Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

eerste gamePC voor zoon, obv Best Buy November circa EUR1100

Pagina: 1
Acties:

• Ries
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-11 16:50
Beste tweakers,

Ik wil graag met mijn 13-jarig zoon, zijn eerste game PC in elkaar knutselen. Dat geeft hem wat conceptueel inzicht in hoe zo'n ding werkt en hopelijk ook wat 'ownership'. Nu draaide de laatste PC die ik in elkaar zette op MS Dos/Win 3.1 ; daarna laptopjes van de zaak. Dus dan weet je het wel. Papa loopt achter. Hulp bij wat elementaire vragen waardeer ik daarom.

Qua spelletjes heeft hij zijn zinnen gezet op bijvoorbeeld Assasins Creed en op FIFA 17, Battlefield. Op basis van requirements lijkt mij dat de Best Buy Game PC dat moet kunnen, maar ik hoor graag wanneer dat niet zo zou zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond 1100 inclusief Windows versie, zonder games, uit te komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Sint heeft een toetsenbord, game-muis, en PS4 controller gebracht.
Dat brengt me meteen bij mijn eerste vraag. Google leert me dat die PS-4 dualshock een vorm van Bluetooth en wat knutselwerk vergt. Tips om dat snel aan de praat te krijgen zijn welkom natuurlijk; ik ben goed thuis in de settings/drivers van Windows dus meestal lukt het me wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik voeg hieronder de componenten uit de Best Buy in met een paar observaties waarop ik het zou waarderen om feedback te krijgen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen

Ga je overklokken?
Neen

Mijn lijstje:
Intel Core i5-6400 Boxed
vraag: Zit er bij die processor een koeler, en zo ja, is dat die voldoende voor gewoon gebruik, of is het écht belangrijk om een betere koeler te plaatsen, en zo ja, welke dan?.

Moederborden Gigabyte GA-B150-HD3P
Vraag1: Misschien heel gek, maar zitten er kabels bij zo'n moederboard of zitten er kabels bij de componenten?
Vraag 2: Heeft dat moederboard al een LAN aansluiting of kan ik beter een LAN kaartje plaatsen?

Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16
vraag: Ik lees dat dat geheugen op 2400 Mhz draait en dat dit moederboard daar helemaal niet lekker mee om gaat. Kan ik dan niet beter geheugen plaatsen dat op 2133 Mhz draait?

Videokaarten Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC

Solid state drives Crucial MX300 2,5" 525GB
Vraag: Ik ben bang dat dit geheugen te weinig is om een aantal spelletjes op te zetten. Zou ik dan beter een 1TB harddisk bij plaatsen of een grotere SSD kopen. Dat laatste lijkt me in de papieren te kunnen gaan lopen.
vraag 2: In de best buy staat de SATA versie. Kan dat op dit moederboard of is er een reden om M2 te nemen.

Behuizingen Fractal Design Define S

Voedingen Corsair CX450M

Vraag 1: Ik zie in de pricewatch belachelijk goedkope OEM licenties voor 25 euro. Ik koop graag een volledige en legale versie. Kan dat voor dat geld echt of toch beter opletten?
Vraag 2: is er een reden om een Pro versie aan te schaffen voor een game PC van een 13 jarig mannetje?

Iedereen alvast dankjewel voor hulp en advies. In de kerstvakantie wil ik graag met hem dat ding bouwen. Liefst zou ik alles in één koop bestellen.

Groeten en dank,
Richard en Lars

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zit een koeler bij de cpu, en deze is voldoende.
Er zitten meestal kabels bij het moederbord (2 sata kabels dacht ik), de voeding herbergt de rest van het kabelwerk.
525 GB SSD is best wel ruim, je moet er alleen geen 10-tallen grote spelen op zetten, of je hele video verzameling.
Windows voor 2 tientjes, tja. Grijs gebied, maar het werkt.

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Processor:
Ja daar zit een koeler bij

Moederbord:
1. 1 á 2 sata kabels (weet het niet precies, maar als het goed is minimaal 1)
2. Als je een internet stekker heb, kan je dat gewoon achter in het moederbord steken.

Geheugen:
Ik zou voor de zekerheid gaan voor de 2133 mhz. Stel als je toch de 2400 mhz zou kopen, word dat automatisch terug geklokt naar 2133, omdat dat het maximale support van het moederbord is.

