Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik ben bezig mijn eigen 5 openwrt AP's te vervangen. Deze set is volkomen stabiel, bied leuke geavanceerde features en is (bijna) helemaal via een console te bedienen. 802.1x gebruik ik voor wired en wireless. Het maakt dus niet uit of hoe je met je laptop verbinding maakt. En kan je je niet aanmelden dan kom je bij de guest portal uit.
Maar ... alleen 2.4GHz, geen echte roaming en als een AP kapot gaat dan zijn die niet nieuw meer te koop wel een niet geteste opvolger.
Nu dacht ik eerst het wlan door ubiquiti AC-PRO's te vervangen. Veel enthousiaste gebruikers en "enterprise" dus ik twee van die AP's besteld vorige week. Maar ik ben tegen de nodige zaken aangelopen en ben ook behoorlijk geschrokken van de hoeveelheid problemen die ik op hun forum lees. Van kleine nits tm een firmware update die de hele AP letterlijk deed smelten Dit laatste was een probleem bij een beperkt aantal units en wil ik de zaak niet heter maken dan nodig. Maar links om of rechts om issues zijn er.
Ja het zal allemaal heus wel werkend te krijgen zijn maar ik wil liever niet me constant met ubiquiti updates bezighouden totdat er weer iets stabiels is. Daarnaast is het testen van zo'n wlan een behoorlijk tijdrovende activiteit, en die tijd heb ik niet.
Dus wil ik graag kijken naar alternatieven. Letop: ik heb maar een site met momenteel 5 AP's en na de bouw nog wat erbij, dus max 10 a 15. Ik hoef geen meerdere sites, tientallen AP's of honderden clients op een AP te ondersteunen.
Ik heb de andere topic Zakelijk wifi vervangen op 3 locaties .. 5 offertes en nu? natuurlijk ook gelezen maar dat is echt te zwaar en daarmee niet vergelijkbaar. De hoofdlijnen die ik eruit haalde waren Ruckus en Aruba. Maar gek genoeg niks over Cisco, dat verbaasde mij enigzins.

Ik heb enkele grote wensen en wensen mbt de wlan vervanging:
Grote wensen
  • GEEN cloud , dus volledige lokaal zonder internet routering
  • GEEN timebased licensing, de AP moet in principe gewoon door blijven draaien
  • de mogelijkheid voor een redundante controller.
  • moet gewoon online te koop zijn. niet exclusief via een exclusieve partner tegen een exclusieve prijs.
Wensen
  • Als het even kan geen hardware controller. In een vm of in de AP's zelf geen probleem.
  • gratis updates
  • betrouwbare hardware (dus niet het allernieuwste waar niemand ervaring mee heeft)
Mijn hardware wensen zijn bescheiden, als het AC is vind ik het al snel goed. Ik heb geen extreme client dichtheid en de bandbreedte wensen zijn beperkt. Als IPTV(multicast) en een videostream het doen is het al snel goed. Alles wat meer nodig heeft doe ik nog het liefst wired. Laat onverlet dat ik graag recente hardware koop omdat dat altijd efficienter is dan een vorige generatie.

Mijn shortlist
  1. cisco aironet 1830 en 1850 MET ingebouwd mobility express controller
  2. ruckus unleashed
  3. aruba instant evt de dell of de alcatel versie daarvan
Afgevallen
  • Meraki, cloud only en niet betalen is dood kastje
  • Aerohive, cloud only
  • xclaim, cloud only
  • cambium, cloud only
  • mojo network, te exotisch en te duur
  • xirrus, te exotisch en te duur
  • openmesh, cloudonly
Heel misschien
  • Zyxel met de wac6500 AP's
  • engenius, met EWS360P of EWS370P ap's
Terug naar mijn shortlist.
1. De cisco 1830 of 1850 MET ingebouwde mobility express controller.
The good: betaalbaar, ingebouwde (en met twee AP's) redundante controller, fatsoenlijke CLI en de zekerheid dat het wel een tijd ondersteund zal blijven.
The bad: onduidelijk of je firmware gratis kan downloaden, geen enkele ervaring met aironet. Ik heb dus geen weet van hun features, beperkingen en eigenaardigheden.
2. Ruckus unleashed
The good: hun beroemde antenne techniek. Je koopt daar echt techniek niet een reference design van de radio chipset fabrikant, levenslange garantie op hun indoor producten
The bad: je moet 150 euro per jaar afrekenen voor firmware updates. Daar kan ik me nog wel overheen zetten. Unleashed schijnt veel minder te kunnen dan zonedirector of hun vm versie daarvan. Ik heb geen idee van hun management mogelijkheden, cli en gui. Alle documentatie is goed afgeschermd.
3. Aruba instant, of de dell of alcatel variant hiervan.
The good: ingebouwde controller, roaming schijnt te werken, echt wel enterprise, hun nieuwste wave2 modellen verbruiken niet zoveel watt. (max 10 voor het top model), levenslange garantie op de hardware
The bad: je moet betalen per AP per jaar (geen idee hoeveel), je bent afhankelijk van een exclusieve partner

