Downgraden Sierra pre-installed Macbook Air

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11-2024
Normaliter vind ik het geen probleem om OSX opnieuw te installeren of te downgraden, maar voor een kennis die net een Macbook Air heeft aangeschaft lukt het downgraden niet. De Macbook ziet de USB wanneer je de option toets inhoudt, maar wil dan niet vanaf de USB opstarten, terwijl mijn eigen Macbook Air met Sierra dit wel kan.

Weet iemand hier toevallig iets meer over?

Dank alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:18
Downgraden naar een 'lagere' OSX versie dan degene waar de laptop mee kwam kan niet, voor zover ik weet. Schijnbaar is dit om driverproblemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Maar macbook airs worden doorgaans toch niet met Sierra geleverd of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
Deze in ieder geval wel. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer eens via internet recovery. Als hij dan nog steeds Sierra wil installeren, dan heb je pech. Dan is dat zijn factory firmware.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Je kan een macbook niet verder downgraden dan de mac versie waar hij oorspronkelijk mee kwam. Dit ivm "drivers" die standaard aanwezig zijn en niet zomaar vervangen kunnen worden. Maar als je het modelnummer en EMC nummer hier kunt plaatsen kunnen we even kijken wat de officiële original firmware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-10 21:57

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Cache schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:57:
Maar macbook airs worden doorgaans toch niet met Sierra geleverd of wel?
Volgens mij worden alle MacBooks geleverd met het op dat moment actuele OS. Dat is dus MacOS Sierra

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
supersnathan94 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:52:
Je kan een macbook niet verder downgraden dan de mac versie waar hij oorspronkelijk mee kwam. Dit ivm "drivers" die standaard aanwezig zijn en niet zomaar vervangen kunnen worden. Maar als je het modelnummer en EMC nummer hier kunt plaatsen kunnen we even kijken wat de officiële original firmware is.
Model No: A1466

Family ID ZOTB

Part No. Z0TB0007W

13.3/2.2ghz/8gb/256gb/nld/int

http://www.everymac.com/s...-13-early-2015-specs.html

[ Voor 11% gewijzigd door indeblauwezon op 17-12-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Vond dit via google, aan de hand van jou gegevens.

Als het deze is, zou downgraden moeten werken, want hij is uit 21015.

[ Voor 17% gewijzigd door monster944 op 17-12-2016 08:47 . Reden: meer info ]

Live your life to the Max 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt Macs nooit downgraden naar een eerdere versie van OSX dan waarmee dat model oorspronkelijk geleverd werd. Dwz, als jouw exacte model ooit geleverd werd met El Capitan, dan kun je die installeren maar als dat nooit gebeurd is dan werkt dat niet omdat El Cap dan geen platform drivers voor jouw hardware heeft.

Dat kan dus alleen maar als er een nieuwe OSX is uitgebracht terwijl de hardware gelijk is gebleven. Macs worden altijd geleverd met de nieuwste OSX-versie (afgezien van een korte periode waar de voorraad nog de oude versie heeft als er net een nieuwe uit is.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
Maar mijn eigen Macbook heeft eigenlijk dezelfde specs en is uit 2015 en daarbij lukt het wel en deze is onlangs aangeschaft en daarbij lukt het niet.
De drivers lijken mij niet veel anders te zijn aangezien het qua hardware niet is veranderd of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor alle antwoorden en hulp :)
monster944 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:44:
Vond dit via google, aan de hand van jou gegevens.

Als het deze is, zou downgraden moeten werken, want hij is uit 21015.
Dat is 'm inderdaad. Blijft de vraag hoe ik dat dan moet aanpakken, want de USB bootable pakt ie niet.
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/macos/macos-sierra-recovery-mode-reinstall.png

Bij dit scherm heb ik de 2e optie al geprobeerd, maar dan installeert ie gewoon Sierra opnieuw.

Is dit Internet Recovery of is dat iets anders?

Thanks!

[ Voor 63% gewijzigd door indeblauwezon op 17-12-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monster944

monster944

Dat is 'm inderdaad. Blijft de vraag hoe ik dat dan moet aanpakken, want de USB bootable pakt ie niet.
[afbeelding]

Bij dit scherm heb ik de 2e optie al geprobeerd, maar dan installeert ie gewoon Sierra opnieuw.