SSD:

Ik zou aanbevelen er nog een terabyte harde schijf bij in te stoppen. 500 gigabyte zit sneller vol dan je denkt.

Windows 10:

Tja.. zoals Reepje hierboven al zegt. Grijs gebied, maar werkt wel. Of je nou voor Pro of voor Home gaat, maakt eigenlijk qua gamen helemaal niks uit.

PS4 controller weet ik niet precies. Ik gebruik zelf een Xbox One controller. Eventueel kan ik het wel proberen uit te zoeken, zodra ik wat tijd heb. Maar misschien hebben andere personen er hier wat meer ervaring mee ;)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
CPU : Zit een standaard koeler bij. Niet de stilste maar koelt ruim voldoende.

Moederbord : Enige kabels die je nodig hebt zijn sata kabels en daar zitten er 2 van bij.

Geheugen: maximale speed is idd 2133 mhz. 2400 mhz werkt op dit bord. Overigens is 8 Gig ook ruim voldoende. Ook met de duurdere prijs van geheugen is het denk beter om 8 gig te halen mocht je ooit te kort komen kan er altijd nog 8 gig bij pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13.

SSD/HDD : Ik zou gaan voor de 525 GB SSD dit is ruim voldoende voor windows en meerdere grootte spellen. Mocht je ruimte te kort komen kun zou je er altijd een extra 1 TB HDD bij kunnen zetten. (je hebt immers 2 sata kabels) Er is geen voordeel om voor M.2 te gaan behalve als je gaat voor de veel duurdere NVMe varianten maar dit is de duurdere prijs niet waard voor een game systeem.

OS: OEM licenties voor 25€ werken prima. Wel altijd controleren wat de ervaring van de webshop zijn maar die hier op tweakers staan zijn wel te vertrouwen. Het verschil tussen OEM en een Retail versie is dat OEM eigenlijk bedoelt is voor bedrijven die systemen bouwen. De key wordt daarbij vastgekoppeld aan het moederbord dus moet die ooit vervangen worden kan het dat je een nieuwe key aanschaffen. Maar de goedkoopste Retail is 4x zo duur dus ik zou het wel weten.

Verschillen tussen home en pro kun je hier vinden : http://www.pcadvisor.co.u...ro-uk-difference-3618710/

Win10 pro (OEM) is overigens goedkoper op de pricewatch (altijd kiezen voor 64 bit) : categorie: Besturingssystemen

Verwijderd

Neem goedkoop geheugen. De behuizing is toch dicht, zie je niets van. pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
Verder een uitstekend systeem.

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Prima lijstje, goed voorwerk gedaan. Daar ga je iemand heel blij mee maken (en jezelf).

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-11 15:33
Wat betreft je controller. Heb zelf ook een ps4 controller. Als je kijkt voor inputmaper en een simpele bluetooht dongel haalt(met telefoon kabel van samsung werkt het ook) werkt dat erg goed. De meeste games in steam hebben er support voor.

Tevens heb je ook een aantal drivers nodig heb ik helaas niet zo bij de hand. Als je op youtube zoekt naar inputmaper heb je ze zo.

[ Voor 22% gewijzigd door thomasbosch op 16-12-2016 09:10 ]

• TeflonTape
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 09:58
Wat betreft de behuizing moet je uitkijken dat je goed uitkomt met de lengte van kabels. Heb zelf die kast ook en heb om het wat netter te maken en om geen gitaar op m'n kabels te kunnen spelen toch maar wat verleng kabels aangeschaft.

Dit is omdat de kast wat aan de grote kant is(heeft veel ruimte voor waterkoeling en fan's) maar dit zorgt er wel voor dat je grotere afstanden moet afleggen met je kabels.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 19:57
Volgens de handleiding van gigabyte zitten er 2 sata kabels bij:
Box Contents
GA-B150-HD3P motherboard
Motherboard driver disk
Two SATA cables
User's Manual
I/O Shield

Wat betreft de controller, ik zou kijken naar een xbox 360 of xbox one controller met USB aansluiting. Bijna alle games ondersteunen die controller standaard.

Voor het geheugen hanteert gigabyte een lijst met geheugen modules die zeker goed werken:
http://download.gigabyte....b_memory_ga-b150-hd3p.pdf
Als het aantal hertz via een bios update ondersteund word kan het nog wel eens problemen geven, maar dat is meer persoonlijke ervaring.

