KPN Experiabox ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is met de Experiabox van KPN. Mijn ouders zitten al heel wat jaren bij KPN op een koperlijntje, maar helaas gaat dat niet altijd even goed.

Zo nu en dan zijn er weer problemen mee, zo ook vandaag. Dat is ook een beetje de aanleiding voor dit topic.

De setup is als volgt: beneden staat de experiabox en op zolder staat een andere router, om daar voor beter wifi-bereik te zorgen. Op die router is NAT en DHCP uitgeschakeld, zodat alle aangesloten computers op hetzelfde netwerk zitten.

Alleen deed het het niet helemaal. Er waren wat problemen, dus de router boven werd gereset. Toen helemaal geen internet daar meer natuurlijk, omdat de instellingen weer weg waren. Dus ik mocht het even fixen. :)

Zodoende ging ik even pingen naar de router boven, via de experiabox. Van die resultaten schrok ik wel een beetje:

Packets: Sent = 100, Received = 99, Lost = 1 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 37ms, Maximum = 1907ms, Average = 453ms

dat is dus een gemiddelde ping van 453ms (!) over het interne netwerk. Over het internet is het soms nog erger.

Het gaat wel een beetje bij vlagen, soms gaat het goed, soms niet.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Er is al een topic volgensmij die enkel over KPN gaat. ;)

Hoe heb je de routers aan elkaar verbonden? Met een kabel of draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
Oh dat wist ik niet. Ik kwam er wel een tegen over KPN glasvezel, maar dat is hier niet van toepassing.

De routers zitten natuurlijk met een kabeltje aan elkaar.

Ik snap alleen oprecht niet hoe dat zo instabiel kan zijn, zelfs op het interne netwerk.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 22:38
Welke Experiabox hebben je ouders en welke router boven?

Hier een V10 en via Wifi heb ik een ping van gemiddeld 38ms (andere zijde een ESP8266)..... minimum 6ms en maximum 78ms....

[ Voor 54% gewijzigd door roches op 16-12-2016 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:57
Mijn ervaringen met de experiabox zijn prima. Nooit problemen met stabiliteit. WiFi doet gewoon zijn werk en de snelheid is prima.

Vermeld alleen wel even welke box je hebt, want anders kunnen we ook niet troubleshooten. Ook wat voor lijntje ze hebben, adsl, adsl2, vdsl, vvdsl, etc.

De V10 is een degelijk apparaat wat echt niet slecht presteert.

Je kan die router ook vervangen voor een access point, dat is waarschijnlijk beter te doen dan een router opofferen die waarschijnlijk ook niet lekker werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door krakendmodem op 16-12-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
HvanderT schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:34:
Vermeld alleen wel even welke box je hebt
Het betreft de ZTE H368N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 22:38
Het betreft de ZTE H368N.
 Dat is een V9 ... En welke router boven???

EDIT: @hieronder, had er eerst V10 staan, maar toen bedacht ik me.... (Foutje)

[ Voor 46% gewijzigd door roches op 16-12-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
roches schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:40:
[...]

... En welke router boven???
Dat is een v9, de v10 begint met H369A.

Dat netwerk heb ik hier namelijk.

V9 is rond model, de v10 vierkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
roches schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:40:
Dat is een V9 ... En welke router boven???
Ohja oeps. O-)

Dat gaat om de TP-Link AC750 Archer C2.

[ Voor 57% gewijzigd door ikvanwinsum op 16-12-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
En wat voor type verbinding ligt er?

Reset anders de router op zolder eens naar de fabriek instellingen en stop de kabel vanaf de experiabox in de WAN poort van de TP link. Is de verbinding/latency dan wel goed?

Dus vanaf TP naar internet.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 16-12-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik heb de V8 Arcadyan. Via Telfort VDSL abo.
Vreselijk slecht apparaat.
Hiervoor Ziggo.
Bij Ziggo vond ik alleen de wifi verschrikkelijk.
Kwestie van uitzetten en apart kastje nemen.

De Experiabox is op dat punt net zo slecht.
Echter...
Bij Experiabox V8 heb je slechts 100 Mbit bedraad en na verloop van tijd wil ie ook geen nieuwe IP adressen uitdelen.
Heel vervelend als je sommige apparaten maar soms aan en uitzet.
Blu-Ray streams over het interne netwerk stotteren vaak, terwijl dit doorgaans maar 15 a 20 Mbit streams zijn.
Zou toch makkelijk moeten kunnen op 100Mbit bedraad.
Net alsof de Experiabox onvoldoende rekenkracht heeft om het netwerk verkeer af te handelen...

