Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

woonkamer gamepc +/- 1000 euro.

Pagina: 1
Acties:

• jos1413
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-03 23:22
Hallo allemaal,

Wat een gave community met enorm veel kennis is dit. Ik heb al wat posts en de handleiding om geschikte onderdelen te kiezen gelezen. Ik ben ook heel benieuwd wat jullie van het systeem vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als mediacenter en gamepc. Ik wil hem aan sluiten op de tv (Samsung le40b530p7w) in de woonkamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI B150 PC MATE€ 81,99€ 81,99
1Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G€ 277,01€ 277,01
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
1Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard Zwart Qwerty NL€ 31,95€ 31,95
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 67,90€ 67,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,55

Toelichting op de gemaakte keuzes.
Kast: stille kast, maximale cpu koeler hoogte 180mm, (https://nl.hardware.info/...ehuizingen/testresultaten)
CPU: boxed vanwege drie jaar garantie.
CPU koeler: gebruikt 2 connectoren, afmeting 130x156,45mm.
MB: heeft 2 cpu connectoren, m.2, usb 3.1 en gunstige prijs.
Videokaart: winnaar in rx480 roundup, afmeting 116x232mm, (reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest
)
Voeding: deze wordt vaak aangeraden op het forum.
HDD: redelijke ssd niet duur.
Geheugen: deze wordt vaak aangeraden op het forum.
Toetsenbord: draadloos met muispad zodat je makkelijk vanaf de bank de computer kan bedienen.
Muis: ook draadloos, deze ga ik dan gebruiken als ik ga gamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, zie antwoord op de volgende vraag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, de computer moet niet veel lawaai maken en ik wil games zoals BF1, Overwatch en GTA V vloeiend op 60 fps kunnen spelen bij een resolutie van 1080p (max resolutie tv). Dit is ook het uitgangspunt geweest bij het samenstellen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende vragen:
Gaat dit systeem werken?
Kan ik met dit systeem gamen op 1080p en 60 fps?
Gaat de videokaart passen in dit systeem?
Is het vestandig een losse videokaartkoeler te kopen die eventueel veel stiller is? Zo ja welke?
Heb ik heel veel voordeel wanneer ik de ssd vervang door een m.2 ssd?
Is 16gb geheugen echt nodig? Of zou 8gb eerst voldoende zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Lijkt mij een mooi systeem een vervangende koeler voor op de GPU lijkt mij wat overdreven. 8GB ram kan eventueel maar verwacht dan wel dat je binnen korte tijd moet upgraden naar 16GB.
Als je de pc vooral bij de tv gebruikt lijkt een controller mij ook wel fijn gebruik zelf een steam controller en een PS3 controller voor op de tv en zou niet meer zonder willen.

Verwijderd

Aardbei

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 22:58 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Bij een extreem stil systeem met zelfs een PCGH past een extreem stille voeding zoals pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M of een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

m.2 is een vormfactor, er zijn m.2 ssd's die even duur en even snel zijn als sata ssd's en er zijn NVMe ssd's die veel sneller en duurder zijn. Ik neem aan dat je de tweede soort bedoelt, en nee, het verschil in snelheid is niet groot genoeg om het verschil in prijs acceptabel te maken. Overigens is 270 gb wel erg weinig voor een game pc, misschien 500 pakken?

16 gb ram zal je helaas toch wel nodig gaan hebben.

Ik kan even niet op de rest van tweakers met mijn telefoon dus de rest van de vragen moet ik even aan iemand anders overlaten.

Verwijderd

Het MSI moederbord heeft geen USB3.1.
De Gigabyte RX 480 vind ik een van de mindere kaarten. Mijn ervaring is dat deze kaart warmer wordt en luider is dan gemiddeld. In een stil systeem zou ik eerder een MSI nemen.
De behuizing kan kleiner en goedkoper zonder op kwaliteit en geluidsniveau in te leveren.
De Mugen PCGH is behoorlijk overkill op een non k cpu. Nadeel van deze koeler vind ik het vaste toerental van de fans. Een koeler als de pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim doet op een non k cpu qua koeling nauwelijks onder voor de Mugen en maakt niets meer geluid.
De voeding adviseer ik stiller en beter.
Een ssd met grotere capaciteit is aan te bevelen met de ruimte die een beetje game tegenwoordig inneemt.
Mijn idee wordt dan
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,-€ 206,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,50€ 296,50
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 68,17€ 68,17
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard Zwart Qwerty NL€ 31,95€ 31,95
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 67,90€ 67,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 77,50€ 77,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.071,38

• jos1413
Bedankt voor jullie reacties.

Die steamcontroller ziet er goed uit. Wellicht dat ik die in de toekomst ga aanschaffen. Ik ben het eens met de opmerkingen over de stille voeding en het geheugen.

