venster sluiten in finder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2020
Als ik in finder een document open met voorvertoning(bv een pdf)en ik wil dat venster sluiten, dan sluit ineens ook finder mee af, dan moet je finder weer openen.
Waar kan je dit instellen dat gewoon het geopende bestand gesloten word, maar niet de finder app.
In windows sluit je gewoon het venster af en blijf je in de verkenner...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je 'sluit' de Finder app nooit. Als je voorvertoning opent krijg je onderin je Dock ook Voorvertoning te zien. Als je voorvertoning sluit kom je terug bij het vorige programma, in dit geval dus Finder. Dit heeft dan geen effect op de Finder-vensters.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is niet voorvertoning maar quicklook.

Misschien dat je beter een filmpje of screenshot serie kan maken. Scherm opnames kan je met QuickTime maken, dat heb je al op je computer staan. Start QuickTime en kies linksboven uit File/Bestand voor Nieuwe Schermopname / New screen recording. Alternatief kan je natuurlijk ook screenshots maken, met cmd+shift+3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
Als ik in finder een bestand open met voorvertoning en ik sluit deze, dan is finder idd niet afgesloten,maar wel weg van het scherm.
Ik dien finder dus wel terug te openen en dit is redelijk irritant.
Ik wil gewoon een geopend bestand kunnen sluiten en weer op finder terechtkomen zonder dat ik hem terug moet openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

BartIngels schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:46:
Als ik in finder een bestand open met voorvertoning en ik sluit deze, dan is finder idd niet afgesloten,maar wel weg van het scherm.
Ik dien finder dus wel terug te openen en dit is redelijk irritant.
Ik wil gewoon een geopend bestand kunnen sluiten en weer op finder terechtkomen zonder dat ik hem terug moet openen.
Dan doe je echt iets verkeerd. Bij mij blijft Finder gewoon staan. Weet je zeker dat je het Finder venster niet minimaliseert naar je dock? (Rechterkant specifiek) Laat je hem gewoon staan als je iets opent of klik je hem daarna weg? Dan is het namelijk logisch dat-ie niet terugkomt, dat is "by design".

Ook niet stiekem Finder op fullscreen? Dan moet je namelijk zelf van desktop switchen (ctrl+pijltjestoetsen).

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 16-12-2016 22:59 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
idd, dit gebeurt als finder op full screen staat.
Is dat normaal?
En is daar geen mouw aan te passen dat hij in full screen niet steeds verdwijnt?
lijkt mij ook niet logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Esc drukken in plaats van op sluiten te drukken misschien? Maak anders eens een screenshot, maakt het hopelijk wat duidelijker wat je bedoelt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
Ik open Finder,zet hem in full screen, open bv een pdf...
als ik dan die pdf sluitdan is finder ook weg....
Idd,als je eerst escape drukt en dan die pdf sluitdan kom je weer in Finder
Maar ik zou gewoon willen,vanuit full screen, met een druk terug in Finder terecht komen, zonder eerst escape te moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Volgens mij gebruik je de Finder zelf om de PDF te tonen, terwijl jij verwacht dat de PDF in een apart venster opent. Als je snapt dat de PDF in de Finder-window opent, dan is het ook niet zo gek om te bedenken dat als je hetzelfde window sluit, je Finder sluit.

Hoe open je de PDF? Als je spatie gebruikt om te previewen (voorvertoning), dan kan je 'm ook weer sluiten met spatie. Makkelijker wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
Een screenshot is toch wel duidelijker om jouw probleem te begrijpen. Dit maak je met Command-shift-3.

[ Voor 23% gewijzigd door torp op 18-12-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
de pdf(of jpeg)of andere bestanden worden geopend met voorvertoning.
bij het sluiten van voorvertoning kom ik weer op het startscherm terecht

[ Voor 13% gewijzigd door BartIngels op 18-12-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
BartIngels schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:03:
de pdf(of jpeg)of andere bestanden worden geopend met voorvertoning.
bij het sluiten van voorvertoning kom ik weer op het startscherm terecht
Voor de derde keer: kan je een screenshot laten zien?

Want ik heb geen idee wat je bedoelt met 'het startscherm'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 08:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Je kan geen ander venster 'voor' een fullscreen app krijgen. Fullscreen apps staan 'naast elkaar'. Als je finder fullscreen open hebt en voorvertoning opent, dan schuift de boel als het ware naar links. Je fullscreen-finder venster staat nog rechts (swipe met drie vingers naar rechts op trackpad bijv).

In 'Mission Control' zie je bovenaan je scherm ook 'bureablad' met daar rechts van 'Finder':
zoals hier met desktop en photos

Je Finder venster is dus niet gesloten, maar 'staat rechts' (naast je bureablad nog open)

[ Voor 7% gewijzigd door kaassouffle op 18-12-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hahn schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:51:
[...]