Laten we het allemaal wel in perspectief plaatsen. Als het niet werkt staan er niet 100 order pickers te niksen of ontstaat er een veldslag omdat een leger fans niet hun favoriete artiest kunnen streamen. Maar ik ben een tweaker en houd ervan om net wat betere spullen te hebben dan Henk en Ingrid. Daarnaast moet het wlan maanden unattended kunnen draaien. De nodige reboots bij ubiqiti kan ik wel elke nacht schedulen maar dat vind ik volkomen bezopen. Ook vind ik het prettig als de script kiddie van Henk en Ingrid buiten gehouden kan worden door de AP. Ik ben zeker niet te beroerd om te betalen maar dan moet het wel helemaal top zijn. En wees gerust ik ga niemand afrekenen op zijn of haar advies, wel bedanken als dat gepast is. En misschien is er in het enterprise segment toch niks voor mij en blijf ik lekker bij ubiquiti.

In afwachting van jullie suggesties alvast bedankt voor de moeite van het lezen,

Wes.

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 15:20
Mikrotik al eens bekeken? Vriend van mij installeerde die dingen nogal eens en geeft daar altijd hoog van op. Heb er zelf geen ervaring mee maar gooi eens een balletje op.

Specs

• tvwes
@Fryskmantsje, microtik heb ik geen ervaring mee. Hun routers routers zijn echt eigen ontwerp en zeker niet slecht, hun wlan is een stuk minder bekend. Dat nieuwste AP de hAC is een superleuk kastje. (hint hint ubiquiti, met temp sensor met poe passthrough etc) Maar er is geen controller. Dus kan ik net zo goed OpenWRT blijven gebruiken. Het plan was nu net om juist een echt werkende roaming in huis te halen zodat voip bellen via wifi mogelijk zou worden. Dan kan ik alle dect opruimen, wel een kwaliteits product die dect spullen van siemens.

Bedankt voor de suggestie, want het is een leuk kastje.

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:12
RouterOS/Mikrotik heeft wel degelijk een controller een en het werkt zeer makkelijk: CAPsMAN

• tvwes
@pimlie, bedankt voor de link maar dat stond nergens vermeld op de product pagina en ook niet in in de brochure of in de quickguide. Die CAPsMAN ziet er prachtig uit maar niks over roaming etc. Het ziet er meer uit voor hun straal verbindingen, minder voor (veel) clients. Wel echt voor de tweakert.
Misschien zie ik het roaming en client management over het hoofd, dan hoor ik het graag.

[ Voor 0% gewijzigd door tvwes op 15-12-2016 23:27 . Reden: typo ]

• pimlie
Als je graag alles met 1 druk op de knop wilt doen dan raad ik je Mikrotik af, RouterOS heeft wel enige leercurve. Dat gezegd zijn er genoeg online resources te vinden om je op weg te helpen.

En ja, het is echt roaming en heeft niets met straalverbindingen te maken. Integendeel. Heb het zelf weleens getest met een Skype gesprek en 2 CAP's. Als je er op gaat letten zal je tijdens het gesprek een kleine pauze horen als je telefoon van AP switched, maar voor de normale gebruiker is dat niet merkbaar. Je kan dus gewoon blijven bellen terwijl je om en om CAP1 en CAP2 uit/aan zet.

Als je wilt weten wat voor functionaliteiten RouterOS bied dan raad ik je aan de Wiki pagina van RouterOS door te nemen.
En wellicht handig om te weten, Mikrotik is het bedrijf dat netwerk apparaten maakt onder de naam Routerboard waar hun eigen operating system RouterOS op draait.

Hier is de demo pagina van RouterOS, wellicht dat het afschrikt maar er is nu eenmaal veel mogelijk met RouterOS ;0

[ Voor 7% gewijzigd door pimlie op 15-12-2016 23:50 . Reden: demo link toegevoegd ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
ZH Roamin op unifi werkt ook niet op de UAP-AC-X serie, Mikrotik doet ook geen `echte` roaming

• pimlie
Wat versta je onder `echte` roaming? Bedoel je geen 802.11(k/r/v) support?

• tvwes
@pimline, RouterOS is niet mijn zorg, noch de kwaliteit noch het configuren. AP's zijn niet de core business van Microtik. Ik heb een groot bouwvolume wat ik moet bestrijken en dan gaat antenne techniek echt wel een rol spelen. Dit is bij bijvoorbeeld Ruckus nu net het speerpunt. De software stack zal bij hen wel bij lange na niet de features hebben die RouterOS weer heeft. Maar ik houd het in gedachten. Ik heb hier een review gelezen die mijn zorgen enigzins bevestigd (mbt tot antenne techniek zie foto van de postzegel antenne in de review) De auteur van deze review heeft volkomen gelijk. Je hebt niks aan een opgevoerde AP als de client dat niet kan matchen. Ik gebruik op dit moment ook niet zonder reden 5 AP's. Al mijn AP's zijn behoorlijk teruggeschroefd in TX vermogen. Hierdoor heb ik zogoed als nergens chanel overlap. Zeker op de 5G met de beperkte doordringbaarheid heb je al snel meerdere AP's nodig voor hoge snelheden. Maar meer AP's is een hogere investering en hogere operationele kosten. Lastig lastig.

