Vloerverwarming (hoofd) en laminaat... of toch PVC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:55

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Mijn vriendin en ik verhuizen binnenkort naar een nieuwbouw huurhuis met vloerverwarming als enige verwarming. Daarom zitten we een beetje met de vloerkeuze. We mogen niet verlijmen, dus linoleum, verlijmd PVC en dergelijke vallen al af. Verder gaan we er niet voor eeuwig wonen (ongeveer 4-5 jaar). Een dure vloer hoeft wat ons betreft dus ook niet.

De opties zijn:

- Click PVC
- Click laminaat

Click PVC heeft als voordeel dat het wat geschikter is voor vloerverwarming omdat het sneller de temperatuur aanneemt, maar is minstens 2 keer zo duur als laminaat. Daarnaast is het water- en vuilbestendig en werkt het niet tot nauwelijks.

Laminaat zou, indien voorzien van het juiste keurmerk, ook geschikt moeten zijn, is een stuk goedkoper maar het duurt wat langer voordat de vloer op temperatuur is. De kans bestaat dat de vloer wat gaat werken.

Het geld dat we kunnen besparen kunnen we heel mooi in andere dingen investeren.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het een of het ander en zo ja, wat zouden jullie adviseren?

PVC:
+ Laat warmte beter door
+ Werkt niet of nauwelijks
+ Vocht- en vuilbestendig

- Duurder

Laminaat:
+ Goedkoop

- Minder geschikt voor vloerverwarming
- Kan werken

Goed om te bedenken: we blijven er dus niet voor heel lang wonen. We hebben verder ook (nog) geen kinderen dus krassen, deuken en omgestoten dingen ben ik niet zo bang voor. :+ In de bouwmarkt werd ons verteld dat het tegenwoordig niet meer zoveel uit maakt, behalve dat het iets minder snel warm zal worden en dat dat grotendeels met een goede ondervloer is op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 17-12-2016 13:20 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Volgens mij valt het verschil in warmtedoorgifte behoorlijk mee. Sowieso wil je met vloerverwarming zo min mogelijk grote temperatuurschommelingen hebben dus vloer zal niet snel onder de 18c geraken.
(Hier staat de thermostaat ingesteld op overdag: 20c 's nachts: 18c)

Of het 'probleem' met een goede ondervloer te verhelpen is klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren. In theorie voeg je een extra laagje isolatie toe. Dat de ene ondervloer meer isoleert dan de ander lijkt mij evidend, maar geen enkele variant zal bij kunnen dragen aan een snellere opwarming.

Voor 4-5 jaar zou ik voor laminaat kiezen. Verwachte levensduur van PVC is >5 jaar. Leuk als je een koopwoning betrekt maar voor een tijdelijke oplossing als de jouwe zou ik zelf geen premium betalen voor een levensduur die je in praktijk niet 'gebruikt'

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 17-12-2016 13:28 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:27:

Of het 'probleem' met een goede ondervloer te verhelpen is klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren. In theorie voeg je een extra laagje isolatie toe. Dat de ene ondervloer meer isoleert dan de ander lijkt mij evidend, maar geen enkele variant zal bij kunnen dragen aan een snellere opwarming.
Hij bedoelde inderdaad dat de ondervloer (moet sowieso ivm demping) nauwelijks isolerend moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56
Ik heb (gamma) laminaat op mijn vloerverwarming, en dat gaat prima. Wel even de goede ondervloer nemen, deze dempt alleen het geluid en eventuele oneffenheden in de deklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Sjoerd-b schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:14:
Ik heb (gamma) laminaat op mijn vloerverwarming, en dat gaat prima. Wel even de goede ondervloer nemen, deze dempt alleen het geluid en eventuele oneffenheden in de deklaag.
En qua werking? Kieren of juist uitzetten? Of valt dat heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56
Tjebakka schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:34:
[...]

Merk er niks van, ligt als een huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tjebakka schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:34:
[...]