Het verschil in snelheid van geheugen is vaak miniem.

De kast lijkt me goed, houd er alleen rekening mee dat er geen ruimte is om een dvd speler ooit in te zetten. Hoewel alle games tegenwoordig wel digitaal te krijgen zijn, zijn de fysieke versie soms goedkoper.
Dit is natuurlijk wel op te lossen door een externe dvd speler aan te sluiten, mocht je die toch ooit nodig hebben :P

[ Voor 19% gewijzigd door REDSD op 16-12-2016 09:27 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Mooi lijstje, gaat alle recente games op 1080p makkelijk kunnen spelen. Is er ook al een scherm aanwezig, of moet dat er nog komen?

Wat betreft de controller: Kijk eens naar het programmaatje DS4Windows. Simpel gevalletje, controller aansluiten over BT of micro USB, install draaien, eventueel pairen met je BT verbinding als je draadloos wil en gaan. Enige dingetje is wel dat (in tegenstelling tot de XBOX controllers) niet alle software de PS4 controller ondersteunt, het kan dus zijn dat je spellen tegenkomt waarin gebruik lastig is of eigen key maps gemaakt moeten worden.

Edit: linkje naar DS4Windows: http://ds4windows.com/#howto

[ Voor 5% gewijzigd door kgd92 op 16-12-2016 09:33 ]

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08 10:32

Irrival

"Dispel the Darkness"

Antwoorden rondom het systeem zijn allemaal behandeld.

Voor de Dualshock 4 controller moet je even zoeken naar DS4Windows. Dat is een stuurpogramma voor het gebruik van de controller in windows. Ik gebruik zelf een micro usb kabeltje voor de controller, omdat je meestal toch kort bij je pc zit. Daarnaast zie je dat de dualshock 4 steeds meer support krijgt (steambox, SMART-TV koppeling).

Ik gebruik mijn dualshock 4 ook voor het gebruik van mijn TV.

Goed dat je tevens een stuk 'ownership' en waarde probeert over te brengen. Ik moest vroeger d.m.v. klusjes mijn pc bij elkaar sparen, en jonge wat was ik zuinig op dat ding _/-\o_

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

• Ries
Wat een super goede reacties. Daar kan ik wat mee. Heel erg bedankt allemaal.
Ik noteer op de leercurve:
verlengsetje kabels.
DS4Windows of inputmapper
Een TB Harddisk
Monitor.

Over die laatste toch misschien nog een adviesje;
Ik heb nog (durf het bijna niet te zeggen) een Samsung Syncmaster met VGA aansluiting staan. Zou dat passen? Heeft een videokaart vandaag nog een VGA aansluiting?
Zo nee; Wat is realistisch geld om voor iemand's eerste gamepc (iemand die geen hoge eisen stelt want is Dell Latitude laptopje gewend), een monitor te kopen? Ik zou erg gelukkig zijn met advies in de lage pricerange.

Mij lijkt een Benq-GL2250 wel wat. Is dat goed genoeg? Het is de enige waar wat meer mensen een review over geschreven hebben én die 4 sterren scoort.

pricewatch: BenQ GL2250HM Zwart

Dank!

Verwijderd

Voor een kleine meerprijs is de pricewatch: BenQ GW2470H Zwart op alle vlakken veel beter dan de GL2250HM. De beste koop in het budget segment.

• kgd92
Op zich zou die samsung prima moeten kunnen, er zijn genoeg verloopstukjes naar VGA aansluitingen. Het is echter erg zonde om met zo'n systeem geen gebruik te maken van de digitale output van je videokaart, om nog maar niet te beginnen over de lage resolutie die oudere schermen (vaak) hebben. alles onder Full-HD is eigenlijk zonde van het in elkaar zetten van zo'n mooi systeem. Eventueel zou je wel met dit scherm kunnen beginnen en later upgraden, aangezien verloopjes naar VGA nou ook weer niet heel duur zijn.

ACB geeft verder een goed scherm aan mocht je toch iets nieuws willen. Verder zijn Dell schermen vaak kwalitatief goed, maar daar zit over het algemeen een iets hoger prijskaartje aan.

