Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gallak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-02-2022
Beste tweakers,

Ik woon sinds kort op het zonnige Curaçao. Nu is mijn hele inboedel verhuisd hierheen. De woning die ik heb heeft maar een paar 230 aansluitingen dus ik ben verplicht op mijn 220 app. op 110 aan te sluiten. Ik gebruik hiervoor een step up en down travo van 1000w.

Mijn set up is een Samsung ue55hu7500 tv, een HK BDS270, en een PS4. Dit alles op 1 stekker blok op de trafo aangesloten.

Nu springt mijn HK om de haverklap in de protect. Ik heb een multi meter erbij gepakt en ik ben tot een 'rare' conclusie gekomen. De behuizing van mijn tv straat staat onder spanning. Als ik op de schroefjes met met aarde meet ik zo'n 80v, op alle aansluitingen meet ik 100v. Hoort dit? Is dit halve net spanning? Wanneer ik de HK aanzet staat zijn behuizing ook onder die spanning.

Travo is geaard, stekker blok is geaard de rest van de app. heeft geen aard stekker. Er zijn nu twee elektriciens langs geweest en zeggen allebei dat de aarde in m'n huis goed is. Het rare is dat ik in nl een niet geaard wandcontact gebruikte.

De kennis op dit eiland laat nogal de wensen over. Ik hoop echt echt dat iemand hier mij kan helpen hiermee. Ik zit echt met m'n handen in m'n haren.

Alvast bedankt!

Mischa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Wat betreft je PS4. Is die voeding niet gewoon geschikt voor 110volt. Volgens ifixit is dat bij de daar getoonde voeding het geval. Wel zul je er dan misschien een andere stekker op moeten zetten.
https://www.ifixit.com/An.../Voltage+PS4+in+the+world

Bij de handleiding van de HK BDS270 staat op pagina 13 dat ie ook geschikt is voor 110volt.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-578255.html
Wel lijkt het alsof er boven de stekker ingang een schuifje zit die je moet omzetten.

Bij je tv moet je even kijken wat er op het label staat. Als daar 110 bij staat dan kun je (na het verzetten van het eventuele schuifje) de tv ook gewoon gebruiken.
https://www.cnet.com/foru...-are-dual-voltage-627995/

[ Voor 54% gewijzigd door Sepio op 16-12-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Moderne elektronica is vrijwel altijd geschikt voor 100-240V AC 50/60Hz. Heel soms moet je een netspanningskeuzeschakelaar omzetten, maar dat is meestal het geval bij de wat oudere spullen.

M.a.w. waarom moeilijk doen en er een trafo tussen zetten, als dat niet nodig is?

Wel opletten dat je uiteraard niet alles aan ÉÉN wcd hangt, d.m.v. een stekkerblok met tig stekers er in... da's ook niet verstandig... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23
gallak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:42:
De behuizing van mijn tv straat staat onder spanning. Als ik op de schroefjes met met aarde meet ik zo'n 80v, op alle aansluitingen meet ik 100v.
Dit is een bekend verschijnsel bij niet geaarde apparatuur. Komt ook geregeld ter sprake op het forum: zoek even op netfilter, zwevende aarde, spanning op behuizing etc.
Of dit de problemen met je HK verklaart/veroorzaakt zou ik niet durven zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gallak
Super bedankt voor jullie reacties!

Ik begrijp dat alle apparatuur geschikt is voor beide stroom types. De reden dat er een trafo tussen zit is omdat hier nogal vaak de stoom uitvalt. En mocht er een keer een piek spanning zijn, vangt die zekering dat op.

Misschien weten jullie of het normaal is dat zo'n tv chassis als zwevende aarde wordt gebruikt? Lijkt mij toch vrij abnormaal dat wanneer ik de behuizing aanraak ik lichte tinteling voelt. Kijk als dit normaal is moet ik het probleem ergens anders gaan zoeken. Of kan dit ook lekstroom zijn?

Ik had thuis in nl 1 stekkerdoos met daarop al mn app. Daar zat dus ook nog een humax van ziggo op. Dus deze drie voeding stekkers in dezelfde stekker doos zou geen problemen moeten geven lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
gallak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:16:
Super bedankt voor jullie reacties!

Ik begrijp dat alle apparatuur geschikt is voor beide stroom types.
Dat heb je me niet zien schrijven. Dat geld alleen als op je apparatuur staat dat ze er voor geschikt zijn 110. Dus kijk goed naar de specificaties. Het staat vaak op een sticker of in de handleiding. En zet indien nodig de netspanningskeuzeschakelaar om van van 220 naar 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gallak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:16:
... De reden dat er een trafo tussen zit is omdat hier nogal vaak de stoom uitvalt...
Huh? Als de stroom uitvalt, zit je trafo toch ook zonder stroom?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:42

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Naast dat je de spanning transformeert, zul je aan de secundaire zijde een zwevend net gecreeërd hebben. Dat wil zeggen dat de nul en de aarde niet ongeveer hetzelfde potentiaal hebben. dit kan hele vreemde verschijnselen te weeg brengen inderdaad.
Om de trafo ook te misbruiken om de inschakelpiek te dempen na spanningsuitval is niet netjes (al maakt netjes in huis installaties minder uit), ik denk dat je voordeliger uit kunt zijn door een OSB te plaatsen of een schakeling waarbij bij spanningsuitval de apparatuur van het net wordt afgekoppeld (relais oid). Dat heeft in ieder geval beide minder warmte opwekking en dus energieverlies tot gevolg.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gallak
Bedankt voor jullie reacties!

Aan de hand van jullie reacties ben ik nog
eens gaan na denken. Ik kwam tot de conclusie dat het enige wat ik hier anders heb aangesloten is dat hier geen humax van ziggo aan zit. Dus geen antenne kabel. Laat ik nou net een loze coax in de woonkamer hebben hangen van de antenne op m'n dak. Ik sluit dat ding aan, weg spanning. Betekend dit dat mijn tv lekspanning heeft?

Want doordat hij nu geaard is is het probleem opgelost. Tenminste ik meet geen spanning meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
gallak schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:39:
Betekend dit dat mijn tv lekspanning heeft?.
Nee, dit heet spookspanning.

Elk toestel lekt in een bepaalde mate, perfecte isolatie bestaat niet en zelfs de strooicapacitiet tussen de netspanning en het chassis vertegenwoordigd een bepaalde lekimpedantie. Deze impedantie is echter zo hoog dat de bijbehorende lekstroom veel te laag is om dit waar te nemen, laat staan de aardlekschakelaar te doen afvallen. Dat een digitale multimeter dit toch meet ligt aan het feit dat die zelf een heel hoge ingangsimpedantie heeft, soms wel 1GOhm en dus nauwelijks stroomsterkte vraagt om een spenningsindicatie te geven.

Als dit stoort koop je best een zogenaamde "electricians multimeter", multimeter met LowZ mode of ouderwetse passieve analoge. Die dingen hebben een veel lagere ingansimpedantie en tonen geen sppokspanning of iig bijna geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:55
Waarschijnlijk komt de spanning van het netfilter af. Deze hangt aan de massa/aarde. Geen probleem dus en door het aansluiten van een antenne/coax wordt de behuizing idd aan de aarde gelegd waardoor het potentiaalverschil verdwijnt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1