Is dit Internet Recovery of is dat iets anders?

Thanks!
[/quote]

Zou optie 3 even doen, weet je het zeker, maar ben bang dat het niet gaat, omdat hij geleverd is met Sierra, zoals vele al zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
monster944 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:29:

Zou optie 3 even doen, weet je het zeker, maar ben bang dat het niet gaat, omdat hij geleverd is met Sierra, zoals vele al zeggen.
Heeft niet zoveel nut. Ze geven expliciet MacOS aan en sierra is daarvan de enige momenteel. Daarnaast is het logootje vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
Oké dan houdt het op. Dank voor alle input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monster944

monster944

indeblauwezon schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:58:
YW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien nog niemand de vraag gesteld heeft: waarom wil je eigenlijk geen Sierra?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:55
Ook benieuwd naar het antwoord. Enige reden die ik kan bedenken is eventuele problemen met compatibiliteit bij specifieke software of hardware. Ikzelf zit op El Capitan 10.11.6 en wacht nog even met de upgrade naar Sierra 10.12.2 tot ik zeker weet dat al mijn harde- en zachte ware voor muziekproductie compatible zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-10 00:13
CyBeR schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 12:40:
Aangezien nog niemand de vraag gesteld heeft: waarom wil je eigenlijk geen Sierra?
er zijn genoeg redenen. voornamelijk oudere usb-apparaten zoals geluidskaarten, videocapturedevices en midi- en dj-controllers werken sinds Sierra niet meer en de fabrikanten van die oudere spullen maken geen drivers meer voor Sierra. Geldt trouwens ook voor oudere usb printers, scanners en multifunctionals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indeblauwezon
Heeft inderdaad met audio / studio opnemen te maken. Oude Pro Tools / vst's etc.
Maar snap de vraag hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
supersnathan94 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:00:
[...]

Heeft niet zoveel nut. Ze geven expliciet MacOS aan en sierra is daarvan de enige momenteel. Daarnaast is het logootje vrij duidelijk.
Maar dat is eigenlijk wel logisch toch? De schijf is nog niet gewist, dus pakt hij standaard de recovery van Sierra.

Ik denk als je de schijf wist en dat de usb draait dat het nog best wel zou kunnen lukken. Dus eerst optie 3. Hele schijf wissen en dan optie 2.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
BillSpaarbank schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:51:
[...]

Maar dat is eigenlijk wel logisch toch? De schijf is nog niet gewist, dus pakt hij standaard de recovery van Sierra.

Ik denk als je de schijf wist en dat de usb draait dat het nog best wel zou kunnen lukken. Dus eerst optie 3. Hele schijf wissen en dan optie 2.
Als booten van USB nu al niet werkt dan gaat schijf wissen geen zin hebben. De benodigde besturingsbestanden zijn dan gewoon niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
supersnathan94 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:11:
[...]

Als booten van USB nu al niet werkt dan gaat schijf wissen geen zin hebben. De benodigde besturingsbestanden zijn dan gewoon niet aanwezig.
Het is mij niet duidelijk hoe hij nu opstart. Bij opstarten van usb of internet Recovery krijg je beide dit scherm.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Als 't downgraden niet lukt, zou je misschien nog kunnen kijken naar het virtualiseren van oudere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

indeblauwezon schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:58:
Enige methode om een voorgaand OS van levering terug te plaatsen is online! Dus methode 3 en dus reeds verbonden met internet.

Zelf sinds 3 weken eigenaar van een Air i7 (wat een topapparaat) en deze werd met El Capitan geleverd dor BCC.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hadden ze bij de update niet stiekem de Airs meer opslag of RAM gegeven? Zoiets staat me bij.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Downgraden is onverstandig als je security belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 05-10 12:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

cerberusss schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:42:
Downgraden is onverstandig als je security belangrijk vindt.
El Capitan krijgt gewoon nog updates hoor. Dus dat zal wel loslopen voorlopig.