Edit: HDMI-->VGA: pricewatch: Gembird A-HDMI-VGA-001
DVI-->VGA: pricewatch: ValueLine VLCP32900B

[ Voor 15% gewijzigd door kgd92 op 16-12-2016 13:21 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
De tweede optie werkt sowieso niet, dat is DVI-I of DVI-A naar VGA. Op moderne videokaarten zit DVI-D, oftewel alleen digitaal.

Verder zou het me verbazen als de eerste optie daadwerkelijk werkt, aangezien je toch een digitaal signaal naar een analoog signaal moet omzetten. Volgens mij moet je dan toch echt een actieve converter hebben die stroom krijgt via usb oid. Waarom er op bol.com wel goede reviews staan is me eigenlijk dan ook een raadsel.

• kgd92
Inderdaad even over de DVI-I heen gelezen, maar adapters naar DVI-D bestaan ook gewoon: pricewatch: Hama VGA - DVI
pricewatch: Wentronic DVI/VGA

De HDMI variant vind ik ook twijfelachtig, veel vergelijkbare connectoren hebben een eigen stroomvoorziening en zijn flink meer aan de prijs, maar als ik het zo op internet zie werkt dit ding wel gewoon...

[ Voor 24% gewijzigd door kgd92 op 16-12-2016 14:08 ]

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 11:42
Wellicht een tipje voor het OS: je geeft aan dat je zoon 13 is. Dan zit 'ie ongetwijfeld op de middelbare school Via slim.nl kunnen middelbare scholieren voor zo goed als geen geld geheel legaal aan Windows 10 komen. Heb net zoiets als jouw project gedaan met mijn zoon - hij had z'n windows 10 licentie sneller binnen dan vanuit een (donker)grijze bron...

https://slim.nl/shop/browse/software/besturingssysteem

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:34

LankHoar

Langharig tuig

Ries schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
Over die laatste toch misschien nog een adviesje;
Ik heb nog (durf het bijna niet te zeggen) een Samsung Syncmaster met VGA aansluiting staan. Zou dat passen? Heeft een videokaart vandaag nog een VGA aansluiting?
Wat voor type is het precies? Zelf heb ik de SyncMaster SA300, en die bevalt me nog steeds prima, zowel met gamen als film kijken. Heeft wat backlight bleeding, maar verder is het redelijk goed vertoefen met full-HD en OK kleurweergave. Niet in hoogte verstelbaar, maar een paar oude boeken heeft dat prima opgelost. Ik gebruik dit scherm nu een jaar of 5-6, en zou hem in principe wel eens willen vervangen. Persoonlijk vind ik het echter zonde om nu te gaan investeren terwijl ik over 1-2 jaar hoop dat OLED beter is doorgebroken en je voor een redelijke prijs daar een monitor van kan aanschaffen.

TLDR; kan prima.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:13
Stock koeler kun je beter vervangen door een goedkoop aftermarket koelertje. Deze pricewatch: Cooler Master TX3 i click je er vrijwel even makkelijk op als de meegeleverde box koeler en koelt een stuk beter/stiller.

Geheugen altijd uit de VQL nemen anders kun je problemen krijgen met de stabiliteit en de snelheid van het geheugen (toevallig last van gehad met Crucial modules op mijn skylake build, met Kingston geen last).

Doorsparen voor een 6600K is ook geen gek idee. Dan gaat die pc toch weer een jaartje langer mee. De 2.7-3.3 GHz van de 6400 is toch een beetje behelpen. Als die te duur wordt dan zou ik even op de 7350K wachten. Het zit er dik in dat die cpu een toppertje voor budget gaming wordt (hele hoge single threaded performance op twee cores in combinatie met hyperthreading zodat je elke game kunt opstarten): http://www.guru3d.com/new...processor-benchmarks.html.

Gigabyte wordt in het algemeen afgeraden ivm rariteiten rondom revisies (hertuitgave van producten met minder componenten dan de review modellen, was een hele ophef over).

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2016 01:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ries
Nogmaals erg dankjewel voor alle goede adviezen.
We zijn een heel eind op weg dankzij alle hulp. Lars' PC moet ongeveer zoiets worden, denk ik.

Er zijn nog tweede kwesties waar we wat advies zouden kunnen gebruiken.