Op de site van MSI staat dat het moederbord usb 3.1 Gen 1 ondersteunt. Even uitgezocht en het blijkt dus dat Gen 1 gewoon nog usb 3.0 is dus dat was best wel misleidend.

Ik vind de opzet van ACB2401 erg goed. Ik zie ook dat het een Small form factor kast is (met een mATX moederbord) wat ik eigenlijk nog beter vind omdat het in de woonkamer komt te staan. Dus ik neem zijn systeem 1-op-1 over. Morgen ga ik nog wat dingetjes uitzoeken en checken of alles erin gaat passen :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:13:
Als je niet overklokt volstaat een stock koeler. Knal die tientjes in een wat ruimere PSU zodat je meer ruimte hebt om componenten te vervangen. Ik kom zelf niet boven de 75 graden uit met mijn i5-4590 onder full load en ik vind hem niet lawaaieriger dan mijn GTX 960. Qua FPS voor games heb je met Skylake imo weinig baat en kun je tientjes besparen door Haswell te gaan. RAM speeds bieden voornamelijk voordeel bij workstations die geheugenintensieve applicaties draaien. En dan kun je misschien beter een FX CPU nemen van AMD omdat die cheap zijn in verhouding met de meeste i5 en behoorlijke multithreaded performance hebben en ondersteuning bieden voor snellere RAM speed dan Haswell CPU's.

16GB RAM volstaat voor de toekomst dus houd dat.
Ik vind SSD's zelf overrated en te duur, maar ik ben blijkbaar geduldig en vind mijn 1TB HDD prima.
Als je 2 minuten wachten om je PC te starten of 1,5 seconde voor de start van een applicatie een eeuwigheid vind dan moet je een SSD nemen. SSD's gaan wel langer mee, maar ja we hebben cloud services toch?

Met je PC zul je voorlopig alle games kunnen draaien, de RX 480 biedt zelfs ondersteuning voor VR dus dat is een beestje. AMD heeft de laatste tijd de RX 480 als een baas laten draaien met driver updates hoor ik overal. De GTX 1060 is niet langer meer de beste bang for your buck.

Hoop dat je hier wat mee kunt.
Waarom een nog zwaardere psu? Een kwalitatieve 450watter kan een i7 + gtx 1080 draaiende houden dus gekozen voeding is eerder overkill dan deze tekort zal komen.

Eerst opper je (terecht) dat hogere ram clocks weinig meerwaarde bieden maar vervolgens geef je de overweging voor het inferieure AMD omdat deze hogere ram clocks zou ondersteunen? :?
Daarnaast oprecht benieuwd of je een benchmark kunt overleggen waarin een willekeurige AMD CPU hoger scoort dan een i5 in games als Gta 5 en BF1
de RX 480 biedt zelfs ondersteuning voor VR dus dat is een beestje
Vind je het heel erg als ik dit argument meer vind passen bij het niveau van een 16jarige parttimer van de lokale mediamarkt?
VR wordt net zo goed ondersteunt door oudere generatie gtx'jes maar zegt letterlijk 0.0 over in hoeverre een kaart geschikt is voor de wensen van TS

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

aardbei

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 22:58 ]

• jos1413
Nog even een update. Een collega van mij heeft ook een steam controller en neemt die binnenkort eens mee. Het schijnt dat de firmware nog regelmatig wordt bijgewerkt en de controller steeds beter wordt.

Helaas heeft de Nanoxia Deep Silence 4 kast bij veel webshops een levertijd van 12 dagen of langer dus die ga ik denk ik speciaal bij een webshop bestellen die hem wel op voorraad heeft. De cpukoeler en videokaart passen goed in de kast.
CPU koeler be quiet! Pure Rock Slim hoogte 124,8mm, maximaal wat in kast past 160mm.
Videokaart MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G lengte 276mm, maximaal wat in kast past 395mm.

Een andere tip die ik kreeg was dat ik ook een PSU zou kunnen nemen met 'Zero RPM fan mode'. Ik vind het wel interessant klinken en zit te overwegen om eventueel voor één van deze voedingen te gaan (ipv bitfenix):
pricewatch: Corsair RM550x of pricewatch: Corsair CX550M

Ik ben wel benieuwd waar jullie voorkeur uit zou gaan wat betreft voeding.

Verwijderd

Wat heeft een Zero Fan Mode, die de CX550M niet heeft en de RM550x wel, voor nut als de Bitfenix bij elke belasting onhoorbaar tot heel erg stil is. De Bitfenix ga je dus ook nooit horen in dit systeem.

• jos1413
Ik heb de voeding op bitfenix gelaten en zojuist alles besteld :)
Pagina: 1