Ondertussen heb ik Edgerouter X aangeschaft om ook de DHCP over te nemen.
GBit intern netwerk, nooit meer stotterende streams en altijd wel IP adressen beschikbaar.
Een verademing.
De Experiabox hoef ik nu nog maar 1 keer in de 1-2 maanden te resetten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
Voor de duidelijkheid: het doet het wel op dit moment. Alleen is de experiabox weinig stabiel. Ook wanneer ik rechtstreeks met de experiabox verbonden ben en dan bijv. google ga pingen is het ook enorm instabiel. Dan gaat er niks via de TP-link router boven. Dat was eigenlijk meer als voorbeeld bedoeld hoe bagger de Experiabox presteert, ook al hoeft het niet over het internet te gaan.

Het vervelende is: er is geen touw aan vast te knopen. Als ik google zit te pingen, heb ik de ene keer 30% packet loss met een gemiddelde van 69ms, terwijl het de volgende keer weer prima is met 0% loss en een gemiddelde van 30ms.

Ik was dus meer benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met de Experiabox. Of er bijvoorbeeld anderen zijn die soortgelijke problemen hebben. Als iemand suggesties heeft hoe dit opgelost kan worden hoor ik het natuurlijk graag.

offtopic:
Zelf heb ik inmiddels glasvezel en heb er dus geen last van, maar voor mijn ouders is dit wel erg vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door ikvanwinsum op 16-12-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nogmaals: ik heb geen problemen met die boxen. Als het onstabiel blijft, bel dan KPN en laat die ernaar kijken en zonodig een nieuwe opsturen.

Als jij zoveel packetloss op je lijn hebt, dan kan het inderdaad aan je modem liggen. Maar ook aan je verbinding naar de centrale kam misschien voor problemen zorgen. Kijk dan eens naar de lijn statistieken onder het kopje WAN. Daar zie je meteen ook de snelheid waarmee je modem verbonden is met de wijkcentrale en hoeveel fouten er op de lijn zitten.

Dat verhaal over die V8 klopt. Die vervang ik dan ook voor een ander modem. De v9 en v10 zijn over het algemeen prima modems.

[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 16-12-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

GarBaGe schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:58:
Ik heb de V8 Arcadyan. Via Telfort VDSL abo.
Vreselijk slecht apparaat.
Hiervoor Ziggo.
Bij Ziggo vond ik alleen de wifi verschrikkelijk.
Kwestie van uitzetten en apart kastje nemen.

De Experiabox is op dat punt net zo slecht.
Echter...
Bij Experiabox V8 heb je slechts 100 Mbit bedraad en na verloop van tijd wil ie ook geen nieuwe IP adressen uitdelen.
Heel vervelend als je sommige apparaten maar soms aan en uitzet.
Blu-Ray streams over het interne netwerk stotteren vaak, terwijl dit doorgaans maar 15 a 20 Mbit streams zijn.
Zou toch makkelijk moeten kunnen op 100Mbit bedraad.
Net alsof de Experiabox onvoldoende rekenkracht heeft om het netwerk verkeer af te handelen...

Ondertussen heb ik Edgerouter X aangeschaft om ook de DHCP over te nemen.
GBit intern netwerk, nooit meer stotterende streams en altijd wel IP adressen beschikbaar.
Een verademing.
De Experiabox hoef ik nu nog maar 1 keer in de 1-2 maanden te resetten
Als je bij de V8 maar 100mbit bedraad hebt, moet je toch even naar de bekabeling kijken, want de V8 werkt gewoon op gigabit.

Wifi zou ik sowieso altijd een accesspoint voor adviseren. Eenmalige investering en een hoop plezier van. Ik heb zelf een Unifi UAP-AC-LR.

De Experiabox (v8) heb ik overigens niet meer in gebruik. Mijn Edgerouter neemt het internetgedeelte op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley-groet
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:21
Je moet sowieso de V10 vragen.
Toen wij de V9 hadden ging ie na verloop van tijd de snelheid afkappen tot 75mb.
V10 gehad en altijd stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet welke versie TS heeft, maar ik heb onze V8 uiteindelijk maar in bridged mode gezet.

Elke keer als ik MOSH, OpenVPN, of andere apps met veel UDP verkeer gebruikte zakte de performance volledig in. Volgens de log op de Experiabox was mijn MOSH (of OpenVPN etc.) verbinding namelijk een soort fragmentation attack.

Dat het de betreffende UDP verbinding wil blokkeren is nog tot daaraantoe (alhoewel..), maar ook ander verkeer is op die momenten bijzonder traag. Uitzetten van deze filter kan niet (voor zover ik kon vinden) dus alleen bridged mode bood uitkomst.

Volgende week over op glasvezel waar ik een V9 voor heb ontvangen. We gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbiertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11-2021
Vraag:

Ik overweeg om over te stappen naar KPN alles-in-1 glasvezel.
Ik weet dat de nieuwe Experiabox V10 "flexpoorten" heeft waarmee het niet uitmaakt in welke LAN poort je de IPTV-decoder of je PC aansluit.