1. Een Bluetooth dongle om de PS4 Dualshock aan te verbinden. In de reviews lees ik goede berichten over Asus dongles maar die genereren een BSOD onder Windows 10 bij sommigen. Heeft iemand een tip voor een Bluetooth dongle die onder Windows 10, goed werkt en succesvol met een PS4 controller is verbonden?

2. Ik twijfel over nut en noodzaak van een i5-6600k. Sommige adviezen wijzen in die richting. Is het de moeite waard? (Battlefield 1 geeft bijvoorbeeld die processor op als minimum requirement). ocht ik die processor kopen, pas die dan op dat moederboard of heb ik dan een andere bottleneck gemaakt, en moet ik dan ook meer geld aan het moederboard gaan uitgeven?

Alvast en alweer dankjewel voor het delen van kennis!

Lars/Richard

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,50€ 214,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 288,-€ 288,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 74,50€ 74,50
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1BenQ GW2470H Zwart€ 118,90€ 118,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 103,95€ 103,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,65

• Ries
LankHoar schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:25:
[...]

Wat voor type is het precies? Zelf heb ik de SyncMaster SA300, en die bevalt me nog steeds prima, zowel met gamen als film kijken. Heeft wat backlight bleeding, maar verder is het redelijk goed vertoefen met full-HD en OK kleurweergave. Niet in hoogte verstelbaar, maar een paar oude boeken heeft dat prima opgelost. Ik gebruik dit scherm nu een jaar of 5-6, en zou hem in principe wel eens willen vervangen. Persoonlijk vind ik het echter zonde om nu te gaan investeren terwijl ik over 1-2 jaar hoop dat OLED beter is doorgebroken en je voor een redelijke prijs daar een monitor van kan aanschaffen.

TLDR; kan prima.
Wat ik nog heb staan is een Syncmaster 710N.
Budgetair zou het me wel goed uitkomen om die nog even te gebruiken en dat geld in een i5-6600k te stoppen, maar ja, een monitor kost nu ook weer geen vermogen, dus die extra 130 euri misschien toch maar overwegen. keuzes, keuzes.

• sdk1985
Bij een K cpu hoort een Z chipset. Daarbij kun je dan ook meteen gebruik maken van sneller geheugen. Asrock heeft aardig wat betaalbare bordjes.
We hope that you have a better understanding about picking the right DDR4 memory kit for the new 6th generation Intel Core processors and Z170 motherboards. Our advice for gamers and enthusiasts would be to get at least a DDR4-2666 kit as that is the sweet spot this very second when it comes to price versus performance! This new platform scales exceptionally well though, so if you like memory overclocking we have a feeling a number of you will be moving over to a Z170 platform soon!
Read more at http://www.legitreviews.c...340/6#64KXFdbkyv0tSmPr.99
Zelfs op mijn G4400 (NAS) heb ik gekozen voor het snellere 2400 Mhz geheugen. Scheelde iets van 8-10% in winrar met uitpakken. Achteraf had ik wellicht zelfs voor 2666 kunnen gaan.

Maar goed je kiest in de basis eerst je processor, dan je moederbord en dan pas je geheugenmodules op basis van de VQL. Doe je dat niet op die manier dan zien we je waarschijnlijk wel weer terug komen met een nieuw topic hier over geheugen gerelateerde problemen :+ .

Voordeel van de K cpu is dat je minimaal 1 jaar langer high-end kunt meedraaien. Wie in 2011 voor de 2500K zijn gegaan draaien nu probleemloos Battlefield One in combinatie met een GTX 1070/GTX 1080. Daarmee zijn de platform kosten dus erg laag. Degenen die toen 25-100 euro hebben bespaard moesten 2.5 jaar later upgraden naar een 4xx serie. Dan ben je dus veel duurder uit.

[ Voor 53% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2016 14:12 ]

• Ries
Dankjewel sdk1985.
Ik heb de VQL opmerking nu begrepen. Van dit moederboard heb ik nu het lijstje voor me.

Voor de keuze 6600k, ander moederbord, sneller geheugen ga ik de kostenimpact even bezien. Snap je punt over economische levensduur, en je hebt er nog gelijk in ook natuurlijk. Ik wil wel waken voor de glijdende schaal van steeds een honderdje of twee erbij en moet een grens trekken.

