Hoe kan ik 4 hdd's handmatig in sleepmode zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25
Het volgende probleem.

Mijn systeem bestaat uit de volgende opslag:

1 x Samsung 950 Pro 512GB M.2 ssd
4 x Western Digital 1 TB in Raid 0

De hdd's vibreren als de neten in de kast, en ik heb al van die rubberen dopjes gekocht en die hebben ook een tijdje geholpen maar inmiddels vibreert het hele zootje weer opnieuw.

Echter, zo vaak gebruik ik die hdd's niet. Zoals nu ook, er staat niets te downloaden, niets te verwerken, parren, unparren, uitpakken, kopieren of verplaatsen.

Ik zoek eigenlijk een proggie waarmee ik gewoon die hdd's met 1 druk op de knop in sleepmode kan zetten.
En zodra er weer toegang nodig is ze automatisch weer opspinnen.

edit: nu kan ik evt. via Power Options de setting voor "Turn off hdd" op 1 minuut zetten, maar gaat mijn SSD dan ook niet mee in slaapmode?

Ik heb al even verder gegoogled maar ik kwam niets zinvols tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 15-12-2016 23:05 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met HDD Guardian kan je de Acoustic Management en Spindown Timer instellen per disk.
Misschien heb je daar iets aan?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Snowwie
Ook als ze in raid 0 staan met z'n vieren?

(Heb het liefst een freeware stukje software trouwens). :)

[ Voor 42% gewijzigd door Snowwie op 15-12-2016 23:09 ]

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snowwie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:08:
Ook als ze in raid 0 staan met z'n vieren?

(Heb het liefst een freeware stukje software trouwens). :)
Dat zal allicht liggen aan of de RAID controller dat toestaat. Kwestie van even proberen.

En HDD Guardian is free en volgens mij zelfs Opensource. Is een front-end bovenop SmartCTL (van origine een Linux applicatie)

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2016 23:10 ]

• Snowwie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xWbnmL0ADOV2MIsGff6hetFf/full.jpg

Het programma ziet ze.

Sorry voor het vragen, maar hoe nu verder? :?

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

naar Manage toe, Daar staan de settings.
Of gewoon doubleclick op een drive.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2016 23:13 ]

• Snowwie
Oke, en onder settings kies ik dan Standby (spindown) timer en stel een waarde in van bv 6 (wat overeenkomt met 30 seconden). En dat per drive instellen?

Als de drive benadert moet worden overruled dit programma de data overdracht dan niet?

En wat gebeurt er tijdens lopende zaken, bv. als er een download bezig is.?

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 15-12-2016 23:17 ]

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snowwie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:16:
Oke, en onder settings kies ik dan Standby (spindown) timer en stel een waarde in van bv 6 (wat overeenkomt met 30 seconden). En dat per drive instellen?

Als de drive benadert moet worden overruled dit programma de data overdracht dan niet?
Nee, je past gewoon de SMART instellingen van de schijf aan.
Daar werkt de schijf af-fabriek al mee, maar je stelt het gewoon wat aggressiever in zodat hij sneller in sleepmode gaat. Dus nee, dat doet verder niet af aan de werking van de drive. Als de schijf weer nodig is, spint hij vanzelf weer up, zoals dat normaal ook gebeurt.
Het enige wat je doet is de wachttijd aanpassen voordat de drive in spindown gaat.

En met Acoustic Management pas je aan hoe aggressief de schijf zijn leeskop heen en weer zwiept.
Stel je hem in om stiller te zijn, dan wappert hij z'n leeskop minder hard en maakt hij minder lawaai. Uiteraard ten koste van wat snelheid.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2016 23:21 ]

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Puur uit interesse: waarom heb je eigenlijk vier harde schijven in raid 0 voor enkel usenet? Zeker als je het toch bijna niet gebruikt? Ben je dan niet gewoon beter af met één grote schijf zoals een WD Red? Dat zal al een heel stuk kabaal en vibraties schelen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Snowwie
Mick1990 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:19:
Puur uit interesse: waarom heb je eigenlijk vier harde schijven in raid 0 voor enkel usenet? Zeker als je het toch bijna niet gebruikt? Ben je dan niet gewoon beter af met één grote schijf zoals een WD Red? Dat zal al een heel stuk kabaal en vibraties schelen.
4K gameplay opname op 60fps gaat met minimaal 550MB/s. (Dat maakt dit soort filmpjes mogelijk.)

