Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden van een Lenovo E73

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Panda1Kev
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-01-2024
Beste Mede-Tweakers

Ik heb al een tijdje de wens om mijn eigen pc te bouwen. Hoewel dit vanwege mijn eisen en de bijbehorende prijs niet haalbaar was, kwam er afgelopen week een Lenovo E73 op mijn pad die ik gratis over kon nemen. Hierdoor heb ik gekeken naar het upgraden van deze pc.

Het gaat om een Lenovo E73
H81 Moederbord met 1 vrije PCIe 3.0 x16
1x 4 GB DDR3 (max 1600Mhz) RAM, waarbij er nog 1 DDR3 poort vrij is.
Intel i5 4430S
128 GB SSD
1 TB HDD
verder nog andere accessoires als een Seriële poort, SD kaart lezer en een optische drive.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik gebruik regelmatig programma's als Matlab, LTSpice en Ultiboard. Hoewel ik niet de eis heb dat dit binnen millisecondes runt, zou het toch fijn zijn als ik niet minutenlang hoeft te wachten op simulaties. Daarnaast wil ik de pc graag gebruiken om te gamen met spellen als GTA V, F1 2016 op middel tot hoge instellingen en in de toekomst spellen op wat lagere instellingen is voldoende. Ook gebruik ik mijn seriële poort voor het programmeren van microcontrollers/andere losse projectjes.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal zou ik er ongeveer 400-500 euro kwijt willen zijn voor het upgraden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Corsair CX450M liggen die ik mee kan nemen. Daarnaast zou ik ook de SSD, HDD, Moederbord en de processor willen meenemen uit het oude systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag het RAM geheugen upgraden en een videokaart toevoegen om zo de pc klaar te maken voor de toekomst.

Voor het RAM geheugen had ik de Crucial CT102464BF160B in gedachte, standaard stripje die het simuleren een stuk sneller zou moeten maken vergeleken met de 4GB die erin zit.

Daarnaast dacht ik aan een GTX1060 videokaart, Aangezien de populariteit en de positieve ervaring met nvidia.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiegebruik en geluidsniveau is niet relevant.

Ga je overklokken?
Ik ben niet geïnteresseerd in overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De vraag bij mij is eigenlijk of het de moeite is om te investeren in deze pc en zoja, of de gekozen componenten hierbij passen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Panda1Kev op 16-12-2016 07:26)

Verwijderd

Welke E73 is het precies en welk format heeft de behuizing. Er zijn zowel minitowers als SFF. In SFF past alleen een LP videokaart en dan zit je met een GTX 1050 TI aan het snelst mogelijke.

Kijk ook eens naar de ATX aansluiting op het moederbord. Grote kans dat het een 14 pins is. Om de CX450M te kunnen gebruiken heb je een 24>14 pins ATX adapter nodig. Is de behuizing een SFF dan past de CX450M niet eens.

Alle reacties

• misterTweakers
  • Laatst online: 29-12-2024
Op zich is het nog een prima pc'tje wanneer je de videokaart en het geheugen upgrade.

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Videokaart Gtx 1060 6GB:

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Welke E73 is het precies en welk format heeft de behuizing. Er zijn zowel minitowers als SFF. In SFF past alleen een LP videokaart en dan zit je met een GTX 1050 TI aan het snelst mogelijke.

Kijk ook eens naar de ATX aansluiting op het moederbord. Grote kans dat het een 14 pins is. Om de CX450M te kunnen gebruiken heb je een 24>14 pins ATX adapter nodig. Is de behuizing een SFF dan past de CX450M niet eens.

• misterTweakers
  • Laatst online: 29-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:16:

Dat is wel slim van je opgemerkt ja. Als je op Google afbeeldingen kijkt naar de moederborden die in die pc'tjes zitten, hebben ze allemaal 14-pins

• Panda1Kev
  • Laatst online: 26-01-2024
Het gaat hier om de mini tower, niet om een SSF. Er is voldoende ruimte voor de voeding en de videokaart zover ik kon meten.

Bedankt voor de opmerking over de voedingsconnector! Helemaal niet bij nagedacht dat niet alle connectoren gelijk zijn. Handig puntje om naar te kijken.

Ik heb in ieder geval genoeg vertrouwen om dit projectje door te zetten nu, bedankt voor de feedback en reacties!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Ik zou wel een wat ruimere SSD inbouwen, bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Als je GTA5 gaat installeren ben je sowieso volgens mij al ~60Gb kwijt. Een 128Gb wordt dan heel snel te krap.
Verder dan nog het geheugen een boost geven en die videokaart en je hebt een mooi systeem. Bij de videokaarten hier op tweakers staan ook de afmetingen vermeld, voor de zekerheid kan je het nog even nameten of het past .

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Pagina: 1