Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 23:34
Hallo Tweakers! Bij dezen een vraag volgens het mooie format!

Wat zoek ik?
Ik zoek voor mijn schoonmoeder een nieuwe telefoon. Ze heeft nu een crappy Huawei waar ze slechte ervaringen mee heeft gehad afgelopen +/- 2 jaar. Daarnaast is de opslagruimte zeer laag waardoor er steeds problemen zijn met apps installeren. Het niet betrouwbaar zijn in het binnenhalen van berichten is echter de grootste ergernis.

Wat is je budget?
Het budget vaststellen was niet heel makkelijk, daar ze er weinig verstand van heeft. 400 euro was teveel, maar ze wil er wel meerdere jaren mee doen, dus toen zijn we op een prijs van 200 tot 250 euro uitgekomen. Dit is echter niet heel strict en mag denk ik ook 10 of 20 euro meer zijn als daar een goede reden voor is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De taak van de telefoon is "smartphone". Naast uiteraard het bellen en appen moeten er zonder probleem recente apps op kunnen worden geïnstalleerd. Runkeeper en navigatie moet probleemloos gaan, net zoals browsen. Zo nu en dan een foto maken is ook fijn, maar de kwaliteit van de meeste recente telefoons voldoet daar wel aan. Hij wordt niet intensief gebruikt, dus het einde van de dag moet hij mákkelijk kunnen redden, liefst nog langer.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb Tweaker zelf al redelijk afgestruind, o.a. verschillende adviestopic, de aankoopadviespagina vanuit de redactie en verschillende reviews van meerdere modellen telefoons. Op dit moment zijn de grootste kanshebbers de Motorola Moto G4 Plus 2GB ram (2016) en de LG Nexus 5X 16GB. Ze hebben allebei hun voors en tegens, maar ik vind het moeilijk een keus te maken. Daarnaast heb je natuurlijk een uitgebreide handel op V&A, maar ik wil dat de telefoon mínstens 2 jaar meegaat en over een jaar geen gezeur hebben.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het voordeel van de Nexus is natuurlijk de softwaresupport, het voordeel van de Moto is dat hij nieuwer is. Ik lees bij de Nexus soms vervelende verhalen van de accu. Dan speelt ook nog eens dat de CPU in de Nexus naar mijn idee net een stapje hoger is dan die in de Moto, gaat dit in de toekomst een rol spelen? De Moto heeft uiteraard weer een nieuwere CPU, dus die zal op gebied van accuverbruik waarschijnlijk beter scoren. Grote voordeel van deze twee telefoons is dat ze allebei een vingerafdrukscanner hebben. Buiten de punten die ik hier noem, wat zijn afwegingen die jullie nog zouden maken en zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Na het debacle met de Huawei gaat het niet lukken om weer een telefoon met "Chinese naam" erdoor te krijgen denk ik. Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen in deze telefoons en heb ik het idee dat er meer support is in het geval van problemen. In dat geval kan ze dan namelijk gewoon zelf proberen om moeilijkheden op te lossen.

Ze heeft nu dus een Android gehad die op zijn retour is. Ze heeft ook een iPad, dus een iPhone zou ook een optie zijn als deze niet te duur is. Dan kom je wel weer snel op tweedehands uit, maar ondanks dat ik zelf geen Apple-fan ben denk ik dat deze telefoons wat betreft support goed uit de verf komen, ook nog na 4 jaar. De voorkeur gaat echter nog steeds uit naar een nieuwe telefoon. Windows Phone hoeft hem niet te worden.

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Neem een Nexus 5x 32GB zon 4 tientjes duurder. pricewatch: LG Nexus 5X 32GB Wit aangezien het voor huis tuin en keuken gebruik is zal de accu niet zo'n probleem zijn. Ook is de Nexus voorzien van quick charge dus hij zit zo weer vol.

Of eventueel een tweede handse OnePlus 2 die moet het denk ik ook nog wel 2 jaar volhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swift92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05-2023
Voor mijn moeder zat ik ook te twijfelen tussen deze 2 toestellen. Uiteindelijk gekozen voor de Moto g4 plus. De Nexus 5x heeft een betere software support. Echter stoppen de officiële updates in september 2017.
Ik heb daarom maar de gok genomen om de Moto g4 plus te halen voor haar. Hopelijk krijgt deze nog wel de grote Android updates na deze datum.