Uitzetten/krimpen gebeurt alleen bij grote temperatuurschommelingen. Dit moet je bij vloerverwarming uberhaubt niet willen. Dit risico is dus eigenlijk per definitie verwaarloosbaar. Sterker nog, denk dat het risico bij traditionele radiatoren wellicht zelfs groter is omdat het daar niet ongebruikelijk is om het systeem 's nachts uit te zetten om vervolgens 's ochtends weer volle bak te stoken om het een beetje aangenaam te krijgen.

Daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om aan de randen wat ruimte te houden en niet te strak te leggen. Het blijft een houtproduct en zal zodoende, hoewel minimaal, altijd iets werken.

Extragratis tip op deze prachtige zaterdagavond; Nieuwbouwwoningen zitten vaak nog vol vocht. Zowel muren, plafonds als vloeren bevatten met gemak vele liters water. Zou dus, alvorens je het laminaat gaat leggen, even een tijdje "flink" stoken en goed ventileren om zoveel mogelijk vocht te ontrekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Switchie op 17-12-2016 18:00 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 22:02

Paladin

Play Ball!

Ik heb thuis vloerverwarming en vloerkoeling met laminaat en dat gaat goed met de verwarm fase (herfst/winter) tijdens de koelfase (zomer) is het een drama, maargoed dat heb jij niet, dus ik denk dat met het juise laminaat (kijk naar de isolatie waarde van het laminaat) het gewoon goed zou moeten gaan.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:53:
[...]

Uitzetten/krimpen gebeurt alleen bij grote temperatuurschommelingen. Dit moet je bij vloerverwarming uberhaubt niet willen. Dit risico is dus eigenlijk per definitie verwaarloosbaar. Sterker nog, denk dat het risico bij traditionele radiatoren wellicht zelfs groter is omdat het daar niet ongebruikelijk is om het systeem 's nachts uit te zetten om vervolgens 's ochtends weer volle bak te stoken om het een beetje aangenaam te krijgen.

Daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om aan de randen wat ruimte te houden en niet te strak te leggen. Het blijft een houtproduct en zal zodoende, hoewel minimaal, altijd iets werken.

Extragratis tip op deze prachtige zaterdagavond; Nieuwbouwwoningen zitten vaak nog vol vocht. Zowel muren, plafonds als vloeren bevatten met gemak vele liters water. Zou dus, alvorens je het laminaat gaat leggen, even een tijdje "flink" stoken en goed ventileren om zoveel mogelijk vocht te ontrekken.
Opstookprotocol neem ik wel in acht! :)
Paladin schreef op zondag 18 december 2016 @ 09:56:
Ik heb thuis vloerverwarming en vloerkoeling met laminaat en dat gaat goed met de verwarm fase (herfst/winter) tijdens de koelfase (zomer) is het een drama, maargoed dat heb jij niet, dus ik denk dat met het juise laminaat (kijk naar de isolatie waarde van het laminaat) het gewoon goed zou moeten gaan.
Ik weet dus nog niet zeker of het ook verkoeling bevat.. Waarom is het een drama?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

JaQ

Tjebakka schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:10:
Opstookprotocol neem ik wel in acht! :)
AFAIK is dat bedoeld om scheuren in de cement dekvloer tegen te gaan, niet om kieren in je laminaat te voorkomen.

Maareh..... waarom mag je eigenlijk niet verlijmen?

Ik heb hier zelf zowel een gietvloer, als parket, als tegels bovenop vloerverwarming liggen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
JaQ schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:22:
[...]

AFAIK is dat bedoeld om scheuren in de cement dekvloer tegen te gaan, niet om kieren in je laminaat te voorkomen.

Maareh..... waarom mag je eigenlijk niet verlijmen?

Ik heb hier zelf zowel een gietvloer, als parket, als tegels bovenop vloerverwarming liggen.
Omdat het huur is.. geen koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 22:02

Paladin

Play Ball!

Tjebakka schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:10:

[...]