Voordat we verder gaan met de voordelen en nadelen van Microtik zou ik eerst graag wat info willen hebben over mijn shortlist, en dan ook graag de financiele(licenties etc) kant ook benoemen
Wat versta je onder `echte` roaming? Bedoel je geen 802.11(k/r/v) support?
Deze standaarden zijn natuurlijk zeer interessant. Inplaats van een vendor hack (die alleen maar op het niveau van de AP werkt) zit het nu in het protocol en werken client en AP samen (802.11v), net als mobiele telefoons. Maar dan moeten de AP's (en clients) dat wel ondersteunen. AP's van mijn shortlist hebben dit al jaren, ubiquiti is er mee bezig. "zero handoff" van ubiquiti is niks voor mij een volgens henzelf is het ook obsolete.

Ik ben erg benieuwd of iemand wat hands on ervaring aangaande die cisco's met mij kan delen.

[ Voor 16% gewijzigd door tvwes op 16-12-2016 11:39 . Reden: reactie toegevoegd op extra post ]

• pimlie
Laatste wat ik zal bijdragen, maar die review is niet echt relevant. De hAP ac is een home/office router (vandaar de h in hAP). Als je puur een AP zoekt moet je naar de wAP ac kijken. Deze kost ca 70 euro ex btw, kan je dus ~4 stuks van plaatsen voor 1 Cisco 1830 ;)

Er bestaan geen echte vendor 'hacks' mbt roaming, de client beslist altijd zelf met welk AP hij connect. Het enige dat een vendor/controller eigenlijk kan doen is middels acl's een client weigeren op een AP. Ook 802.11(k/r/v) implementeren enkel 'suggesties' van de controller aan de client, het is nog altijd aan de client zelf om in te gaan op die suggestie of niet.

[ Voor 36% gewijzigd door pimlie op 16-12-2016 11:51 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 22:27
Dus een levernacier verscheept honderduizenden AP's er zijn 100 klagers op een zeer open en net forum, en vervolgens zal het allemaal wel slecht zijn? interessante stelling eigenlijk.
Ik heb ook willekeurige hardware gehad of langs zien komen die defect ging waar opeens rook uit kwam of waar iets in doorgesmolten is, en niet te praten over de defecte pc's van HP met geplofte condensatoren...
Elke leverancier heeft wel eens problemen met een slechte lading chips of een software probleem.

Toch blijft Unifi voor jou doel gewoon een goede oplossing, en als Unifi op specs (heb ik het niet over stabiliteit) voldoet vraag ik mij af waarom je denkt dat de beperkingen van Ruckus Unleashed een probleem zouden zijn.
pimlie schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:43:
Er bestaan geen echte vendor 'hacks' mbt roaming, de client beslist altijd zelf met welk AP hij connect. Het enige dat een vendor/controller eigenlijk kan doen is middels acl's een client weigeren op een AP. Ook 802.11(k/r/v) implementeren enkel 'suggesties' van de controller aan de client, het is nog altijd aan de client zelf om in te gaan op die suggestie of niet.
Naja, je kan ook spelen met Minimale RSSI waardes op een aantal merken, waarmee een AP dus actief een client kickt bij een bepaalde waarde, maar dat kan als je het fout instelt meer problemen geven, maar bij goed tweaken zorgen dat je clients altijd op betere AP's connecten.

[ Voor 34% gewijzigd door Powermage op 16-12-2016 12:03 ]

Join the club

• tvwes
Powermage schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:02:
Dus een levernacier verscheept honderduizenden AP's er zijn 100 klagers op een zeer open en net forum, en vervolgens zal het allemaal wel slecht zijn?
tvwes schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:32:
Dit laatste was een probleem bij een beperkt aantal units en wil ik de zaak niet heter maken dan nodig. Maar links om of rechts om issues zijn er.
Ik had dat er duidelijk bijgeschreven om dit soort opmerkingen te voorkomen. Bij iedere fabrikant zijn issues, foutloze producten bestaan niet. Ik weet ook dat er hele dure AP's constant kapot gingen. Mijn punt was dat er over de volle breedte issues zijn, typos, stomme bugs, vast lopers tm hardware falen. En ja ik heb ook mijn bezorgdheid uitgesproken over SNR verhouding op hun forum.
Toch blijft Unifi voor jou doel gewoon een goede oplossing, en als Unifi op specs (heb ik het niet over stabiliteit) voldoet vraag ik mij af waarom je denkt dat de beperkingen van Ruckus Unleashed een probleem zouden zijn.
Stabiliteit, had ik juist in mijn openingspost genoemd omdat ik er soms maanden niet bij kan. Ik ga geen complete troubleshooting guide maken voor mijn wlan.
Ik heb die ubiquiti AC-PRO's met de beste verwachtingen besteld. Ik ga dat niet doen om vervolgens eens lekker een rondje te gaan bashen. Mijn verwachtingen waren simpelweg anders.

