Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste lezer, geen idee of ik dit hier kwijt kan, probeer het toch maar even:

Morgen ga ik voor drie dagen naar London. De vraag is: beter geld in Nederland wisselen, beter geld in Engeland wisselen, geld uit de muur halen of geld pinnen waar dat kan?

Volgens ING kost geld uit de automaat 2,25 per transactie plus 1%. Ik heb veel briefgeld om mee te nemen, dus wisselen in Engeland zou geen punt zijn.

Iemand hier ervaringen mee?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52

Croga

The Unreasonable Man

De beste optie is altijd met je kaart betalen in het land waar je bent.
Het eerste alternatief is pinnen uit de muur in het land waar je bent.
Geld wisselen hier is een redelijke optie.
Geld wisselen in London moet je nooit doen.

Ik gebruik altijd een combinatie van de eerste en tweede optie. Pin een klein bedrag lokaal (Ik haal maximaal 100 pond voor een vakantie van 2 weken), betaal zoveel mogelijk met je kaart ter plaatse.

Ik ben nog maar heel weinig plaatsen in de UK tegen gekomen waar je niet met plastic kunt betalen. Zelfs de pub in Whitebridge (een gat van 1 pub met "hotel", 2 farms en 60 vakantie huisjes, geen levende ziel te bekennen in een straal van 20 mijl, behalve die 500 schapen) had gewoon een pin automaat. In London verwacht ik dat je nergens cash zult betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik geef het topic een tikje richting AZ, aangezien het daar beter past.

Sjon :N PFSL is voor financiële zaken zoals dit.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 16-12-2016 11:29 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Mocht je een Visa of MasterCard hebben (imho altijd handig in het buitenland) kost, als je er tegoed op zet, optie twee aanzienlijk minder dan bij de ING.
Heeft u een tegoed op uw Card? Dan betaalt u 1% (met een maximum van € 1,50) over het gedeelte van het opgenomen bedrag dat uit uw tegoed komt. Over de rest van het bedrag betaalt u 4%.
Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Bensjero op 16-12-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Oké, dus ik kan het beste gewoon zoals in Nederland veel pinnen bij betaalautomaten. Eventueel zou ik geld uit de muur kunnen trekken in London zelf.

Een Mastercard heb ik ook, maar geen tegoed er op. Kan ik nog wel doen, maar denk niet dat het voor 3 dagen zoveel uit zal maken?

Bedankt voor deze tips alvast!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 16:33
Je kan in de UK tijdens het betalen kiezen of je in pond of euros wilt betalen, soms is het ene voordeliger dan het andere, ligt aan je CC of de wisselkoers die zij hanteren (staat in het scherm). Normaal vraagt elke bank ongeveer 2,5% aan wisselkosten.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Pinnen en CC ontlopen elkaar niet heel veel en is een beetje afhankelijk van de situatie, bedrag, welke CC of bank, etc. Contant geld wisselen is altijd duurder en heeft het extra probleem dat de verschillen enorm zijn en je dus op zoek moet.
Steevo_S schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:06:
Je kan in de UK tijdens het betalen kiezen of je in pond of euros wilt betalen, soms is het ene voordeliger dan het andere, ligt aan je CC of de wisselkoers die zij hanteren (staat in het scherm).
Ga er maar vanuit dat het altijd goedkoper is om in de lokale valuta te betalen en de conversie dus aan je eigen CC of bank (bij PIN) over te laten.

Trap er ook niet in als een aanbieder het uit gemak aanbiedt, want je wordt opgelicht waar je bij staat (zelf >10% gezien bij hotel in Zwitserland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 16:33
Voor het werk reis ik veel naar Londen en omgeving, voor kleine bedragen gebruik ik vaak de lokale conversie omdat het goedkoper is.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

gewoon daar pinnen idd, en bij geld uit de muur kiezen voor pinnen in ponden, en dus niet "al superhandig reeds verrekend in je eigen valuta" :N

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

THE_BASE schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:30:
Beste lezer, geen idee of ik dit hier kwijt kan, probeer het toch maar even:

Morgen ga ik voor drie dagen naar London. De vraag is: beter geld in Nederland wisselen, beter geld in Engeland wisselen, geld uit de muur halen of geld pinnen waar dat kan?