Ik weet dus nog niet zeker of het ook verkoeling bevat.. Waarom is het een drama?
Het is qua uitzetten van de vloer in het begin echt heel heftig verder merk je dat het in de zomer de koelte slecht doorgeeft.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Zou gewoon kamerbreed PVC geen optie kunnen zijn?
Goedkoper ook nog, kun je eventueel met dubbelzijdig leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb 4 jaar in een huis met laminaat gewoond (zonder vloerverwarming) en zit nu in een huis met vloerverwarming & pvc.
Ik vind pvc echt ideaal. Het klinkt minder 'hard', geen naden meer, de toplaag is beter bestand tegen puntbelasting... Daarbij is ons pvc minder glad dan het laminaat dat we hadden. Je zult vast stroef laminaat hebben en ook wel glad pvc hebben, maar als ik een beetje in mijn herinnering graaf is het gros van het pvc een stuk stroever dan laminaat. En dat maakt het wel zo fijn icm met vloerverwarming omdat je veel meer op sokken zult lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik zou ook een stem voor PVC willen geven. Ik heb laminaat op zolder en pvc in de keuken. Ondanks dat de keuken veel intensiever gebruikt wordt is het nog veel netter dan het laminaat op zolder.

Naast de reeds genoemde voordelen; als je een keer wat hards laat vallen op de vloer is de kans op een beschadiging bij laminaat veel groter dan bij PVC. Zeker wanneer er dieren, kinderen of doe-het-zelvers in huis zijn heeft dat meerwaarde.

Alleen als geld écht de limiterende factor is zou ik zelf nog voor laminaat gaan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik ben zelf ook bezig met de vloer. Mij werd steeds gezegd dat je PVC eigenlijk altijd moet lijmen wanneer je vloerverwarming hebt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 22:39
vandaag ook even bij een vloerboer geweest...

Zij gaven aan dat laminaat op zich prima kan op vloerverwarming. Het kost je in die zin geen rendement oid. Wel de juiste ondervloer en liefst dunne laminaat kiezen met lange warmteweerstand. Laminaat zal echter nooit warm aanvoelen, ook niet heel koud dus dat is anders dan bij PVC.
PVC: Neemt termperatuur van de ondervloer meer aan (dus voelt warmer aan als vw aan staat, in zomer juist kouder). Nadeel het blijft er wat plastic uitzien.
Geluid / isolatie wel beter bij PVC en verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Als je de vloerverwarming goed ( lees oa zuinig) instelt, dan voelt die sowieso niet warm aan. Bij mij is is de thermostaat van de vloerverwarming afgesteld op ongeveer 38 graden. Daarmee houd ik mijn huis op 20, 5 graad. Ik heb overigens een houten vloer.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
Wij hadden bij het verbouwen een budget probleem, hierdoor hebben wij de tegelvloer laten vervallen.

Daarna de keuze tussen PVC / Laminaat (dit is echt een stuk goedkoper dan goede tegels).

Na veel wikken en wegen zijn wij voor de goedkoopste oplossing gegaan en hadden wij besloten een laminaat vloer te nemen voor 2 tot 3 jaar en daarna tegels erin.

Goed onderzoek gedaan en tot het volgende gekomen:
Ondervloer: https://www.vloerenvoordelig.nl/silencio/silencio/silencio

Deze ondervloer remt het klik/klak geluid heel erg. Als je bij ons over de vloer loopt heb je (volgens mensen die hier komen) niet in de gaten dat je over laminaat loopt.

Koop ook niet het goedkoopste laminaat (dat scheelt namelijk aanzienlijk in comfort). Mocht je op zoek zijn dan heb ik nog een mooi adresje (mag denk niet hier, wordt gezien als reclame).

Waarom geen PVC?
- Is duurder en kan niet zelf gelegd worden
- Wordt verlijmt (dus niet makkelijk te wisselen)
- Ziet er een stuk goedkoper uit.