Maar...
--> Kunnen de IPTV decoders gemixt worden met de reguliere LAN apparaten? (situatie 1 in mijn tekening)

Sommige zeggen dat het inderdaad niet uit maakt welke LAN poort je gebruikt,
maar zodra bijvoorbeeld LAN1 wordt gebruikt voor IPTV decoders, dat ook alleen maar IPTV signaal doorgeeft, en andersom voor reguliere apparaten. (situat
ie 2 in mijn tekening
)

Op andere forums heb ik al verschillende meningen gelezen!
Afbeeldingslocatie: https://www.dumpt.com/img/files/817zpt3cd0i8e4j3m8rc_thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat gaat gewoon werken. KPN verkoopt zelfs switches om zo meer aan te sluiten op je Experiabox. https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:27
Beide kunnen, wel is het verstandig om een switch met IGMP snooping te gebruiken (zoals die die @krakendmodem suggereert) zodat je PC, NAS etc niet belast worden met de TV streams en je geen problemen ervaart als een van die apparaten zijn NIC op 10Mbit/s heeft staan (bijvoorbeeld in standby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbiertje
Als inderdaad situatie 1 kan, dan zou dat voor mij ideaal zijn. Ik heb een 2e decoder op zolder liggen, maar extra netwerk kabels trekken wordt lastig. In de huidige situatie heb ik het via een zo'n stopcontactadapter, maar dat werkt slecht of niet.

Maak al gebruik van Netgear Gigabit switches , de GS105 (zonder toevoeging -E) .. moet ik die vervangen?
Op zolder ligt een Linksys switch met POE , type LGS108P , daarin zitten een aantal IP-cams, PCs en daar zou de 2e decoder bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
De zonder E doet geen IGMP Snooping. Daarmee is er kans op problemen maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbiertje
RobinF schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:13:
De zonder E doet geen IGMP Snooping. Daarmee is er kans op problemen maar dat hoeft niet.
Geen probleem om die te vervangen... en de Linksys POE switch type LGS108P ? Die heb ik net nieuw gekocht voor mijn IP cams...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
RobinF schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:13:
Ik heb deze ertussen hangen en dat werkt prima.

http://nl.tp-link.com/pro...ls/cat-4763_TL-SG108.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
De SG108 van TP-Link doet IGMP snooping.
ralfbiertje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:05:
[...]
Geen probleem om die te vervangen... en de Linksys POE switch type LGS108P ? Die heb ik net nieuw gekocht voor mijn IP cams...
Die doet geen IGMP Snooping, maar de vraag is of dat problemen geeft. Het geeft alleen problemen als er een ander apparaat op de switch een lage link speed heeft (lager dan de TV stream, dus 10Mbit/s). Daarnaast belast je nu alle andere apparaten met de TV stream maar die NICs zullen de stream gewoon droppen. 't Kost wel ~10Mbit/s van de theoretische throughput voor bijvoorbeeld de IP Camera's

Alternatief is om voor de Linksys een IGMP Snooping switch te plaatsen of de Linksys te vervangen. Of moeilijk doen met VLANs als de Linksys dat ondersteunt maar dan heb je alsnog een extra switch nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door RobinF op 09-03-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
RobinF schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:16:
[...]

De SG108 van TP-Link doet IGMP snooping.
[...]
Klopt, maar er schijnen problemen met deze switches te zijn icm met IPTV streams. Dat heb ik nog niet ervaren. Zal eens een stresstest doen over dat netwerk. Momenteel heb ik aan die switch een TV-ontvanger, Sonos en WiFi accesspoint aan het ding hangen, gaat momenteel prima.
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbiertje
krakendmodem schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:23:
[...]

Klopt, maar er schijnen problemen met deze switches te zijn icm met IPTV streams. Dat heb ik nog niet ervaren. Zal eens een stresstest doen over dat netwerk. Momenteel heb ik aan die switch een TV-ontvanger, Sonos en WiFi accesspoint aan het ding hangen, gaat momenteel prima.
https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301
Toevallig had ik dat artikel ook net gevonden, duidelijk verhaal ook.
Goed om te weten dat ik de reguliere LAN apparaten kan "mixen" met de IPTV boxen.
Feit dat ik mijn switches moet vervangen door een variant met IGMP snooping is jammer maar moet dan maar. Wel zonde van de Linksys POE, die is pas een jaar oud. Ik zie nu dat ik de LGS308 nodig heb, die heeft wel IGMP snooping.

Mijn huidige provider (onsbrabantnet) maakt geen gebruik van Routed-IPTV, de decoders zitten dus op een aparte LAN uitgang op het glasvezelkastje , ipv via de router. Voor de 2e decoder gebruik ik Netgear poweradapters, maar is een drama... De routed IPTV van KPN is dus een ideale oplossing zonder een extra kabel naar boven te trekken. Bovendien bespaar ik iets op jaarbasis icm mobiel abbo wat ik al heb en een gratis pluspakket. Dat wordt toch overstappen denk ik.
Pagina: 1