Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 18:53
Ik reis dagelijks met de trein en maak onderweg nogal eens gebruik van gratis wifi verbindingen om zaken te downloaden. Nu bedacht ik mij laatst dat het misschien wel handig is om iets van een gecombineerd virusscanner/firewall programma te installeren om mijn gegevens op mijn Samsung S7 telefoon en S2 tablet te beveiligen. Daarbij dacht ik aan een programma zoals Bitdefender Total Security Multi-Device 2017 waardoor ik het programma ook meteen voor mijn windows 10 laptop zou kunnen gebruiken.

Maar heeft het überhaupt zin om zo'n programma te installeren of is android en windows 10 al voldoende beveiligd vanuit zichzelf kwa firewall, phising en antivirus?
Zijn er misschien betere programma's dan de door mij voorgestelde Bitdefender variant?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:15
Heeft geen zin, gewoon geen apps downloaden buiten de playstore, daarnaast helpt de laatste beveiliging patches ook alleen brengt bijna geen fabrikant deze uit op oude/budget toestellen. Ben zelf nog nooit een virus tegen gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
passie2010 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:40:
Maar heeft het überhaupt zin om zo'n programma te installeren of is android en windows 10 al voldoende beveiligd vanuit zichzelf?
Op Windows 10 kan het nuttig zijn om de standaard Windows Defender te vervangen voor iets anders, maar ga er geen geld in stoppen. Bijvoorbeeld de gratis virusscanner Avast voldoet al prima.

Op een Android device is het nut erg beperkt. Download je veel apps buiten de Play Store om en zit je op vreemde websites kan het toegevoegde waarde hebben. Doe je beide zaken niet dan is een anti-virus niet nuttig, zinvol en nodig en maakt het toestel alleen maar traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
rens-br schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:02:
[...]
je op vreemde websites kan het toegevoegde waarde hebben. Doe je beide zaken niet dan is een anti-virus niet nuttig, zinvol en nodig en maakt het toestel alleen maar traag.
Inderdaad, snap ook neit hoe een virus scanner een gedownload bestand moet 'scannen' zonder root acess of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Zolang je inderdaad geen apps buiten de playstore om download heb je geen virusscanner nodig.
Je zou wel een vpn kunnen aanschaffen als je vaak gebruik maakt van openbare wifi zodat je toch altijd een beveiligde verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Puddi Puddin schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:51:
Inderdaad, snap ook neit hoe een virus scanner een gedownload bestand moet 'scannen' zonder root acess of dergelijke.
Als een virusscanner toegang heeft tot files & folders, kan die het toch gewoon scannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
rens-br schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:35:
[...]

Als een virusscanner toegang heeft tot files & folders, kan die het toch gewoon scannen?
Files en folder zou deze eventueel kunnen scannen ja, maar apps welke vaak toch het belangrijkst zijn kunnen niet inhoudelijk gescanned worden omdat elke app in een sandbox draait.
Het enige wat zo'n antivirus zou kunnen doen is zorgen dat je geen "drager" bent voor virussen voor het geval je de telefoon aan de pc hangt.

Met andere woorden; Geen antivirus op je telefoon/tablet zetten het vertraagt de boel alleen maar en kost je onnodig resources. Zorg dat je netjes alles vanuit de Playstore download en het liefst gebruik je een model wat goed bijgewerkt wordt m.b.t. patches en versies van Android.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
rens-br schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:35:
[...]

Yes, maar ik durf vrijwel zeker te zeggen dat het geen verschil maakt, ik bedoel maak een app die op facebook lijkt en als je hem opent hij een init.d scriptje die iets in je Build.prop edit of dergelijke waardoor je toestel niet meer opstart. Zeker met oudere toestellen (beide ouders draaien hier nog 4.4.2 Kitkat) zijnveel exploints makkelijk te gebruiken.
Pagina: 1