Toon posts:

Vraagje over de temperatuur van mijn cpu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag weten of de temperaturen van mijn systeem, en voornamelijk de CPU redelijk zijn en niet te hoog?
In onderstaande screenshot haal in 70-72c met prime95.
Heb er niet veel ervaring mee en hoop dat iemand me kan helpen.
Ook heb ik een antieke kast uit 2005 met maar 1 fan en totaal geen airflow.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/348t7vm.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:01
Hallo,

ik zie niets waar ik me zorgen om zou maken zo in eerste opzicht. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of de temperaturen normaal zijn onder full load met die CPU, maar het is in ieder geval geen temperatuur die schade kan veroorzaken op lange of korte termijn.

Wat me wel opvalt:
- Ik zie in Prime slechts 2 threads actief belast worden, volgens mij heeft die CPU 8 threads en zouden er dus 8 moeten draaien voor een fatsoenlijke stress test.
- Misschien is het handig even de load erbij te zetten (taakbeheer?) en te vermelden welke koeler er op zit, dan kunnen we misschien iets meer info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm daar had ik niet aan gedacht de hoeveelheid threads.
Als ik er 8 kies dan schiet de temperatuur naar de 80 graden en dat lijkt me te hoog?
De load in taakbeheer is 100%,
De koeler is een cooler master hyper tx3i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56

Nemesizz

Untouchable

Eerste hit op Google (wel altijd fijn aan Intel CPU's) kom je bij https://ark.intel.com/nl/...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz

Daar staat dus dat de maximum temperatuur 105ºC mag worden (de core, of 'die').

Bedenk ook dat Prime95 of veel andere synthetische benchmarks een onrealistisch hoge load genereren die je zelden hebt bij normaal gebruik.

De temperaturen in je screenshot zijn redelijk hoog, maar nog niet zorgwekkend gezien de benchmark die je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, bij normaal gebruik met moderne games gaat de temperatuur naar 65-70c max.
Met mijn vorige koeler haalde ik enkele graden lager. Zou het de moeite zijn om de koeler te herplaatsen en nieuwe koelpasta aan te brengen? In de bios is de cpu nu 3-4 graden warmer. 37-38 ipv 33-34.
Als ik een fatsoenlijke moderne kast koopprijs dan zal dat ook een stuk schelen neem ik aan, momenteel heb ik een kast die alleen een 80mm fan ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
- Je test gebruikt niet alle cores van je CPU wat resulteert in een lagere temperatuur dan het geval zou zijn als wel alle cores zouden worden gebruikt

-De meeste games gebruiken lang niet zoveel cores van je CPU waardoor die dus ook niet zo heet zo worden als bij een stress test waarbij alle cores gebruikt zouden worden.

-Koelpasta vervangen heeft meestal minimale invloed op de temperatuur, hooguit een paar graden als je high end koelpasta gebruikt. Verkeerd gebruiken van koelpasta (teveel oid) kan ook negatief uitpakken.

-Waarschijnlijk komt je stress test op max cores hoger uit en ik vind het redelijk slechte temperaturen. Maar je moet ook niet veel verwachten .. "Ook heb ik een antieke kast uit 2005 met maar 1 fan en totaal geen airflow. "

Mijn antwoord is dus nee de temperaturen zijn niet bepaald optimaal maar je systeem zal er niet door doodgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BSOD baby schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:23:
- Je test gebruikt niet alle cores van je CPU wat resulteert in een lagere temperatuur dan het geval zou zijn als wel alle cores zouden worden gebruikt

-De meeste games gebruiken lang niet zoveel cores van je CPU waardoor die dus ook niet zo heet zo worden als bij een stress test waarbij alle cores gebruikt zouden worden.

-Koelpasta vervangen heeft meestal minimale invloed op de temperatuur, hooguit een paar graden als je high end koelpasta gebruikt. Verkeerd gebruiken van koelpasta (teveel oid) kan ook negatief uitpakken.

-Waarschijnlijk komt je stress test op max cores hoger uit en ik vind het redelijk slechte temperaturen. Maar je moet ook niet veel verwachten .. "Ook heb ik een antieke kast uit 2005 met maar 1 fan en totaal geen airflow. "

Mijn antwoord is dus nee de temperaturen zijn niet bepaald optimaal maar je systeem zal er niet door doodgaan.
Ja inderdaad, ik heb een slechte kast, daarom vroeg ik me af of het acceptabele temperaturen waren. Ik ga binnenkort een nieuwe kast kopen om het antieke monster met pensioen te kunnen sturen.
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:00:
[...]

Ja inderdaad, ik heb een slechte kast, daarom vroeg ik me af of het acceptabele temperaturen waren. Ik ga binnenkort een nieuwe kast kopen om het antieke monster met pensioen te kunnen sturen.
Bedankt voor je reactie.
De CPU koeler maakt veel uit, meestal maakt een aftermarket CPU koeler van rond de paar tientjes al heel veel verschil. Je moet jezelf alleen afvragen wat je precies wilt bereiken met je setup. Wil je dat je CPU zo koel mogelijk is? Je systeem zo weinig mogelijk geluid maakt? Meer uit je systeem halen d.m.v. overklokken? Zo kun je een proriteitslijstje maken. Je kast maakt op zich niet zo heel veel uit op mount punten voor de fans na. Ik zou goed kijken naar het aantal intake / uittake fans van je systeem:

http://www.tomshardware.c...eeping-computer-cool.html

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BSOD baby schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 18:55:
[...]

De CPU koeler maakt veel uit, meestal maakt een aftermarket CPU koeler van rond de paar tientjes al heel veel verschil. Je moet jezelf alleen afvragen wat je precies wilt bereiken met je setup. Wil je dat je CPU zo koel mogelijk is? Je systeem zo weinig mogelijk geluid maakt? Meer uit je systeem halen d.m.v. overklokken? Zo kun je een proriteitslijstje maken. Je kast maakt op zich niet zo heel veel uit op mount punten voor de fans na. Ik zou goed kijken naar het aantal intake / uittake fans van je systeem:

http://www.tomshardware.c...eeping-computer-cool.html

Succes ;)
Mijn bedoeling was om een acceptabele temperatuur te bereiken met een stille kast. Hoewel ik een nieuwe kast ga kopen voor een betere airflow
Wist niet zeker of de cpu te warm werd of niet.
Dankje voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Stil en acceptabele temps zijn zeker haalbaar vandaag de dag. Alleen is het wel even handig om eerst de rest van je systeem er bij te plaatsen. En luidruchtige voeding kan zomaar een nieuwe cpu koeler en nieuwe kast te niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Msi h61mu e35 moederbord
I7 3770
Cooler Master tx3i
Corsair rm550x
16 GB Kinston valueram
Msi gtx 960 4g
Samsung 750 Evo 500gb
Seagate Barracuda 3t
Samsung spinpoint 1tb,
en als 'topper' een Kingston v300 120gb ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze mag op slot, een klein lijntje arctic silver 5 deed wonderen.
iedereen bedankt voor de reacties en hulp.
Pagina: 1