Vandaar dit nieuwe topic. Om van de ervaringsdeskundigen te horen wat de voor- en nadelen zijn van de drie product lijnen die ik noemde in mijn openings post.

Los van de microtik suggestie heb ik helaas daar nog niet echt iets op gehoord. Ik wil liever niet dat we hier over ubiquiti gaan steggelen. Ik heb niets tegen ubiquiti. Ik ben alleen out-of-the box tegen de nodige issues aangelopen waardoor mijn eerste indruk niet goed. Dat is geen mening dat zijn simpele feiten. Net als dat Ruckus wel echt serieus aan RF ontwikkeling doet en verwerkt in zijn AP's terwijl het bij die AC-PRO op een reference design lijkt. Dat is een simpele constatering. Maakt het de een beter dan de ander dat weet ik niet omdat ik te weinig kennis heb van Ruckus etc. En daarom starte ik dit topic, alleen om kennis te verzamelen en niet om te stegelen over een populair product. Cola is ook populair maar ik drink het niet.
Naja, je kan ook spelen met Minimale RSSI waardes op een aantal merken, waarmee een AP dus actief een client kickt bij een bepaalde waarde, maar dat kan als je het fout instelt meer problemen geven, maar bij goed tweaken zorgen dat je clients altijd op betere AP's connecten.
Daar ben ik mee bekend. Maar dat lost niet alle roaming problemen op. Je authenticatie zal opnieuw moeten plaats vinden op het volgende AP. (een versie van) 802.11R is volgens mij nodig om dit sneller te laten verlopen en daardoor geen vertraging in datastroom te krijgen. 802.11V maakt het mogelijk om clients te sturen naar een bepaald AP. Verdeling bij high density omgevingen maar ook roaming zijn hierbij gebaat omdat de client naar een beter AP gestuurd kan worden ipv te blijven hangen op het vorige AP. Maar vereist ondersteuning van de controller. Zaken die niet in unifi en RouterOS zitten op dit moment en wel in andere.

In eerste instantie ik wil alleen graag weten wat de kleine lettertjes zijn bij Cisco, Aruba en Ruckus en of deze AP's voor mij geschikt zijn. Niet een welles nietes over ubiquiti.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Bij Cisco is het tegenwoordig dat je niet meer bij firmware upgrades kan komen zonder een geldig support contract (Aka paar duizend euro per jaar).
Los van het feit dat hun access points naar mijn ervaring retestabiel zijn..
Ik heb wel eens n issue gezien, waarbij ik 2 EXACT het zelfde model AP had, maar er eentje iets raars deed met mijn config waardoor de radio er telkens zonder error melding o.i.d. uit klapte.

Ruckus hebben wij bij ons op kantoor (ik weet niet exact welke) daar heb ik verder niets over te klagen, dingen werken prettig met prima throughput. Ik hoor onze beheerders alleen klagen dat de featureset 'beperkt' is voor wat het kost.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 22:27
het is nogal logisch dat een Ubiquiti meer reference designs gebruikt terwijl een Ruckus veel meer eigen ontwikkeling doet en voorop loopt op het gebied van Beamflex, maar simpelweg betaal je daar ook voor.
een Unifi AP kost een fractie van een Ruckus en bij die laatste betaal je per jaar nog support.
imho is een verschil in verwachting tussen die 2 gerechtvaardigd.

Wij leveren eigenlijk tegenwoordig alleen nog maar Unifi of Ruckus wireless netwerken, dus vandaar een beetje de verbazing over jou out of the box problemen daarmee want het zou net voor jou gebruikscenario perfect moeten zijn, vond alleen de conclusie over de problemen op het forum een beetje frappant gezien Unifi echt heul veul ap's wereldwijd verscheept (en dan zullen ze toch wel iets goed moeten doen ;) )

Er zijn weinig wifi systemen die perfecte roaming hebben is mijn ervaring, 802.11R/V verbeterd dit, maar ook daar weer genoeg problemen mee gezien dat clients totaal geen verbinding kregen (op normale Ruckus netwerken).