Uiteindelijk gaat het veel langer dan de 2 jaar hier liggen. Mijn vriendin is er helemaal weg van.

Mocht je nog vragen hebben; DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 22:39
Zewatanejo schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:46:
Als je de vloerverwarming goed ( lees oa zuinig) instelt, dan voelt die sowieso niet warm aan. Bij mij is is de thermostaat van de vloerverwarming afgesteld op ongeveer 38 graden. Daarmee houd ik mijn huis op 20, 5 graad. Ik heb overigens een houten vloer.
Klopt dat hout altijd redelijk neutraal blijft, dit voelt dan gewoon aangenaam. Laminaat blijft in die zin wat koud.
PVC gaat wat meer mee

Ohja en let trouwens op met Laminaat als je van plan bent om vloerkoeling te gebruiken. Dat zal geen effect hebben en op termijn zorgen voor problemen

[ Voor 13% gewijzigd door okio op 15-01-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Mijn vriendin en ik zitten met hetzelfde.
Binnenkort zullen wij ook in een huurappartement in de stad achter de duinen trekken. Een vrij nieuw (2010) appartement met vloerverwarming, dus ook onze keuze voor vloeren is gevallen op laminaat (ivm hetzelfde verlijmprobleem als TS).

Eenmaal aangekomen bij de Gamma leek het ons evident dat we zouden moeten kiezen voor een Goldline ondervloer en (wegens budgettaire redenen) een van de goedkopere Gamma-vloeren.

Uiteraard zijn we nog wat verder gaan zoeken en daar kwamen wij uit op het laminaat van Bebo Parket.
Nu lijkt het mij allemaal wel heel erg mooi met de stuntprijzen van 1 a 2 euro per vierkante meter incl. ondervloer en plinten, dus ik vraag mij sterk af hoe de kwaliteit van deze (onder)vloeren zijn.
Het liefst zouden we namelijk gaan voor een wat donkerder laminaat omdat we erg veel ruiten/lichtinval hebben, maar bij de gemiddelde parketboer en/of doe-het-zelfzaak is zo'n vloer simpelweg te duur.

Het betreft een woning met een totaaloppervlak van ongeveer 100 vierkante meter, hetgeen waar laminaat gelegd moet worden is om en nabij 90 vierkante meter.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met de combinatie Goldline ondervloer + goedkope Gammavloer + vloerverwarming en/of Bebo Parket en/of vloerverwarming i.c.m. ander parket (het liefst rond de 10-12 euro per vierkante meter incl. ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Inperiosus schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:14:
Mijn vriendin en ik zitten met hetzelfde.
Binnenkort zullen wij ook in een huurappartement in de stad achter de duinen trekken. Een vrij nieuw (2010) appartement met vloerverwarming, dus ook onze keuze voor vloeren is gevallen op laminaat (ivm hetzelfde verlijmprobleem als TS).

Eenmaal aangekomen bij de Gamma leek het ons evident dat we zouden moeten kiezen voor een Goldline ondervloer en (wegens budgettaire redenen) een van de goedkopere Gamma-vloeren.

Uiteraard zijn we nog wat verder gaan zoeken en daar kwamen wij uit op het laminaat van Bebo Parket.
Nu lijkt het mij allemaal wel heel erg mooi met de stuntprijzen van 1 a 2 euro per vierkante meter incl. ondervloer en plinten, dus ik vraag mij sterk af hoe de kwaliteit van deze (onder)vloeren zijn.
Het liefst zouden we namelijk gaan voor een wat donkerder laminaat omdat we erg veel ruiten/lichtinval hebben, maar bij de gemiddelde parketboer en/of doe-het-zelfzaak is zo'n vloer simpelweg te duur.

Het betreft een woning met een totaaloppervlak van ongeveer 100 vierkante meter, hetgeen waar laminaat gelegd moet worden is om en nabij 90 vierkante meter.