Geen losse schijf die die snelheid kan halen en dat soort datawrites wil ik een ssd niet aan doen.
Een half uurtje gamecapture op 4K 60fps levert me al een bestand op van 1TB. Nu zou je kunnen zeggen, waarom niet on-the-fly encoderen zodat het bestand kleiner wordt. Heb ik geprobeerd, maar dat leverde toch wat framedrops op. Dat komt omdat de computer al werk genoeg heeft om het spel (GTA5 of BF1) soepel op 4K Ultra te spelen. Door uncompressed op te nemen heb ik enkel een hele snel schijf nodig en wordt de processor ontzien. Bijkomend voordeel is dat er geen artifacts door compressie optreden. :)
McKaamos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:18:
Nee, je past gewoon de SMART instellingen van de schijf aan.
Kun je ietsje specifieker zijn? Met 'pas de Smart instellingen van de schijf aan' kom ik niet zo ver. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Snowwie op 16-12-2016 00:01 ]

Mijn YouTube Channel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snowwie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]

4K gameplay opname op 60fps gaat met minimaal 550MB/s.

Geen losse schijf die die snelheid kan halen en dat soort datawrites wil ik een ssd niet aan doen.
Lol, ik denk niet dat er storagemedia op de consumentenmarkt zijn die dat uberhaupt leuk vinden. Of het nou een SSD is of een HDD.
Daarbij, over hoeveel data per jaar praten we dan? Ik heb er al ruim 4 jaar over gedaan om slechts een kwart van de writecycles van een Samsung 840 op te maken met vrij heavy use.
How bad can it be?
Snowwie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:20:
[...]

4K gameplay opname op 60fps gaat met minimaal 550MB/s.

[...]

Kun je ietsje specifieker zijn? Met 'pas de Smart instellingen van de schijf aan' kom ik niet zo ver. :)
Hoe specifiek moet het wezen? Je stelt de schijf in om sneller in spindown te gaan.
Dat doettie af-fabriek al, maar in jouw geval moet het gewoon eerder gebeuren.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2016 23:26 ]

• Snowwie
McKaamos schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:23:
Lol, ik denk niet dat er storagemedia op de consumentenmarkt zijn die dat uberhaupt leuk vinden. Of het nou een SSD is of een HDD.
Daarbij, over hoeveel data per jaar praten we dan? Ik heb er al ruim 4 jaar over gedaan om slechts een kwart van de writecycles van een Samsung 840 op te maken met vrij heavy use.
Ik wil nog heel lang kunnen genieten van mijn 950 Pro dus die ga ik daar niet mee belasten. 1TB hdd's zijn relatief goedkoop. 50 a 60 euro per stuk. Ze doen ongeveer 150MB/s schrijf snelheid. Zet ze in raid 0 en je schrijft met 600MB/s. Precies wat ik nodig had voor mijn (gameplay) filmpjes op mijn YouTube kanaal.
Hoe specifiek moet het wezen? Je stelt de schijf in om sneller in spindown te gaan.
Dat doettie af-fabriek al, maar in jouw geval moet het gewoon eerder gebeuren.
Niet denigrerend bedoeld, maar hier op Tweakers hebben mensen nogal de eigenschap om iemand wel te vertellen WAT hij/zij moet doen, maar nooit precies exact HOE hij/zij het moet doen. Als je letterlijk zegt " je past gewoon de SMART instellingen van de schijf aan" dan is mijn vraag hoe ik dat dan doe in het betreffende programma. Ik heb het programma voor me open staan, zie links in het menu oa de optie "SMART Setup". Daaronder zitten drie opties waarvan één aangevinkt staat. (SMART enabled). Door te zeggen 'pas het aan' is mijn vraag dan, HOE pas ik het aan?

Dat is wat ik hier vraag.

Mijn YouTube Channel

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

[rant]
Wat ook erg irri hier is dat als je je systeem post je meteen moet gaan verdedigen waarom je iets hebt gedaan.
4x 1 TB HDD in RAID0 doe je niet "effies" zomaar, daar moet je wel over nagedacht hebben.
Ook al heb je er duidelijk niet om gevraagd, de vraag was totaal anders, toch krijg je zijn ongevraagde advies.
Het gaat om je eigen setup, dus eigen keuze. Er is hier altijd iemand die denkt beter te weten wat je nodig hebt dan jijzelf.
[/rant]

Modbreak:Lief zijn! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 18:39 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Snowwie schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:03:
edit: nu kan ik evt. via Power Options de setting voor "Turn off hdd" op 1 minuut zetten, maar gaat mijn SSD dan ook niet mee in slaapmode?
Nee, want je gebruikt je SSD hoogstwaarschijnlijk als boot drive waar Windows op staat, daar is altijd wel activiteit. Kijk maar naar het HDD LEDje op je PC.
Bovendien heeft een SSD geen opstarttijd nodig, een HDD daarentegen zit een motortje in om de platters te laten draaien en dat kost tijd.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1