MinRSSI bedoelde ik dat dat een extra tweak optie is waarmee je eea net wat kan optimaliseren als een client te lang blijft hangen, het is geen fantastische oplossing maar gewoon een stukje gereedschap in je kist om een netwerk te tweaken.
tvwes schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:26:
In eerste instantie ik wil alleen graag weten wat de kleine lettertjes zijn bij Cisco, Aruba en Ruckus en of deze AP's voor mij geschikt zijn. Niet een welles nietes over ubiquiti.
Ruckus unleashed is denk ik ook prima geschikt, zie voor jou scenario daar geen kleine lettertjes in, erg goede AP techniek, een breed scala aan modellen en goede ondersteuning vanuit Ruckus mogelijk, alleen vraag ik mij af welke functies je denkt te missen ondanks dat het iets beperkte controller is (ik vind het beter en uitgebreider dan Unifi)
Ik heb helaas geen Unleashed test-set liggen alleen zoneflex/normale AP's anders had je het zelf kunnen bekijken.

Join the club

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
tvwes schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:26:
[...]

Als je dat niet wilt, verander dan gewoon de topic-titel.
P.S. Ik vind je wel heel negatief overkomen m.b.t. Ubiquiti. Zowel hier als op het ubiquiti forum.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Shaggie_NB schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:12:
[...]

Als je dat niet wilt, verander dan gewoon de topic-titel.
P.S. Ik vind je wel heel negatief overkomen m.b.t. Ubiquiti. Zowel hier als op het ubiquiti forum.
Iedereen mag zijn mening hebben maar ik ben het met je eens. Ik draai al jaren Ubiquiti thuis (sinds 2012 met Gen1 AP's). Zowel de stable en unstable firmwares en ik heb nooit problemen gehad. De TS is wel erg negatief.

Het probleem met de hardware /firmware was een probleem in de beta firmware waardoor de radio op volle kracht bleef stralen. Ze hebben hun fout toegegeven en de hardware ook netjes vervangen.

Ik ga er vanuit dat als je stabiliteit een belangrijke factor vind je netjes op de stable releases blijft.

Je kunt trouwens eens kijken naar TP-Link. Deze hebben sinds kort een vergelijkbaar systeem als Ubiquiti.

[ Voor 7% gewijzigd door m3gA op 16-12-2016 15:23 ]

• tvwes
ShadowAS1 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:57:
Bij Cisco is het tegenwoordig dat je niet meer bij firmware upgrades kan komen zonder een geldig support contract (Aka paar duizend euro per jaar).
Als ik nu naar cisco ga en zoek op "aironet 1830i" dan kan ik daar gewoon een image van 7dec 2016 downloaden. Zonder contract of wat dan ook. Ik weet dat je voor sommige producten dat wel nodig hebt maar de vraag is of je dat voor deze mkb produkten ook nodig hebt?
Als ik de image echt probeer te downloaden dan komt de support contract popup :'(
Los van het feit dat hun access points naar mijn ervaring retestabiel zijn..
Ik heb wel eens n issue gezien, waarbij ik 2 EXACT het zelfde model AP had, maar er eentje iets raars deed met mijn config waardoor de radio er telkens zonder error melding o.i.d. uit klapte.
Bedoel retestabiel? (dat schreef je) Maar het feit dat je het opschrijft doet vermoeden dat je instabiel bedoeld.
Ruckus hebben wij bij ons op kantoor (ik weet niet exact welke) daar heb ik verder niets over te klagen, dingen werken prettig met prima throughput. Ik hoor onze beheerders alleen klagen dat de featureset 'beperkt' is voor wat het kost.
Gebruiken jullie unleashed? Zoja zou je eens willen vragen wat jullie beheerders dan als beperking ervaren?

Bedankt en goed weekend.

[ Voor 3% gewijzigd door tvwes op 16-12-2016 15:34 . Reden: nieuwe feiten! ]

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:15
Ik heb goede ervaringen met Aruba AP's van de laatste generatie.
Vooral de feature tegen sticky clients is wel prettig, dat scheelt in de bandbreedte en latency naar connected devices.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

tvwes schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:24:
[...]

Als ik nu naar cisco ga en zoek op "aironet 1830i" dan kan ik daar gewoon een image van 7dec 2016 downloaden. Zonder contract of wat dan ook. Ik weet dat je voor sommige producten dat wel nodig hebt maar de vraag is of je dat voor deze mkb produkten ook nodig hebt?
Als ik de image echt probeer te downloaden dan komt de support contract popup :'(

[...]

Bedoel retestabiel? (dat schreef je) Maar het feit dat je het opschrijft doet vermoeden dat je instabiel bedoeld.
Als de AP's het doen zijn ze stabiel.. maa ze hebben soms van die rare bugs.

[...]

Gebruiken jullie unleashed? Zoja zou je eens willen vragen wat jullie beheerders dan als beperking ervaren?