Daarbij de Moto g4 plus is nu 259 bij Coolblue - 30 euro cashback is 229 (16gb maar sd kaart mogelijk). De Nexus kost 296 voor de zwarte 32gb versie (geen sd mogelijk 16gb is vrij weinig) en 288 voor de 32gb witte versie. 59 euro verschil op de witte en 67 op de zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Na het debacle met de Huawei gaat het niet lukken om weer een telefoon met "Chinese naam" erdoor te krijgen denk ik. Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen in deze telefoons en heb ik het idee dat er meer support is in het geval van problemen. In dat geval kan ze dan namelijk gewoon zelf proberen om moeilijkheden op te lossen.
Uiteindelijk komen "alle" telefoons uit die hoek van de wereld. Of dat nou Huawei of het bekendere Samsung of Apple is.
Support, als in garantie, loopt in principe via de verkoper. Ongeacht oorsprong van het product.
Bovenstaande "wensen" zouden dus niet veel uit moeten maken voor je uiteindelijke keuze.

Verder zullen de meeste telefoons in deze prijsklasse in principe volstaan. Zijn er nog wensen mbt afmetingen?

Dingen als vingerafdrukscanner zou ik op dit budget niet op letten. Zijn pure gimmicks waar je uiteindelijk voor betaald maar 0.0 invloed hebben of het wel of niet draaien van runkeeper.

Let overigens wel dat innovaties elkaar in rap tempo opvolgen en app-bouwers graag volgen om de maximale pracht en praal uit deze nieuw ontwikkelde rekenkracht te halen.
Is dus beetje afhankelijk wat je met "de nieuwste apps" bedoelt of je plan al dan niet "reeel" is. Een huidig top-model a la de Samsung s7 zal namelijk over 2 jaar al significant trager zijn dan zijn meest recente broertje.

Voor alsnog lijkt mij het voornaamste probleem een stukje opslag. Let dus sowieso even op de mogelijkheid voor een extern sd kaartje. Android staat vanaf versie 6.0 toe om externe opslag te "fuseren" met het interne. Zolang je dus bij kan prikken zal opslag de komende jaren iig geen probleem moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Switchie op 16-12-2016 04:38 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Wat dacht je van de Lenovo P2? Een mega grote accu voor lange screen time... Mijn zwager heeft hem en is er zeeeeer tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:22
Is een Engelse telefoon iets? Wileyfox Swift 2 is een goede prijs/kwaliteit?
product: Wileyfox Swift 2
https://www.wileyfox.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de Xiaomi Mi5 gaan. Veel bang for buck. Voor minder dan EUR250,- heb je dan een redelijke top telefoon.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Zelf heb ik sinds de zomer een Samsung Galaxy A5 (model 2016), maar die is boven budget. Wellicht is de Galaxy A3 ook wel wat voor je schoonmoeder.

pricewatch: Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart

De Galaxy A3 schijnt net als de A5 ook een meer dan prima accuduur te hebben. Daarnaast kun je er een SD-kaart in stoppen als er te weinig geheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Het lijkt erop dat de types die ik voor ogen had wel redelijk in lijn zijn met de wensen.

De grootte maakte niet zoveel uit, de telefoon zit nooit in een broekzak maar zal voornamelijk in een tas of jaszak zitten.

Ik wist niet van die cashback actie! Daar ga ik sowieso nog eens even naar kijken. Als die nog 30 euro goedkoper is wordt het verschil met de 5X 16GB opeens al 60 euro.

Wat betreft de andere voorgestelde modellen (dank daarvoor), ik ga ze allemaal eens even bekijken. Dan zal ik het eens op een rijtje gaan zetten en met haar gaan overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
BvZwolle schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 04:59:
Wat dacht je van de Lenovo P2? Een mega grote accu voor lange screen time... Mijn zwager heeft hem en is er zeeeeer tevreden mee!
Ik denk ook dat dit wel een goede aanrader is. Een van de grootste accu's, mooi amoled scherm, vrij leuke medium soc en een prijs die waardig is voor wat je krijgt als je maar de concurrentie kijkt qua hardware op de eu markt. Ook komt de telefoon goed uit de reviews. Ligt alleen wel boven budget. Qua ondersteuning van updates is het allemaal een beetje gelijk aan elkaar als je geen kaas hebt gegeten van custom roms etc, echt max 2 jaar aan (veiligheids) updates.