Volgens ING kost geld uit de automaat 2,25 per transactie plus 1%. Ik heb veel briefgeld om mee te nemen, dus wisselen in Engeland zou geen punt zijn.

Iemand hier ervaringen mee?
In het VK kan je vrijwel overal gewoon betalen met je normale pinpas, zelfs contactloos. Het is ook normaal om dat te doen, ook voor een kopje koffie (itt Duitsland bijvoorbeeld). Ik ben recent nog een paar dagen in het VK geweest en geen moment contant geld gemist, op één puntje na: fooien achterlaten. Ik zou geen cash meenemen, en al helemaal niet om daar te wisselen. Een CreditCard is handig, maar niet heel noodzakelijk om bij je te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door ATS op 16-12-2016 10:52 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:01
5 Jaar geleden toen ik voor het eerst in het VK was werd mijn rabo pas een paar keer gewijgerd, vooral tankstations deden lastig. Daarna alijd een CC mee als ik naar het buitenland ga of voor iig 1 volle tank aan contanten op zak.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:43
Check de app Revolut, daarmee kun je gratis een prepaid creditcard aanvragen en ook gratis vreemde valuta converteren en geldopnemen in het buitenland etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Geld uitgeven is de UK heel gemakkelijk en het gaat ook snel. Met mijn rabobank pas kon ik er pinnen als in Nederland. Met een wereldpas ook gewoon zonder extra kosten.
Ik verbaas me over 2 dingen, de vraag wordt maar 1 dag van te voren gesteld en de ING wil er maar liefst 2,25 en 1% voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:43
mashell schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:18:
Geld uitgeven is de UK heel gemakkelijk en het gaat ook snel. Met mijn rabobank pas kon ik er pinnen als in Nederland. Met een wereldpas ook gewoon zonder extra kosten.
Ik verbaas me over 2 dingen, de vraag wordt maar 1 dag van te voren gesteld en de ING wil er maar liefst 2,25 en 1% voor hebben?
Als ik google op "pinnen vreemde valuta rabobank", dan kom ik direct op:
  • Euro’s met uw Rabo WereldPas: geen extra kosten.
  • Euro’s met uw creditcard: € 4,50.
  • Vreemde valuta met uw Rabo WereldPas: € 3,50 bij het Rabo DirectPakket, € 1 bij het Rabo BasisPakket en 1% koersopslag. Bij het Rabo TotaalPakket en het Rabo RiantPakket betaalt u alleen 1% koersopslag
  • Vreemde valuta met uw creditcard: € 4,50 en 1,5% koersopslag.
  • Naast bovenstaande kosten brengen sommige buitenlandse banken eigen kosten in rekening. Deze kosten worden tijdens het pinnen op het scherm van de geldautomaat getoond.
Bron:
https://www.rabobank.nl/p...opname-in-het-buitenland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
Arbitrator schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:42:
[...]

• Vreemde valuta met uw Rabo WereldPas: € 3,50 bij het Rabo DirectPakket, € 1 bij het Rabo BasisPakket en 1% koersopslag. Bij het Rabo TotaalPakket en het Rabo RiantPakket betaalt u alleen 1% koersopslag
  • Naast bovenstaande kosten brengen sommige buitenlandse banken eigen kosten in rekening. Deze kosten worden tijdens het pinnen op het scherm van de geldautomaat getoond.
Bron:
Het lijkt erop dat de bank sinds ik in Engeland woonde de voorwaarden verslechterd heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door mashell op 16-12-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
mashell schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:18:
Inderdaad, aan de late kant. We waren in de veronderstelling gewoon geld te wisselen. Tot iemand ons aan het twijfelen maakte gisterenavond. Vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
THE_BASE schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:20:
[...]