Ga ik voor je navragen ;)

Bedankt en goed weekend.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Voor Cisco Mobility Express, kijk naar:

AIR-AP1832I-E-K9C
AIR-AP1852I-E-K9C
AIR-AP1852E-E-K9C
  • De -C variant heeft de onboard controller preloaded op het AP.
  • Zonder deze -C is het gewoon een light weight AP waar je een externe controller voor nodig hebt.
  • Aan de AIR-AP1852E-E-K9 kan je externe antennes hangen.
  • Valt één AP uit, dan kan een ander AP overnemen. (High Availability)
  • Met Mobility Express kan je maximaal 25 AP's aansturen. Bij meer AP's heb je een externe controller nodig.
  • Als je een image van andere typen AP's op de controller AP laadt, kan je ook andere AP's aansturen. (Bijvoorbeeld 1700 of 2800 AP's.) Flash memory is beperkt, dus dit kan je maar met een beperkt aantal typen AP's doen.
Zie ook TechwiseTV. Vanaf 6:50 is er een demo.

Dat een support contract duizenden Euro's kost is onzin: Hoe duurder het apparaat, hoe duurder het support contract. Een goedkoop apparaat, heeft een goedkoop support contract. 2 Uur response time of
Next Business Day hardware vervanging scheelt ook in de kosten. Daar kan je verder ook mee spelen: Je kan support contracten op 2 AP's afsluiten voor firmware upgrades en support cases en dit gebruiken voor firmware upgrades van de overige AP's. (Mits dit hetzelfde type is.) De AP's met controller bevat de meeste intelligentie. 90% van de support cases die bij Cisco binnen komen zijn niet-hardware gerelateerd. Meestal zie ik dat er support op WLAN controllers wordt afgesloten en een extra AP op de plank wordt gelegd.

Als je een support contract hebt, kan je software updates downloaden (met bug fixes en nieuwe features) en 24x7 support cases openen bij TAC. (Waar ze bijvoorbeeld jouw situatie na kunnen bouwen om te troubleshooten.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55
"3. Aruba instant, of de dell of alcatel variant hiervan.
The good: ingebouwde controller, roaming schijnt te werken, echt wel enterprise, hun nieuwste wave2 modellen verbruiken niet zoveel watt. (max 10 voor het top model), levenslange garantie op de hardware
The bad: je moet betalen per AP per jaar (geen idee hoeveel), je bent afhankelijk van een exclusieve partner"

Wij verkopen ook aruba, en ook hun Cloud variant.
Maar we kunnen gewoon de AP los verkopen, zonder enkele contract of verlengen/verniewing.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• tvwes
Kars schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:49:
Ik heb goede ervaringen met Aruba AP's van de laatste generatie.
Vooral de feature tegen sticky clients is wel prettig, dat scheelt in de bandbreedte en latency naar connected devices.
Bedoel je die 300 serie? En dan de IAP? of de gewone AP met losse controller?
Wat mij ook wel aantrok was dat deze IAP's uit de 300 serie een stuk minder stroom trokken dan de vorige generatie. Voor de rest zal het wel werken. Ik heb gesmuld van een pdf met de cli reference van een iets oudere firmware. Gort droog en alle 574 pagina's goed! (de cisco cli reference is overigens twee keer zo dik!)
Weet jij ook wat af van de firmware beschikbaarheid en evt kosten die daarmee gemoeid zijn?
Het feit dat Alcatel-Lucent deze AP's ook gebruikt voor hun (voip) oplossingen, zij het met eigen firmware, doet vermoeden dat het echt wel goed spul is.
Bl@ckbird schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:33:
Als je een image van andere typen AP's op de controller AP laadt, kan je ook andere AP's aansturen. (Bijvoorbeeld 1700 of 2800 AP's.) Flash memory is beperkt, dus dit kan je maar met een beperkt aantal typen AP's doen.
Wow dat is de info die ik zoek. Wat een goede waarschuwing. De rest wist al wel. Behalve dat ik nog steeds geen idee heb wat ik voor support contract moet afsluiten, of ik dat gewoon online kan doen en wat het kost. Dat het geen duizenden euro's ging kosten dat had ik ook wel in de gaten maar voor thuis is ieder tientje er weer een. Klaarblijkelijk zit jij goed in de cisco spullen, kan jij voor mij uitzoeken wat de goedkoopste support vorm is voor firmware updates? Een support case kunnen neerleggen is natuurlijk heel fijn, maar wat je zelf al schreef ik heb echt geen 2uur response tijd nodig.
Nog een vraag, je kan toch je initiele AP met een C als laatste teken in de product code daarna toch aanvullen met ieder ander model 1850,2800? (tot een max van 25)
Als ik een 1832i-C aanvul met een 1832i-zonderC moet ik dan van die laatste ook een firmware image laden op de controller of is dat alleen nodig bij een ander model als 1850 of 2800? Ik heb wel de controller image upgrade commands gevonden, maar niet de spelregels over welke firmware je moet downloaden. Heb jij daar meer info over.
Laatste vraag weet jij wat meer over de aironet 1815? Ik kan alleen meer vinden dat ze bestaan maar verder helemaal niets.