***members only***

Mijn vraag is dus: heeft iemand ervaring met de combinatie Goldline ondervloer + goedkope Gammavloer + vloerverwarming en/of Bebo Parket en/of vloerverwarming i.c.m. ander parket (het liefst rond de 10-12 euro per vierkante meter incl. ondervloer.
Een vriend van me heeft laatst een Bebo-laminaatvloer gelegd en het was, volgens hem, een verademing om te leggen. Kwaliteit ook dik in orde.

Btw, je zegt dat er ongeveer 90m2 aan laminaat gelegd moet worden. Houd ook rekening met 10% zaagverlies. Je moet dus ongeveer 100m2 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Tjebakka schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:17:
[...]

Een vriend van me heeft laatst een Bebo-laminaatvloer gelegd en het was, volgens hem, een verademing om te leggen. Kwaliteit ook dik in orde.

Btw, je zegt dat er ongeveer 90m2 aan laminaat gelegd moet worden. Houd ook rekening met 10% zaagverlies. Je moet dus ongeveer 100m2 bestellen.
Ik wist inderdaad dat er zaagverlies zal zijn, alleen dat de vuistregel 10% is, is voor mij nieuw. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04
Inperiosus schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:14:

De specificatie van de ondervloer geeft aan dat hij warmteisolerend werkt. Dat wil je niet als je vloerverwarming hebt. Google eens op ondervloer + vloerverwarming. Er zijn ondervloeren die hier specifiek voor bedoeld zijn. In mijn ervaring iets duurder per m2 maar als je verwarming niet meer goed werkt ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
timag schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:41:
[...]

De specificatie van de ondervloer geeft aan dat hij warmteisolerend werkt. Dat wil je niet als je vloerverwarming hebt. Google eens op ondervloer + vloerverwarming. Er zijn ondervloeren die hier specifiek voor bedoeld zijn. In mijn ervaring iets duurder per m2 maar als je verwarming niet meer goed werkt ben je verder van huis.
Bij de ondervloer staat specifiek het volgende aangegeven:
Daarnaast is het geschikt voor vloerverwarming wat betekent dat, door een hoge warmtegeleiding, de warmte zich gelijkmatig onder uw parket- of laminaatvloer verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Vorige week woensdag afgerezen naar Vriezenveen. Beboparket opgezocht en een offerte laten maken van twee verschillende vloeren. Uiteindelijk is het een Twenterand Century Oak Brown geworden. Wordt netjes de dag na sleuteloverdracht geleverd zodat hij nog 48 uur kan acclimatiseren eer we hem gaan leggen.

Als ik mij niet vergis, moet het deze zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.dutchinteriorgroup.com/wp-content/uploads/2015/08/4177.jpg
in het echt ziet het er altijd anders uit

De ondervloer is overigens de 'Sound Eliminator' ondervloer geworden. Goede geluidsreductie, geschikt voor vloerverwarming maar toch isolerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039173

Hallo allemaal,

Even een misverstand oplossen en een simpel advies over wat nu de juiste ondervloer is voor vloerverwarming in combinatie met laminaat.

Om zoveel mogelijk rendement te hebben is het van belang om een zo laag mogelijke weerstand te hebben of een zo hoog mogelijke geleiding van de warmte.Hier is een rekensom voor van belang en wees niet bang die is heel simpel.

Je telt de warmteweerstand van het laminaat en de ondervloer bij elkaar op en je moet zorgen dat je zo laag mogelijk uitkomt, maar zeker niet boven 0.13 m² K/W

Om nu snel te kunnen genieten van warmte is het dus van belang een zo laag mogelijke weerstand te hebben en daar is de ondervloer de grote variabele. Een laminaatvloer van 8 mm heeft een gemiddelde weerstand van 0.06 m² K/W tot 0.08 m² K/W

Bij de goede laminaat aanbieders kun je op de website lezen wat de warmte weerstand is per ondervloer en dat is van belang om je keuze in 1ste instantie te maken. Maar er is meer ....