De telefoons die naar mijn mening qua prijs-kwaliteit er nog wat bovenuit steken zijn de xiaomi redmi's (note's) die ook een leuke accucapaciteit hebben vergeleken met 95% van de toestellen die hier goed verkrijgbaar zijn. Maar daar wil je liever wel de custom roms van miui (eu) op draaien zodat alle Chinese 'rommel' eraf is etc, gps op eu is afgestemd etc..dat kan voor de newbies lastig zijn en niet aan te raden als je je daar eigenlijk niet mee bezig wilt houden.

HTC wil je bij wegblijven die brengen constant medium telefoons uit met oude socs voor haast Premium prijzen. Ook pushen ze grote ads in je notificatie scherm (nu €100 korting op de HTC10 of 'sta vooraan in de rij #kerstkorting', dit op een HTC one m7 custom rom/kernel, adblocker en veel HTC apps/services verwijderd/gedisabled, komt vanuit sense launcher, niet te blokkeren). Ook heeft HTC hun destijds unieke selling point BlinkFeed vernaggeld. Nu moet je news republic installeren / gebruiken daarvoor. Met je raadt het al ads en zooi door je feeds heen. HTC heb ik geen goede woorden meer voor gezien de weg die ze zijn ingeslagen. Samsung staat dan weer écht vol met (bloatware) apps en services die het gros van de mensen denk ik niet gebruiken, qua hardware wel altijd interessant.

De motorola en Nexus telefoons zijn ook vaak best interessant zoals hierboven al aangegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 18-12-2016 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:16
Evil.bean schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:12:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Het lijkt erop dat de types die ik voor ogen had wel redelijk in lijn zijn met de wensen.

De grootte maakte niet zoveel uit, de telefoon zit nooit in een broekzak maar zal voornamelijk in een tas of jaszak zitten.

Ik wist niet van die cashback actie! Daar ga ik sowieso nog eens even naar kijken. Als die nog 30 euro goedkoper is wordt het verschil met de 5X 16GB opeens al 60 euro.

Wat betreft de andere voorgestelde modellen (dank daarvoor), ik ga ze allemaal eens even bekijken. Dan zal ik het eens op een rijtje gaan zetten en met haar gaan overleggen.
Wel wil ik je de tip geven om op te letten met toestellen die je moet laten importeren. Veel Chinese import (xiaomi en etc) zijn leuke toestellen voor relatief weinig geld, echter zou ik nooit mijn schoonmoeder met zoiets willen opzadelen, althans misschien stiekem ook wel!!
Een leek wilt gewoon dat het werkt, is er iets niet goed wilt een leek terug naar de winkel kunnen die haar helpt. Is er iets defect, dan wilt een leek het toestel terug naar de winkel brengen die de garantie regelen.
Gewoon het stukje gemak is voor veel mensen zeer belangrijk, dan betaal je wel iets meer voor bijv een HTC, Samsung, Huawei of een Motorola, maar je krijgt wel een hoop gemak ervoor terug.

Wat als ze het toestel laat vallen, scherm gebarsten, dan wilt ze niet voor paal komen te staan omdat de lokale telefoonboer of het grote dynafix er niks mee kan omdat de schermen niet normaal leverbaar zijn (bijv xiaomi, wileyfox, oneplus, oppo, allemaal hoofdpijn op dat gebied). Ze wilt dan snel geholpen worden, voor de tweakers zijn het wellicht leuke merken, maar niet voor (schoon)moeders..

Nu kom ik niet direct met een voorstel qua telefoons, maar hopelijk helpt dit je wel met de aanschaf.

HTC geeft trouwens 27 maanden garantie, misschien dat die 3 maanden extra toch weer net doorslaggevend kunnen zijn.
Samsung is zeer duur qua reparaties, dan doel ik op het vervangen van het scherm. Hoewel de budget J lijn wel wat goedkoper is en nog wel interessant kan zijn (Samsung Galaxy J..)

Persoonlijk zou ik naar een Huawei kijken, deze proberen (althans, in veel gevallen zijn ze het) goedkoper te zijn dan de big boys zoals Samsung, HTC, Sony en LG. Ze worden gewoon in de Nederlandse winkels verkocht (wel zo prettig voor eventuele garantie kwesties), de reparaties worden in NL uitgevoerd en veelal zijn reparaties buiten garantie een stuk goedkoper dan de ''big boys''.