Ontzettend bedankt alvast.
Renegade666 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:10:
"3. Aruba instant, of de dell of alcatel variant hiervan.
The bad: je moet betalen per AP per jaar (geen idee hoeveel), je bent afhankelijk van een exclusieve partner"

Wij verkopen ook aruba, en ook hun Cloud variant.
Maar we kunnen gewoon de AP los verkopen, zonder enkele contract of verlengen/verniewing.
Die 300 serie gebruikt inderdaad weinig stroom dat was mij ook al opgevallen. Kan je aub voor mij uitzoeken wat de goedkoopste vorm is om firmware updates te verkrijgen. Het liefst eenmalig een 5jr contract als het perse moet.

Allemaal ontzettend bedankt voor de input vandaag. Meer meningen zijn nog steeds welkom.

Afhankelijk van hoeveel tijd ik vrij heb zal ik eens kijken of ik een post over mijn 802.1x setup kan maken. Er is dus geen psk maar losse accounts. Raakt er een device kwijt dan hoef ik niet alles te voorzien van een nieuwe key. Ook wired devices maken hier gebruik van. Prikt iemand zijn ethernet kabel in dan komt ie op het immer vriendelijke captive portal. Heb je wel een id dan kan ik die gebruiker ook weer in een bepaalde vlan stoppen. Je kan bijvoorbeeld de phone-home spyware pop van de kinderen buiten je pc netwerk houden en alleen maar internet toegang bieden. Voor de portal gebruik ik een vm waar al het guest verkeer (wired en wireless) samenkomt.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:12
m3gA schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:21:
[...]

Iedereen mag zijn mening hebben maar ik ben het met je eens. Ik draai al jaren Ubiquiti thuis (sinds 2012 met Gen1 AP's). Zowel de stable en unstable firmwares en ik heb nooit problemen gehad. De TS is wel erg negatief.

Het probleem met de hardware /firmware was een probleem in de beta firmware waardoor de radio op volle kracht bleef stralen. Ze hebben hun fout toegegeven en de hardware ook netjes vervangen.

Ik ga er vanuit dat als je stabiliteit een belangrijke factor vind je netjes op de stable releases blijft.

Je kunt trouwens eens kijken naar TP-Link. Deze hebben sinds kort een vergelijkbaar systeem als Ubiquiti.
Hier ook gewoon een tevreden Unifo (AC-Pro) gebruiker met 2 AP's.
Ik kan hier nergens lezen *wat* nu eigenlijk de specifieke problemen zijn die TS is tegengekomen met z'n Unfiy AC-PRO's zodat gekeken kan worden voor een oplossing.

Ja op de fora lijkt het wel alsof die dingen voor geen ruk werken, maar hier in huis (3 bouwlagen, 210m² + coverage tuin) komt ik met 2 AP's toe. Laptops, printers, iOS devices WLAN internet radio en nog wat kleine toestelletjes die Wifi hebben werken hier allemaal gewoon hoor, mix 2.4/5 geen probleem alhoewel de ene client er anders mee omgaat dan de andere.

• Bl@ckbird
  • Niet online
tvwes schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 21:15:
[...]

Wow dat is de info die ik zoek. Wat een goede waarschuwing. De rest wist al wel. Behalve dat ik nog steeds geen idee heb wat ik voor support contract moet afsluiten, of ik dat gewoon online kan doen en wat het kost. Dat het geen duizenden euro's ging kosten dat had ik ook wel in de gaten maar voor thuis is ieder tientje er weer een. Klaarblijkelijk zit jij goed in de cisco spullen, kan jij voor mij uitzoeken wat de goedkoopste support vorm is voor firmware updates? Een support case kunnen neerleggen is natuurlijk heel fijn, maar wat je zelf al schreef ik heb echt geen 2uur response tijd nodig.
Nog een vraag, je kan toch je initiele AP met een C als laatste teken in de product code daarna toch aanvullen met ieder ander model 1850,2800? (tot een max van 25)
Als ik een 1832i-C aanvul met een 1832i-zonderC moet ik dan van die laatste ook een firmware image laden op de controller of is dat alleen nodig bij een ander model als 1850 of 2800? Ik heb wel de controller image upgrade commands gevonden, maar niet de spelregels over welke firmware je moet downloaden. Heb jij daar meer info over.
Laatste vraag weet jij wat meer over de aironet 1815? Ik kan alleen meer vinden dat ze bestaan maar verder helemaal niets.

Ontzettend bedankt alvast.
Het is meer dat sommige mensen verwachten dat een AP als controller ook veel andere AP's kan aansturen. Kan ook, maar het aantal is beperkt door het flash memory op de controller AP. In de praktijk zie je dat de meeste mensen maar 1, 2 of 3 verschillende typen AP's hebben en is het geen probleem.