Bijvoorbeeld de Heatfoil ondervloer heeft een warmte weerstand van 0.014 m² K/W (ligt tussen 0.01 m² K/W en 0.02 m² K/W voor de rekenwonders) en dan mom je samen met een laminaatvloer op ongeveer 0.08 m² K/W tot 0.10 m² K/W. PERFECT DUS

Maar de Heatfoil ondervloer is slechts 1.2 mm dik en de testen zijn gedaan in optimale omstandigheden. Dus beton zo glad als een ijsbaan, de ondervloer en laminaat. Maar de meeste betonnen ondervloeren zijn net minder glad, Er ontstaat dus een klein beetje lucht tussen het beton en het laminaat en dat is funest! Lucht isoleert en geleid geen warmte.

Ik heb daarom gekozen voor de TimberSound ondervloer en gekocht bij webwinkel. Deze ondervloer heeft een weerstand van 0.01 m² K/W en is 2.8 mm dik en zwaar waardoor ik gegarandeerd goed contact met de betonnen vloer heb, een lage weerstand en optimaal rendement van de vloerverwarming. Bovendien dempt deze ondervloer ook nog eens het loopgeluid.

Hallo Inperiosus,

Ik schrijf deze reactie eigenlijk voor jou. De ondervloer die jij hebt gekozen is net aan voldoende, maar zeker niet de beste. De weerstand is 0.05 m² K/W en dat is relatief hoog. Kijk maar op diverse websites en je zult zien dat een weerstand lager dan 0.02 m² K/W makkelijk haalbaar is en ook helemaal niet duur hoeft te zijn.

In een appartement moet je ook nog voldoen aan geluidsisolatie om geen overlast te veroorzaken. Let dan op dat er een TNO of TUV certificaat bij geleverd kan worden of dat er een logo van een van deze keurings- instanties op de verpakking is vermeld. Je kan dan veilig deze ondervloer gebruiken. Heatfoil heeft dit certificaat heb ik net gelezen, maar dan blijft het probleem van de geringe dikte en dan zou egaliseren (wat erg duur is) een oplossing kunnen zijn voor optimaal rendement. De rijdende rechter heeft met een ondervloer met certificaat in ieder geval geen poot om op te staan bij geluid overlast :-)

Welkom op GoT. Ik heb de externe link even verwijderd uit je bericht.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Maeslant schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:59:
Wij hadden bij het verbouwen een budget probleem, hierdoor hebben wij de tegelvloer laten vervallen.

Daarna de keuze tussen PVC / Laminaat (dit is echt een stuk goedkoper dan goede tegels).

Na veel wikken en wegen zijn wij voor de goedkoopste oplossing gegaan en hadden wij besloten een laminaat vloer te nemen voor 2 tot 3 jaar en daarna tegels erin.

Goed onderzoek gedaan en tot het volgende gekomen:
Ondervloer: https://www.vloerenvoordelig.nl/silencio/silencio/silencio

Deze ondervloer remt het klik/klak geluid heel erg. Als je bij ons over de vloer loopt heb je (volgens mensen die hier komen) niet in de gaten dat je over laminaat loopt.

Koop ook niet het goedkoopste laminaat (dat scheelt namelijk aanzienlijk in comfort). Mocht je op zoek zijn dan heb ik nog een mooi adresje (mag denk niet hier, wordt gezien als reclame).

Waarom geen PVC?
- Is duurder en kan niet zelf gelegd worden
- Wordt verlijmt (dus niet makkelijk te wisselen)
- Ziet er een stuk goedkoper uit.

Uiteindelijk gaat het veel langer dan de 2 jaar hier liggen. Mijn vriendin is er helemaal weg van.

Mocht je nog vragen hebben; DM :)
Laminaat vind k anders ook goedkoop uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 23:52
Er bestaat ook nog zoiets als kleef pvc. Dat zijn planken die jezelf kan leggen met een kleeflaag. Deze zitten niet nagelvast.

Overigens ziet een goede pvc vloer er altijd mooier uit dan laminaat, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Pagina: 1