Voor de derde keer: kan je een screenshot laten zien?

Want ik heb geen idee wat je bedoelt met 'het startscherm'.
Desktop...

Boots het eens na:
Open Finder fullscreen, klik een plaatje aan... beeld schuift naar je desktop en voorvertoning opent. Je bent je Finder venster 'kwijt' als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Gebeurt bij mij ook, niets aan de hand, als je dit opent in full screen dan opent hij het pdf bestand niet full screen en minimaliseert finder zich.

Heel normaal.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, en kaassouffle heeft het bij het juiste eind. Als je op een Mac een venster fullscreen maakt, dan wordt dit omgezet in een extra space in Mission Control. Je zou het kunnen zien als een extra virtueel bureablad. Dit is ook precies de reden waarom ik zelf nooit fullscreen gebruik voor dat soort zaken, want ik vind deze werkwijze niet fijn.

In de plaats van vensters helemaal fullscreen te maken, kun je beter een Window tool gebruiken zoals BetterTouchTool of Spectacle. Zelf gebruik ik BetterTouchTool al een jaar of 5 en daarmee kun je Window Snapping simmuleren zoals in Windows. Je sleept dan het venster helemaal naar boven en dan wordt deze gemaximaliseerd met behoud van het apple-menu en het dock.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(Wat bij de meeste apps werkt (maar bij Finder stom genoeg niet) is om op de titelbalk midden bovenaan aan rand van app te dubbelklikken. De app vergroot zichzelf dan over je hele scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
Hahn,sorry,lukt me niet.
Kaassouffle,idd das hetgeen ik bedoel.
Ik kan dus concluderen dat het onmogelijk is om uit een full screen voorvertoning terug te komen, zonder dat ik finder kwijt ben.
Knap vervelend moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 16:14
BartIngels schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:46:
Hahn,sorry,lukt me niet.
Kaassouffle,idd das hetgeen ik bedoel.
Ik kan dus concluderen dat het onmogelijk is om uit een full screen voorvertoning terug te komen, zonder dat ik finder kwijt ben.
Knap vervelend moet ik zeggen!
Nee dat is incorrect. Je finder venster blijft op een space staan, als je in voorvertonig eerst op escape drukt wordt het venster teruggezet naar de oorspronkelijke space. Daarna cmd+W en you're good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-04 08:13

mr.paaJ

generatie cmd+z

probeer nadat je preview sluit (cmd-W venster of cmd-Q helemaal) gewoon cmd-Tab, voordat je iets anders aanklinkt ofzo. Dan is de eerste optie het venster van het laatste programma dat je gebruikte, in dit geval Finder. Even oefenen en je kunt het binnen een seconde.

Spatiebalk voor Quicklook werkt ook prima trouwens, dan verlaat je dat hele scherm niet en ook dan heb je linksboven een fullscreen knopje. Dat is nog iets duidelijker.

[ Voor 36% gewijzigd door mr.paaJ op 18-12-2016 20:21 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

supersnathan94 schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:50:
[...]

Nee dat is incorrect. Je finder venster blijft op een space staan, als je in voorvertonig eerst op escape drukt wordt het venster teruggezet naar de oorspronkelijke space. Daarna cmd+W en you're good to go.
Of je kan dus swipen op je trackpad naar die andere space, of control+pijltje naar rechts op je toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartIngels
Ik had gewoon graag gehad dat als ik voorvertoning stop(met finder in full screen)ik gewoon terug op de finder aankom, zonder eerst nog escape, of andere toetsencombinaties te moeten gebruiken.
In W...toch iets efficiënter dan(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

BartIngels schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:22:
Ik had gewoon graag gehad dat als ik voorvertoning stop(met finder in full screen)ik gewoon terug op de finder aankom, zonder eerst nog escape, of andere toetsencombinaties te moeten gebruiken.
In W...toch iets efficiënter dan(
Kwestie van smaak. In Windows bestaat hetzelfde concept van fullscreen niet. Elke app krijgt in OSX een eigen virtuele desktop. Open je van daaruit een app dan switch je van desktop.
Bovendien, je hebt je handen toch al bij het toetsenbord als het goed is, dus hoe erg is het dan om een swipe of een toetsencombi te doen? Ook kan je Finder gewoon niet fullscreen doen. Dan heb je dit hele "probleem" niet. 8)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-04 08:13

mr.paaJ

generatie cmd+z

Quickview is je oplossing.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 16:14
Eens. Gewoon op spacebar rossen werkt ook prima, maar soms is daadwerkelijk preview openen even handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Quickview, swipen of escape om uit fullscreen te gaan, of beter nog fullscreen niet gebruiken.
Pagina: 1