Thanks.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
De requirements van games over het algemeen zijn natte vinger werk, daarvoor zou ik zeker geen duurdere 6600K voor aanschaffen. Een i5 6400 gaat vrijwel vergelijkbaar presteren in games als een 6600K (enkele obscure uitzonderingen daarbuiten gelaten) Ik zou voor de 6400/6500 gaan met de gigabyte b150 HD3P

Sneller geheugen werkt zoals eerder gezegd alleen met een Z170 moederbord, en de meerwaarde qua prestaties is in de meeste gevallen nihil, gewoon lekker zo houden!

Verwijderd

Ries schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
Ik zou dat niet doen, voor de ogen van je zoon. Het beeld is toch zichtbaar slechter en onrustiger. Ik ben vroeger wel eens 1 nacht erg lang blijven doorwerken op een monitor die met VGA was aangesloten en ik had er op dat moment ook wel last van, zag dat het toch meer trilde, maar ik dacht dat het na een nachtje slapen wel over gaan. Maar ik kon mooi naar het oogziekenhuis de volgende dag en er zat door stress water of vocht in mijn linkeroog lens, bal of pupil, dat weet ik niet meer, maar het is nooit meer overgegaan en sindsdien zie ik met links rechte lijnen een beetje golvend. Nou ja, dit was alleen ter informatie. :) Maar ik zou lekker een nieuw schermpje voor mijn zoon kopen, als ik die had. :)

Trouwens, de nieuwe CPU's liggen al bij de dealers klaar. Ik zag ze gisteren op de websites van een aantal bekende winkels al staan. Core i5 7500 stond te koop voor € 237,50. Worden op 5 januari leverbaar schijnt.

• sdk1985
Ries schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:24:
Dankjewel sdk1985.
Ik heb de VQL opmerking nu begrepen. Van dit moederboard heb ik nu het lijstje voor me.
Mooi, let ook even op of de modules geschikt zijn voor met 4 stuks, dat is wel zo handig met het oog op de toekomst.
Voor de keuze 6600k, ander moederbord, sneller geheugen ga ik de kostenimpact even bezien. Snap je punt over economische levensduur, en je hebt er nog gelijk in ook natuurlijk. Ik wil wel waken voor de glijdende schaal van steeds een honderdje of twee erbij en moet een grens trekken.

Thanks.
Dat is helemaal waar maar wanneer je praat over een zelfbouw computer dan is vrijwel alles modulair. Harde schijven, geheugen en SSD's worden groter en goedkoper, videokaarten worden steeds sneller. Maar die cpu ontwikkelingen gaan niet zo hard.

Zo haalt een GTX 1050 Ti ook 60+ FPS in Battlefield One en kun je ook prima uit de voeten met een 250 GB SSD in combinatie met een harde schijf voor je games. Over 2-3 jaar zet je de GTX 1050 Ti op Vraag & Aanbod, krijg je 100 euro terug en koop je voor 180 euro weer een nieuwe videokaart die 40% sneller is. Netto 80 euro in dat geval. Met een budget van 1100 euro is dat overigens totaal niet aan de orde, dat is meer voor +- 850 euro.

Je hoeft niet persé je computer in balans te bouwen. Mijn 2500K (2011 alweer) heb ik de eerste maanden gewoon met mijn GTX 260 gedraaid (nieuwprijs 140 euro). Dat draaide prima. Voordeel van 99% gpu belasting is dat je framerate heel stabiel is. Later werd dat een GTX 460 (165 euro) en een GTX 660 Ti (295 euro). Tegenwoordig zit ik op een GTX 1070 (450 euro). Pas nu begin ik cpu bottlenecks te zien. Pak passmark er maar eens bij:

GTX 260 1123
GTX 460 2641
GTX 660 Ti 4702
GTX 1070 11064

(Geen toeval ik upgrade bij verdubbeling). Had ik destijds voor de duurdere GTX 470/480 gekozen dan was de GTX 660 Ti nog altijd flink sneller geweest. Nu had ik eigenlijk de GTX 1060 moeten aanschaffen maar ik had een goede maand :+ .

Met andere woorden; ik bespaar zelf liever op de overige componenten dan op de cpu. De rest is namelijk erg makkelijk uitwisselbaar. Daarna maak je keuzes in het resterende budget (kast, voeding, opslag en videokaart).

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 18-12-2016 16:47 ]

Pagina: 1