste bedrijven zijn dat) en je dus btw aangifte doet elk kwartaal, dan krijg je de btw terug op alles wat je zakelijk aangeschaft. Of je nu 1 uur per week werkt of 60 maakt helemaal niets uit. Wel moet je voor het deel wat je prive gebruikt een btw correctie voor privégebruik toepassen.

Reken beide scenario's door (zakelijk of privé aanschaffen) incl alle factoren zoals bijtelling, afschrijving, winstvrijstelling etc, en pak simpelweg de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Bij zo'n lage omzet kun je je afvragen of de aanschaf van een bus wel zakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 18:06
t_captain schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:09:
Bij zo'n lage omzet kun je je afvragen of de aanschaf van een bus wel zakelijk is.
Ik heb ook ooit een auto vd zaak gekocht (incl kia/mia) terwijl ik nog in loondienst zat en dus nog geen omzet draaide. Toen ik 10k btw terugvroeg zonder omzet kreeg ik een brief waar ze om uitleg vroegen. Zolang je aannemelijk maakt dat die auto zakelijk ingezet (gaat) worden is alles prima. In mijn geval was ik bezig met voorbereidingen, en twee jaar later ben ik daadwerkelijk omzet gaan maken toen ik als freelancer begon, dus alles was ok. Gewoon bijtelling betalen (0% want elektrisch) en btw correctie voor prive gebruik toepassen. Lang leven de grote stapel die box 1 heet en de website vd belastingdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
De regel is simpel: minimaal 10% zakelijk gebruik, dan geen BPM. Je bent daarnaast BTW-ondernemer, dus de BTW bij de aanschaf kun je terugvragen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:52
DeTechBuurman schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:33:
...
Met mijn jaarlijkse omzet blijf ik onder de grens van €1.350,- dus ik draag geen BTW af, en vorder ook niet terug.
...
Hier is inderdaad iets interessants aan de hand. Wat is nou precies jouw situatie?

1. € X,- /u (ex. BTW) * Y uren - minus aftrekbare kosten = €6.5k + 1.4K BTW? Waardoor je onder de Kleine ondernemersregeling valt?

2. of is je omzet €X,- /u * Y uren minus kosten = €1.4k (ex btw) Waardoor je dus niet als ondernemer gezien wordt, aangifte doet via 'inkomsten uit overige werkzaamheden' en geen btw administratie bijhoudt, geen btw aangifte doet, en geen btw nummer hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Ik zat op een iets andere insteek: als je een auto koopt voor een onderneming die te weinig omzet om een auto te kunnen betalen, kan er sprake zijn van een onzakelijke uitgave.

Dat is een uitgave die doet voorkomen de zakelijke doelen te dienen, maar eigenlijk de privédoelen van de ondernemer dient.

In dat geval gelden de normale regels en tarieven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
Anoniem: 653952 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:10:
Ik heb tot vorig jaar ook voor mij zelf gewerkt.
Voor mijn ZZP werkzaamheden moest ik dagelijks zware aanhangers trekken dus had ik 2e-hands een zware jeep aangeschaft.
Wat ik gedaan heb is de jeep privé aangeschaft om zorgeloos privé te kunnen rijden zonder me druk te hoeven maken over kilometerregistratie en bijtelling.
Omdat ik de auto voor mijn zaak meer dan 10% reed betaalde ik €33,- wegenbelasting i.p.v. tegen de €160,- p/m.
De auto zelf was een marche auto omdat deze in privébezit is geweest, BTW terug vorderen was dus ook geen optie als deze wel zakelijk was aangeschaft.
Voor de gereden zakelijke kilometers declareerde ik €0,19 per kilometer, ik hield dus alleen de zakelijke kilometers bij om de €0,19 p/km te kunnen declareren, vergeet je dat dan heb je geen geld maar ook geen zorgen verder.

Kijk bij twijfel anders eens op de site van de Belastingdienst, daar staat alles duidelijk uitgelegd.
Jij declareerde 19 cent per kilometer, wat deed je met de overige kosten, alles op de zaak boeken? Dus onderhoud, verzekering, e.d.?
Want als je 19 cent uitbetaald, mag je de rest niet meer opvoeren als kosten toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DeTechBuurman schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:33:
Nu wil ik graag een bestelauto aanschaffen, een VW Caddy.
Mijn vraag is nu, moet ik BTW over deze auto betalen (ik denk eigenlijk van wel) maar onduidelijk voor mij is of ik ook de BPM moet betalen.
Het zakelijk gebruik van de auto zal zeker meer dan 10% zijn.
Ik kan de auto bij een dealer kopen, en het is een BTW auto.
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/auto-grijs-kenteken
http://www.belastingdiens...totarief_voor_ondernemers

De BPM kan je terugvragen als je voldoet aan de regels van de Belastingdienst voldoet voor BPM terugvraag. Die eisen staan op hun site. Let wel dat bij een gebruikte auto de BPM al voldaan is door degene die de auto oorspronkelijk kocht. Dan kan je die niet meer terugvragen, bij een gebruikte auto is er alleen nog sprake van BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:59

Cbr

StevenK schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:24:
De regel is simpel: minimaal 10% zakelijk gebruik, dan geen BPM. Je bent daarnaast BTW-ondernemer, dus de BTW bij de aanschaf kun je terugvragen.
Klopt. Als de belastingdienst jou ziet als ondernemer en niet als hobby-ist.
Als jouw openings-post het volledige verhaal is dan zul je inderdaad als ondernemer gezien worden. (Hobby-ist zou kunnen zijn: iemand die bijklust bij vrienden/familie tegen een kleine vergoeding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 653952

ybos schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:01:
[...]

Jij declareerde 19 cent per kilometer, wat deed je met de overige kosten, alles op de zaak boeken? Dus onderhoud, verzekering, e.d.?
Want als je 19 cent uitbetaald, mag je de rest niet meer opvoeren als kosten toch :?
Goed opgelet.
Pagina: 1