Toch even gekeken om met een toestel te komen:
pricewatch: Huawei G8 Dual Sim Grijs
Huawei G8 Dual Sim 276 euro (1 sim + 1 MicroSD OF 2 sims)
5,5 inch
32gb intern (uitbreidbaar met MicroSD)
4G ondersteuning (misschien wel handig voor nu of de toekomst)
1080p display
Circa 1 jaar geleden op de Nederlandse markt gekomen
3000mAh accu

Ik heb de filter wel gezet op 32GB interne opslag, dit aangezien het voor schoonmoeders niet altijd leuk kan zijn wanneer die 16gb na een week vol is en ze foutmeldingen enzeu krijgen :D Zet je hem op 16GB intern (wat ik totaal niet aanraad) krijg je natuurlijk veel meer te zien.

Prijs is (helaas) 26 euro boven het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil.bean
Ik wil haar (en mijzelf..) inderdaad niet het gedoe met custom roms aan doen. De telefoon moet echt out-of-the-box werken.

Zelf was ik altijd fan van HTC, maar de laatste jaren is dit enthousiasme door bepaalde keuzes van hen wat gezakt. Wat betreft hun garantietermijn, daar wist ik niet van!

Huawei heeft inderdaad wel wat leuke toestellen, maar het vertrouwen in het merk is wel een beetje weg na haar eerste (en huidige) Huawei telefoon. Die was dan wel van een ander budget, maar dat idee blijft toch wel hangen.

Wat betreft opslaggeheugen is dat nog wel een goed punt om in de gaten te houden. Voor de 5X zal je dan toch echt een 32GB model moeten kopen als je meer zou willen, maar voor die Moto geldt dat natuurlijk niet omdat je daar evt. nog met een geheugenkaartje uitkomst kan bieden.

Zal toch die Huawei G8 nog een gaan bekijken, maar die is natuurlijk ook alweer iets boven budget ;). De wens was 200, en op aanraden van mij opgeschroeft naar 250. Het moet alleen niet een glijdende schaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Evil.bean schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:29:
Ik wil haar (en mijzelf..) inderdaad niet het gedoe met custom roms aan doen. De telefoon moet echt out-of-the-box werken.

Zelf was ik altijd fan van HTC, maar de laatste jaren is dit enthousiasme door bepaalde keuzes van hen wat gezakt. Wat betreft hun garantietermijn, daar wist ik niet van!

Huawei heeft inderdaad wel wat leuke toestellen, maar het vertrouwen in het merk is wel een beetje weg na haar eerste (en huidige) Huawei telefoon. Die was dan wel van een ander budget, maar dat idee blijft toch wel hangen.

Wat betreft opslaggeheugen is dat nog wel een goed punt om in de gaten te houden. Voor de 5X zal je dan toch echt een 32GB model moeten kopen als je meer zou willen, maar voor die Moto geldt dat natuurlijk niet omdat je daar evt. nog met een geheugenkaartje uitkomst kan bieden.

Zal toch die Huawei G8 nog een gaan bekijken, maar die is natuurlijk ook alweer iets boven budget ;). De wens was 200, en op aanraden van mij opgeschroeft naar 250. Het moet alleen niet een glijdende schaal worden.
Nogmaals.... pricewatch: Lenovo P2 Grijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 12:24
Ik heb twee weken de Wileyfox Swift 2+ voor mijn vader gekocht en die is er over te spreken. Wel heeft hij twee minpunten genoemd:

- De telefoon is door het metaal ontzettend glad. Er moet echt een hoes omheen zitten om hem handelbaar te maken.
- De camera heeft moeite met snel focussen. Hij claimt dat bij het maken van een foto met een bewegend object wat tot stilstand komt de foto wat wazig is.

Maar verder is hij stevig, toekomst Proof en goed geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 00:37
Ik zou gewoon lekker voor die Moto G4 Plus gaan. Middels de sd-kaart loop je niet tegen opslag problemen op en het merkje klinkt niet Chinees ;)

Het is voor dat geld een meer dan prima toestel waar iedere "simpele" gebruiker hartstikke veel plezier aan zal beleven.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil.bean
Een heads up, het is inderdaad de Moto G4 Plus geworden! Ze is er tot nu toe heel blij mee iig.

Met de cashback was het prima te doen, en ik hoorde van iemand dat je met nog een andere cashback actie nog eens 5% korting kunt krijgen.
Pagina: 1