Een standaard Next Business Day support contract is voldoende. Cisco Partners kan je vinden via de Partner Locator. Een webshop als Centralpoint verkoopt zowel aan bedrijven als een consumenten. Maar ik zie geen support contracten op hun webshop. Ik denk dat je het beste even contact met ze kan opnemen, want zo'n contract moet ook geregistreerd worden. Voor zakelijke oplossingen hebben ze ook account managers in dienst. Cisco Select gecertificeerde partners zijn vaak kleinere bedrijven (soms ZZPers) en daarmee is het vaak sneller schakelen.
Nieuwere AP's als de 1850 en 2800 kan je ook met geïntegreerde controller krijgen. (Zoals de AIR-AP2802I-E-K9C) Er is geen prijsverschil tussen een AIR-AP1832I-E-K9 of AIR-AP1832I-E-K9C. (Met of zonder pre-loaded controller.) Wil iemand maar een paar AP's, dan kijk ik bijvoorbeeld naar een AIR-AP1832I-E-K9C Mocht de master AP controller uitvallen, dan kan een andere dat overnemen. Je kan een bestaande AIR-AP1832I-E-K9 de controller software upgraden, zodat je een AIR-AP1832I-E-K9C krijgt. -K9C AP's kunnen als zelfstandige controller functioneren en overige lightweight AP's aansturen.

Over de 1815 kan ik niets vinden. Ik heb ergens een release date gezien van Juni 2016, maar verder geen datasheets. Over het algemeen zie je nieuwe producten eerst in release notes en andere documentatie vinden, vlak voordat ze geïntroduceerd worden. Er zijn wel 1810 en 1810w AP's. Deze zijn gericht op thuiswerkers en hotels en hebben een stand-alone controller nodig. Kan zijn dat de 1815 uiteindelijk als 1810 / 1810w geïntroduceerd is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• tvwes
ShadowAS1 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:57:
Zoals Bl@ckbird al schreef, de kosten per AP vallen (in tegenstelling tot wat je zou verwachten) mee, enkele tientjes per jaar. En dan heb je ook echt support! Niet alleen firmware.
Bl@ckbird schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:11:
[...]
Het is meer dat sommige mensen verwachten dat een AP als controller ook veel andere AP's kan aansturen. Kan ook, maar het aantal is beperkt door het flash memory op de controller AP. In de praktijk zie je dat de meeste mensen maar 1, 2 of 3 verschillende typen AP's hebben en is het geen probleem.
Ik wil natuurlijk zo min mogelijk AP's. (Dan moet je Ruckus nemen...) En ik snap die beperkingen heel goed maar daar loop ik toch niet tegen aan.
Wat ik bedoelde is of je met bijv de FW image van de 1832i-C ook de lightweight 1832i kan bedienen?
Of misschien nog efficienter, dat je vanaf je 1832i-C alle AP's uit de 1800 serie kan bedienen?
Nieuwere AP's als de 1850 en 2800 kan je ook met geïntegreerde controller krijgen. (Zoals de AIR-AP2802I-E-K9C) Er is geen prijsverschil tussen een AIR-AP1832I-E-K9 of AIR-AP1832I-E-K9C. (Met of zonder pre-loaded controller.) Wil iemand maar een paar AP's, dan kijk ik bijvoorbeeld naar een AIR-AP1832I-E-K9C Mocht de master AP controller uitvallen, dan kan een andere dat overnemen. Je kan een bestaande AIR-AP1832I-E-K9 de controller software upgraden, zodat je een AIR-AP1832I-E-K9C krijgt. -K9C AP's kunnen als zelfstandige controller functioneren en overige lightweight AP's aansturen.
Ik wist niet dat je mocht "cross-flashen", van gewone lw AP naar ME AP. Ik dacht dat een upgrade was. Ik meende in het verleden wel een prijs verschil gezien te hebben. Maar bij een eerste blik online waren ze inderdaad gelijk geprijst.

Een ieder die nog een mening heeft en/of ervaringen wil delen aangaande producten uit mijn shortlist in de openings post dan heel.

Iedereen bedankt voor de input en hopelijk komen er nog wat hands-on ervaringen.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Één en ander staat hier uitgelegd:
http://www.cisco.com/c/en...ide_83/about_mob_exp.html

• tvwes
Dank je wel. Het is soms niet altijd even makkelijk de gewenste documentatie te vinden bij Cisco. Ik had al eerder die bundle zip gezien, toen ik probeerde een ME firmware image te downloaden. En had me toen al verbaasd over de omvang en functie. Het enige wat niet helemaal duidelijk is (behalve dat je maar zoveel MB flash hebt op je AP) hoeveel van de bundle je kunt deployen ook niet of je voor producten uit dezelfde familie iets moet uploaden. Ik zal dit bij Cisco navragen.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Als je een gratis account aanmaakt op Cisco.com / CCO account en je stuur mij dit via DM + tijdstip, dan kan ik een Mobility Express lab voor je schedulen.

• tvwes
Wat een goed aanbod, dan kan ik in ieder geval met de software wat ervaring op doen. Vind je het erg als we dit in het nieuwe jaar pas gaan doen? Ik wil de tussenliggende periode dan benutten om wat documentatie te lezen. Ontzettend bedankt en alvast de beste wensen.
Pagina: 1