Inderdaad, aan de late kant. We waren in de veronderstelling gewoon geld te wisselen. Tot iemand ons aan het twijfelen maakte gisterenavond. Vandaar dit topic.
Dat kan je overkomen, het was ook geen verwijt. Ik was in de veronderstelling dat het bij mijn bank gratis was (blijkbaar niet meer) en ben al eens naar Leeds-bradfield gevlogen zonder te weten hoe ik daarna naar Leeds kwam. Er ging natuurlijk wel een bus en die kon je zelfs in euro's betalen. Een beetje impulsief zijn maakt het leven wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

Qwerty-273

Meukposter

Geld wisselen is wel heel oud bollig. Zeker de resterende kantoren in NL spelen daar behoorlijk op in. In veruit de meeste gevallen is het voordeliger om in het land zelf te wisselen van EUR naar lokaal dan hier (wellicht voor populair GBP of USD ontloopt het elkaar niet veel). En dan niet direct op het vliegveld gaan wisselen, maar kijken of je in de grote steden wat kantoren naast elkaar kan zetten (check ook hun internetsites, die geven vaak een paar cent betere koersen dan dat je ergens blind binnenstapt). Wees ook niet bang om te vragen of ze niet een betere wisselkoers hebben (als je een wat groter bedrag wilt wisselen, vaak is dat namelijk wel mogelijk. Dit alles kost wel tijd....

Maar voor een simpele vakantie, het ligt een beetje aan je bestemming en bank. Of je betaald gewoon alles met je plastic, of je neemt 1 keer een wat groter bedrag op waar je van denkt goed de tijd mee door te kunnen komen. Het is niet handig om elke dag 10 pond uit de muur te trekken als je daar minimaal 2,25 eur voor moet betalen. Dan kan je beter in 1 keer 100 pond uit de muur trekken voor 2,25.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

Arbitrator schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:42:
[...]

Bron:
Let op: Gebruik niet ons werkwoord "pinnen" voor zowel geld opnemen uit een ATM als direct-debit betaling. Daar zit een wezenlijk verschil in.
Zoals iedereen al adviseert is gewoon direct-debit betalen (dus ons 'pinnen'), zo goed als altijd het goedkoopst.
Daarna komt het geld uit de muur halen, en dan pas gaan de bedragen gelden zoals hierboven geschetst.
Geld wisselen zou ik niet doen, conversie is het gewoon niet waard.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:35

Ryan1981

Je ne sais pas

Waar je in Engeland voornamelijk voor moet oppassen is de vraag: wil je het geld in euro's of in ponden betalen. Kies je voor euro's dan heb je opeens een extreem hoge valuta conversie koers aan je broek en betaal je zo tientalle euro's meer. Hoe gek het ook klinkt, je eigen bank hanteerd een veel voordeligere wisselkoers dan dit soort oplichtingspraktijken.

En idd, betalen met je ing pas of je mastercard is het best (altijd bedrag in ponden kiezen, tenzei je er zeker van bent dat ze een lagere koers hanteren dan je eigen bank).

Kan me overigens niet herinneren dat de ING extra kosten voor cash opnemen in rekening bracht maar misschien is dit ondertussen wel het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Ryan1981 op 16-12-2016 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt allen voor het duidelijke antwoord, zo is het een stuk duidelijker geworden. We gaan vannacht naar Londen en nemen deze tips mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07 21:43
Goeie reis!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
THE_BASE schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:18:
Bedankt allen voor het duidelijke antwoord, zo is het een stuk duidelijker geworden. We gaan vannacht naar Londen en nemen deze tips mee!
Kunt beter je pasjes / contanten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:57
Ryan1981 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:53:
Kan me overigens niet herinneren dat de ING extra kosten voor cash opnemen in rekening bracht maar misschien is dit ondertussen wel het geval.
Sinds de zomer (1 juli) vorig jaar, toen hebben ze de voorwaarden weer aangepast :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Niet vergeten, je kan buitenlands muntgeld hier in Nederland (voor zover ik weet) niet inwisselen bij bijvoorbeeld de Rabobank en het GWK. Laatstgenoemde doet alleen buitenlandse biljetten. Heb een goede 20-30 pond aan muntgeld overgehouden aan een paar tripjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 15:17

Basszje

Reisvaap!]

Een belangrijke uitzondering op het geldwissel verhaal (als je in Amsterdam zit ) is Pottchange die echt scherpe tarieven lijkt te hebben - http://pottchange.com/geld-wisselen/ (Voor bepaalde valuta die populair zijn ).

Verder is ter plekke pinnen het goedkoopst ( betaal je nog wel koersopslag, maar minder dan uit de muur ), dan uit de muur op locatie ( tenzij je 'vaste wisselkoers bla' optie doet in de geldautomaat, dat is 6-7% extra ), en dan de rest v/d geldwisselmaffia.

[ Voor 6% gewijzigd door Basszje op 20-12-2016 10:12 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1