• cerberusss
Psycho_Mantis schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:41:
[...]

El Capitan krijgt gewoon nog updates hoor. Dus dat zal wel loslopen voorlopig.
Niet allemaal. Die laatste Thunderbolt attack kreeg geen update voor El Cap. Het verbaasde me zeer, daarom weet ik het nog.

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 05-10 12:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:13:
[...]

Niet allemaal. Die laatste Thunderbolt attack kreeg geen update voor El Cap. Het verbaasde me zeer, daarom weet ik het nog.
De kans dat je auto gestolen wordt is vele male groter dan dat iemand zo'n attack doet bij jou op je computer. De hacker moet fysieke toegang hebben.

Voor dit doeleinden downgraden kan daarom echt geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Psycho_Mantis schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:44:
De hacker moet fysieke toegang hebben.
Nu nog wel, ja. Echter, minder serieuze security holes hebben de akelige eigenschap dat ze als springplank worden gebruikt tot iets dat wel degelijk ter zake doet.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:28:
[...]

Nu nog wel, ja. Echter, minder serieuze security holes hebben de akelige eigenschap dat ze als springplank worden gebruikt tot iets dat wel degelijk ter zake doet.
Ik vind het echt aluhoedjes gezwets. Kijk voor de gein eens hoeveel CVE's er zijn voor Windows. Dat zijn er nog veeeeel meer en ook daar komt het niet voor en is de kans dat iemand een exploit probeert zo goed als nihil.

Als je een Mac van een paar jaar oud hebt die geen Sierra kan zou die volgens jouw logica direct de kliko in moeten want het is onveilig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
nelizmastr schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:35:
Ik vind het echt aluhoedjes gezwets.

Als je een Mac van een paar jaar oud hebt die geen Sierra kan zou die volgens jouw logica direct de kliko in moeten want het is onveilig :+
Als je security belangrijk vindt, ja dan kan die beter de kliko in. Overigens zou ik er nog wel raad mee weten, mooi Linux servertje van maken o.i.d.

Vanuit welke expertise/kennis beoordeel je het als aluhoedjes gezwets? Je weet dat diverse Linux desktops vulnerable zijn vanwege een compleet ongerelateerde bug?

http://arstechnica.com/se...top-linux-is-now-a-thing/

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

cerberusss schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:07:
[...]

Als je security belangrijk vindt, ja dan kan die beter de kliko in. Overigens zou ik er nog wel raad mee weten, mooi Linux servertje van maken o.i.d.

Vanuit welke expertise/kennis beoordeel je het als aluhoedjes gezwets? Je weet dat diverse Linux desktops vulnerable zijn vanwege een compleet ongerelateerde bug?

http://arstechnica.com/se...top-linux-is-now-a-thing/
Het is aluhoedjesgezwets omdat het op basis van kansberekening te zeggen is. Sommige lekken hebben dusdanig veel stappen nodig om te exploiten of vereisen fysieke toegang waardoor het dusdanig onwaarschijnlijk is dat vrijwel niemand er rekening mee hoeft te houden. Gewoon netjes wachten op de security patches die nog uitkomen voordat de EOL status gaat gelden en er is niets aan de hand.

Daarnaast bevordert het de wegwerpmaatschappij. Als softwareondersteuning na 3-5 jaar stopt en de security updates idem, dan zou je de producten meteen moeten vernietigen zodra het zover is. De gevolgen op het gebied van milieu gaan aanzienlijk verder dan die van een extreem uitzonderlijke hack van een desktoppie van Henk of Ingrid in een hutje op de hei.

• cerberusss
nelizmastr schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:17:
Het is aluhoedjesgezwets omdat het op basis van kansberekening te zeggen is
Dat dacht iedereen totdat Chris Evans met z'n 0-day kwam. En die wordt in een rootkit of anderszins geautomatiseerd werkje gerold. Jouw kansberekening kan van de ene op de andere dag ineens heel anders liggen.

Overigens, ik zeg niet dat iedereen dan MOET upgraden. Het hangt er van af waar je prioriteiten liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door cerberusss op 22-12-2016 19:14 ]

Pagina: 1